Gemeenteblad van Leiden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiden | Gemeenteblad 2023, 453475 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiden | Gemeenteblad 2023, 453475 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder de volgende begrippen:
Investering met economisch/maatschappelijk nut: investeringen hebben een economisch nut indien ze verhandelbaar zijn en/of indien ze kunnen bijdragen aan het genereren van middelen, bijvoorbeeld vastgoed, vervoermiddelen. Investeringen met een maatschappelijk nut zijn naar hun aard niet verhandelbaar, bijvoorbeeld veel zaken in de openbare ruimte.
Plankosten: plankosten zijn kosten die horen bij de voorbereiding en ontwikkeling van ruimtelijke plannen, infrastructurele projecten en vastgoedprojecten. Het gaat om o.a. de volgende disciplines: projectmanagement, planning, financieel management, communicatie, stedenbouwkunde, civiele techniek, landmeten, groen, verkeer, verwerving, uitgifte, juridische ondersteuning en administratie.
Planning- en controlcyclus: reeks van rapportages over een kalenderjaar of een aantal kalenderjaren, ten behoeve van een adequate verantwoording van het college aan de raad over het voorgenomen of uitgevoerde beleid en financieel beheer. De cyclus bestaat in ieder geval uit de wettelijk verplichte begroting en jaarstukken, en daarnaast uit twee of meer voortgangsrapportages en een kaderstellend stuk voor de opstelling van de begroting (kaderbrief).
Verbonden Partij: een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente Leiden een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Van een financieel belang is sprake indien Leiden risico loopt met aan deze partij beschikbaar gestelde middelen of als Leiden aangesproken kan worden als de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Van bestuurlijk belang is sprake als Leiden zeggenschap heeft, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur, hetzij uit hoofde van stemrecht.
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
Artikel 2. Planning- en controlcyclus
De planning-en-controlcyclus bestaat daarnaast uit twee of meer voortgangsrapportages en een kaderstellend stuk voor de opstelling van de begroting (kaderbrief). Het college kan hiervan afwijken, bijvoorbeeld in verkiezingsjaren bij de vorming van een nieuw college. In dat geval informeert het college de raad over de afwijkende lijn en de argumenten hiervoor.
Het college biedt voor 15 juni aan de raad ter vaststelling de kaderbrief aan met daarin een beschrijving van het beleid en de financiële kaders van de begroting voor het lopende begrotingsjaar, het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming.
Artikel 5. Vaststellen begroting: investeringen
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke investeringen, niet zijnde investeringen in bedrijfsmiddelen, hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige investeringen worden bij de vaststelling van de begroting geautoriseerd.
Hoofdstuk 3 Paragrafen in programmabegroting en jaarstukken
Paragraaf 3.1 Verplichte paragrafen conform titel 2.3 BBV
In de paragraaf Lokale heffingen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:
Artikel 9. Weerstandvermogen en risicobeheersing
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:
Artikel 10. Onderhoud kapitaalgoederen
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen verslag van:
In de paragraaf Financiering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:
In de paragraaf Bedrijfsvoering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:
Voor de verplichte paragraaf Openbaarheid is geen regelgeving nodig als aanvulling op de regels uit de Wet open overheid.
In de omgevingsvisie is de (primaire) beleidskeuze voor het te voeren grondbeleid opgenomen. Aanvullend worden in de vigerende Nota Grondbeleid instrumenten en werkwijzen benoemd en beschreven. De raad stelt de nota vast. In de nota wordt aandacht besteed aan:
Hoofdstuk 5 Reserves en voorzieningen
Bij reserves met een egalisatie- of inkomensfunctie mag een positief of negatief exploitatiesaldo bij de jaarrekening vóór bestemming worden verrekend met de corresponderende reserve. In deze gevallen maakt het betreffende exploitatiesaldo geen onderdeel uit van het bestemmingsvoorstel bij de jaarrekening.
Artikel 24. Concernreserve en risicomanagement
De ratio weerstandsvermogen (verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de waardering van de geïnventariseerde risico’s) is minimaal 1,0. Bij een te lage stand van de concernreserve geeft het college aan welke maatregelen er getroffen worden om de concernreserve weer op peil te krijgen.
Artikel 25a. Bedrijfsvoeringsreserve Centrumregeling
De Bedrijfsvoeringsreserve Centrumregeling heeft als functie het opvangen van jaarlijkse fluctuaties (egalisatiefunctie) en knelpunten in de bedrijfsvoering voor de werkzaamheden die binnen de centrumregeling vallen. Daarnaast kan de reserve worden ingezet voor het ontwikkelen van innovaties en aanpassingen in de bedrijfsvoering, voor zover die ten goede komen aan de dienstverlening in het kader van de centrumregeling.
Voorzieningen worden ingesteld en opgeheven met een raadsbesluit. Bij een raadsbesluit tot instelling van een voorziening wordt minimaal aangegeven:
Hoofdstuk 6 Investeringen en afschrijvingen
Artikel 29. Autorisatie van investeringen
Ter voorbereiding op een investering mag het college, zonder voorafgaande goedkeuring door de raad, maximaal voor 5% van het investeringsbedrag, genoemd in het investeringsplan, met een maximum van € 50.000, aan verplichtingen aangaan. Indien de nieuwe ontwikkeling niet leidt tot een kaderbesluit worden de voorbereidingskosten bij de jaarrekening afgeboekt.
Artikel 31. Actualisering, uitputting en afsluiting van kredieten
In de begroting wordt bij de uiteenzetting van de financiële positie, onderdeel investeringen, de ontwikkeling van de kapitaallasten over 4 jaar weergegeven. Ook is een overzicht opgenomen van investeringen in bedrijfsmiddelen die door het college beschikbaar worden gesteld. Daarnaast wordt in het meerjareninvesteringsplan een totaaloverzicht gegeven van de investeringen over een periode van 4 jaar. Hierbij is het jaar van beschikbaarstelling van het krediet bepalend voor opname in enig jaar. Tot slot wordt het overzicht te voteren kredieten weergegeven.
Hoofdstuk 7 Financieel beheer en interne controle
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 35b Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 35c Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
Hoofdstuk 9 Overige bepalingen
Het college kan naar aanleiding van artikel 1 tot en met 38 uitvoeringsregels financiën vaststellen. De indeling van de uitvoeringsregels volgt die van de Financiële Verordening.
Gedaan in de openbare raadsvergadering van 12 oktober 2023,
de plaatsvervangend griffier,
mw. A.M. Slink
de voorzitter,
dhr. P.A.C.M. van der Velden
Artikelsgewijze toelichting bij Financiële verordening 2023 gemeente Leiden
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
Artikel 2. Planning- en controlcyclus
De planning-en-controlcyclus wordt op basis van de kaders in deze Financiële verordening in overleg met de griffie ingepland.
De kaderbrief bevat de hoofdlijnen voor het beleid en de financiële kaders voor het lopende jaar en de vier komende jaren. Door ook het lopende jaar mee te nemen in de kadernota, kan de raad in één keer de integrale afweging over de jaren heen maken. Als het college besluit tot het opstellen van een kaderbrief wordt deze aan de raad aangeboden vóór 15 juni. Dat is nodig omdat de kaderbrief bepalend is voor het financieel kader aan de hand waarvan in de zomer de begroting wordt opgesteld. Het is wenselijk dat de raad voor de zomer zich heeft kunnen uitspreken over het kader voor de begroting. Het kan voorkomen dat in enig jaar geen kaderbrief wordt uitgebracht. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn in een verkiezingsjaar als de formatie van een nieuw college meer tijd vraagt. In dat geval informeert het college de raad over de afwijkende lijn en de argumenten hiervoor.
Artikel 4. Inrichting begroting en jaarstukken
Dit artikel gaat over de inrichting van de programmabegroting en de jaarstukken, waarin de kaderstellende functie van de raad tot uiting komt. De financiële verantwoording en informatievoorziening van het college aan de raad vindt plaats op het niveau van beleidsterrein. De raad besluit op het niveau van programmabudget. Op dit niveau worden ook de incidentele baten en lasten toegelicht. Daarmee wordt inzicht gegeven in het aandeel van incidentele (en dus tijdelijke) baten en lasten ten opzichte van het totale programma.
Op grond van het BBV moet een verplichte ‘basisset’ aan effectindicatoren in de begroting worden opgenomen. Dit zijn dus indicatoren die iedere gemeente opvoert. Aanvullend kan de gemeenteraad ook ‘eigen’ effectindicatoren opnemen.
Artikel 5 en 6 Vaststellen begroting, investeringen en post onvoorzien
Deze artikelen regelen de verhouding tussen de bevoegdheden van het college en van de raad op het gebied van investeringen en de post onvoorzien. Dit is vooral van belang voor het duidelijk vastleggen van de onderdelen uit de begroting die door de raad worden vastgesteld.
Artikel 7. Voortgangsrapportages
De voortgangsrapportages zijn het instrument waarmee het college aan de raad verantwoording aflegt over het lopende begrotingsjaar. Dit artikel regelt hoe wordt gerapporteerd en vanaf welk niveau afwijkingen worden toegelicht. Als een voortgangsrapportage gelijktijdig met de kaderbrief wordt aangeboden, worden eventuele begrotingswijzigingen meegenomen in de kaderbrief. Op deze manier wordt de integrale afweging over de jaren heen ondersteund. Op andere momenten, bijvoorbeeld in het najaar, worden begrotingswijzigingen naar aanleiding van de voortgangsrapportage in een afzonderlijk besluit aan de raad voorgelegd.
Artikel 7a. Technische begrotingswijzigingen
Dit artikel regelt binnen welke kaders het college technische begrotingswijzigingen aan de raad kan voorleggen. De beleidsarme begrotingswijzigingen worden afzonderlijk en via een verkorte procedure aan de raad voorgelegd, zodat ze de integrale afweging bij kaderbrief en programmabegroting niet onnodig moeilijk en de beslisdocumenten onnodig complex en omvangrijk maken.
Dit artikel regelt binnen welke kaders het college de laatste begrotingswijziging van het jaar aan de raad kan voorleggen. Omdat bij de slotwijziging ook mee- en tegenvallers worden verwerkt, kan de slotwijziging leiden tot financiële ruimte of tekorten. Besluitvorming over de inzet van ontstane financiële ruimte of het oplossen van tekorten vindt plaats bij het eerstvolgende integrale afwegingsmoment: de kaderbrief.
Hoofdstuk 3. Informatievoorziening in programmabegroting en jaarstukken
Het instrument van een paragraaf is bedoeld om onderwerpen uit te lichten die door de diverse begrotingsprogramma’s heen lopen of die betrekking hebben op de gehele begroting. Er is in dit hoofdstuk een onderscheid gemaakt tussen paragrafen die verplicht zijn vanuit hogere regelgeving (BBV), en paragrafen waartoe de raad zelf besluit.
Voor de verplichte paragrafen heeft de raad geen keuze of zij hiertoe wel of niet besluit. Dat is anders bij de niet-verplichte paragrafen, deze stelt de raad zelf vast. Een voorbeeld van deze laatste categorie is de paragraaf subsidies. Daarnaast kent Leiden ook bijzondere programma’s. Deze zijn opgenomen onder de paragrafen en bevatten beleidsterreinen die specifieke aandacht van de raad vragen.
Artikel 19. Financieringsfunctie
In dit artikel besluit de raad tot de kaders waarbinnen het college de financieringsfunctie uitoefent. Van belang is vooral het beperken van de kosten én van de risico’s van het aantrekken en uitzetten van gemeentelijke middelen.
Artikel 20. Prijzen, tarieven en kostenverdeling
Prijzen en tarieven worden voor een groot deel door de Wet Markt en Overheid bepaald. Deze bepalingen zijn in onderhavige verordening niet opgenomen. Ook zijn in deze wet regels ingesteld over specifieke gemeentelijke beleidsterreinen waarop de raad regels vaststelt. Het gaat dan om belastingen, heffingen en leges en gemeentelijk vastgoed.
Naast de Leidse programma-indeling zijn gemeenten vanuit het BBV verplicht om alle lasten en baten te categoriseren naar ‘taakveld’. Kosten die niet direct bijdragen aan de gemeentelijke prestaties staan binnen deze indeling verantwoord op taakveld ‘0.4. Overhead’. Deze kosten slaan we om over investeringen en grondexploitaties op basis van het aantal productieve uren.
Artikel 20a. Inkoop, aanbesteden en inhuur personeel derden
De inkoop en de aanbesteding van werken, leveringen en diensten zijn belangrijke en kwetsbare activiteiten die een groot budgettair effect kunnen hebben. Dit artikel draagt het college op om aanvullende afspraken te maken omtrent inkopen en aanbesteden. Daarnaast geeft dit artikel een norm voor het maximumtarief per uur bij de inhuur van derden. De gemeente ziet excessieve beloningen als onwenselijk. Afwijkingen van het maximumtarief zijn bij uitzondering verdedigbaar. Hierover wordt één keer per half jaar aan de Commissie voor de Rekeningen gerapporteerd.
Op het terrein van het grondbeleid loopt de gemeente potentieel veel risico omdat het over grote bedragen gaat met plannen die een langdurige tijdshorizon hebben. Door dit grote belang is het wenselijk om een duidelijk beleidskader te hebben waarbinnen de afwegingen van het grondbeleid kunnen plaatsvinden. Ook is het van belang dat de raad over de langere periode gezien de kaderstellende taak goed kan uitoefenen. Dit artikel geeft aan hoe de raad beleidsmatige kaders, instrumenten en werkwijzen van het grondbeleid vastlegt.
Plankosten worden gemaakt voorafgaand, tijdens het opstellen en bij het uitvoeren van een (ruimtelijk) plan. Door het college is in de uitvoeringsregels aangegeven hoe de verantwoording plaatsvindt.
Hoofdstuk 5 Reserves en voorzieningen
Het instellen en beheren van reserves is een bevoegdheid van de raad. De raad stelt reserves in, heft ze op en bepaalt de hoogte van de onttrekkingen en dotaties. Positieve of negatieve exploitatiesaldi mogen niet voor bestemming bij de jaarrekening verrekend worden met de reserve. Een uitzondering hierop zijn reserves met een inkomens- of egalisatiefunctie en de verrekening van de Voorziening negatieve grondexploitaties met de Vereveningsreserve grondexploitaties.
In beginsel wordt aan reserves geen rente toegerekend. Voor sommige (egalisatie) reserves zou dit echter wél een logische afspraak zijn. De reden hiervoor is dat de verwachte uitgave die te zijner tijd uit de reserve zal worden gedaan door de rente wordt beïnvloed. Alleen na een uitdrukkelijk besluit van de raad wordt jaarlijks aan deze reserves rente toegevoegd. Bij toelichting reserves in de programmabegroting wordt onder het kopje bijzonderheden aangegeven als aan betreffende reserve rente wordt toegerekend en het gehanteerde rentepercentage.
Artikel 24. Concernreserve en risicomanagement
In dit artikel wordt ingegaan op de functie van de concernreserve als weerstandvermogen van de gemeente. Uit voorzichtigheid wordt alleen de concernreserve meegenomen bij het bepalen van de beschikbare weerstandscapaciteit en worden andere meer onzekere of beklemde vermogensbestanddelen niet meegerekend. Daarnaast is ervoor gekozen dat de concernreserve in het meerjarenbeeld altijd toegroeit naar anderhalf keer het benodigd weerstandsvermogen op dat moment. Dit maakt de begroting robuuster om incidentele tegenvallers in de toekomst op te kunnen vangen.
Artikel 25 en 25a. Bedrijfsvoeringsreserves
Bedrijfsvoeringsreserves hebben in principe een egalisatiefunctie. Dat betekent dat zij zijn ingesteld om schommelingen in de bedrijfsvoering op te kunnen vangen. Er bestaat in ieder geval een bedrijfsvoeringsreserve voor concern (i.e. de gehele organisatie) en voor de centrumregeling. In de centrumregeling zijn afspraken vastgelegd over de dienstverlening op het gebied van bedrijfsvoering, voornamelijk aan de gemeenten in de Leidse regio.
De bedrijfsvoeringsreserves kunnen ook worden benut voor het oplossen van knelpunten in de bedrijfsvoering. Omdat deze reserves betrekking hebben op de bedrijfsvoering, besluit het management over de inzet van de bedrijfsvoeringreserve, in een later stadium door de raad te bekrachtigen via een begrotingswijziging.
Voor de instellingen Lakenhal, De Zijl Bedrijven en Erfgoed Leiden e.o. is het uit oogpunt van bedrijfsvoering wenselijk om over een reserve te beschikken. Het college stelt over deze reserves nadere uitvoeringsregels.
Net als bij de reserves ligt de formele bevoegdheid van het instellen en beheren van een voorziening bij de raad, maar volgt een voorziening altijd uit een boekhoudkundige noodzaak die de gemeente is opgelegd vanuit de verslaggevingsregels. Voor het instellen van een voorziening heeft de raad dus geen eigen beleidsruimte. Instellen van een voorziening in plaats van een reserve zit in het feit dat bij een voorziening een uitgaaf naar verwachting zal plaatsvinden maar het precieze tijdstip waarop dit gebeurt of de precieze hoogte is nog niet bekend. Ook kunnen verwachte verliezen door het treffen van een voorziening worden opgevangen. Als de voorziening niet (volledig) is besteed valt het overschot vrij.
Artikel 28. Onderhoudsvoorziening
Vooral groot onderhoud vraagt een planmatige benadering. Daarom wordt er een beheerplan opgesteld zodat het noodzakelijke onderhoud op langere termijn in beeld is. Om dit benodigde onderhoud te kunnen financieren stelt de raad een voorziening in.
Hoofdstuk 6 Investeringen en afschrijvingen
Artikel 29. Autorisatie van investeringen
Investeringen leggen de kosten van de gemeente op een bepaald terrein voor langere tijd vast. Daarom is de bevoegdheid tot het aangaan van investeringen belegd bij de raad. Uitzondering hierop is het besluiten over vervangingsinvesteringen voor bedrijfsmiddelen. Dit is de bevoegdheid van het college. Gedachte hierachter is dat dit valt binnen de grenzen van de bedrijfsvoering. Op het gebied van bedrijfsvoering is het college bevoegd.
Vaak is het wenselijk dat, ter voorbereiding op een plan en daarmee een gewenste investering, er verplichtingen kunnen worden aangegaan door het college. Om dit bij de raad te beleggen is uit oogpunt van de meest efficiënte wijze van besluitvorming niet gewenst. De hoogte van het bedrag waartoe het college bevoegd is, wordt vastgesteld door de raad.
Op de beleidsterreinen waarop dit artikel betrekking heeft is het benodigde kader redelijk constant. Bovendien hebben deze kapitaalgoederen een lange levensduur. Daarom is actualisatie van de beleidskaders één keer in de acht jaar voldoende. Zolang over het minimaal gewenste onderhoudsniveau overeenstemming is, kan het college daarbinnen bewegen. Voor de raad vormt dit een garantie dat het onderhoud in ieder geval daarbinnen blijft.
Artikel 31. Actualisering, uitputting en afsluiting van kredieten
De autorisatie van investeringen is geregeld in artikel 29, de actualisering ervan in dit artikel. Voor elke begroting actualiseert het college het investeringsplan voor 4 jaar. De effecten hiervan op de begroting zijn dan verwerkt in de kapitaallasten.
Artikel 32. Waardering, activering en afschrijving
De kapitaalgoederen van de gemeente Leiden moeten tegen een reële waarde op de balans gewaardeerd staan. Omdat de waarde in de loop der tijd afneemt en er rekening gehouden moet worden met vervanging in de toekomst schrijven we af. Om dit op een uniforme wijze te doen voor de hele gemeente zijn hiervoor regels opgesteld.
Hoofdstuk 7 Financieel beheer en interne controle
De bepalingen in dit hoofdstuk zijn er op gericht de rechtmatigheid en getrouwheid van de gemeentelijke financiën te waarborgen. De artikelen hebben dan bijvoorbeeld betrekking op het inrichten van een administratie en de verdeling van bevoegdheden. Naast getrouwheid en rechtmatigheid is ook de doelmatigheid en doeltreffendheid van de uitgaven van belang. Dit vindt zijn uitwerking in het regelmatig houden van doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken. De basis hiervoor ligt in de gemeentewet verankerd.
Hoofdstuk 8 Bestuurlijke deelname in organisaties
Artikel 38. Verbonden partijen
Het beleidskader, door de raad vast te stellen, regelt de kaders waarbinnen gemeenschappelijke regelingen kunnen worden ingesteld, gemonitord en beëindigd.
Bijlage 1 bij Financiële verordening 2023 gemeente Leiden: Maximale afschrijvingstermijnen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-453475.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.