APV en Leges wijzigingsverordening pilot vrije openingstijden Haarlem

Verordening tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Gemeente Haarlem en de Verordening leges 2023

 

De raad van de gemeente Haarlem

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 december 2022, nummer2022/1689357

gelet op artikelen 149; 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T:

vast te stellen de Wijzigingsverordening Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem en de Verordening leges 2023

Artikel I  

De Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem wordt als volgt gewijzigd:

 

Na artikel 2:29a wordt een artikel 2:29b ingevoegd, luidende als volgt:

 

Artikel 2:29b Pilot vrije openingstijden openbare inrichtingen

  • 1.

    Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een openbare inrichting te exploiteren, die in afwijking van artikel 2:29 24 uur per dag geopend is. Op deze vergunning zijn de artikelen 2:28a tm 2:28g van overeenkomstige toepassing;

  • 2.

    Het college kan nadere regels vaststellen voor de exploitatie van openbare inrichtingen als bedoeld in het eerste lid;

  • 3.

    De burgemeester kan gebieden en locaties aanwijzen waar openbare inrichtingen als bedoeld in het eerste lid 24 uur per dag voor het publiek geopend mogen zijn;

  • 4.

    Behalve op grond van artikel 2:28c weigert de burgemeester de vergunning als bedoeld in het eerste lid indien de openbare inrichting een cafetaria, lunchroom, ijssalon, snackbar, grillroom, buurthuis of clubhuis, shishalounge, coffeeshop of een daarmee gelijk te stellen horecabedrijf betreft;

  • 5.

    Behalve op grond van artikel 2:28d kan de burgemeester de vergunning als bedoeld in het eerste lid intrekken indien gehandeld wordt in strijd met de nadere regels als bedoeld in het tweede lid en de voorschriften verbonden de vergunning als bedoeld in het eerste lid;

  • 6.

    Paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) is niet van toepassing op de vergunning bedoeld in het eerste lid;

Artikel II  

De Verordening leges 2023 wordt als volgt gewijzigd:

 

Aan de tarieventabel leges 2023 wordt aan Titel 3, Hoofdstuk 1 Horeca de volgende tariefbepaling met het daarbij vermelde tarief toegevoegd:

 

3.1.10

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:29b, eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening (vergunning pilot vrije openingstijden)

€ 247,00

Artikel III  

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is de op grond van het eerste lid bepaalde datum.

Artikel IV  

Deze verordening komt te vervallen op 1 januari 2025.

Artikel V  

Deze verordening wordt aangehaald als: Wijzigingsverordening Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem en Verordening leges 2023

Aldus vastgesteld te Haarlem op 26 januari 2023,

de griffier,

de voorzitter,

TOELICHTING Wijzigingsverordening Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem

Artikel 2:29b Pilot vrije openingstijden openbare inrichtingen

Vrije openings- en sluitingstijden voor de horeca in Haarlem zijn veelvuldig onderwerp van gesprek geweest. Om volstrekte duidelijkheid te krijgen wat de effecten zijn van vrije openingstijden op de openbare orde en het woon- en leefklimaat wordt een pilot met vrije openingstijden gehouden. De reguliere artikelen in de APV over openbare inrichtingen bieden onvoldoende basis om een pilot met vrije openingstijden te houden. Daarom is een speciaal artikel – 2:29b – in de APV opgenomen dat voorziet in een stevige juridische basis voor deze pilot. Grondslag voor dit artikel is net als voor het reguliere artikel 2:29 over openingstijden van openbare inrichtingen artikel 149 van de Gemeentewet.

 

Dit artikel heeft een tijdelijk karakter. Na afloop van de pilot komt dit artikel te vervallen op 1 januari 2025. Na de evaluatie zal een besluit dienen te worden genomen of de mogelijkheid van vrije openingstijden permanent in de APV zal worden opgenomen.

 

Eerste lid

In dit lid is een bevoegdheid gecreëerd om 24-uursvergunningen te verlenen ten behoeve van de pilot vrije openingstijden. Op deze vergunningen zijn de reguliere weigerings- en intrekkingsgronden van toepassing. Uit het eerste lid vloeit voort dat op grond van artikel 2:28a de burgemeester indieningsvereisten kan vaststellen voor het aanvragen van een 24-uursvergunning zoals bijvoorbeeld een veiligheidsplan.

 

Artikel 174 van de Gemeentewet bepaalt dat de burgemeester is belast met de uitvoering van verordeningen voor zover deze betrekking hebben op het toezicht op de voor het publiek openstaande gebouwen. Deze vergunning wordt daarom door de burgemeester verleend.

 

Tweede lid

Dit lid geeft de mogelijkheid om specifieke regels voor deelname aan de pilot vrije openingstijden vast te stellen.

 

Derde lid

Op grond van dit lid kunnen gebieden worden aangewezen waar 24-uursvergunningen kunnen worden verleend in het kader van de pilot. Ook specifieke locaties in gebieden die niet zijn aangewezen voor het verruimde openingstijdenregime kunnen worden aangewezen.

 

Vierde lid

Snackbars, cafetaria’s, grillrooms en dergelijke, alsmede coffeeshops en shishalounges worden uitgesloten van deelname vanwege een op voorhand te verwachten toename van overlast.

Snackbars, cafetaria’s en grillrooms zijn overlastgevoelig. Uitgaanspubliek gaat veelal na het uitgaan en voor het naar huis gaan, langs snackbars en grillrooms. Ook vergelijkbare eenvoudige eetgelegenheden (fastfood) die hoofdzakelijk maaltijden verstrekken en als nevenactiviteit alcoholische en niet-alcoholische dranken verstrekken waarbij de nadruk ligt op het verstrekken van maaltijden vallen hieronder. De ervaring is dat grote groepen mensen, onder invloed, eten gaan halen bij deze gelegenheden. Hierdoor komt divers stappend publiek samen op 1 punt waar men vaak lang buiten blijft hangen om te eten. De invloed van alcohol, de hoeveelheid publiek en de diversiteit van het publiek zorgt regelmatig voor geluidsoverlast, achterlaten van rommel en vechtpartijen in de directe omgeving van deze locaties. Coffeeshops en shishalounges hebben een horecavergunning maar zijn geen horeca als bedoeld in dit beleid. Dit geldt eveneens voor lunchrooms en ijssalons. Hierom worden zijn uitgesloten van de pilot.

 

Vijfde lid

Dit lid biedt de mogelijkheid om de deelname van een horeca-inrichting, dat de nadere regels en/of de voorschriften verbonden aan de 24-uursvergunning overtreedt en blijft overtreden, te beëindigen door de 24-uursvergunning in te trekken. De reguliere openingstijden blijven dan voor een dergelijk horecabedrijf van kracht.

 

Zesde lid

Dit artikel valt net als het artikel over de reguliere exploitatievergunningsplicht, artikel 2:28, onder de reikwijdte van de Europese Dienstenrichtlijn. In dit specifieke artikel voor de pilot vrije openingstijden is er vanwege dwingende redenen van algemeen belang voor gekozen om de lex silencio niet van toepassing te verklaren. Het gaat hier om een vergunning voor met name horeca-inrichtingen. Het is met name vanwege aspecten van openbare orde en milieu onwenselijk als deze zonder een op de inrichting afgestemde vergunning kunnen openen.

Naar boven