Gemeenteblad van Leiderdorp
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiderdorp | Gemeenteblad 2023, 467779 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiderdorp | Gemeenteblad 2023, 467779 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Algemene subsidieverordening Leiderdorp 2024
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Artikel 2 Reikwijdte Algemene Subsidieverordening Leiderdorp
Deze verordening is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college van burgemeester en wethouders op de volgende beleidsterreinen, met uitzondering van subsidies waarvoor bij afzonderlijke verordening een uitputtende regeling is getroffen en subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, van de Algemene wet bestuursrecht (subsidies waarvoor geen wettelijke grondslag nodig is):
Artikel 3 Bevoegdheden college
Het college kan bij nadere regeling (subsidieregeling) vaststellen welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Voor zover van toepassing, wordt hierin tevens bepaald welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen, hoe de subsidie wordt berekend en hoe de subsidiebedragen worden uitbetaald.
Hoofdstuk 3 De subsidieaanvraag
Bij de aanvraag legt de aanvrager in ieder geval de volgende gegevens over:
een sluitende begroting met inkomsten en uitgaven voor deze activiteiten. De begroting bevat indien van toepassing ook een opgave van de geraamde kosten voor huisvesting. De begroting bevat ook een opgave van bij anderen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan. Het te subsidiëren bedrag per organisatie is inclusief eventueel (voor de gemeente kostenverhogende) verschuldigde btw;
Artikel 9 Weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden
Genoemde gevallen worden geweigerd indien gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat:
de doelstellingen, activiteiten, statuten of reglementen van de aanvrager dan wel het beoogde gebruik van de subsidie discriminatie opleveren wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, burgerlijke staat, seksuele gerichtheid, leeftijd of op welke grond dan ook. Onder discriminatie wordt in dit verband niet begrepen onderscheid ter opheffing van maatschappelijke achterstand;
Hoofdstuk 5 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger doet, zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, niet of niet geheel zullen worden verricht of dat niet of niet geheel aan de aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden verplichtingen zal worden voldaan, direct schriftelijk melding aan het college.
Artikel 13 Weerstandsvermogen en egalisatiereserve
Bij voor een of meerdere jaren verstrekte meerjarige subsidies wordt een eigen financieel vermogen van de subsidieaanvrager van maximaal 10% van de totale jaaromzet als weerstandsvermogen aangemerkt. Bij de beoordeling over de hoogte van het te verlenen subsidiebedrag wordt dit buiten beschouwing gelaten.
Hoofdstuk 6 Verantwoording en vaststelling van de subsidie
Artikel 14 Verantwoording subsidies tot en met € 7.500,-
1. Subsidies tot en met € 7.500,- worden door het college
2. Bij een ambtshalve vaststelling als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, kan het college de aanvrager verplichten om op de door haar aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
3. Het college kan bij subsidies die direct worden vastgesteld, steekproefsgewijs controleren of de gesubsidieerde activiteiten overeenkomstig de subsidieaanvraag en eventuele overige verplichtingen zijn gerealiseerd.
Artikel 16 Verantwoording subsidies vanaf € 50.000,-
De aanvraag tot vaststelling bevat:
een financiële verantwoording van de subsidiegelden. Dit kan zijn in de vorm van een integrale verantwoording in de jaarrekening of een separate financiële verantwoording. Uit de verantwoording blijken de baten en lasten met betrekking tot de verleende subsidie. De subsidie van de gemeente is in het financieel verslag duidelijk weergegeven.
Artikel 17 Vaststelling subsidie
Indien uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in het eerste lid genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling dan wel de verantwoording.
Indien de aanvraag tot subsidievaststelling niet binnen de in het eerste lid van artikel 15, 16 (of indien van toepassing tweede) en 17 (of indien van toepassing tweede) genoemde termijn is ontvangen, gaat het college 6 weken na een eenmalige rappel over tot ambtshalve vaststelling en het terugvorderen van het toegekende subsidiebedrag.
Hoofdstuk 7 Overige bepalingen
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken - met uitzondering van de artikelen 1, 2, 3, 4 en 9 van deze verordening - voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het toepassen van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit.
Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van Leiderdorp op 23 oktober 2023,
de griffier,
mevrouw H.K.B. Fobler
de voorzitter,
mevrouw L.M. Driessen-Jansen
Het subsidiebeleid van de gemeente Leiderdorp is gericht op het stimuleren en faciliteren van organisaties bij het uitvoeren van activiteiten gericht op de beleidsdoelstellingen van de gemeente Leiderdorp. Belangrijke uitgangspunten van het subsidiebeleid zijn dat dit duidelijk, transparant en rechtmatig moet zijn. De gemeenteraad stelt de inhoudelijke en budgettaire kaders vast door middel van de gemeentelijke meerjarenbegroting.
De nieuwe ASV Leiderdorp 2024 sluit onder meer aan bij de Modelverordening Algemene Subsidieverordening 2019 van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De ASV Leiderdorp beschrijft in aanvulling op de Algemene Wet Bestuursrecht de gehanteerde begrippen en de geldende termijnen, en de algemene voorwaarden voor het aanvragen en verantwoorden van subsidie bij de gemeente Leiderdorp.
Op basis van de ASV kunnen vervolgens door het college subsidieregelingen worden vastgesteld voor een specifiek doel op een bepaald beleidsterrein. In een subsidieregeling kan worden afgeweken van de in de ASV opgenomen termijnen.
Artikel 1 bevat nadere omschrijvingen van de begrippen die gebruikt worden in de ASV Leiderdorp.
De ASV onderscheidt eenmalige subsidies en meerjarige subsidies. Een eenmalige subsidie is bedoeld voor incidentele projecten of activiteiten die niet behoren tot de reguliere activiteiten van de aanvrager. Deze kan voor een van tevoren bepaalde tijd van maximaal vier jaar achtereen worden verstrekt. Een meerjarige subsidie is bedoeld om een organisatie te ondersteunen bij zijn reguliere activiteiten.
Het college kan op grond van de ASV Leiderdorp een subsidieregeling opstellen op een bepaald beleidsterrein. De subsidieregeling omschrijft het specifieke doel waarvoor subsidie beschikbaar wordt gesteld, de geldende voorwaarden en het beschikbaar gestelde maximale bedrag voor de subsidieregeling.
Voor de overige begrippen is geen nadere toelichting nodig.
Artikel 2 Reikwijdte Algemene Subsidieverordening
Artikel 2 beschrijft de reikwijdte van de ASV Leiderdorp, welke beleidsterreinen hieronder vallen. Aan de reikwijdte zijn de terreinen energie besparen, maatschappelijke participatie, natuur en milieu, dierenwelzijn en sociale voorzieningen en dienstverlening toegevoegd naast de terreinen kunst en cultuur, recreatie, onderwijs, sporten en bewegen en volksgezondheid die in de voorgaande ASV al werden benoemd. Op deze terreinen is het voor de gemeente mogelijk om een subsidieregeling op te stellen, binnen de door de gemeenteraad vastgestelde inhoudelijke en financiële kaders.
Artikel 3 Bevoegdheden college
Artikel 3.1 beschrijft de bevoegdheid van het college om een subsidieregeling op te stellen binnen de door de gemeenteraad met de gemeentebegroting vastgestelde inhoudelijke en financiële kaders.
Artikel 3.2 beschrijft de bevoegdheid van het college om te besluiten over de subsidieaanvragen die zijn ingediend bij de gemeente binnen de door de gemeenteraad ter beschikking gestelde financiële middelen.
Artikel 3.3 beschrijft de bevoegdheid van het college om in de beschikking nadere voorwaarden te stellen voor de verantwoording.
Wanneer van toepassing wordt bij een subsidie verwezen naar het betreffende Europese steunkader. Onder het begrip ‘Europees steunkader’ vallen in ieder geval zowel de in dit artikel benoemde algemene groepsvrijstellingsverordeningen als de in dit artikel benoemde de-minimisverordeningen.
Artikel 4. Europees steunkader Eerste lid
Om subsidies onder een Europees steunkader te brengen moet de subsidie zijn toegespitst op het toepasselijke steunkader. Daarbij kan het nodig zijn dat er afgeweken wordt van de ASV of dat deze aangevuld wordt. Het eerste lid maakt het college daartoe bevoegd.
Deze leden zijn een uitvloeisel van de eis van de Europese Commissie dat in subsidieregelingen en -beschikkingen die gebruik maken van het Europees steunkader, het toepasselijke kader expliciet wordt vermeld.
Als sprake is van steun die valt onder een Europees steunkader, kunnen uiteraard alleen de activiteiten, doelstellingen, resultaten en kosten voor subsidie in aanmerking komen voor zover die voldoen aan de eisen en voorwaarden van het betreffende steunkader (lid 4). Net zo goed als dat bij subsidies waarop een Europees steunkader van toepassing is, ondernemingen alleen in aanmerking komen als de subsidieverstrekking voldoet aan de voorwaarden van het desbetreffende steunkader (lid 5).
Artikel 5 Subsidieplafonds en begrotingsvoorbehoud
De raad kan een of meerdere subsidieplafonds instellen voor te verlenen subsidies, binnen de met de gemeentebegroting vastgestelde inhoudelijke en financiële kaders.
Artikel 6 bevat de voorwaarden voor het indienen van een subsidieaanvraag.
Op grond van artikel 107 lid 1 van het Verdrag inzake de Werking van de Europese Unie is het voor de landelijke en decentrale overheden verboden dat zij staatssteun verlenen, die kan leiden tot marktverstoring.
Steun die wordt verstrekt op basis van een de-minimisverordening hoeft niet te worden gemeld aan de Europese Commissie. Als de steunmaatregel van een gemeente aan alle voorwaarden van een van de 4 de-minimisverordeningen voldoet, is de steun wel toegestaan en kan die wel worden verstrekt.
Overige aanvragen voor subsidie voor het komende jaar kunnen tot 1 juni worden ingediend. In subsidieregelingen kunnen afwijkende termijnen zijn opgenomen. Een aanvraag voor een eenmalige subsidie wordt uiterlijk 13 weken voor de start van het project ingediend.
Het college beslist uiterlijk binnen 13 weken op aanvragen voor eenmalige (project-, activiteiten- of evenementen)subsidies. Het college beslist uiterlijk op 31 december op ingediende aanvragen voor overige subsidies.
Artikel 9 Weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden
Dit artikel beschrijft de gronden op grond waarvan door de gemeente een subsidie kan worden geweigerd, ingetrokken en/of teruggevorderd.
Dit artikel geeft aan dat het college in de beschikking aangeeft op welke wijze de subsidieontvanger zich over de ontvangen subsidie zal moeten verantwoorden.
De subsidieontvanger is verplicht om schriftelijk te melden aan het college wanneer de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel zullen kunnen worden uitgevoerd.
Artikel 12 Overige verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft de verplichting om het college zo spoedig mogelijk te informeren wanneer er relevante wijzigingen zijn binnen de organisatie, zoals besluiten of procedures gericht op beëindiging van de activiteiten of relevante financiële of organisatorische wijzigingen.
Artikel 13 Weerstandsvermogen en egalisatiereserve
Artikel 13 bevat regels over het eigen vermogen die een eigen organisatie mag hanteren in relatie tot de ontvangen meerjarige subsidie. Een organisatie kan een verzoek indienen wanneer middelen resteren van de ontvangen subsidie om deze toe te voegen aan een reserve.
Artikel 14-16 Verantwoording en vaststelling van de subsidie
Deze artikelen bevatten regels over de eindverantwoording die een subsidieontvanger moet opleveren. Hierbij moet onderscheid worden gemaakt tussen subsidies lager dan € 7.500,-, subsidies tussen € 7.500,- en € 50.000,- en subsidies hoger dan € 50.000,-.
De grens waaronder subsidies ambtshalve kunnen worden vastgesteld wordt verhoogd naar € 7.500,-, omdat er door inflatie en prijsstijgingen j meer subsidieaanvragen net boven de grens van € 5.000,- uitkomen. Ook de grens in het mandaatregister waaronder subsidies aan het college moeten worden voorgelegd wordt aangepast naar € 7.500,-.
Artikel 17 Vaststelling subsidie
Het college stelt binnen 13 weken na ontvangst van de subsidieaanvraag de subsidie vast. Het college kan naast subsidieaanvragen onder € 7.500,- ook andere categorieën van subsidies aanwijzen die direct kunnen worden vastgesteld zonder hiervoor stukken hoeven te worden ingediend.
Wanneer de stukken voor de aanvraag voor subsidievaststelling niet tijdig worden ingediend, kan het college na 6 weken eenmalig rappelleren en daarna kan het college overgaan tot terugvorderen van het subsidiebedrag.
Artikel 18-20 Overige bepalingen
Artikel 18 regelt dat indien uurtarieven van toepassing zijn dit gebeurt op de wijze zoals in de subsidieregeling is omschreven.
Artikel 19 bevat een hardheidsclausule, op grond waarvan het college in bijzondere situaties van de algemene regels kan afwijken indien naleving zou leiden tot onbillijke situaties.
Artikel 20 regelt de inwerkingtreding van de nieuwe ASV Leiderdorp 2024. Voor aanvragen die eerder dan de inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2024 zijn ingediend gelden de bepalingen op grond van de Algemene Subsidieverordening Leiderdorp 2014 en de Beleidsregel eigen vermogen en reserves subsidieontvanger Leiderdorp 2014.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-467779.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.