Gemeenteblad van Veere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veere | Gemeenteblad 2023, 487781 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veere | Gemeenteblad 2023, 487781 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening op de gemeentelijke rekenkamer Veere 2024
De raad van de gemeente Veere;
gelezen het voorstel van het presidium van 30 oktober 2023;
gelet op artikel 81k en 149 van de Gemeentewet;
in te trekken de Verordening rekenkamerfunctie Veere 2021, en
vast te stellen de Verordening gemeentelijke rekenkamer Veere 2024;
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met de secretaris. De voorzitter overlegt aan de raad jaarlijks voor 1 april het verslag van de werkzaamheden van de commissie.
Artikel 4 Ontslag en non-activiteit
De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit, waarbij artikel 81c, zesde en zevende lid, en artikel 81d van de wet van overeenkomstige toepassing zijn.
Artikel 5 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden
De voorzitter ontvangt een maandelijkse vergoeding van €350,- per maand en de leden ontvangen een maandelijkse vergoeding van €250,- per maand voor hun werkzaamheden. Deze vergoedingen worden jaarlijks geïndexeerd met het door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in de jaarlijkse circulaire betreffende vergoedingen raads- en commissieleden genoemde percentage.
De werkzaamheden als bedoeld in het eerste lid hebben betrekking op het bijwonen van vergaderingen, het aansturen en het begeleiden van het onderzoeksproces en de hiermee verband houdende werkzaamheden, alsmede de werkzaamheden die verband houden met onderzoeken die de rekenkamer in eigen beheer uitvoert.
Indien leden van de rekenkamer op basis van een expliciet besluit van de rekenkamer zelf onderzoekwerkzaamheden verrichten ontvangen zij daarvoor een vergoeding van € 65 per uur. Het bedrag wordt jaarlijks per 1 januari aangepast overeenkomstig de indexering van de vergoeding als bedoeld in artikel 3.1.1, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. Voorwaarde is dat het totaalbedrag aan extra vergoedingen binnen het jaarlijkse budget van de rekenkamer valt.
De rekenkamer kan een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vaststellen. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken. De termijn is afgestemd op de inspanning voor het leveren van de inlichtingen.
De rekenkamer stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
De rekenkamer verstrekt het college van burgemeester en wethouders jaarlijks voor 31 december een overzicht van de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer welke door het college zijn overgenomen en door het college zelf moeten worden uitgevoerd. Het college geeft voor 1 maart aan op welke wijze aan de voorstellen vervolg is gegeven.
3. Indien in enig jaar een wezenlijke onderschrijding op het budget wordt voorzien informeert de Rekenkamer de raad tussentijds. Eventuele onderbesteding van het jaarbudget kan jaarlijks via het jaarrekeningsaldo worden meegenomen naar het volgende begrotingsjaar tot een maximumbedrag van het jaarbudget, dit teneinde jaarlijkse fluctuaties in de onderzoekuitgaven op te kunnen vangen.
4. De rekenkamer doet jaarlijks voor 1 april van het voorafgaande jaar een voorstel aan de raad voor de nodige middelen voor goede uitoefening van haar taken. De rekenkamer kan de raad daarnaast incidenteel verzoeken om additionele middelen beschikbaar te stellen.
5. De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten in het jaarverslag als bedoeld in artikel 184 van de Gemeentewet.
Domburg, 8 november 2023.
De raad voornoemd,
De plv. griffier, de voorzitter,
drs. M. Rossen drs. F.J. Schouwenaar
Bijlage 1: Artikelsgewijze toelichting
De gemeentelijke rekenkamer Veere is een formele rekenkamer.
De leden maken na benoeming openbaar welke andere openbare betrekkingen zij bekleden. Dit maken zij bekend op de website van de gemeente. De leden worden volgens artikel 81c van de Gemeentewet voor een periode van 6 jaar aangesteld.
Dit heeft tot gevolgd dat via de verwijzing artikel 81h, zevende lid ook artikel 15 van de Gemeentewet inzake onverenigbare betrekkingen/verboden handelingen voor raadsleden van toepassing is. Daarmee is de onafhankelijkheid van de leden van de rekenkamer optimaal gewaarborgd.
Met inwerkingtreden van deze verordening wordt overgegaan op een vaste vergoeding per maand en een variabele vergoeding voor een eventueel derde onderzoek per jaar voor de rekenkamerleden. Hiervoor initiëren zij minimaal twee onderzoeken per jaar. Eventueel kan de rekenkamer kiezen voor een derde onderzoek. Hiervoor ontvangen zij een vergoeding van € 65 per uur. Afspraak is dat het jaarbudget niet wordt overschreden. Voor het vaste bedrag per maand is het gebruikelijk dat één onderzoek met behulp van een extern bureau plaatsvindt en het andere onderzoek/quickscan in eigen beheer plaatsvindt. Het bedrag van de vergoeding bevat de kosten van de leden voor het begeleiden van de externe onderzoeken en het uitvoeren van de onderzoeken in eigen beheer.
De secretaris ondersteunt de rekenkamer. Aanvullende capaciteit (ambtelijke ondersteuning) kan eventueel beschikbaar worden gesteld door de griffier en/of het college. Artikel 9, achtste lid, voorziet voorts in de mogelijkheid tot uitbesteding van onderzoek.
De onafhankelijkheid van de rekenkamer blijkt onder andere uit het feit dat zij zelfstandig bepaalt welke onderzoeken zullen worden ingesteld. De rekenkamer kan ook op verzoek van de raad een onderzoek instellen. Het verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid van de Gemeentewet expliciet genoemd en kent hieraan dus gewicht toe. Indien de rekenkamer niet voldoet aan een gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor goede gronden moeten aanvoeren. Naar aanleiding van de informatiebijeenkomst van de raad is aan de modelbepaling toegevoegd, dat de raad uiteindelijk een bepaald onderzoek aan de rekenkamer kan opdragen.
De zorgvuldigheid en met name ook het belang van betrokkenen vergt dat de rekenkamer voor het verstrekken van inlichtingen redelijke termijnen stelt. Het moet wel de rekenkamer zijn die regie voert over de voortgang van het onderzoek.
Het kan belanghebbenden en de commissie schaden wanneer in het openbaar (nog) niet bewezen feiten aan de orde worden gesteld. De transparantie van het openbaar bestuur vergt echter dat zoveel mogelijk opening van zaken wordt gegeven. Van de rekenkamer mag daarom worden verwacht dat zij, waar dat geen schade toebrengt, transparantie nastreeft. De modelbepaling voorziet naast “werkvergaderingen” in openbare informatieve vergaderingen. In het reglement als bedoeld in artikel 7 kan een en ander nader worden uitgewerkt. Artikel 9 lid 11 is toegevoegd naar aanleiding van wijziging van de Gemeentewet inzake berichtgeving over de voortgang. Eén keer per jaar in plaats van één keer per twee jaar.
De zelfstandigheid van de rekenkamer wordt gewaarborgd door een eigen budget.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-487781.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.