Besluit van de burgemeester van de gemeente Amsterdam tot wijziging van de beleidsregels “de Handhavingsstrategie Horeca en slijterijen (inclusief winkels) Drank en Horecawet), Amsterdam 2013” (bijlage 1 behorende bij Gemeentebladbesluit van 16 december 2013, afd. 3b, nr. 216)

De burgemeester van Amsterdam,

 

gelet op de artikelen 125 Gemeentewet, 5:2, eerste lid sub b en 5:32 – 5:39 van de Algemene wet bestuursrecht, 3.12, 3.13 en 3.14 en 3.15 lid 2, 3.21 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008 en artikel 20 lid 1 en 4 van de Alcoholwet,

 

stelt de volgende regeling vast:

 

Besluit van de burgemeester van de gemeente Amsterdam tot wijziging en aanvulling van de beleidsregel “de Handhavingsstrategie Horeca en slijterijen (inclusief winkels) Drank en Horecawet), Amsterdam 2013” (bijlage 1 behorende bij Gemeentebladbesluit van 16 december 2013, afd. 3b, nr. 216)

Artikel 1 (definities)

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

 

  • a.

    bestuurlijke sanctie: een besluit tot oplegging van een last onder dwangsom, een besluit tot oplegging van een last onder bestuursdwang of een besluit tot, al dan niet gedeeltelijke, intrekking van een exploitatievergunning;

  • b.

    coulance: de regeling uit de handhavingsstrategie die inhoudt dat bij een exploitant aan wie minimaal drie jaar achtereen geen stap is opgelegd, als eerste reactie op een overtreding nog geen bestuurlijke waarschuwing wordt gegeven, maar alleen een aantekening wordt gemaakt in het dossier van de exploitant;

  • c.

    handhavingsstrategie: de Handhavingsstrategie Horeca en slijterijen (inclusief winkels) Drank en Horecawet), Amsterdam 2013 (bijlage 1 behorende bij Gemeentebladbesluit van 16 december 2013, afd. 3b, nr. 216);

  • d.

    alcoholoverlastgebied: gebied in de zin van artikel 2.8A APV, zoals weergeven in de bijlage bij dit besluit;

  • e.

    stap: een bestuurlijke waarschuwing of een bestuurlijke sanctie.

Artikel 2 (toepassingsgebied beleidsregel)

Deze beleidsregel heeft betrekking op:

  • 1.

    overtredingen van :

     

    • a.

      de voorschriften uit de exploitatievergunning die betrekking hebben op het terras;

    • b.

      het verbod om bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt (artikel 20 lid 1 van de Alcoholwet);

    • c.

      het verbod om in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit of op een terras de aanwezigheid toe te laten van een persoon die in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen verkeert (artikel 20 lid 4 van de Alcoholwet),

  • 2.

    en die zijn begaan in het alcoholoverlastgebied.

Artikel 3 (wijziging handhavingsstrategie terrasvoorschriften en enkele overtredingen van de Alcoholwet)

De handhavingsstrategie van de overtredingen die zijn genoemd in artikel 2 lid 1 onder a tot en met c en lid 2 van dit besluit wordt als volgt aangepast: Er wordt geen coulance toegepast.

Artikel 4 (Handhavingsstrategie voor het overige ongewijzigd)

De beleidsregel “Handhavingsstrategie Horeca en slijterijen (inclusief winkels) Drank en Horecawet), Amsterdam 2013” (bijlage 1 behorende bij Gemeentebladbesluit van 16 december 2013, afd. 3b, nr. 216)” blijft voor het overige ongewijzigd in stand.

Artikel 5  

Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Beleidsregel wijziging handhavingsstrategie horeca, slijterijen en detailhandel alcoholoverlastgebied”.

Artikel 6 (inwerkingtreding)

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.

De burgemeester

Femke Halsema

Toelichting  

Algemeen deel

Drukte en overlast in het Wallengebied

 

Amsterdam groeit. Ook in de binnenstad wordt het steeds drukker. Één van de drukste wijken in de stad is het Wallengebied. Handhaving kan hier het tij niet keren. Politie en gemeente kampen met ernstige personeelstekorten. Bovendien kan met handhavend optreden alleen niet worden bereikt dat minder mensen het Wallengebied gaan bezoeken. Daarvoor zijn bronmaatregelen nodig, die een eigen bestuurlijk traject moeten doorlopen.

 

Wel kan met handhaving het gedrag van de mensenmassa worden beïnvloed. Het is in het Wallengebied niet alleen druk op straat; de - steeds vaker extreme - drukte gaat ook gepaard met wangedrag van (pret)toeristen. In het gebied veroorzaken bezoekers, al dan niet behoorlijk onder invloed van alcohol, geluidsoverlast en incidenten zoals baldadigheid, agressief gedrag en wildplassen zijn, zeker in de hoogseizoen, aan de orde van de dag. Er komen mensen in het gebied die hun troep gewoon op straat gooien. Hierdoor staat de leefbaarheid in het Wallengebied zwaar onder druk.

 

Hier ligt ook een belangrijke verantwoordelijkheid voor de horeca in het gebied. Het is al heel belastend om elke dag duizenden mensen voor je deur te hebben. Als daarbij ook nog te harde muziek door de straten schalt, of bedrijven doorschenken aan beschonken gasten en zich niet aan terrasregels of sluitingstijden houden, komt dit voor bewoners in het gebied extra hard aan. Bovendien nodigt dit prettoeristen uit tot wangedrag. Dergelijke overtredingen hebben niet alleen een grote impact op de leefbaarheid; ze zijn ook heel zichtbaar. Als hiertegen stelselmatig niet krachtig genoeg wordt opgetreden worden de geschonden regels zinloos. Normvervaging werkt dan niet alleen onfatsoenlijk, maar ook ronduit onwettig gedrag van bezoekers in de hand.

 

Te weinig slagkracht van de horecahandhavingsstrategie in het Wallengebied

 

Het Amsterdamse horecahandhavingsbeleid (hierna: “De handhavingsstrategie 2013”) is al bijna 10 jaar oud. Destijds is het beleid bewust versoepeld. Uit “enkele praktijkvoorbeelden met betrekking tot de horeca”, zo is in de toelichting op de beleidsregel overwogen, was gebleken dat het meteen opleggen van een bestuurlijke sanctie “in bepaalde gevallen” een te harde reactie was op een overtreding. Om die reden is besloten om twee waarschuwingsmomenten in te lassen. Als aan een exploitant 3 jaar lang geen stap is opgelegd wordt als uitgangspunt eerst de “coulanceregeling” toegepast. Dat houdt in dat nog geen bestuurlijke waarschuwing wordt gegeven, maar alleen een aantekening wordt gemaakt in het dossier. Indien de exploitant daarna een tweede overtreding begaat, volgt een bestuurlijke waarschuwing. Pas na een derde overtreding komt de exploitant in aanmerking voor een bestuurlijke maatregel. Hierdoor duurt het vrij lang voordat op een overtreding een reactie volgt die de ondernemer ‘voelt’.

 

Dit, relatief coulante, handhavingsbeleid past niet bij de overlast waaronder de bewoners van het Wallengebied gebukt gaan. Dit klemt temeer omdat, ook door het eerder genoemde tekort aan handhavingscapaciteit, toezichthouders niet alle overtredingen in het gebied kunnen constateren. Om die reden wordt hierbij het stappenplan voor dit gebied aangescherpt.

 

Er is, onder meer naar aanleiding van overleg met de Koninklijke Horeca Nederland, voor gekozen om één waarschuwingsmoment te behouden. Wel zal de waarschuwing waar mogelijk mondeling worden gegeven. Een gesprek heeft, zo gaf de KHN aan, veel meer indruk op ondernemers dan een brief die op de deurmat valt. Dit zal niet altijd mogelijk zijn, gezien de beperkte handhavings- en juridische capaciteit bij stadsdeel Centrum.

 

Uit de handhavingsstrategie 2013 volgt al dat de overtreder, binnen een jaar nadat de bestuurlijke waarschuwing is gegeven, opnieuw wordt gecontroleerd.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1

In dit artikel zijn definities opgesomd van termen die in de beleidsregel worden gehanteerd. Hier is aangesloten bij de tekst van de handhavingsstrategie 2013.

 

Artikel 2

De wijziging van de handhavingsstrategie 2013 geldt voor overtredingen die een grote impact hebben op de leefbaarheid en die naar verwachting uitnodigend zijn voor wangedrag van bezoekers. Het gaat, kort gezegd, om overtreding van:

 

  • -

    het verbod om de terrasvoorschriften van de exploitatievergunning te overtreden. (artikel 2 lid 1 onder a);

  • -

    her verbod om alcohol te verkopen aan minderjarigen (artikel 2 onder b);

  • -

    het verbod van de aanwezigheid van dronken bezoekers in het horecabedrijf (artikel 2 lid 1 onder c).

Het zonder vergunning exploiteren van een horecabedrijf (inclusief terras) en het verstrekken van alcohol zonder vergunning vallen buiten het bestek van dit besluit. Dergelijke overtredingen zijn in de handhavingsstrategie 2013 namelijk aangemerkt als zware overtredingen (zogenaamde ‘categorie III-overtredingen’). Tegen dergelijke overtredingen wordt al direct opgetreden met een last onder bestuursdwang. Aanscherping van het stappenplan is daarom voor deze overtredingen niet nodig.

 

Overtreding van geluidsvoorschriften heeft ook een relatief grote impact op de leefbaarheid. De handhavingsstrategie van regels voor muziekgeluid is neergelegd in de Handhavingsstrategie muziekgeluid horeca 2018, gemeente Amsterdam. Dit betreft een bevoegdheid van het college. Het college gaat deze handhavingsstrategie ook aanscherpen voor wat betreft overtreding van de zogenaamde maatwerkvoorschriften muziekgeluid (verval van de coulanceregeling).

 

Artikel 3

Dit artikel bevat een wijziging van de handhavingsstrategie voor de in artikel 2 van het besluit genoemde overtredingen. Deze houdt in dat geen coulance (zoals gedefinieerd in artikel 1 onder a van dit besluit) wordt toegepast.

 

Artikel 4

In dit artikel is bepaald dat de handhavingsstrategie 2013 voor het overige in stand blijft. Dat betekent dat de strategie uit de tabellen voor lichte (‘categorie –I’), ernstige (‘categorie 2’) en zware (‘categorie-3’, voor wat betreft het type handhavingsbesluit dat wordt ingezet (dwangsom, bestuursdwang en/of sluiting) niet wijzigt. Ook blijft de mogelijkheid bestaan om, naast de afwijkingsverplichting uit 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht, stappen uit het stappenplan over te slaan in excessieve situaties of bij cumulatie van overtredingen.

 

BIJLAGE 1  

 

Kaart alcoholoverlastgebied.

Het betreft de straten binnen het rood gearceerde gebied (even en oneven zijde)

 

 

Naar boven