Gemeenteblad van De Fryske Marren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Fryske Marren | Gemeenteblad 2023, 470721 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Fryske Marren | Gemeenteblad 2023, 470721 | ander besluit van algemene strekking |
Verkeersmaatregelen in verband met aanpassing Knooppunt Joure
Burgemeester en wethouders van De Fryske Marren,
hetgeen ten aanzien van verkeersbesluiten in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is bepaald, alsmede op de bepalingen ter zake van de Algemene wet bestuursrecht;
het vrijliggend fietspad langs Jousterweg van komgrens Haskerhorne tot komgrens Joure en langs Haskerveldweg aan te wijzen als verplicht fiets/bromfietspad waarop doorgaande brom/fietsers voorrang hebben met uitzondering van de rotondes in de Jousterweg weerszijden van viaduct Westermar en bij de toegang van het busstation, waar brom/fietsers voorrang moeten verlenen;
Het vrijliggende fietspad langs de Geert Knolweg Joure en Jousterweg tot aan komgrens Haskerhorne ligt deels langs een 50, 80 km/uur en 60 km/uur weg. Volgens landelijke richtlijnen maken bromfietsers bij 80 km/uur wegen gebruik van het fietspad en bij 60 km/uur wegen gebruik van de rijbaan. In de bebouwde kom van Joure maken bromfietsers gebruik van de rijbaan. Ook ter hoogte van Entree Joure dienen bromfietsers vanaf de ovotonde gebruik te maken van de rijbaan. Het fietspad vanaf de ovotonde tot aan komgrens Haskerhorne en langs de Haskerveldweg ligt voor het overgrote deel langs een 80 km/uur weg en voor een klein gedeelte langs een 60 km per uur weg. Daarom is er voor gekozen het gehele fietspad tot aan de komgrens van Haskerhorne in te richten als verplicht fiets/bromfietspad.
De Jousterweg, gedeelte van Haskerveldweg tot komgrens Haskerhorne is gecategoriseerd als verblijfsweg. Volgens de landelijke richtlijnen hoort bij een verblijfsweg buiten de bebouwde kom een maximum snelheid van 60 km/uur en gelijkwaardigheid tussen wegen. Herkenbaarheid en uniformiteit van wegen is voor de verkeersveiligheid van groot belang. Vandaar is het wenselijk om op Jousterweg buiten de bebouwde kom een 60 km/uur-zone vast te stellen met gelijkwaardige kruisingen.
Het vrijliggende fiets/bromfietspad langs de Jousterweg is aangemerkt als hoofdfietsroute. Conform beleid hebben fietsers op een hoofdfietsroute voorrang op het overige verkeer. Vanuit verkeersveiligheid is hierop bij de rotondes op het viaduct Jousterweg, ovotonde en bij de toegang naar het busstation een uitzondering gemaakt. Doorgaande fietsers moeten hier voorrang verlenen.
De Hollandiastraat en Haulstersingel zijn gecategoriseerd als verblijfswegen. Volgens de landelijke richtlijnen hoort bij een verblijfsweg buiten de bebouwde kom een maximum snelheid van 60 km/uur en gelijkwaardigheid tussen wegen. Herkenbaarheid en uniformiteit van wegen is voor de verkeersveiligheid van groot belang. Vandaar is het wenselijk om op de betreffende gedeelten van de Hollandiastraat en Haulstersingel een 60 km/uur-zone vast te stellen met gelijkwaardige kruisingen.
Het vrijliggende fietspad langs het betreffende gedeelte van de Hollandiastraat is aangemerkt als hoofdfietsroute. Conform beleid hebben fietsers op een hoofdfietsroute voorrang op het overige verkeer. Volgens landelijke richtlijnen maken bromfietsers bij 60 km per uur wegen gebruik van de rijbaan. Daarom is het fietspad gelegen naast de Hollandiastraat ingericht als verplicht fietspad. Bromfietsers moeten hier gebruik maken van de rijbaan.
De toegangsweg naar de pompkelder van het Hollandiaviaduct is bedoeld voor het verrichten van onderhoudswerkzaamheden.
De Haulstersingel vanaf Ouwsterhaule heeft een nieuwe aansluiting op de Sewei in Joure gekregen. Haulstersingel 2, 4 en 6 Scharsterbrug hebben hun aansluiting op de Hollandiastraat behouden. De Haulstersingel is gecategoriseerd als verblijfsweg. Volgens de landelijke richtlijnen hoort bij een verblijfsweg buiten de bebouwde kom een maximum snelheid van 60 km/uur en gelijkwaardigheid tussen wegen. Herkenbaarheid en uniformiteit van wegen is voor de verkeersveiligheid van groot belang. Vandaar is het wenselijk om op de Haulstersingel vanaf komgrens Joure een 60 km/uur-zone vast te stellen met gelijkwaardige kruisingen.
De in het kader van het project Knooppunt Joure aangepaste bebouwde komgrenzen bij Joure zijn opgenomen in het separaat vastgesteld komgrenzenbesluit van 13 april 2022.
Het algemeen belang van de verkeersveiligheid van de weggebruikers gaat boven het individuele belang.
Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Tijdens de planvorming en uitvoering van aanpassing Knooppunt Joure heeft meerdere malen overleg plaatsgevonden met politie Noord Nederland, Plaatselijke Belangen en betrokken bewoners en bedrijven.
Alle eerder genomen relevante verkeersbesluiten betrekking hebbend op het projectgebied Knooppunt Joure in te trekken en het volgende vast te stellen. Conform bijgaande en bij dit besluit behorende bebordingstekeningen en door plaatsing van de volgende borden conform bijlage 1 van RVV 1990:
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de burgemeester,
mw D. J. Cazemier dhr. F. Veenstra
Binnen zes weken na toezending van dit besluit kunt u hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan, welke het besluit genomen heeft. Een bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, moet zijn ondertekend en moet tenminste bevatten:
Een bezwaarschrift schorst de werking van een besluit niet.
Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 150, 9700 AD te Groningen verzoeken een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is wel dat u ook bezwaar heeft gemaakt.
Voor het in behandeling nemen van een verzoek om voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd (voor informatie over de hoogte van de verschillende griffierechten, zie: www.rechtspraak.nl).
Digitaal indienen voorlopige voorziening
Een verzoek om voorlopige voorziening kan ook digitaal bij de rechtbank worden ingediend en wel via loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op deze site voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-470721.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.