Wijziging Horecaverordening 's-Hertogenbosch 2017

De gemeenteraad van de gemeente 's-Hertogenbosch,

gezien het voorstel van het college van 11 juli 2023, met reg.nr. 13523398,

in zijn vergadering van 20 september 2023,

besluit

De derde wijziging in de Horecaverordening 's-Hertogenbosch 2017 vast te stellen.

Overzicht wijzigingen Horecaverordening 's-Hertogenbosch 2017, 20 september 2023

Artike l

Huidige tekst

Aanpassing

Toelichting

Afdeling 5 Openingstijden

 

 

 

Artikel 5.2 Ontheffing voor nachtzaak

 

Toevoeging lid 3

Een ontheffing voor een nachtzaak, zoals opgenomen in lid 1 van dit artikel wordt verleend voor de duur van maximaal tien jaar.

Toevoeging lid 3

Tot op heden is in de horecaverordening niets opgenomen over de termijn waarvoor een ontheffing nachtzaak wordt verleend. Oftewel de ontheffing voor een nachtzaak is tot op heden afgegeven voor onbepaalde tijd.

In 2010 is de Dienstenrichtlijn in Nederland ingevoerd. De kerngedachte van deze richtlijn is dat dienstverleners in heel Europa zich onbelemmerd in een andere lidstaat kunnen vestigen of tijdelijk diensten kunnen verrichten. De Europese Dienstenrichtlijn is in Nederland omgezet in de Dienstenwet. Eén van de verplichtingen die uit de richtlijn voortvloeit is dat vergunningsstelsels (die onder de reikwijdte vallen) aan de voorwaarden van de Dienstenrichtlijn moeten voldoen.

Omdat maar een beperkt aantal ontheffingen verleend kunnen worden voor de exploitatie van een nachtzaak, terwijl er meer potentiële aanvragers zouden kunnen zijn, spreken we hier over schaarse ontheffingen. In artikel 12 lid 2 van de Dienstenrichtlijn en artikel 33 lid 4b en 5 van de Dienstenwet is opgenomen dat schaarse vergunningen / ontheffingen een beperkte geldigheidsduur moeten hebben. Een ondernemer met een ontheffing voor onbepaalde tijd zou namelijk onevenredig bevoordeeld worden, omdat het voor nieuwkomers dan nagenoeg onmogelijk is om nog toe te treden tot de markt.

Voorgesteld wordt om gezien de huidige regelgeving en jurisprudentie in de horecaverordening op te nemen dat de ontheffing voor een nachtzaak wordt verleend voor bepaalde tijd.

Welke termijn dient hierbij te worden aangehouden?

In een uitspraak van 21 juli 2021 oordeelt de Afdeling dat bij het bepalen van de looptijd van schaarse vergunningen de investeringen en de terugverdientijd in acht moeten worden genomen. Aan vergunninghouders dient voldoende tijd te worden geboden om de door hen noodzakelijk gemaakte investeringen en investeringen die zij lopende de geldigheidsduur van de vergunningen redelijkerwijs moeten maken, te kunnen afschrijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de investeringen die gedaan moeten worden om naamsbekendheid op te bouwen.

Wanneer we kijken naar de mogelijke investeringen om een nachtzaak te exploiteren dan kan een termijn van 10 jaar als een redelijke termijn worden beschouwd. Deze termijn is ook belangrijk vanuit het oogpunt van openbare orde en veiligheid, zodat er stabiliteit is in de horecabedrijven met een ontheffing voor een nachtzaak.

Daarnaast heeft KHN aangegeven dat het van belang is dat een ontheffing nachtzaak wordt afgegeven voor een termijn die voldoende lang is om het starten van een nachtzaak aantrekkelijk te houden in onze gemeente. In onze gemeente kennen we een stelsel van gefaseerde uitstroom door gefaseerde sluitingstijden. Hierdoor is het risicio op ongeregeldheden in de nachtelijke horeca-uren beperkt. Het is van belang dat ondernemers het interessant blijven vinden om een nachtzaak te starten. Hiervoor is het noodzakelijk dat een ondernemer die investeert in een horecazaak die zich richt op het nachtelijke uitgaan, voldoende tijd heeft om deze investering terug te verdienen. Die investering betreft ook de specifieke investeringen die een pand worden gedaan om een nachtzaak te starten, zoals wellicht een doos-in-doos constructie. Wanneer de termijn te kort is, bestaat de kans dat het voor ondernemers niet aantrekkelijk is om een nachtzaak te starten en verliest het uitgebalanceerde stelsel van sluitingstijden voor een deel zijn meerwaarde.

Tot slot zijn de administratieve lasten voor zowel de horeca ondernemer als de gemeente te overzien bij een termijn van 10 jaar.

Er wordt dan ook voorgesteld om een ontheffing nachtzaak af te geven voor 10 jaar.

Er wordt geen mogelijkheid tot verlenging opgenomen omdat dit in strijd is met de beginselen behorende bij schaarse vergunningen.

Maximaal 4 ontheffingen voor een nachtzaak

In artikel 5.2 lid 1 staat vermeld dat de burgemeester maximaal 4 ontheffingen voor een nachtzaak kan afgeven. Op dit moment zijn er hiervan 2 vergeven. Er is op dit moment niet bekend dat er veel horecabedrijven zijn die geïnteresseerd zijn om de overstap te maken naar een nachtzaak. Ook wordt vanuit de politie in het kader van bezoekersstromen niet verzocht (veiligheid) om hier een wijziging in aan te brengen.

Gezien het vorenstaande wordt dan ook geen voorstel gedaan om het aantal maximaal af te geven ontheffingen voor een nachtzaak te verhogen naar 5.

Uiteraard kan in de toekomst, wanneer daar aanleiding toe is, een onderzoek worden uitgevoerd om te kijken of er een behoefte is om het maximaal aantal ontheffingen alsnog te verhogen naar 5.

Huidige vergunningen voor onbepaalde tijd worden vergunningen voor bepaalde tijd

Op dit moment zijn er vergunninghouders die in het bezit zijn van een ontheffing nachtzaak voor onbepaalde tijd.

Er wordt onderkend dat zij in deze situatie een bijzondere positie innemen. Echter, dat neemt niet weg dat het maken van een verdelingsbeleid waarbij dit voordeel voor onbepaalde tijd in stand zou worden gelaten, niet verdedigbaar is en in strijd is met de Dienstenwet.

Om toch recht te doen aan deze uitzonderlijke positie wordt dan ook voorgesteld om de reeds betaande ontheffingen voor een nachtzaak, die voor onbepaalde tijd geldig zijn, in te trekken en direct opnieuw te verlenen voor de bepaalde tijd van tien jaar. Hierdoor wordt een overgangsperiode gecreëerd zodat de bedrijven zich kunnen voorbereiden op de situatie waarin het op gelijke voet met andere bedrijen naar de schaarse vergunning moet dingen.

 

 

Toevoeging lid 4

Indien er één of meer ontheffingen voor een nachtzaak beschikbaar zijn, maar het aantal aanvragen het aantal ontheffingen overtreft, zal de besluitvorming omtrent de aanvragen geschieden overeenkomstig door de burgemeester vast te stellen beleidsregels.

Speciale selectieprocedure

Als het aantal beschikbare ontheffingen wegens schaarste wordt beperkt, dan moet op grond van artikel 12 van de Dienstenrichtlijn ook worden voorzien in een speciale selectieprocedure. De gemeente heeft de plicht om na het verstrijken van de bepaalde termijn een onpartijdige en ransparante selectieprocedure te bieden voor potentiële gegadigden. De gemeente mag zelf bepalen hoe de selectieprocedure moet worden ingevuld.

De burgemeester is voornemens door middel van beleidsregels om invulling te geven aan de vorm en de uitvoering van die selectieprocedure.

Omdat we van vergunningverlening voor onbepaalde tijd naar een vergunning voor bepaalde tijd gaan wordt eveneens voorgesteld om pas na het verstrijken van de eerste periode (de eerder genoemde overgangsperiode) een selectieprocedure te hanteren, zodat de huidige en potentieel nieuwe gegadigden voldoende tijd hebben om gedurende de overgangsperiode te wennen.

Artikel 5.6 Openingstijden terrassen

2. Het is verboden een terras dat is gelegen binnen uitgaansgebieden, zoals bedoeld in artikel 1 onder j, geopend te hebben of daarop bezoekers aanwezig te hebben of toe te laten op andere tijdstippen dan van 07.00 uur tot 02.00 uur.

2.a. Het is verboden een terras dat is gelegen binnen uitgaansgebieden, zoals bedoeld in artikel 1 onder j, geopend te hebben of daarop bezoekers aanwezig te hebben of toe te laten op andere tijdstippen dan van 07.00 uur tot 02.00 uur.

b. Het is verboden een terras dat is gelegen binnen de brede binnenstad, zoals bedoeld in artikel 1 onder n, maar niet gelegen is in een uitgaansgebied, geopend te hebben of daar bezoekers aanwezig te hebben of toe te laten op:

- zondag tot en met woensdag op andere tijdstippen dan van 07.00 uur tot 23.00 uur.

- donderdag, vrijdag en zaterdag op andere ttijdstippen dan van 07.00 uur tot 0:00 uur.

In 2020 is de horecavisie 's-Hertogenbosch vastgesteld. Hierin kwam naar voren dat de openingstijden voor de terrassen in de brede binnenstad (historische binnenstad en spoorzone met uitzondering van het uitgaansgebied) in vergelijking met andere steden op zijn minst als 'terughoudend' te kenschetsen zijn. In de horecavisie is dan ook als uitgangspunt een geringe uitbreiding van de terrastijden in de brede binnenstad opgenomen.

Om de impact voor de omgeving minimaal te houden wordt voorgesteld om de sluitingstijd voor de terrassen in de brede binnenstad op donderdag, vrijdag en zaterdag te verruimen van 23:00 naar 0:00 uur.

Artikel 5.7 Toetsingscriteria, voorwaarden en intrekking ontheffing

 

Toevoeging lid 6

In aanvulling op de artikelen 5.2 en 5.7 lid 2 kan de ontheffing voor een nachtzaak worden geweigerd indien het aantal personen dat is toegestaan in het horecabedrijf, zoals opgenomen in de omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik, lager is dan 200.

Toevoeging lid 6

In de Uitvoeringsregels horeca staan de venstertijden en de regels met betrekking tot de cooling down. Deze maatregelen / regels gelden in de nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag voor horecabedrijven met verruimde openingstijden en hebben als doel om een overlastpiek te voorkomen. Het éénrichtingsverkeer leidt ertoe, dat uitgaanspubliek geleidelijker naar huis vertrekt. De uitstroom vindt plaats vanaf 2.00 uur tot de laatste zaak zijn deuren sluit om 5.00 uur. Het risico voor de openbare orde is vanwege deze spreiding van vertrek lager dan in het geval dat alle zaken plots en tegelijkertijd sluiten.

Om er voor te zorgen dat ook in de toekomst een goede spreiding gegarandeerd is, is het belangrijk dat enkel horecaberijven, die minimaal 200 personen kunnen ontvangen, in aanmerking komen voor een ontheffing nachtzaak. Voorgesteld wordt dan ook om dit als weigeringsgrond op te nemen.

Artikel 5.8 Bijzondere gelegenheden

1. In afwijking van de openingstijden, zoals in deze afdeling vermeld, gelden voor de hierna genoemde bijzondere gelegenheden de volgende openingstijden:

1. In afwijking van de openingstijden, zoals in deze afdeling vermeld, gelden voor de hierna genoemde bijzondere gelegenheden de volgende openingstijden:

 

Toevoeging sub f

in de nacht van 11 op 12 november (11-11) voor:

- horecabedrijven met een ontheffing voor een nachtzaak (artikel 5.2) van 07.00 uur 11 november tot 04.00/05.00* uur 12 november

*wanneer 11 november op vrijdag of zaterdag valt.

Vanuit de horeca is er de wens om op 11-11 de nachtzaken eerder te openen. Dit past bij de trend om meer overdag uit te gaan en is gezien de inzet van de politie ook wenselijk.

Voorgesteld wordt om ruimere openingstijden te hanteren voor horecabedrijven met een ontheffing nachtzaak.

TOELICHTING

 

 

 

Afdeling 5 Openingstijden

 

 

 

Artikel 5.2 Ontheffing voor nachtzaak

Kings en Chez Nous zijn al lange tijd geleden als nachtzaak verdwenen. Er zijn op dit moment 4 nachtzaken: Carrousel, de Taveerne, Plein '79 en Ushiwawa. De behoefte aan nachtzaken is gering vanwege de mogelijkheid om op vrijdag en zaterdag tot 4.00 uur open te zijn. Wij stellen daarom voor het aantal nachtzaken op vier te bevriezen en de locaties van nachtzaken te beperken tot de uitgaansgebieden.

Kings en Chez Nous zijn al lange tijd geleden als nachtzaak verdwenen. Ook de Carrousel en Ushiwawa zijn op dit moment geen nachtzaken meer. De behoefte aan nachtzaken is gering vanwege de mogelijkheid om op vrijdag en zaterdag tot 4.00 uur open te zijn. Het aantal nachtzaken is daarom in het verleden op vier bevroren en zijn de locaties van nachtzaken beperkt tot het uitgaansgebied centrum binnenstad, zoals opgenomen in de Uitvoeringsregels Horeca.

In de Uitvoeringsregels Horeca zijn de kaarten van 2 uitgaansgebieden opgenomen, te weten:

- Uitgaansgebied Centrum Binnenstad

- Uitgaansgebied Centrum Rosmalen

Op dit moment staat in de toelichting vermeld dat enkel horecabedrijven in de uitgaansgebieden in aanmerking komen voor een ontheffing nachtzaak. Dit betekent dat dit zowel het uitgaansgebied centrum binnenstad als uitgaansgebied centrum Rosmalen betreft. Echter er is geen politie inzet in Rosmalen op 'uitgaansavonden'. Gezien de veiligheid is het niet gewenst dat er een ontheffing nachtzaak verleend wordt in het uitgaansgebied in Rosmalen. Voorgesteld wordt dan ook om de toelichting aan te passen, zodat alleen horecabedrijven in het uitgaansgebied centrum binnenstad een ontheffing nachtzaak kunnen aanvragen.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van 's-Hertogenbosch op 20 september 2023,

Namens deze,

de griffier, drs. W.G. Amesz

de voorzitter, drs. J.M.L.N. Mikkers

Naar boven