Gemeenteblad van Heemskerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemskerk | Gemeenteblad 2023, 454618 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemskerk | Gemeenteblad 2023, 454618 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Evenementen gemeente Heemskerk 2023
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Evenement: in afwijking van artikel 2.24 in de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Heemskerk wordt in het kader van deze subsidieregeling onder een evenement verstaan: een openbare, voor iedereen toegankelijke vertoning of gebeurtenis van kortdurende aard, primair gericht op beleving en vermaak, met een eenmalig of jaarlijks terugkerend karakter, die doelbewust wordt georganiseerd voor bezoek dan wel deelname door een relatief groot publiek. Bedrijfsfeesten, braderieën, kermissen, branche-activiteiten, belangenbehartiging, religieuze activiteiten, goede doelen, onderzoeken, fora en platforms, jubilea, dan wel activiteiten met een politiek, godsdienstig of levensbeschouwelijk karakter, zijn geen evenementen in het kader van deze subsidieregeling. Sporttoernooien en optredens die naar het oordeel van het college behoren tot de kernactiviteiten van de vereniging of organisatie, zijn evenmin een evenement in het kader van deze subsidieregeling.
Deze subsidieregeling is bedoeld om het organiseren van evenementen op het gebied van kunst & cultuur, historie & erfgoed, sport & recreatie, toerisme & economie, natuur & landschap, en/of sociaal-maatschappelijk welbevinden financieel te ondersteunen, met als doel een bijzonder aantrekkelijke gemeente te zijn om in te wonen, werken en recreëren en daarbij de naamsbekendheid en het imago van Heemskerk te bevorderen.
Hoofdstuk 2 Nadere bepalingen organisator en categorie-indeling evenementen
Artikel 3 Nadere bepalingen organisator
Subsidie op basis van deze subsidieregeling wordt uitsluitend verstrekt aan de organisator van een evenement, indien de organisator:
Hoofdstuk 3 Subsidiecriteria evenementen
Artikel 5 Subsidiecriteria kleine en eenvoudige evenementen
Subsidie voor een klein en eenvoudig evenement zoals bedoeld in artikel 4 onder a. wordt uitsluitend verstrekt als naar het oordeel van het college aan alle onderstaande criteria wordt voldaan. Het evenement:
Artikel 6 Subsidiecriteria grote evenementen
Subsidie voor een groot evenement zoals bedoeld in artikel 4 onder b. wordt uitsluitend verstrekt als naar het oordeel van het college aan de onderstaande criteria wordt voldaan. Het evenement:
heeft een aantoonbaar positief effect op het toeristisch-recreatieve, cultuur-historische, natuur-landschappelijke, sportieve dan wel culturele imago van Heemskerk. Onder ‘aantoonbaar’ wordt hier verstaan: door de organisator expliciet en realistisch onderbouwd, zulks ter beoordeling door het college; en
Hoofdstuk 4 Aanvraag, hoogte subsidie en verdeelcriteria
Artikel 8 Doel en hoogte evenementensubsidie
Subsidie wordt verleend als bijdrage in de directe organisatie- en promotiekosten van het evenement, een en ander op basis van de bij de subsidieaanvraag ingediende begroting van kosten en inkomsten van het evenement. Hierbij moet door de aanvrager worden aangetoond dat de aangevraagde subsidie noodzakelijk is om het evenement financieel mogelijk te maken.
Indien en voor zover het toekennen van evenementensubsidies, op volgorde zoals bedoeld in lid 1, leidt tot overschrijding van de door de gemeenteraad van Heemskerk voor deze subsidieregeling vastgestelde subsidieplafond(s), worden deze subsidies op grond van artikel 4:25, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht geweigerd.
Artikel 12 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, of toepassing daarvan niet overeenkomt met de bedoeling van deze regels, beslist het college.
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld in de vergadering van Burgemeester en Wethouders van 17 oktober 2023.
burgemeester en wethouders van Heemskerk,
de secretaris,
de burgemeester,
Algemene en hoofdstukgewijze toelichting
De algemene kaders voor de subsidieverstrekking in Heemskerk zijn door de gemeenteraad vastgelegd in de Algemene subsidieverordening (ASV). Het gaat daarbij om de algemene bepalingen over onder andere het aanvragen, verstrekken, betalen, verantwoorden en vaststellen van door het college te verstrekken subsidies. De ASV vormt daarmee de Heemskerkse invulling van de wettelijke subsidiekaders zoals vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht.
Naast het juridisch kader van de ASV stelt de gemeenteraad ook de beleidsinhoudelijke (de beleidsplannen) en de financiële kaders (de gemeentebegroting) vast voor de subsidieverstrekking. Met deze drie kaders bepaalt de raad voor welke beleidsdoeleinden, welke middelen beschikbaar zijn en via welke regels deze middelen voor subsidie kunnen worden ingezet door het college.
Het verstrekken van subsidies is dan ook een van de uitvoeringsinstrumenten van het college om de door de raad vastgelegde beleidsdoelen en maatschappelijke effecten, samen met de subsidie ontvangende organisaties, te realiseren. Om dat uitvoeringsinstrument gericht en effectief te kunnen inzetten, heeft de raad in de ASV (artikel 3, lid 2) bepaald dat het college nadere subsidieregels, ofwel subsidieregelingen, kan vaststellen. Deze subsidieregelingen bevatten de nadere uitwerking binnen de door de raad bepaalde kaders voor een specifiek beleidsterrein, waarin onder andere de te subsidiëren activiteiten, doelgroepen en de verdeling van de door de raad in de begroting opgenomen subsidiemiddelen nader worden omschreven.
Het verstrekken van evenementensubsidies op basis van deze subsidieregeling is bedoeld om het organiseren van evenementen op het gebied van kunst & cultuur, historie & erfgoed, sport & recreatie, toerisme & economie, natuur & landschap, en/of sociaal-maatschappelijk welbevinden financieel te ondersteunen, met als doel een bijzonder aantrekkelijke gemeente te zijn om in te wonen, werken en recreëren en daarbij de naamsbekendheid en het imago van Heemskerk te bevorderen.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit hoofdstuk zijn de begripsomschrijvingen en het doel van de subsidieregeling opgenomen. De omschrijving van het begrip evenementen wijkt af van de omschrijving in de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Heemskerk en de Beleidsregels Evenementen 2019 die beide gericht zijn op de openbare orde en veiligheid. Omdat niet alle evenementen die voor het publiek toegankelijk zijn in aanmerking komen voor een subsidie in het kader van deze regeling.
Hoofdstuk 2 Nadere bepalingen organisator en categorie-indeling evenementen
In dit hoofdstuk is geregeld welke organisaties in aanmerking kunnen komen voor een subsidie van een evenement. Zo is bepaald dat de subsidies in het kader van deze regeling expliciet zijn bedoeld voor stichtingen of verenigingen die gevestigd zijn in Heemskerk dan wel gevestigd zijn in de regio Kennemerland waarbij het evenement waarvoor subsidie wordt aangevraagd volledig of grotendeels in Heemskerk plaatsvindt en zich ten doel stelt activiteiten zonder winstoogmerk te organiseren ten behoeve van de inwoners van- en bezoekers aan de gemeente Heemskerk.
Ook worden in dit hoofdstuk twee categorieën evenementen onderscheiden op basis van het beoogd aantal bezoekers: klein en eenvoudig evenement (100-1000 bezoekers) en groot evenement (minimaal 1000 bezoekers). Met deze indeling is aansluiting gezocht bij de indeling in de Beleidsregels Evenementen 2019 die gericht is op de openbare orde en veiligheid omtrent evenementen. In het volgende hoofdstuk worden de twee categorieën nader toegelicht.
Hoofdstuk 3 Subsidiecriteria evenementen
In dit hoofdstuk is geregeld welke criteria het college stelt aan evenementen die in aanmerking willen komen voor een subsidie. Voor de twee categorieën stelt het college deels andere criteria. Reden hiervoor is dat een klein en eenvoudig evenement vaak lokaal gericht is op de inwoners van Heemskerk. Van een groot evenement verwacht het college dat zij ook een significant aantal bezoekers van elders trekt. Om dit te bereiken wordt aan grote evenementen ook de voorwaarde gesteld dat zij een gerichte communicatieaanpak hebben. Afhankelijk van de grootte van het evenement moet de aanvrager tevens aantonen welk effect het evenement heeft op Heemskerk. Een klein en eenvoudig evenement moet een positief effect hebben op het imago van Heemskerk dan wel van de wijk waarin en waarvoor het evenement wordt georganiseerd. Ook moet het evenement bijdragen aan het welbevinden van en sociale verbinding tussen inwoners. Van grote evenementen wordt verwacht een positief effect te hebben op het toeristisch-recreatieve, cultuur-historische, natuur-landschappelijke, sportieve dan wel culturele imago van Heemskerk. Van de aanvragers van beide categorieën geldt dat zij een sluitende begroting moet hebben. Een aanvrager komt pas in aanmerking voor een subsidie als de aanvrager naar het oordeel van het college voldoet aan de geldende criteria uit dit hoofdstuk.
Hoofdstuk 4 Aanvraag, hoogte subsidie en verdeelcriteria
In het artikel 7 van hoofdstuk 4 wordt uiteengezet hoe en wanneer een subsidieaanvraag in het kader van deze subsidieregeling kan worden aangevraagd. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen eenmalige dan wel nieuwe evenementen en jaarlijks terugkerende evenementen. Voor aanvragen van jaarlijks terugkerende evenementen is 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het evenement gaat plaatsvinden gekozen. Dit wijkt af van de Algemene subsidieverordening. De reden hiervoor is dat een evenement geen doorlopende activiteit is die standaard in januari begint. Door de deadline op 31 december te zetten hebben de organisatoren van evenementen meer tijd om hun aanvraag en begroting rond te krijgen. Voor een eenmalige subsidieaanvraag voor een evenement geldt het termijn van 8 weken voorafgaand aan het evenement. Dit komt overeen met de Algemene subsidieverordening.
In artikel 8 zijn regels opgenomen over onder andere de hoogte van de subsidie. De hoogte van de subsidie voor een ‘klein en eenvoudig evenement’ wordt bepaald op maximaal 50% van de totale kosten van het evenement, tot een maximum van € 2.750,-. De hoogte van de subsidie voor een ‘groot evenement’ wordt bepaald op maximaal 50% van de totale kosten van het evenement, tot een maximum van € 16.500,-. Dit percentage vloeit voort uit het uitgangspunt dat elk evenement een substantieel deel van de eigen inkomsten moet kunnen opbrengen. De opgenomen maximum bedragen vloeien voort uit de ervaring van de afgelopen jaren en de beschikbare middelen uit de gemeentebegroting. Sponsoring in natura kunnen tot de inkomsten van een evenement worden gerekend, indien en voor zover deze sponsoring in euro’s is gekwantificeerd en in de inkomstenbegroting van het evenement is opgenomen. De inzet van vrijwilligers wordt niet gerekend tot sponsoring zoals bedoeld in deze bepaling.
In artikel 9 zijn verdeelcriteria opgenomen voor het toekennen van evenementensubsidies. Reden hiervoor is omdat de kans reëel is dat de beschikbare budgetten voor evenementen worden overvraagd. In dat geval zullen er keuzes moeten worden gemaakt en aanvragen worden afgewezen. En dat gebeurt op grond van dit artikel.
Hoofdstuk 5 Weigering en herziening
In artikel 10 zijn weigeringsgronden opgenomen voor subsidieaanvragen in het kader van deze subsidieregeling. Hierbij wordt vooral aansluiting gezocht bij wat in de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening staat. Daarnaast zijn er enkele regels opgenomen die relateren aan de criteria opgenomen in deze regeling.
Hoofdstuk 6 Verantwoording en vaststelling
In artikel 11 zijn verantwoording en vaststelling kleine en grote evenementen opgenomen voor verstrekte evenementensubsidies. De subsidie aan kleine evenementen wordt tegelijk met de toekenning ambtshalve vastgesteld. Dit gaat om subsidies tot maximaal € 2.750,-. De subsidie van grote evenementen wordt achteraf vastgesteld, indien de subsidie voor het evenement hoger is dan €2.750,-. Met de bepaling in lid 4 heeft het college een mogelijkheid om aan de hand van de opgave van het aantal bezoekers en werkelijke kosten en inkomsten te beoordelen of de hoogte van de verleende subsidie in voldoende mate aansluit bij het feitelijk gerealiseerde aantal bezoekers dan wel inkomsten en uitgaven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-454618.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.