Gemeenteblad van Haarlem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2023, 47292 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2023, 47292 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
APV en Leges wijzigingsverordening pilot vrije openingstijden Haarlem
Verordening tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Gemeente Haarlem en de Verordening leges 2023
De raad van de gemeente Haarlem
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 december 2022, nummer2022/1689357
gelet op artikelen 149; 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;
vast te stellen de Wijzigingsverordening Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem en de Verordening leges 2023
De Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem wordt als volgt gewijzigd:
Na artikel 2:29a wordt een artikel 2:29b ingevoegd, luidende als volgt:
Artikel 2:29b Pilot vrije openingstijden openbare inrichtingen
De Verordening leges 2023 wordt als volgt gewijzigd:
Aan de tarieventabel leges 2023 wordt aan Titel 3, Hoofdstuk 1 Horeca de volgende tariefbepaling met het daarbij vermelde tarief toegevoegd:
TOELICHTING Wijzigingsverordening Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem
Artikel 2:29b Pilot vrije openingstijden openbare inrichtingen
Vrije openings- en sluitingstijden voor de horeca in Haarlem zijn veelvuldig onderwerp van gesprek geweest. Om volstrekte duidelijkheid te krijgen wat de effecten zijn van vrije openingstijden op de openbare orde en het woon- en leefklimaat wordt een pilot met vrije openingstijden gehouden. De reguliere artikelen in de APV over openbare inrichtingen bieden onvoldoende basis om een pilot met vrije openingstijden te houden. Daarom is een speciaal artikel – 2:29b – in de APV opgenomen dat voorziet in een stevige juridische basis voor deze pilot. Grondslag voor dit artikel is net als voor het reguliere artikel 2:29 over openingstijden van openbare inrichtingen artikel 149 van de Gemeentewet.
Dit artikel heeft een tijdelijk karakter. Na afloop van de pilot komt dit artikel te vervallen op 1 januari 2025. Na de evaluatie zal een besluit dienen te worden genomen of de mogelijkheid van vrije openingstijden permanent in de APV zal worden opgenomen.
In dit lid is een bevoegdheid gecreëerd om 24-uursvergunningen te verlenen ten behoeve van de pilot vrije openingstijden. Op deze vergunningen zijn de reguliere weigerings- en intrekkingsgronden van toepassing. Uit het eerste lid vloeit voort dat op grond van artikel 2:28a de burgemeester indieningsvereisten kan vaststellen voor het aanvragen van een 24-uursvergunning zoals bijvoorbeeld een veiligheidsplan.
Artikel 174 van de Gemeentewet bepaalt dat de burgemeester is belast met de uitvoering van verordeningen voor zover deze betrekking hebben op het toezicht op de voor het publiek openstaande gebouwen. Deze vergunning wordt daarom door de burgemeester verleend.
Dit lid geeft de mogelijkheid om specifieke regels voor deelname aan de pilot vrije openingstijden vast te stellen.
Op grond van dit lid kunnen gebieden worden aangewezen waar 24-uursvergunningen kunnen worden verleend in het kader van de pilot. Ook specifieke locaties in gebieden die niet zijn aangewezen voor het verruimde openingstijdenregime kunnen worden aangewezen.
Snackbars, cafetaria’s, grillrooms en dergelijke, alsmede coffeeshops en shishalounges worden uitgesloten van deelname vanwege een op voorhand te verwachten toename van overlast.
Snackbars, cafetaria’s en grillrooms zijn overlastgevoelig. Uitgaanspubliek gaat veelal na het uitgaan en voor het naar huis gaan, langs snackbars en grillrooms. Ook vergelijkbare eenvoudige eetgelegenheden (fastfood) die hoofdzakelijk maaltijden verstrekken en als nevenactiviteit alcoholische en niet-alcoholische dranken verstrekken waarbij de nadruk ligt op het verstrekken van maaltijden vallen hieronder. De ervaring is dat grote groepen mensen, onder invloed, eten gaan halen bij deze gelegenheden. Hierdoor komt divers stappend publiek samen op 1 punt waar men vaak lang buiten blijft hangen om te eten. De invloed van alcohol, de hoeveelheid publiek en de diversiteit van het publiek zorgt regelmatig voor geluidsoverlast, achterlaten van rommel en vechtpartijen in de directe omgeving van deze locaties. Coffeeshops en shishalounges hebben een horecavergunning maar zijn geen horeca als bedoeld in dit beleid. Dit geldt eveneens voor lunchrooms en ijssalons. Hierom worden zijn uitgesloten van de pilot.
Dit lid biedt de mogelijkheid om de deelname van een horeca-inrichting, dat de nadere regels en/of de voorschriften verbonden aan de 24-uursvergunning overtreedt en blijft overtreden, te beëindigen door de 24-uursvergunning in te trekken. De reguliere openingstijden blijven dan voor een dergelijk horecabedrijf van kracht.
Dit artikel valt net als het artikel over de reguliere exploitatievergunningsplicht, artikel 2:28, onder de reikwijdte van de Europese Dienstenrichtlijn. In dit specifieke artikel voor de pilot vrije openingstijden is er vanwege dwingende redenen van algemeen belang voor gekozen om de lex silencio niet van toepassing te verklaren. Het gaat hier om een vergunning voor met name horeca-inrichtingen. Het is met name vanwege aspecten van openbare orde en milieu onwenselijk als deze zonder een op de inrichting afgestemde vergunning kunnen openen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-47292.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.