Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 453125 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 453125 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van de raad van de gemeente Amsterdam tot wijziging van het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam
Het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2, eerste lid, komt als volgt te luiden:
In artikel 3, derde lid komen de onderdelen h en i te vervallen, onder verlettering van de onderdelen j en k tot h en i.
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 12, vijfde lid, vervalt.
Aan artikel 15, vierde lid wordt na ‘uit zijn midden benoemde plaatsvervangend voorzitter’ toegevoegd ‘of door een voorzitter van een andere commissie’.
Artikel 21 wordt als volgt gewijzigd:
Het tweede lid wordt komt te luiden:
2. De commissievoorzitter doet voor elke vergadering een voorstel voor de agenda. Onderwerpen worden zo veel mogelijk integraal of in samenhang en in één commissie behandeld. Dit voorstel wordt, met de daarbij behorende stukken, tegelijkertijd met de oproep aan de leden van de commissie in het raadsinformatiesysteem geplaatst.
In artikel 26, zevende lid wordt ‘over een onderwerp dat niet is geagendeerd’ geschrapt.
Artikel 29, eerste lid, komt als volgt te luiden:
1. Een stadsdeelcommissie kan op grond van artikel 36, tweede lid, van de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 een onderwerp aandragen voor de agenda van de commissie. De stadsdeelcommissie dient daartoe minstens vijf werkdagen voor de vergadering schriftelijk een gemotiveerd verzoek bij de commissiegriffier in. Het presidium kan nadere instructies vaststellen voor het verzoek.
Artikel 30, vierde lid, komt te vervallen, onder vernummering van het zesde lid tot het vierde lid en het zevende en achtste lid tot zesde en zevende lid.
Artikel 37 komt als volgt te luiden:
Artikel 37: Het woord voeren door insprekers
Insprekers spreken in de Nederlandse taal of in de gebarentaal in. Bij inspreken in de gebarentaal wordt voorzien in een tolk. Alleen onder bijzondere omstandigheden kunnen insprekers in een vreemde taal inspreken als zij zelf zorgen voor een tolk. Als dit niet mogelijk is, spant de gemeente zich in om voor een tolk te zorgen.
Na artikel 37 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 37a: Inbreng door middel van een schriftelijke bijdrage of video-opname
In artikel 38, derde lid, wordt ‘de verordening op het lokaal bestuur of artikel 29’ vervangen door ‘de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 of artikel 29 van dit reglement’.
Artikel 39, wordt als volgt gewijzigd:
In het eerste lid wordt ‘artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur’ vervangen door ‘artikel 5.1, eerste en tweede lid, van de Wet open overheid’ en wordt in de tweede zin na ‘Op een besloten vergadering zijn’ ingevoegd ‘artikel 23 van de Gemeentewet en’ en na ‘voor zover deze’ ingevoegd ‘laatste’.
Artikel 47 wordt als volgt gewijzigd:
Na het vierde lid worden twee leden toegevoegd, luidende:
5. Het college en de burgemeester zijn bevoegd om informatie, waarop geheimhouding is opgelegd en aan de raad is verstrekt, uitsluitend met een ander te delen indien dit noodzakelijk is in het kader van het dagelijks bestuur. Het college of de burgemeester informeert de raad op verzoek over welke informatie aan wie is verstrekt en de reden daarvan.
6. In die gevallen waarin de raad, of het college op grond van het voorgaande lid, besluit om informatie waarop geheimhouding rust aan anderen te verstrekken, dan gebeurt deze verstrekking onder de vermelding dat geheimhouding in acht wordt genomen door een ieder die kennis van die informatie draagt, totdat de raad deze opheft.
In artikel 54, derde lid wordt ‘wordt tot slot beraadslaagd over de onderwerpen waarbij geheimhouding is opgelegd’ vervangen door ‘tot slot de afronding van commissieactualiteiten’.
Artikel 63 wordt als volgt gewijzigd:
In het eerste lid wordt ‘artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur’ vervangen door ‘artikel 5.1, eerste en tweede lid, van de Wet open overheid’ en wordt in de tweede zin na ‘Op een besloten vergadering zijn’ ingevoegd ‘artikel 23 van de Gemeentewet en’ en na ‘voor zover deze’ ingevoegd ‘laatste’.
Aan artikel 82 wordt een vijfde lid toegevoegd, luidende:
Artikel 83, vijfde lid, wordt als volgt gewijzigd:
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 12 oktober 2023.
De voorzitter
Femke Halsema
De raadsgriffier
Jolien Houtman
Dit besluit actualiseert het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam. Zo is het reglement aangepast naar aanleiding van wijzigingen in hogere regelgeving (Wet open overheid, Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur). Daarnaast zijn enkele wijzigingen doorgevoerd in verband met het instellen van een werkgeverscommissie bij apart besluit, die bestaat uit de leden van het presidium.
In het reglement zijn verder besluiten verwerkt die de raad heeft genomen op 7 juni 2023 over de werkwijze van de raad. In het reglement is opgenomen dat belangstellenden door middel van een video-opname hun inbreng kunnen geven. Van de gelegenheid is ook gebruik gemaakt om enkele juridisch-technische reparaties te doen, zoals het herstel van verschrijvingen.
Artikel 2 gaat over de instelling en samenstelling van het presidium. De bepalingen over de taken van de griffier vervallen omdat deze worden opgenomen in een aparte Instructie voor de griffier.
In verband met het instellen van een werkgeverscommissie met een apart besluit vervallen in dit artikel de bepalingen over de werkgeverstaken voor het griffiepersoneel. De werkgeversfunctie wordt geregeld in het nieuwe besluit. In dit besluit worden de werkgeverstaken gedelegeerd aan een werkgeverscommissie, die bestaat uit de leden van het presidium. Vervolgens zal de werkgeverscommissie de werkgeverstaken voor de medewerkers van de griffie aan de griffier mandateren via een apart mandaatbesluit.
Met deze wijziging worden er nadere voorwaarden gesteld voor organisatie door de commissie. De toevoeging van het vijfde lid betreft een technische wijziging. Gelet op de inhoud was het logischer de bepaling op te nemen in artikel 11 in plaats van artikel 12.
Met deze toevoeging wordt het reglement in lijn gebracht met de staande praktijk.
Met deze wijziging wordt tegemoet gekomen aan de wens van de raad om ervoor zorg te dragen dat onderwerpen zoveel mogelijk integraal of in samenhang in één commissie worden behandeld, ook als er raakvlakken zijn om het onderwerp in meerdere commissies te bespreken.
In artikel 29, eerste lid, is een verwijzing naar de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 toegevoegd. Artikel 36 van deze verordening geeft de grondslag voor een verzoek tot agendering door de stadsdeelcommissie. De stadsdeelcommissie kan alleen een onderwerp aandragen voor agendering, de raadscommissie beslist uiteindelijk of het onderwerp op de agenda komt. Het presidium heeft hiervoor nadere instructies vastgesteld.
Dit artikel is aangepast aan de bestaande werkwijze, omdat in de praktijk bleek dat de werkwijze vrij omslachtig was.
In het artikel wordt gespecificeerd vanaf wanneer aanmelding voor inspreken mogelijk is en hoe de beschikbare plekken worden verdeeld. Daarnaast wordt de mogelijkheid om inspreekmomenten te organiseren verruimd. Naast inspraakavonden is het ook mogelijk om ander soort inspreekmomenten te organiseren, teneinde burgers en raadsleden meer mogelijkheden te geven om met elkaar in contact te treden. Ook wordt gespecificeerd vanaf wanneer aanmelding voor inspreken mogelijk is en hoe de beschikbare plekken worden verdeeld.
Met dit artikel wordt het mogelijk voor belangstellenden om zowel schriftelijk als via een video-opname de leden van een raadscommissie te informeren over een onderwerp.
De gemeenteraad hoopt hiermee het voor meer mensen mogelijk te maken hun ideeën onder de aandacht te brengen van de raadsleden.
Artikel 38 is geactualiseerd. De verordening op het lokaal bestuur waarnaar werd verwezen is vervangen door de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022.
Artikel 39 is geactualiseerd in verband met de Wet open overheid en de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur. Daarom zijn verwijzingen naar de Wet openbaarheid van bestuur geschrapt en is een verwijzing naar artikel 23 Gemeentewet opgenomen.
Artikel 39 is geactualiseerd in verband met de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur. Artikel 25 Gemeentewet is komen te vervallen en in plaats daarvan is er een nieuw Hoofdstuk Va Geheimhouding ingevoegd. Artikel 88, zesde lid Gemeentewet bepaalt dat de raad nadere regels kan stellen over het verstrekken van informatie ten aanzien waarvan een verplichting tot geheimhouding is opgelegd door het college, de burgemeester of een commissie en die tevens aan de raad is verstrekt. Met deze wijziging worden deze nadere regels ingevuld.
Met deze toevoeging wordt het reglement in lijn gebracht met de staande praktijk.
Artikel 63 is geactualiseerd in verband met de Wet open overheid en de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur. Daarom zijn verwijzingen naar de Wet openbaarheid van bestuur geschrapt. Artikel 23 Gemeentewet bepaalt dat indien er met gesloten deuren vergaderd wordt, een verplichting tot geheimhouding geldt omtrent informatie die in die vergadering ter kennis komt van de aanwezigen. Het vierde en vijfde lid kunnen daarom vervallen.
Met deze toevoeging wordt het reglement in lijn gebracht met de staande praktijk.
Dit artikel is gewijzigd om te voorkomen dat het indienen van schriftelijke vragen nadat de mondelinge vragen zijn ingediend zou leiden tot het moeten afwijzen van de mondelinge vragen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-453125.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.