Artikel 5.2 Ontheffing voor nachtzaak
|
Toevoeging lid 3
Een ontheffing voor een nachtzaak, zoals opgenomen in lid 1 van dit artikel wordt verleend voor de duur van maximaal tien jaar.
|
Toevoeging lid 3
Tot op heden is in de horecaverordening niets opgenomen over de termijn waarvoor een ontheffing nachtzaak wordt verleend. Oftewel de ontheffing voor een nachtzaak is tot op heden afgegeven voor onbepaalde tijd.
In 2010 is de Dienstenrichtlijn in Nederland ingevoerd. De kerngedachte van deze richtlijn is dat dienstverleners in heel Europa zich onbelemmerd in een andere lidstaat kunnen vestigen of tijdelijk diensten kunnen verrichten. De Europese Dienstenrichtlijn is in Nederland omgezet in de Dienstenwet. Eén van de verplichtingen die uit de richtlijn voortvloeit is dat vergunningsstelsels (die onder de reikwijdte vallen) aan de voorwaarden van de Dienstenrichtlijn moeten voldoen.
Omdat maar een beperkt aantal ontheffingen verleend kunnen worden voor de exploitatie van een nachtzaak, terwijl er meer potentiële aanvragers zouden kunnen zijn, spreken we hier over schaarse ontheffingen. In artikel 12 lid 2 van de Dienstenrichtlijn en artikel 33 lid 4b en 5 van de Dienstenwet is opgenomen dat schaarse vergunningen / ontheffingen een beperkte geldigheidsduur moeten hebben. Een ondernemer met een ontheffing voor onbepaalde tijd zou namelijk onevenredig bevoordeeld worden, omdat het voor nieuwkomers dan nagenoeg onmogelijk is om nog toe te treden tot de markt.
Voorgesteld wordt om gezien de huidige regelgeving en jurisprudentie in de horecaverordening op te nemen dat de ontheffing voor een nachtzaak wordt verleend voor bepaalde tijd.
Welke termijn dient hierbij te worden aangehouden?
In een uitspraak van 21 juli 2021 oordeelt de Afdeling dat bij het bepalen van de looptijd van schaarse vergunningen de investeringen en de terugverdientijd in acht moeten worden genomen. Aan vergunninghouders dient voldoende tijd te worden geboden om de door hen noodzakelijk gemaakte investeringen en investeringen die zij lopende de geldigheidsduur van de vergunningen redelijkerwijs moeten maken, te kunnen afschrijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de investeringen die gedaan moeten worden om naamsbekendheid op te bouwen.
Wanneer we kijken naar de mogelijke investeringen om een nachtzaak te exploiteren dan kan een termijn van 10 jaar als een redelijke termijn worden beschouwd. Deze termijn is ook belangrijk vanuit het oogpunt van openbare orde en veiligheid, zodat er stabiliteit is in de horecabedrijven met een ontheffing voor een nachtzaak.
Daarnaast heeft KHN aangegeven dat het van belang is dat een ontheffing nachtzaak wordt afgegeven voor een termijn die voldoende lang is om het starten van een nachtzaak aantrekkelijk te houden in onze gemeente. In onze gemeente kennen we een stelsel van gefaseerde uitstroom door gefaseerde sluitingstijden. Hierdoor is het risicio op ongeregeldheden in de nachtelijke horeca-uren beperkt. Het is van belang dat ondernemers het interessant blijven vinden om een nachtzaak te starten. Hiervoor is het noodzakelijk dat een ondernemer die investeert in een horecazaak die zich richt op het nachtelijke uitgaan, voldoende tijd heeft om deze investering terug te verdienen. Die investering betreft ook de specifieke investeringen die een pand worden gedaan om een nachtzaak te starten, zoals wellicht een doos-in-doos constructie. Wanneer de termijn te kort is, bestaat de kans dat het voor ondernemers niet aantrekkelijk is om een nachtzaak te starten en verliest het uitgebalanceerde stelsel van sluitingstijden voor een deel zijn meerwaarde.
Tot slot zijn de administratieve lasten voor zowel de horeca ondernemer als de gemeente te overzien bij een termijn van 10 jaar.
Er wordt dan ook voorgesteld om een ontheffing nachtzaak af te geven voor 10 jaar.
Er wordt geen mogelijkheid tot verlenging opgenomen omdat dit in strijd is met de beginselen behorende bij schaarse vergunningen.
Maximaal 4 ontheffingen voor een nachtzaak
In artikel 5.2 lid 1 staat vermeld dat de burgemeester maximaal 4 ontheffingen voor een nachtzaak kan afgeven. Op dit moment zijn er hiervan 2 vergeven. Er is op dit moment niet bekend dat er veel horecabedrijven zijn die geïnteresseerd zijn om de overstap te maken naar een nachtzaak. Ook wordt vanuit de politie in het kader van bezoekersstromen niet verzocht (veiligheid) om hier een wijziging in aan te brengen.
Gezien het vorenstaande wordt dan ook geen voorstel gedaan om het aantal maximaal af te geven ontheffingen voor een nachtzaak te verhogen naar 5.
Uiteraard kan in de toekomst, wanneer daar aanleiding toe is, een onderzoek worden uitgevoerd om te kijken of er een behoefte is om het maximaal aantal ontheffingen alsnog te verhogen naar 5.
Huidige vergunningen voor onbepaalde tijd worden vergunningen voor bepaalde tijd
Op dit moment zijn er vergunninghouders die in het bezit zijn van een ontheffing nachtzaak voor onbepaalde tijd.
Er wordt onderkend dat zij in deze situatie een bijzondere positie innemen. Echter, dat neemt niet weg dat het maken van een verdelingsbeleid waarbij dit voordeel voor onbepaalde tijd in stand zou worden gelaten, niet verdedigbaar is en in strijd is met de Dienstenwet.
Om toch recht te doen aan deze uitzonderlijke positie wordt dan ook voorgesteld om de reeds betaande ontheffingen voor een nachtzaak, die voor onbepaalde tijd geldig zijn, in te trekken en direct opnieuw te verlenen voor de bepaalde tijd van tien jaar. Hierdoor wordt een overgangsperiode gecreëerd zodat de bedrijven zich kunnen voorbereiden op de situatie waarin het op gelijke voet met andere bedrijen naar de schaarse vergunning moet dingen.
|