Vierde wijziging van het bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2019

 

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van L a n d g r a a f ; Ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

Gelet op de wens tot mandatering en wijziging van bevoegdheden door de invoering en wijziging van regelgeving;

 

Gelet op het positieve advies van de OR d.d. 3 oktober 2023;

 

b e s l u i t e n :

 

  • I.

    Het bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2019 als volgt te wijzigen:

    • A.

      De huidige bijlage wordt per organisatieonderdeel opgedeeld in afzonderlijke bijlagen, te weten:

      Bijlage 1. ALGEMEEN DIRECTEUR / MANAGEMENT

      Bijlage 2. Afdeling maatschappelijke ontwikkeling (MO)

      Bijlage 3. Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Grondzaken (ROG)

      Bijlage 4. Afdeling Beheer openbare ruimte (BOR)

      Bijlage 5. Afdeling Toezicht en Handhaving (T&H)

      Bijlage 6. Afdeling Klantcontactcentrum (KCC)

      Bijlage 7. Afdeling Bestuurlijke en Concern zaken (BCZ)

      Bijlage 8. Afdeling Planning en control (P&C)

      Bijlage 9. Afdeling Facilitair bedrijf (FB)

       

    • B.

      Onderstaande bevoegdheden in bijlage 3 te wijzigen:

      1.

       

      Beslissen inzake doorverkoop of aanbod tot het eerste recht van koop van onroerende zaken, welke zijn gebaseerd op de algemene verkoopvoorwaarden die zijn vastgesteld vóór het jaar 2009

      ∙ senior beleids-

      Medewerker grondzaken en economie

      volmacht/ machtiging

       

      te wijzigen in:

       

      Beslissen inzake doorverkoop of aanbod tot het eerste recht van koop van onroerende zaken, welke zijn gebaseerd op de algemene verkoopvoorwaarden van de gemeente Landgraaf

      ∙ senior beleids-

      Medewerker grondzaken en economie

      volmacht/ machtiging

       

      2.

       

      Principeverzoeken, kruimelgevallen en  binnenplanse  vrijstellingen

       

       

      Het beslissen op principeverzoeken/aanvragen voor categorieën van gevallen waarvoor een buitenplanse afwijkingsprocedure (kruimelgeval) moet worden gevoerd (gevallen zoals bedoeld in artikel 4 van Bijlage II van het BOR)

      ∙ senior beleids-

      medewerker

      ruimtelijke

      ordening en

      wonen

      machtiging

       

      te wijzigen in:

       

      Principeverzoeken, kruimelgevallen en  binnenplanse  vrijstellingen

       

       

      Het beslissen op principeverzoeken/aanvragen voor categorieën van gevallen waarvoor een buitenplanse afwijkingsprocedure (kruimelgeval) moet worden gevoerd (gevallen zoals bedoeld in artikel 4 van Bijlage II van het BOR)

      ∙ senior beleids-

      medewerker

      ruimtelijke

      ordening en

      wonen

      Mandaat/ volmacht/machtiging

      3.

      Het indienen van subsidieverzoeken bij andere overheden en instanties

      senior beleidsmedewerker stedenbouw en landschap

      ∙senior beleidsmedewerker grondzaken en economie

      ∙ senior beleidsmedewerker mobiliteit en infra

      senior beleidsmedewerker ruimtelijke ordening & wonen

      beleidsmedewerker ruimtelijke ordening

      beleidsmedewerker ruimtelijke ordening &wonen

       

       

       

      Te wijzigen in:

       

      Het indienen van subsidieverzoeken bij andere overheden en instanties

      ∙senior beleidsmedewerker ∙stedenbouw en landschap

      ∙senior beleidsmedewerker grondzaken en economie

      ∙senior beleidsmedewerker mobiliteit en infra

      ∙senior beleidsmedewerker ruimtelijke ordening & wonen

      ∙beleidsmedewerker ruimtelijke ordening

      ∙beleidsmedewerker ruimtelijke ordening & wonen

      ∙Coördinator duurzaamheid

       

      Mandaat/ volmacht/machtiging

     

    • C.

      Onderstaande bevoegdheden in bijlage 3 toe te voegen:

       

      Beslissen inzake het vestigen en (tussentijds) beëindigen van zakelijke rechten, zoals recht van opstal, erfdienstbaarheid en recht van erfpacht, tot een jaarlijkse vergoeding van ten hoogste € 10.000, dan wel voor een hoger bedrag indien en voor zover voorzien in een door het bestuursorgaan vastgestelde exploitatiebegroting of bijzonder financieel kader

      ∙senior beleidsmedewerker grondzaken en economie

      Mandaat/ volmacht/ machtiging

      Beslissen inzake ingediende verjaringsclaims tot een oppervlakte van maximaal 50 m2

      ∙senior beleidsmedewerker grondzaken en economie

      Mandaat/ volmacht/ machtiging

      Beslissen inzake (gehele of gedeeltelijke) ontheffing van kettingbedingen die contractueel ten behoeve van de gemeente zijn bedongen en aangenomen

      ∙senior beleidsmedewerker grondzaken en economie

      Mandaat/ volmacht/ machtiging

    • D.

      Onderstaande bevoegdheid in bijlage 4 opnemen:

       

      Inkoop van bouw- en klusmateriaal tot een maximum per opdracht van € 2.000,- binnen daarvoor geldende budgetten

       

       

      ∙ wijkopzichter

      Mandaat/ volmacht/ machtiging

    • E.

      Onderstaande bevoegdheid in bijlage 5:

       

      het opleggen van een last onder bestuursdwang in geval van overtreding van artikel 16 van de Afvalstoffenverordening gemeente Landgraaf 2015 en/of artikel 10.2 van de Wet milieubeheer (zwerfafval)

      afdelingshoofd toezicht en handhaving

      mandaat

       

      te wijzigen in:

       

      het opleggen van een last onder bestuursdwang in geval van overtreding van paragraaf 4 van de Afvalstoffenverordening Landgraaf 2023 en/of artikel 10.2 van de Wet milieubeheer (zwerfafval)

      afdelingshoofd toezicht en handhaving

      mandaat

    • F.

      Onderstaande bevoegdheid te verwijderen uit bijlage 5:

       

      Het overdragen van gevonden fietsen aan het Bureau MensOntwikkelBedrijf op grond van artikel 5:6, derde lid van het Burgerlijk Wetboek

      afdelingshoofd

      toezicht en handhaving

      Machtiging/volmacht

    • G.

      Onderstaande bevoegdheid in bijlage 6:

       

      Beslissen omtrent aanvraag gehandicaptenparkeerkaart op grond van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Babw)

      Klantadviseur module 3

      ∙ondersteuner kwaliteitsmedewerker sociaal domein

      mandaat

       

      te wijzigen in:

       

      Beslissen omtrent aanvraag gehandicaptenparkeerkaart op grond van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Babw)

      ∙Procesondersteuner sociaal domein

      ∙ondersteuner kwaliteitsmedewerker sociaal domein

      mandaat

    • H.

      Onderstaande bevoegdheid toe te voegen aan bijlage 6:

       

      Beslissen op grond van artikel 2.21, lid 1 Wet hersteloperatie toeslagen

      wijkteammedewerker Wmo

      wijkteammedewerker jeugd

      senior medewerker sociaal domein

      gedragswetenschapper

      mandaat

    • I.

      Onderstaande bevoegdheden in bijlage 7:

       

      Aanvragen inlichtingen op grond van het Besluit justitiële gegevens

      medewerker

      OOV module 1,2 en 3

      medewerker

      bijzondere wetten

      senior mdw jurp

      concernjurist

      machtiging

       

      te wijzigen in:

       

      Aanvragen inlichtingen op grond van het Besluit justitiële gegevens

      ∙ medewerker

      OOV module 1,2 en 3

      ∙ juridisch medewerker

      bijzondere wetten en OOV

      ∙senior mdw jurp

      ∙concernjurist

      machtiging

       

      Beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur

      medewerker

      bijzondere wetten

      senior mdw jurp

      concernjurist

      mandaat

       

      te wijzigen in:

       

      Beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet open overheid

      ∙ juridisch medewerker

      bijzondere wetten en OOV

      ∙ senior mdw jurp

      ∙ concernjurist

      mandaat

       

      Het afhandelen van verzoeken van betrokkene als bedoeld in de artikelen 15 t/m 22 van de AVG

      Functionaris gegevensbescherming

      mandaat/

      machtiging

      Het opstellen van een register van de verwerkingsactiviteiten als bedoeld in artikel 30 van de AVG

      Functionaris gegevensbescherming

      mandaat/

      machtiging

      Het doen van een melding van een inbreuk met betrekking tot persoonsgegevens als bedoeld in de artikel 33 en 34 van de AVG

      Functionaris gegevensbescherming

      mandaat

       

      te wijzigen in:

       

      Het afhandelen van verzoeken van betrokkene als bedoeld in de artikelen 15 t/m 22 van de AVG

      ∙Functionaris gegevensbescherming

      ∙privacy officer

      mandaat/

      machtiging

      Het opstellen van een register van de verwerkingsactiviteiten als bedoeld in artikel 30 van de AVG

      ∙Functionaris gegevensbescherming

      ∙privacy officer

      mandaat/

      machtiging

      Het doen van een melding van een inbreuk met betrekking tot persoonsgegevens als bedoeld in de artikel 33 en 34 van de AVG

      ∙Functionaris gegevensbescherming

      ∙privacy officer

      Mandaat/ machtiging

       

       

      Verstrekken van opdracht aan derden tot plaatsen advertenties en bekendmakingen op verzoek van functionarissen van afdelingen

      communicatie

      medewerker module 1, 2 en 3

       

      volmacht

       

      te wijzigen in:

       

      Verstrekken van opdracht aan derden tot plaatsen advertenties en bekendmakingen

      communicatie

      medewerker module 1, 2 en 3

       

      volmacht

    • J.

      Bijlage 9. in te trekken en als volgt vast te stellen:

       

      Omschrijving bevoegdheid

      Aan Functionaris

      Aard

      Inkoop kantoorbenodigdheden, communicatiemiddelen, inventaris, facilitaire benodigdheden c.a tot een maximum per opdracht van € 5.000,- binnen daarvoor geldende budgetten.

      ∙ senior medewerker

      services

      ∙ senior medewerker

      Kwaliteitszorg

      mandaat/ volmacht

      Inhuren schoonmaakbedrijf, onderhoudsbedrijf c.a ter zake van verhuizing, reparatie en onderhoud van secretariegebouwen, inventaris, apparatuur en communicatiemiddelen tot een maximum per opdracht van € 5.000,- binnen daarvoor geldende budgetten.

      ∙ senior medewerker

      services

      ∙ senior medewerker

      Kwaliteitszorg

      mandaat/

      volmacht

      Onderhandelen over onderhoudscontracten, servicecontracten, gebruikscontracten c.a.

      ∙ Bureauhoofd Informatiemanagement

      ∙ senior medewerker services

      ∙ senior medewerker kwaliteitszorg

      machtiging/

      volmacht

      Inhuren softwarebedrijf, onderhoudsbedrijf c.a. ter zake van apparatuur, ICT-(rand)apparatuur tot een maximum per opdracht van € 50.000,-, indien en voor zover voorzien in geldende begrotingsbudget

      Bureauhoofd Informatie

      management

      mandaat/ volmacht

      Verkoop of anderszins vervreemden van kantoorbenodigdheden en kantoorinventaris, ICT-(rand)apparatuur, communicatiemiddelen c.a binnen daarvoor geldende budgetten

      ∙ bureauhoofd Informatiemanagement

      ∙senior medewerker services

      mandaat/ volmacht

      Aanvragen van e-herkenningsmiddelen

      ∙ bureauhoofd

      Informatiemanagement

      ∙ adviseur informatiebeveiliging

      Machtiging/

      volmacht

      Het namens het college besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het namens de gemeente verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (ondertekenen) waartoe namens het college besloten is tot een waarde van maximaal € 50.000,- (excl. BTW) per overeenkomst 

      bureauhoofd

      Informatiemanagement

      mandaat/

      volmacht

      Verhuren dan wel in gebruik geven aan derden van ruimten binnen de secretariegebouwen

      senior medewerker services

      mandaat/

      volmacht

      Inkopen van drank- en levensmiddelen ten behoeve van dagelijks verbruik in de kantine en incidentele recepties tot een maximum per opdracht van € 1.000,- binnen daarvoor geldende budgetten

      Medewerker catering module 1

      mandaat/ volmacht

      het in ontvangst nemen van, ondertekenen en afgeven van bewijzen van ontvangst van (bijzondere) poststukken en deurwaardersexploten;

      ∙ senior medewerker

      kwaliteitszorg

      ∙medewerker informatiebeheer module DIV

      machtiging

      Toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving in het beperkingenregister in het kader van de WKPB

      ∙ medewerker functioneel beheer DIV

      ∙ functioneel beheerder

       

      machtiging

      Inschrijven, wijzigen en beëindigen van beperkingen in het beperkingenregister van het kadaster

      ∙ medewerker functioneel beheer DIV

      ∙ functioneel beheerder

      machtiging

      Behandelen van herstelverzoeken en zo nodig doorvoeren van correcties in het beperkingenregister van het kadaster

      ∙ medewerker functioneel beheer DIV

      ∙ functioneel beheerder

      machtiging/ mandaat

      Geven van richtlijnen aan de vakafdeling over de wijze en het tijdstip van aanlevering van de publiekrechtelijke beperkingenbesluiten in het kader van de WKPB

      ∙ medewerker functioneel beheer DIV

      ∙ functioneel beheerder

      machtiging

      Het opmaken van een verklaring van conversie of migratie op grond van artikel 25, lid 2 Archiefregeling

      Senior medewerker kwaliteitszorg

      mandaat

      Het opheffen dan wel buiten toepassing laten van aan de openbaarheid gestelde beperkingen op grond van artikel 15, lid 3 Archiefwe

      Senior medewerker kwaliteitszorg

      mandaat

      Het accorderen en ondertekenen van de verklaring over de conformiteit van gemeentelijke websites of mobiele applicaties (toegankelijkheidsverklaring) als bedoeld in artikel 4 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid

      Bureauhoofd Informatiemanagement

      mandaat/ volmacht/ machtiging

      Het verbieden van software of apps indien dit in het kader van de beveiliging van informatie en privacy noodzakelijk is en het actualiseren en kenbaar maken van de lijst met verboden software en apps conform artikel 5, lid 7 t/m 9 Regeling beschikbaarstelling mobiele apparatuur Landgraaf 2023

      Chief Information security officer (CISO)

      Mandaat/volmacht/

      machtiging

 

  • II.

    dat deze wijziging kan worden aangehaald als ‘Vierde wijziging van het bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2019’ en in werking treedt op de dag na bekendmaking.

Landgraaf, 24 oktober 2023

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

ir. J.M.C. Rijvers mr. R. de Boer

de burgemeester,

mr. R. de Boer

Naar boven