Burgemeester en wethouders van de gemeente Zwartewaterland;
Gelezen het voorstel aan het college van burgemeester en wethouders van 17 oktober 2023;
Gelet op:
- -
Titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
Artikel 35 van de Participatiewet;
- -
De Handreiking eenmalige energietoeslag 2023 (Stimulansz 14-09-2023)
Overwegend dat:
- -
het college het belangrijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens de eenmalige energietoeslag 2023 kunnen ontvangen;
- -
het daarom wenselijk is voor dit doel beleidsregels vast te stellen aanvullend op de beleidsregels bijzondere bijstand armoede en minima gemeente Zwartewaterland.
Besluit:
de navolgende “Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2023 Zwartewaterland” vast te stellen.
Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2023 Zwartewaterland
Artikel 1. Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- -
- -
college: college van burgemeester en wethouder van de gemeente Zwartewaterland
- -
inkomen: totaal van het inkomen bedoeld in artikel 32 van de Participatiewet;
- -
eenmalige energietoeslag 2023: De eenmalige energietoeslag voor minima zoals deze door de overheid is vastgesteld in het kader van de gestegen energielasten.
- -
toepasselijke bijstandsnorm: de bijstandsnorm passende bij het type huishouden. De kostendelersnorm wordt buiten beschouwing gelaten.
- -
Peildatum: de aanvraagdatum.
- -
Referteperiode: de volledige kalendermaand voorafgaand aan de peildatum.
Artikel 2. Doelgroep eenmalige energietoeslag 2023
- 1.
De eenmalige energietoeslag 2023 is bedoeld voor een huishouden met een inkomen tot 150% van de bijstandsnorm en wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand verleend voor huishoudens die:
- a.
in de gemeente Zwartewaterland wonen op het moment van aanvraag;
- b.
een inkomen hebben dat lager is dan 150% van de toepasselijke bijstandsnorm;
- c.
een energiecontract op naam heeft of waarvan aannemelijk is dat hij energielasten heeft.
- 2.
Zelfstandig ondernemers komen in aanmerking voor de energietoeslag 2023 zover het privé energiekosten betreft en zij aan de verdere voorwaarden voldoen.
- 3.
Er is geen recht op de eenmalige energietoeslag 2023 als de aanvrager op het moment van aanvraag:
- a.
in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1, aanhef en onder f, van de wet en de instelling voorziet in energiekosten en deze kosten niet worden doorberekend aan de aanvrager;
- b.
bewoners van zorg-, revalidatie- en verpleeginstellingen en van instellingen voor beschermd of begeleid wonen als de instelling voorziet in de energiekosten.
- c.
is ingeschreven in de basisregistratie personen als inwoner met alleen een briefadres;
- d.
geen energiekosten betaalt voor de woning waarin de aanvrager woont;
- e.
op hetzelfde adres als zijn of haar ouders woont;
- f.
nog geen 21 jaar is, tenzij diegene bijzondere bijstand krijgt op grond van artikel 12 van de wet;
- g.
studenten. Er is een aangepaste energietoeslag voor studenten onder bepaalde voorwaarden van € 400,-- vanuit Duo;
- h.
kostendeler is, maar niet de hoofdbewoner.
- i.
Artikel 11, 12 en 13 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing.
Artikel 3. Hoogte energietoeslag
- 1.
De hoogte van de energietoeslag is afhankelijk van de hoogte van het inkomen van het huishouden. In onderstaande tabel staat per inkomensgroep aangegeven hoe hoog de eenmalige energietoeslag 2023 is:
Inkomensgroep
(% van de bijstandsnorm)
|
Hoogte energietoeslag
|
Tot en met 120%
|
€ 1.300,--
|
>120% - 130%
|
€ 1.000,--
|
>130% - 140%
|
€ 500,--
|
>140% - 150%
|
€ 300,--
|
- 2.
De energietoeslag is een eenmalig bedrag voor de gestegen energiekosten en wordt maar één keer gegeven. Bij verhuizing vanuit een andere gemeente waar al energietoeslag 2023 is ontvangen, ontstaat geen nieuw recht.
Artikel 4. Inkomen en vermogen
- 1.
Het huishouden heeft in de referteperiode een inkomen lager dan 150% van de toepasselijke bijstandsnorm.
- 2.
Wanneer er sprake is van wisselende inkomsten wordt voor de bepaling van het inkomen uitgegaan van het gemiddelde inkomen over de referteperiode en de 3 maanden daaraan voorafgaande kalendermaanden.
- 3.
Bij zelfstandig ondernemers moet het inkomen in de referte periode lager zijn dan 150% van de toepasselijke bijstandsnorm. Voor de vaststelling van het inkomen wordt uitgegaan van het boekjaar 2022.
- 4.
Het vermogen en andere beschikbare geldmiddelen worden vrijgelaten. Deze worden niet meegenomen in de beoordeling van het recht op de eenmalige energietoeslag 2023.
Artikel 5. Ambtshalve toekenning
De volgende huishoudens kunnen de eenmalige energietoeslag 2023 ambtshalve ontvangen:
Huishoudens die aan de voorwaarden voldoen van artikel 2 en
- a.
In september 2023 een uitkering van de gemeente ontvangen op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ of Bbz; of
- b.
In 2022 of in 2023 gebruik maken of hebben gemaakt van een gemeentelijke regeling voor inwoners met weinig geld, zoals de bijstand, de participatieregeling, de collectieve zorgverzekering, bijzondere bijstand, energietoeslag 2022; of
- c.
In 2023 algemene bijstand ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank op grond van artikel 47a van de wet en de gemeente over deze gegevens kan beschikken.
Artikel 6. Aanvraag
- 1.
Huishoudens die de eenmalige energietoeslag 2023 niet ambtshalve krijgen, kunnen een aanvraag indienen via het aanvraagformulier.
- 2.
De aanvraag voor de eenmalige energietoeslag kan zowel digitaal of schriftelijk ingediend worden.
- 3.
Aanvragers die recent in de gemeente zijn komen wonen dienen aan te geven wat zij in de oude woongemeente aan energietoeslag 2022 hebben ontvangen, zodat de energietoeslag 2023 hierop afgestemd kan worden.
- 4.
Een aanvraag voor de eenmalige energietoeslag 2023 kan worden ingediend tot 1 april 2024.
- 5.
De aanvraag periode kan worden verlengd indien omstandigheden daar om vragen tot uiterlijk 1 juli 2024.
Artikel 7. Hardheidsclausule
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor de eenmalige energietoeslag 2023 kan het college hier toch een uitzondering op maken als hiervoor dringende redenen zijn. Dit wordt in het individuele geval beoordeeld. Alle omstandigheden van het geval worden hierbij meegenomen.
Artikel 8. Inwerkingtreding en duur regeling
- 1.
Deze regeling treedt, voor zover nodig met terugwerkende kracht, in werking op de dag van inwerkingtreding van de benodigde wetswijziging van de Participatiewet.
- 2.
Deze regeling vervalt op 31 augustus 2024
Toelichting
De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2023 staat niet op zich zelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 7 in.
Artikel 1. Begrippen
Dit artikel bepaalt de voor de beleidsregels van belang zijnde begrippen.
Artikel 2 doelgroep
- -
Dit artikel bepaalt de criteria waaraan voldaan moet worden om te behoren tot de categorie van rechthebbenden van deze regeling.
- -
Voor jongeren van 18 tot 21 jaar geldt in eerste instantie de wettelijke onderhoudsplicht van ouders als voorliggende voorziening op de Participatiewet: zij dienen voor de hogere energiekosten eerst een beroep te doen op hun ouders, indien de ouders daaraan niet kunnen voldoen, een beroep kunnen doen op de individuele bijzondere bijstand.
- -
Bewoners van instellingen / inrichtingen die zelf energiekosten moeten voldoen (direct of indirect via verhuurder, doorberekend) kunnen wel in aanmerking komen voor de eenmalige energietoeslag 2023 mits zij aan de overige voorwaarden voldoen.
- -
Wanneer de bewoner zelf voorziet in de energiekosten en dit uit een energiecontract, een specificatie van de servicekosten of van de huur componenten blijkt, bestaat er wel recht op de energietoeslag.
- -
Ook bewoners van woon-initiatieven die zelf energiekosten betalen wordt er maatwerk toegepast.
- -
Bij kostendelers kan alleen de hoofdbewoner een aanvraag doen voor de energietoeslag. De energietoeslag geldt voor huishoudens en is geen individuele regeling. Over het algemeen zal het de hoofdbewoner zijn die geconfronteerd wordt met de hogere energierekening omdat deze op zijn of haar naam staat.
- -
Studenten zijn uitgesloten. Wanneer een student samenwoont of gehuwd is, wordt de partner voor de energietoeslag als een alleenstaande beschouwd. Ontvangt de studerende partner een aanvullende beurs? Dan kan er sprake zijn van een recht op de tegemoetkoming energiekosten voor de studerende partner en recht op de energietoeslag voor de niet studerende partner. Dan bestaat er geen recht op de Energietoeslag.
Artikel 3. Hoogte en duur energietoeslag
Dit artikel bepaalt de hoogte van de eenmalige energietoeslag 2023 per huishouden en inkomensgrens en stelt expliciet dat een huishouden enkel éénmalig de éénmalige energietoeslag 2023 verstrekt kan krijgen.
Artikel 4 Inkomen en vermogen
- -
Wanneer een aanvrager wisselende inkomsten heeft dan wordt het gemiddelde genomen van de inkomsten van de referte maand + de 3 maanden hier aan vooraf.
- -
Zelfstandig ondernemers moeten in het boekjaar 2022 een netto huishoudinkomen minder dan 150% van de bijstandsnorm hebben ontvangen. Het netto inkomen wordt berekend aan de hand van de omzet minus de kosten (rekening houdend met aftrekposten en de inkomstenbelasting) Daarnaast bedraagt het inkomen in de referte maand eveneens minder dan 150% van de bijstandsnorm. Bij het netto inkomen van de ondernemer moet het eventuele inkomen van de partner worden opgeteld.
- -
Met vermogen wordt geen rekening gehouden.
- -
Voor het begrip ‘inkomen’ is aansluiting gezocht bij artikel 32 van de Participatiewet.
Artikel 5 Ambtshalve toekenning
Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon recht heeft op een uitkering (PW-IOAW-IOAZ-BBZ) in de maand september 2023.
Daaraan toegevoegd kunnen de personen die periodiek bijzondere bijstand ontvangen of een bijdrage op grond van gemeentelijke minimaregeling ontvangen ook ambtshalve aanspraak maken op de Energietoeslag 2023. Of dat mogelijk is zal afhangen van de vraag of de aanwezige gegevens voldoende zijn om vast te stellen dat zij op voorhand ook zullen voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2 en andere voorwaarden uit de Participatiewet. Ditzelfde is van toepassing op personen die een AIO-uitkering ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank.
Artikel 6 Aanvraag
- -
Dit artikel regelt de aanvraag gelet op de wijze en tot wanneer de aanvraag bij het college ingediend kan worden om een beroep te doen op de éénmalige energietoeslag 2023.
- -
Aanvragen kunnen zowel schriftelijk als digitaal ingediend worden via het daarvoor beschikbaar gestelde aanvraagformulier.
- -
De gemeente kan niet weten welke bedrag een nieuwe inwoner mogelijk al heeft ontvangen in de oude woongemeente. Om het juiste bedrag toe te kennen zal aan deze inwoners gevraagd worden naar het eerder ontvangen totaalbedrag aan energietoeslag 2022. De energietoeslag 2023 zal hierop afgestemd worden met dien verstande dat nooit meer dan € 1300,-- per huishouden wordt toegekend aan energietoeslag 2023.
- -
Aanvragen energietoeslag 2023 dienen voor 1 april 2024 ingediend te worden. In bijzondere situatie kan hierop een uitzondering gemaakt worden tot 1 juli 2024.
- -
De uitbetaling van de energietoeslag dient voor 1 september 2024 plaats te vinden.
Artikel 7 Hardheidsclausule
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. De gemeente kan overwegen om in dergelijke situaties een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren (zie artikel 7). De hardheidsclausule artikel 16 van de Participatiewet voorziet hier niet in.
Artikel 8+9 Inwerkingtreding, duur en citeertitel
Gelet op het gegeven dat de éénmalige energietoeslag 2023 éénmalig is die aangevraagd kan worden tot uiterlijk 1 juli 2023, en uitbetaald dient te zijn op 31 augustus 2024 worden de beleidsregels ingetrokken met ingang van 1 september 2024.