Gemeenteblad van Land van Cuijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Land van Cuijk | Gemeenteblad 2023, 47861 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Land van Cuijk | Gemeenteblad 2023, 47861 | beleidsregel |
Standplaatsenbeleid Land van Cuijk
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk;
Overwegende: dat het wenselijk is om geharmoniseerd Standplaatsenbeleid voor de gemeente Land van Cuijk 2023 vast te stellen.
Vast te stellen de volgende overgangsbepalingen op de dag van inwerkingtreding van het Standplaatsenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023;
Verleende standplaatsvergunningen voor onbepaalde tijd zijn bij inwerkingtreding van dit beleid nog maximaal 3 jaar geldig. Voor het verlopen van deze termijn, moeten de betreffende standplaatshouders een nieuwe vergunning aanvragen die wordt verleend conform het Standplaatsenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023;
Goederen te koop aanbieden vanaf een vaste standplaats in de openbare ruimte komt in de meeste gemeenten in Nederland voor. Of het nou gaat om het wekelijks aanbieden van vis en groenten of het tijdelijk aanbieden van kerstbomen in het kerstseizoen. Standplaatsen komen voor in allerlei verschillende samenstellingen. Standplaatsen zorgen vaak voor een levendige sfeer in de gemeente, dragen bij aan het voorzieningenniveau en de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte, zeker in de kleine kernen. Daarnaast zorgen ze soms ook voor extra werkgelegenheid.
“De middelgrote steden in de regio Noordoost Brabant hebben alle te maken met de gevolgen van vergrijzing en ontgroening, digitaal winkelen, onderlinge concurrentie en centra die slechts deels voldoen aan hedendaagse eisen en gewenste beleving van consumenten. Winkels in kleine kernen verdwijnen en middelgrote centra zoals het centrum van Cuijk en Boxmeer, staan onder druk. Het aantal winkels loopt terug en de rol van deze centra wordt deels overgenomen door grotere winkelcentra in de regio die nog bovenregionale aantrekkingskracht hebben.”
“Om ervoor te zorgen dat centra aantrekkelijk blijven om te wonen, werken, recreëren en te voorzien in de behoefte van haar inwoners, werkt de gemeente Land van Cuijk hard aan een transformatie-agenda. De centra van Cuijk en Boxmeer transformeren van boodschappencentrum naar een gemaks- en verblijfscentrum.”
Een ‘gemakscentrum’ voorziet in alles wat een inwoner van onze gemeente en omgeving met enige regelmaat nodig heeft. Anderzijds ontwikkelt zo’n centrum zich meer en meer naar een verblijfscentrum. Zowel lokale bezoekers als toeristen willen in die centra hun tijd op een leuke manier kunnen besteden door te winkelen, gebruik te maken van de horeca, culturele voorzieningen en deelnemen aan evenementen. De centra moeten sfeervol en dynamisch zijn anders komen toeristen niet (meer terug) en zullen lokale bezoekers meer en meer gebruik maken van de bovenregionale centra zoals bijvoorbeeld Nijmegen. Om ervoor te zorgen dat er compacte ‘gemakscentra’ overblijven en de leegstand afneemt, wordt het aantal detailhandel- en horecameters in de gebieden buiten het centrum en de aanloopstraten naar het centrum toe teruggedrongen. Een rondje, zoals in de centra Cuijk en Boxmeer, voorziet daardoor in alle dagdagelijkse behoefte (‘gemakscentra’) en dat kunnen we in meerdere centra bewerkstelligen.
Daarnaast zet de gemeente Land van Cuijk in op toerisme en recreatie en het uitbreiden van het cultuuraanbod om de functie van verblijfscentra te versterken. Evenementen (zowel grootschalige, als kleinschalige evenementen) en horeca, dragen eraan bij dat toeristen en bezoekers langer in het centrum kunnen verblijven en de levendigheid van de centra worden vergroot.
Dit geharmoniseerde standplaatsenbeleid biedt de kaders waarbinnen er binnen de gemeente ruimte gegeven wordt voor het exploiteren van standplaatsen. Hierdoor willen wij de ondernemers zo goed als mogelijk van dienst zijn en zorgen dat een standplaats niet leidt tot overlast en/of ontsiering van het straatbeeld.
Sinds 1 januari 2022 zijn de voormalige gemeenten; Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis opgegaan in de nieuwe gemeente Land van Cuijk. Deze fusering vraagt om een harmonisering van de verschillende standplaatsenbeleidsstukken tot één geharmoniseerd standplaatsenbeleid. Uiteraard moet het passen binnen het eerste kader van het coalitieakkoord, ‘Samen bouwen aan een duurzaam en vitaal Land van Cuijk’. Hierin zijn drie opgaven benoemd; bouwen en wonen is een prioriteit, evenals, inzet op duurzaamheid in balans met fysieke en sociale leefomgeving en bestaanszekerheid voor onze inwoners.
De basis voor het geharmoniseerde standplaatsenbeleid bestaat uit de volgende uitgangspunten:
In dit beleid worden deze uitgangspunten praktisch ingevuld en vorm gegeven. Dit beleid heeft als doel om handvatten te bieden voor het toetsingskader in de beoordeling van aanvragen voor standplaatsenvergunningen binnen de nieuwe gemeente Land van Cuijk. Om te kunnen voldoen aan de uitgangspunten, zorgt dit beleid voor transparantie voor de aanvrager met betrekking tot de type standplaatsen, de beschikbare locaties en de eisen waaraan de aanvrager moet voldoen om op de betreffende locatie te kunnen staan.
2. Kader en duiding standplaatsen
Het begrip standplaats is geformuleerd in artikel 5:17 van de APV. Onder een standplaats wordt verstaan: “het vanaf een vaste plaats op een openbare en in de openlucht gelegen plaats te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten, gebruikmakend van fysieke middelen, zoals een kraam, een wagen of een tafel.”
Een vaste plaats op een jaarmarkt of markt, als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet, valt niet onder deze definitie, net als een standplaats (feitelijk een opstal op een evenemententerrein) op een evenement (artikel 5:17 lid 2 APV). Daarnaast valt ook het ‘venten’ ofwel de uitoefening van kleinhandel, waarbij de goederen aan willekeurige voorbijgangers worden aangeboden, dan wel het huis aan huis aanbieden van goederen, niet binnen de reikwijdte van dit kader.
2.2 Verschillende typen standplaatsen
Binnen de gemeente Land van Cuijk zijn er drie soorten standplaatsen. Standplaatsen kunnen een regulier (vaste standplaatsen), tijdelijk (periodieke of seizoensgebonden standplaatsen) of een incidenteel karakter hebben. Het verschil heeft te maken met het type product en/of dienst en het tijdstip waarop een product en/of dienst wordt aangeboden. In de volgende paragrafen volgt een overzicht van de verschillende typen standplaatsen.
Voor het innemen van een reguliere standplaats zijn er vaste locaties die staan vermeld in hoofdstuk 3.2. Een vergunning voor een reguliere standplaats is geldig voor maximaal 3 jaar, kan op iedere dag van het jaar ingaan en eindigt altijd per 31 december van dat betreffende jaar.
Een tijdelijke standplaats geldt voor maximaal 7 dagen per week per ondernemer per locatie. Deze vergunning is maximaal 4 maanden geldig. Een periodieke standplaats is bedoeld voor producten die gebonden zijn aan een bepaalde periode, zoals de verkoop van ijs, oliebollen of kerstbomen. Voor het innemen van een tijdelijke standplaats zijn er vaste locaties die staan vermeld in hoofdstuk 3.2. Uitsluitend op deze vaste locaties kan een tijdelijke standplaats worden ingenomen. De vergunning voor een tijdelijke standplaats kan op iedere dag van het jaar ingaan en geldt voor een genoemd aantal dagen met een maximale duur van 4 maanden.
Een incidentele standplaats is bedoeld om incidenteel een standplaats in te nemen. Denk aan een incidentele verkoop, reclamekraam of jaarlijkse verkoopacties door verenigingen. Deze vergunning is geldend voor maximaal 2 maanden per jaar. Voor het innemen van een incidentele standplaats geldt dat deze ook op een plek kan worden ingenomen die niet is benoemd in dit standplaatsenbeleid. De vergunning voor een incidentele standplaats kan op iedere dag van het jaar ingaan.
3. Van aanvraag tot vergunning
Op grond van artikel 5:18 lid 1 APV is het verboden zonder vergunning van het college van burgemeester en wethouders een standplaats in te nemen. Het is de rechthebbende op een perceel verboden toe te staan dat daarop zonder vergunning van het college van burgemeester en wethouders een standplaats wordt of is ingenomen (artikel 5:19 APV).
In artikel 1:8 en 5:18 APV zijn weigeringsgronden opgenomen welke kunnen of zullen leiden tot het weigeren op een aanvraag voor een standplaatsvergunning.
De aanvraag voor een standplaatsvergunning wordt op grond van artikel 5:18 van de APV geweigerd wegens strijdigheid met een geldend bestemmingplan, beheersverordening, exploitatieplan of voorbereidingsbesluit.
De aanvraag voor een standplaatsvergunning kan worden geweigerd:
Op basis van artikel 1:8 lid 2 APV kan de vergunning of ontheffing ook worden geweigerd als de aanvraag minder dan vijf weken voor de beoogde datum van het innemen van de standplaats is ingediend en daardoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is.
Voor het innemen van een standplaats zijn er locaties aangewezen per kern in de gemeente Land van Cuijk. Per locatie wordt ook aangegeven wat de maximale standplaatsen per locatie zijn.
Nadere toelichting op standplaatsen in het centrum van Cuijk
In het centrum conflicteren verschillende functies steeds vaker met elkaar. Het centrum wordt compacter, maar moet tevens meer ruimte bieden aan toerisme, recreatie en evenementen.
Op het Louis Jansenplein komen verschillende functies met elkaar in de knel. Het plein wordt zodanig aangepast dat het aantrekkelijker wordt om te verblijven. Zo komt op het plein een fontein en meer beplanting. Daarnaast wordt het plein intensief gebruikt voor (kleinschalige) evenementen. Vaste standplaatsen passen niet goed (meer) in deze functies van het Louis Jansenplein. Bij het herontwerp van het Louis Jansenplein is rekening gehouden met de verschillende evenementen die afgelopen jaren op het plein hebben plaatsgevonden, vaste standplaatsen staan dit in de weg.
Ook op de Zwaanstraat is er sprake van verschillende conflicterende functies. De hoofdfunctie van het plein is parkeren voor de aanliggende supermarkt en het winkelend publiek. De druk op het plein van auto’s en parkeerstromen neemt toe. Standplaatsen vergroten de druk en maken de situatie verkeersonveiliger.
Nadere voorwaarden op standplaatsen in Grave, Escharen, Velp en Gassel
Het totale aantal te verlenen standplaatsvergunningen per standplaatslocatie per dag(deel) mag niet groter zijn dan vijf per week. Van deze vijf standplaatsvergunningen mogen maximaal twee vergunningen verleend worden voor de verkoop van seizoensgebonden producten en mogen maximaal drie vergunningen verleend worden aan verenigingen, stichtingen en instellingen. Het aantal voor commerciële doeleinden te verlenen standplaatsvergunningen mag niet hoger zijn dan twee.
3.4.3. Verzorgingsniveau / brancheverdeling
Voorkomen dient te worden dat een permanente voorziening vervalt ten gunste van een voorziening die slechts één of enkele malen per week gedurende enkele uren geboden wordt, waardoor dus het verzorgingsniveau ter plaatse zou worden aangetast. Om die reden zijn er regels opgesteld ten aanzien van het verzorgingsniveau.
Daar waar een kernwinkelgebied is aangewezen mag in het kernwinkelgebied niet een standplaats worden ingenomen als er reeds een bestaande gevestigde speciaalzaak (winkel) aanwezig is. In de overige kernen kan een standplaats niet worden ingenomen indien het assortiment hetzelfde assortiment bevat als van een bestaande gevestigde speciaalzaak (winkel) of indien het assortiment hetzelfde assortiment bevat als van een gelijktijdig vigerende standplaats in de betreffende kern.
3.4.4. Tijden innemen standplaats
Voor alle soorten standplaatsen geldt dat deze op tijdstippen mogen worden ingenomen conform de tijden van de Winkeltijdenwet. Deze tijden zijn:
In afwijking hiervan, mag geen standplaats worden ingenomen:
op vrijdagen in Grave-stad tijdens de weekmarkt tot 13.30 uur, met uitzonderingen van standplaatsen door verenigingen, stichtingen of instellingen die zich richten op activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard wanneer het te verhandelen artikel niet reeds op de weekmarkt wordt aangeboden.
In de gevallen dat geen standplaats mag worden ingenomen door de aanwijzing van college, dan wel de burgemeester, of tijdens kermissen, evenementen of andere bijzondere omstandigheden (en de opbouw en afbouw daarvan), kan tijdelijk een andere locatie worden aangewezen dan waarvoor vergunning is verleend.
In het belang van de openbare orde, in het belang van het voorkomen of beperken van overlast en/of in het belang van de verkeersveiligheid, kunnen afwijkende tijden voor het innemen van een standplaats worden vastgesteld.
3.5 De vergunning en voorschriften
Indien de aanvraag aan het toetsingskader kan voldoen, kan een standplaatsvergunning onder voorwaarden worden verleend.
De vergunning is persoonsgebonden en niet overdraagbaar. Dit is om handel in vergunningen te voorkomen. Overschrijven van een vergunning op naam van een familielid of persoon die werkzaam is in het bedrijf, is dus niet mogelijk.
3.5.1. Duur standplaatsvergunning
De vergunninghouder van een vergunning als bedoeld in het eerste lid van artikel 5:18 APV, kan voor het nieuwe kalenderjaar een vergunning aanvragen. De vergunning wordt verleend voor maximaal 3 jaar. Standplaatsvergunningen zijn namelijk aan te merken als schaarse vergunningen. De Europese Dienstenrichtlijn en jurisprudentie geven aan dat schaarse vergunningen een beperkte geldigheidsduur moeten hebben. Dit betekent dat standplaatsvergunningen voor onbepaalde tijd niet meer zijn toegestaan.
3.5.2. Vergunningsvoorschriften
Op grond van artikel 1:4 van de APV kunnen er voorschriften aan de vergunning worden verbonden. De vergunninghouder is verplicht de daaraan verbonden voorschriften en beperkingen na te komen. Onderstaand de voorschriften die kunnen worden opgenomen in de standplaatsvergunning. Indien noodzakelijk kunnen er aan de vergunning andere nadere voorschriften worden verbonden.
Uitzonderingen innemen standplaatsen
Géén standplaats mag worden ingenomen:
op vrijdagen in Grave-stad tijdens de weekmarkt, met uitzonderingen van standplaatsen door verenigingen, stichtingen of instellingen die zich richten op activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard wanneer het te verhandelen artikel niet reeds op de weekmarkt wordt aangeboden;
Voor het in behandeling nemen van een vergunningsaanvraag moeten leges worden betaald.
De tarieven van de leges zijn opgenomen in de legesverordening. Deze verordening wordt jaarlijks opnieuw geïndexeerd en vastgesteld door de gemeenteraad.
Wanneer voor het innemen van een standplaats gebruik wordt gemaakt van gemeentegrond, kan hiervoor een huurovereenkomst worden opgemaakt en huur in rekening worden gebracht voor het gebruiken van de grond. De stroomkosten kunnen apart in rekening worden gebracht en eventueel kan borg in rekening worden gebracht voor de sleutel van de meterkast.
Voor een goede naleving van dit standplaatsenbeleid en de voorschriften in de vergunning is toezicht en handhaving op de regels van groot belang. Toezicht en handhaving geschiedt door de toezichthouders en de buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente Land van Cuijk. Op verzoek van hen moet een vergunning worden getoond. Het is namelijk verboden om zonder een geldige standplaatsvergunning overeenkomstig artikel 5:18 APV te exploiteren. Bij het niet hebben van een geldende vergunning, kan de standplaatshouder worden opdragen zijn activiteiten per direct te staken. Indien er wordt geconstateerd dat de vergunninghouder zich niet houdt aan de wet- en regelgeving, de vergunningsvoorwaarden en/of de vergunningsvoorschriften dan kan handhavend worden opgetreden. Toezicht en handhaving wordt uitgevoerd volgens het Beleidsplan Vergunningen, Toezicht en Handhaving en wordt jaarlijks ingezet conform het Uitvoeringsprogramma Vergunningen, Toezicht en Handhaving.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-47861.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.