Gemeenteblad van Ede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2023, 489204 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2023, 489204 | ander besluit van algemene strekking |
1. Waar in dit besluit wordt gesproken over mandaat wordt daaronder ook verstaan volmacht en machtiging.
2. De bevoegdheid om besluiten te nemen omvat tevens het verrichten van alle noodzakelijke voorbereidings- en uitvoeringshandelingen en de ondertekening van stukken.
In geval van afwezigheid een afdelingsmanager worden de aan hem opgedragen bevoegdheden uitgeoefend door de andere afdelingsmanagers die werkzaam zijn binnen hetzelfde taakgebied.
Artikel 5. Afhandeling van klachten
1. Klachtafhandeling in het kader van titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht wordt als volgt gemandateerd:
a. klachten over de griffie en de plaatsvervangend griffier worden behandeld door de griffier;
b. klachten over de griffier worden behandeld door de voorzitter van de raad;
c. klachten over de raad worden behandeld door de voorzitter van de raad;
d. klachten over de burgemeester als voorzitter van de raad worden behandeld door de plaatsvervangend voorzitter van de raad.
2. Indien de klacht over meerdere personen of organen gaat en daardoor volgens het eerste lid meerdere klachtbehandelaars zijn aangewezen, dan zijn zij allen bevoegd voor het behandelen van de volledige klacht.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 november 2023, zaaknummer 420097,
De raad voornoemd,
dr. G.H. Hagelstein
de griffier,
mr L.J. Verhulst
de voorzitter.
Bijlage 1. Bevoegdhedenoverzicht
In dit overzicht wordt verstaan onder:
Dit mandaatbesluit heeft betrekking op de bevoegdheden van de gemeenteraad. Mandaat draagt bij aan praktische en flexibele besluitvorming. De feitelijke bevoegdheidsuitoefening (het nemen van de beslissing) komt te liggen bij de mandaatontvanger (mandataris). De mandaatgever (mandans) blijft zelf volledig verantwoordelijk.
Mandaat vraagt om verstandig en zorgvuldig gebruik Er is geen continu-controle op de uitoefening van mandaat. Het is binnen de interne verhoudingen de verantwoordelijkheid van degene die gebruik maakt van een (vermeend) mandaat. Het mandaat vindt zijn grens in de goede taakvervulling door de mandaatontvanger. De bevoegdheid reikt zover als nodig is voor het eigen werkterrein, de eigen taak, de opgedragen opgave, het betreffende project. De mandaatontvanger is in zoverre bevoegd en kan ook in zoverre de gemeente binden.
Goed omgaan met mandaat houdt in dat er soms juist geen gebruik van een bevoegdheid wordt gemaakt.
Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan de volgende situaties:
- ingrijpende gevolgen voor grote groepen mensen
- (groot) financieel risico voor de gemeente
- de politieke gevoeligheid van het moment
- voorgenomen afwijking van een extern advies
- afdelingsoverstijgende aangelegenheid, waarbij er geen overeenstemming is tussen die afdelingen
- niet-routinematige zaken die andere bestuursorganen betreffen, bijvoorbeeld de Kroon (de Koning), minister, Commissaris van de Koning of Gedeputeerde Staten.
De mandaatontvanger handelt namens en voor rekening van de mandaatgever. Daarom kan de mandaatgever altijd het mandaat terugnemen, aangeven dat het in een specifieke situatie zelf wil beslissen, algemene of specifieke instructies geven en om informatie over de uitoefening van het mandaat vragen. Een goede uitoefening van het mandaat houdt ook in dat de mandaatontvanger in bepaalde gevallen actief en vooraf informatie verstrekt en overlegt alvorens gebruik te maken van een bevoegdheid.
Mandaat is de bevoegdheid om namens een ander besluiten te nemen.
Volmacht is de bevoegdheid om een ander te vertegenwoordigen bij privaatrechtelijke rechtshandelingen.
Machtiging is de bevoegdheid tot het verrichten van feitelijke handelingen (bijvoorbeeld het kennisgeven van een door de raad genomen besluit).
Het mandaat ziet op zowel het nemen van besluiten als op het verrichten van noodzakelijke uitvoerings- en voorbereidingshandelingen. Hierbij is te denken aan:
- het nemen van een ontwerpbesluit
- het horen van belanghebbenden
- het nemen van voorbereidingsbeslissingen
- het verdagen van de beslissingstermijn
- het verzoeken om nadere inlichtingen en het aanvullen van een aanvraag
- het stellen van voorschriften en beperkingen
- het intrekken van een besluit
- het bekendmaken van genomen besluiten
Tenslotte betreft het mandaat ook feitelijke handelingen, zoals het voeren van correspondentie, het verstrekken van informatie, het uitnodigen voor gesprekken, het opstellen van verslagen, het invullen en ondertekenen van formulieren.
Uitdrukkelijk omvat het mandaat ook de bijbehorende ondertekening. In de praktijk valt het nemen van een besluit en het ondertekenen ervan vaak samen: door ondertekening van een stuk, wordt het desbetreffende besluit genomen.
Gebruik van mandaat moet controleerbaar zijn. Dit betekent:
- dat altijd wordt vermeld namens wie wordt gehandeld
- dat bij ondertekening altijd de naam en functie van de daadwerkelijke ondertekenaar wordt vermeld (dus niet ‘bij afwezigheid’ zonder aanduiding van wie als plaatsvervanger optreedt of ‘per opdracht’ zonder ondertekeningsmandaat en vermelding wie tekent en wie het besluit heeft genomen).
Het bestaan van het mandaat zelf hoeft daarbij overigens niet ongevraagd te worden aangetoond - vermelding van het mandaatbesluit als grondslag is niet nodig.
Het is toegestaan om gebruik te maken van een digitale handtekening, mits deze voldoende betrouwbaar is gelet op de aard van het uitgaande stuk.
Volgens artikel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht is het mogelijk om te klagen over gedragingen van een bestuursorgaan. Gedragen van personen die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het betreffende bestuursorgaan, worden daarbij aangemerkt als gedragingen van dit bestuursorgaan. Dit is de reden dat geen regeling is getroffen voor het indienen van klachten over raadsleden. Raadsleden zijn onafhankelijk en derhalve niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van de raad. Het is daarom niet mogelijk om een klacht in de zin van titel 9.1 in te dienen over raadsleden.
In dit besluit is opgenomen dat klachten over de burgemeester in zijn rol van voorzitter van de raad worden behandeld door de plaatsvervangend voorzitter van de raad. Klachten over de burgemeester als zelfstandig bestuursorgaan of als collegelid worden behandeld door de locoburgemeester (zie mandaatbesluit van burgemeester en wethouders en de burgemeester).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-489204.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.