Beleidsregel Studietoeslag

Het college van burgemeester en wethouders van Almere,

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de navolgende beleidsregel ‘Studietoeslag’ onder intrekking van de op 4 december 2018 vastgestelde beleidsregel ‘Gemeentelijke regels inzake individuele studietoeslag’.

 

Studietoeslag wordt aangevraagd via het digitale aanvraagformulier.

Als blijkt dat belanghebbende recht heeft op studietoeslag, wordt de studietoeslag verstrekt vanaf de datum dat het recht is ontstaan, voor zover deze datum niet ligt voor 1 april 2022.

 

De hoogte van de studietoeslag is gelijk aan de bedragen genoemd in artikel 7a Besluit loonkostensubsidie en minimumbedragen studietoeslag Participatiewet 2021.

Verandert het bedrag door de verjaardag van belanghebbende, dan moet de studietoeslag van die maand naar rato worden uitbetaald.

 

Wanneer uit alle bewijsstukken op voorhand blijkt dat er recht bestaat op Studietoeslag wordt er afgezien van het aanvragen van een medisch advies. Als er onduidelijkheid bestaat over de duur van een medische beperking en de invloed daarvan op het vermogen om te werken naast de studie wordt er een medisch advies aangevraagd. Dit medisch advies wordt aangevraagd bij een onafhankelijke arbeidsdeskundige met wie gemeente Almere een contract heeft afgesloten.

 

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld,

Almere, 30 oktober 2023

Burgemeester en wethouders van Almere,

namens hen,

de afdelingsmanager Werk en Inkomen

M. L. de Wilde

Naar boven