Gemeenteblad van Vlaardingen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlaardingen | Gemeenteblad 2023, 481660 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlaardingen | Gemeenteblad 2023, 481660 | ander besluit van algemene strekking |
Klachtenprocedure voor ontheemden in Mrija
Deze klachtenprocedure is bedoeld voor Oekraïense ontheemden die tijdelijk wonen in de langdurige opvangvoorziening Mrija in Vlaardingen. Het bestuursorgaan, in dit geval de burgemeester die op het moment van vaststelling van deze klachtenprocedure nog verantwoordelijk is voor de opvang van de ontheemde Oekraïners (hierna: “de gemeente”), heeft besloten deze klachtenprocedure vast te stellen. Dit wordt gedaan om u de gelegenheid te bieden formele klachten in te dienen over de uitvoering van het gemeentelijk beleid met betrekking tot de opvangverplichting jegens u, evenals over het gedrag van medewerkers van de gemeente, zowel in relatie tot u als tot anderen.
Op het moment van vaststelling van deze klachtenprocedure is een wetsvoorstel (Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraine) in behandeling bij de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel beoogt de opvangverplichting te beleggen bij het college van burgemeester en wethouders. Waar in deze procedure over het bestuursorgaan “de burgemeester” wordt gesproken, wordt na inwerkingtreding van de Wet tijdelijke opvang ontheemden Oekraine bedoeld “het college van burgemeester en wethouders.
Iedereen heeft het recht om een klacht in te dienen bij de gemeente over de wijze waarop de gemeente zich tegenover u of een ander heeft gedragen. Een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid of in opdracht van de gemeente, wordt in het kader van deze klachtenprocedure aangemerkt als een gedraging van de gemeente.
De opvangtaak voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne is belegd bij de gemeenten. Daarmee zijn gemeenten, als bestuursorgaan, verantwoordelijk voor het in behandeling nemen en afhandelen van klachten van bewoners over de gemeentelijke opvanglocatie, gedragingen van personen die onder verantwoordelijkheid en in opdracht van de gemeente werkzaam in deze gemeentelijke opvanglocaties of over een maatregel, die door de gemeente aan u kan worden opgelegd.
Indien u een klacht hebt, kunt u uw ontevredenheid uiten over de gemeentelijke opvangvoorziening en/of over een gedraging (handelen of nalaten) van personeel van de gemeentelijke opvangvoorziening.
In deze context wordt een klacht gedefinieerd als:
Een uiting van ontevredenheid over de wijze waarop de gemeente uitvoering geeft aan het beleid. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn (maar niet uitsluitend) wanneer aan u een maatregel in de vorm van een gele of rode kaart is opgelegd, of wanneer het personeel u aanspreekt op uw verplichtingen die voortvloeien uit het huishoudelijk reglement.
3. Behandeling van een klacht:
De gemeente draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van klachten over de opvanglocatie dan wel gedragingen van de medewerkers die werkzaam zijn in de opvanglocatie.
4. Afhandeling van een klacht:
De afhandeling van een klacht bevat in ieder geval de volgende procedurele vereisten:
De gemeente informeert de bewoner schriftelijk en gemotiveerd over de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, haar oordeel en eventuele conclusies. Tevens wordt vermeld bij welke ombudsman en binnen welke termijn de bewoner vervolgens een verzoekschrift kan indienen, als de bewoner het niet eens is met de conclusies van de gemeente.
5. Waarover kunt u een klacht indienen?
U kunt een klacht indienen over:
Wanneer u een klacht heeft, dan kunt u deze schriftelijk indienen bij de burgemeester van de gemeente. Deze klacht zal bij de door de burgemeester aangewezen gemeentelijke klachtenfunctionaris in behandeling worden genomen en in samenspraak met de burgemeester worden afgehandeld.
De klacht schrijft u in het Oekraïens, Nederlands of in het Engels.
Contactgegevens gemeentelijke klachtenfunctionaris opvangvoorziening Mrjia:
7. Wie kan een klacht indienen?
U kunt zelf een klacht indienen. U kunt dit ook door iemand anders laten doen. Bij de indiening en de behandeling van de klacht kunt u zich laten vertegenwoordigen door een gemachtigde (bijvoorbeeld een advocaat of rechtshulpverlener, Vluchtelingenwerk (VWN) of een andere stichting of NGO die ondersteuning biedt aan ontheemden uit Oekraïne).
8. Waarom is uw klacht waardevol voor de gemeente?
Uw klacht geeft ons informatie over hoe wij de opvang van bij ons verblijvende ontheemden uit Oekraine kunnen verbeteren. Uw feedback en opinie zijn daarom waardevol voor ons.
Wij garanderen u dat wij vertrouwelijk met uw gegevens omgaan. Dient u een klacht in, dan heeft dit geen invloed op uw wonen in Mrija.
Aldus vastgesteld door de burgemeester van Vlaardingen d.d. 25 oktober 2023.
de burgemeester,
drs. B. Wijbenga- van Nieuwenhuizen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-481660.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.