Besluit van de raad van de gemeente Amsterdam tot wijziging van het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam

De raad van de gemeente Amsterdam,

 

gelezen het voorstel van het presidium van 4 september 2023,

 

gelet op artikel 16 van de Gemeentewet,

 

besluit:

Artikel I  

Het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam wordt als volgt gewijzigd:

 

A

 

Artikel 2, eerste lid, komt als volgt te luiden:

  • 1.

    De raad stelt een instructie voor de griffier vast, waarin de taken van de griffier worden vastgelegd.

B

 

In artikel 3, derde lid komen de onderdelen h en i te vervallen, onder verlettering van de onderdelen j en k tot h en i.

 

C

 

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Een vierde lid wordt toegevoegd, luidende:

    4. De commissie organiseert een in het derde lid bedoelde activiteit alleen indien meer dan drie vijfde van het aantal in de raad vertegenwoordigde fracties een door de griffie voorgestelde datum daarvoor binnen een week accepteert.

  • 2.

    Een vijfde lid wordt toegevoegd, luidende:

    5. Fractiemedewerkers kunnen deelnemen aan de openbare bijeenkomsten die op grond van het derde lid plaatsvinden.

D

 

Artikel 12, vijfde lid, vervalt.

 

E

 

Aan artikel 15, vierde lid wordt na ‘uit zijn midden benoemde plaatsvervangend voorzitter’ toegevoegd ‘of door een voorzitter van een andere commissie’.

 

F

 

Artikel 21 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Het tweede lid wordt komt te luiden:

    2. De commissievoorzitter doet voor elke vergadering een voorstel voor de agenda. Onderwerpen worden zo veel mogelijk integraal of in samenhang en in één commissie behandeld. Dit voorstel wordt, met de daarbij behorende stukken, tegelijkertijd met de oproep aan de leden van de commissie in het raadsinformatiesysteem geplaatst.

  • 2.

    Het derde lid komt te luiden:

    3. In uitzondering op het tweede lid worden de stukken waarop op grond van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, in een beveiligde omgeving in het raadsinformatiesysteem geplaatst.

G

 

In artikel 26, zevende lid wordt ‘over een onderwerp dat niet is geagendeerd’ geschrapt.

 

H

 

Artikel 29, eerste lid, komt als volgt te luiden:

1. Een stadsdeelcommissie kan op grond van artikel 36, tweede lid, van de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 een onderwerp aandragen voor de agenda van de commissie. De stadsdeelcommissie dient daartoe minstens vijf werkdagen voor de vergadering schriftelijk een gemotiveerd verzoek bij de commissiegriffier in. Het presidium kan nadere instructies vaststellen voor het verzoek.

 

I

 

Artikel 30, vierde lid, komt te vervallen, onder vernummering van het zesde lid tot het vierde lid en het zevende en achtste lid tot zesde en zevende lid.

 

J

 

Artikel 37 komt als volgt te luiden:

 

Artikel 37: Het woord voeren door insprekers

  • 1.

    Aan het begin van de vergadering bij het agendapunt Inspreekmoment Publiek kunnen insprekers de gelegenheid krijgen om het woord te voeren.

  • 2.

    Een verzoek om tijdens de vergadering in te spreken wordt alleen in behandeling genomen als het is ingediend in de periode die start op het moment dat de agenda van de desbetreffende vergadering is gepubliceerd en die 48 uur voor de vergadering eindigt.

  • 3.

    Het verzoek moet schriftelijk bij de commissiegriffier worden ingediend, voorzien zijn van de naam van de inspreker of de organisatie en het agendapunt moet zijn vermeld. Als gebruik wordt gemaakt van een vreemde taal of gebarentaal wordt dit eveneens in het verzoek kenbaar gemaakt.

  • 4.

    De commissievoorzitter beslist of de inspreker het woord kan voeren. Het verzoek wordt in elk geval afgewezen als:

    • a.

      er zich voor dat agendapunt of voor het inspreken over een onderwerp dat niet is geagendeerd al drie insprekers of organisaties hebben aangemeld;

    • b.

      de inspreker of de organisatie in de vergaderingen van de commissies voorafgaand aan dezelfde raadsvergadering al in de vergadering van een andere commissie het woord gaat voeren of heeft gevoerd;

    • c.

      er voor dezelfde organisatie al een andere inspreker het woord gaat voeren of heeft gevoerd.

  • 5.

    Indien zich meer insprekers aanmelden dan dat er plek is, worden de beschikbare plekken door de commissievoorzitter toegekend op basis van hoe vaak een inspreker in de afgelopen zes maanden heeft ingesproken, waarbij de insprekers die het minst vaak hebben ingesproken voorrang hebben.

  • 6.

    Insprekers spreken in de Nederlandse taal of in de gebarentaal in. Bij inspreken in de gebarentaal wordt voorzien in een tolk. Alleen onder bijzondere omstandigheden kunnen insprekers in een vreemde taal inspreken als zij zelf zorgen voor een tolk. Als dit niet mogelijk is, spant de gemeente zich in om voor een tolk te zorgen.

  • 7.

    De insprekers krijgen maximaal drie minuten spreektijd. De commissievoorzitter bepaalt aan de hand van het aantal insprekers en de agendapunten per vergadering de uiteindelijke spreektijd.

  • 8.

    Op degenen die op grond van dit artikel zijn toegelaten het woord te voeren, zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing.

  • 9.

    De raadscommissies kunnen aanvullende inspreekmomenten organiseren, bijvoorbeeld door middel van inspreekavonden, tafeltjesavonden of inloopmomenten.

K

 

Na artikel 37 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

 

Artikel 37a: Inbreng door middel van een schriftelijke bijdrage of video-opname

  • 1.

    Inbreng is in aanvulling op artikel 37 ook mogelijk door een schriftelijke bijdrage of een video-opname bij de commissiegriffier aan te leveren.

  • 2.

    De schriftelijke bijdrage of de video-opname wordt na beoordeling door de commissievoorzitter met de overige stukken in het raadsinformatiesysteem geplaatst indien de bijdrage voldoet aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      De schriftelijke bijdrage is uiterlijk 24 uur voor het begin van de vergadering aangeleverd, of in het geval van een video-opname uiterlijk 48 uur;

    • b.

      De bijdrage is niet in strijd met het bepaalde in artikel 35, eerste lid, van dit reglement;

    • c.

      In het geval van een video-opname duurt deze maximaal drie minuten en is het bestand maximaal 200Mb.

L

 

In artikel 38, derde lid, wordt ‘de verordening op het lokaal bestuur of artikel 29’ vervangen door ‘de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 of artikel 29 van dit reglement’.

 

M

 

Artikel 39, wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In het eerste lid wordt ‘artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur’ vervangen door ‘artikel 5.1, eerste en tweede lid, van de Wet open overheid’ en wordt in de tweede zin na ‘Op een besloten vergadering zijn’ ingevoegd ‘artikel 23 van de Gemeentewet en’ en na ‘voor zover deze’ ingevoegd ‘laatste’.

  • 2.

    Het vierde lid komt als volgt te luiden:

    4. De commissievoorzitter wijst alle leden van de commissie en overige bij de vergadering aanwezige personen binnen 24 uur na een besloten vergadering schriftelijk op de geheimhouding.

N

 

Artikel 47 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In het tweede lid wordt ‘artikel 25, eerste en tweede lid,’ vervangen door ‘Hoofdstuk Va’.

  • 2.

    In het derde lid wordt ‘artikel 25, eerste en tweede lid,’ vervangen door ‘Hoofdstuk Va’.

  • 3.

    Na het vierde lid worden twee leden toegevoegd, luidende:

    5. Het college en de burgemeester zijn bevoegd om informatie, waarop geheimhouding is opgelegd en aan de raad is verstrekt, uitsluitend met een ander te delen indien dit noodzakelijk is in het kader van het dagelijks bestuur. Het college of de burgemeester informeert de raad op verzoek over welke informatie aan wie is verstrekt en de reden daarvan.

    6. In die gevallen waarin de raad, of het college op grond van het voorgaande lid, besluit om informatie waarop geheimhouding rust aan anderen te verstrekken, dan gebeurt deze verstrekking onder de vermelding dat geheimhouding in acht wordt genomen door een ieder die kennis van die informatie draagt, totdat de raad deze opheft.

O

 

In artikel 54, derde lid wordt ‘wordt tot slot beraadslaagd over de onderwerpen waarbij geheimhouding is opgelegd’ vervangen door ‘tot slot de afronding van commissieactualiteiten’.

 

P

 

Artikel 63 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In het eerste lid wordt ‘artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur’ vervangen door ‘artikel 5.1, eerste en tweede lid, van de Wet open overheid’ en wordt in de tweede zin na ‘Op een besloten vergadering zijn’ ingevoegd ‘artikel 23 van de Gemeentewet en’ en na ‘voor zover deze’ ingevoegd ‘laatste’.

  • 2.

    Het vierde lid komt als volgt te luiden:

  • 4.

    De voorzitter wijst alle leden van de raad en overige bij de vergadering aanwezige personen binnen 24 uur na een besloten vergadering schriftelijk op de geheimhouding.

  • 3.

    Het vijfde lid vervalt, onder vernummering van het zesde lid tot vijfde lid.

Q

 

Aan artikel 82 wordt een vijfde lid toegevoegd, luidende:

  • 5.

    Het presidium stelt de gemeenteraad uiterlijk op de maandag voor de raadsvergadering om 17.00 uur op de hoogte van zijn beslissing om een actualiteit te behandelen.

R

 

Artikel 83, vijfde lid, wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In onderdeel a wordt na ‘over hetzelfde onderwerp’ ingevoegd ‘voor de indiening van de mondelinge vraag’.

  • 2.

    Onder vervanging van de punt aan het einde van onderdeel b door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • c.

    de vragen betrekking hebben op een onderwerp dat voor dezelfde raadsvergadering is geagendeerd.

Artikel II  

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 12 oktober 2023.

De voorzitter

Femke Halsema

De raadsgriffier

Jolien Houtman

Toelichting

Algemeen deel

 

Dit besluit actualiseert het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam. Zo is het reglement aangepast naar aanleiding van wijzigingen in hogere regelgeving (Wet open overheid, Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur). Daarnaast zijn enkele wijzigingen doorgevoerd in verband met het instellen van een werkgeverscommissie bij apart besluit, die bestaat uit de leden van het presidium.

In het reglement zijn verder besluiten verwerkt die de raad heeft genomen op 7 juni 2023 over de werkwijze van de raad. In het reglement is opgenomen dat belangstellenden door middel van een video-opname hun inbreng kunnen geven. Van de gelegenheid is ook gebruik gemaakt om enkele juridisch-technische reparaties te doen, zoals het herstel van verschrijvingen.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I

 

A (artikel 2)

 

Artikel 2 gaat over de instelling en samenstelling van het presidium. De bepalingen over de taken van de griffier vervallen omdat deze worden opgenomen in een aparte Instructie voor de griffier.

 

B (artikel 3)

In verband met het instellen van een werkgeverscommissie met een apart besluit vervallen in dit artikel de bepalingen over de werkgeverstaken voor het griffiepersoneel. De werkgeversfunctie wordt geregeld in het nieuwe besluit. In dit besluit worden de werkgeverstaken gedelegeerd aan een werkgeverscommissie, die bestaat uit de leden van het presidium. Vervolgens zal de werkgeverscommissie de werkgeverstaken voor de medewerkers van de griffie aan de griffier mandateren via een apart mandaatbesluit.

 

C (artikel 11)

Met deze wijziging worden er nadere voorwaarden gesteld voor organisatie door de commissie. De toevoeging van het vijfde lid betreft een technische wijziging. Gelet op de inhoud was het logischer de bepaling op te nemen in artikel 11 in plaats van artikel 12.

 

E (artikel 15)

Met deze toevoeging wordt het reglement in lijn gebracht met de staande praktijk.

 

F (artikel 21)

Met deze wijziging wordt tegemoet gekomen aan de wens van de raad om ervoor zorg te dragen dat onderwerpen zoveel mogelijk integraal of in samenhang in één commissie worden behandeld, ook als er raakvlakken zijn om het onderwerp in meerdere commissies te bespreken.

 

H (artikel 29)

In artikel 29, eerste lid, is een verwijzing naar de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 toegevoegd. Artikel 36 van deze verordening geeft de grondslag voor een verzoek tot agendering door de stadsdeelcommissie. De stadsdeelcommissie kan alleen een onderwerp aandragen voor agendering, de raadscommissie beslist uiteindelijk of het onderwerp op de agenda komt. Het presidium heeft hiervoor nadere instructies vastgesteld.

 

I (artikel 30)

Dit artikel is aangepast aan de bestaande werkwijze, omdat in de praktijk bleek dat de werkwijze vrij omslachtig was.

 

J (artikel 37)

In het artikel wordt gespecificeerd vanaf wanneer aanmelding voor inspreken mogelijk is en hoe de beschikbare plekken worden verdeeld. Daarnaast wordt de mogelijkheid om inspreekmomenten te organiseren verruimd. Naast inspraakavonden is het ook mogelijk om ander soort inspreekmomenten te organiseren, teneinde burgers en raadsleden meer mogelijkheden te geven om met elkaar in contact te treden. Ook wordt gespecificeerd vanaf wanneer aanmelding voor inspreken mogelijk is en hoe de beschikbare plekken worden verdeeld.

 

K (artikel 37a)

Met dit artikel wordt het mogelijk voor belangstellenden om zowel schriftelijk als via een video-opname de leden van een raadscommissie te informeren over een onderwerp.

De gemeenteraad hoopt hiermee het voor meer mensen mogelijk te maken hun ideeën onder de aandacht te brengen van de raadsleden.

 

L (artikel 38)

Artikel 38 is geactualiseerd. De verordening op het lokaal bestuur waarnaar werd verwezen is vervangen door de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022.

 

M (artikel 39)

Artikel 39 is geactualiseerd in verband met de Wet open overheid en de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur. Daarom zijn verwijzingen naar de Wet openbaarheid van bestuur geschrapt en is een verwijzing naar artikel 23 Gemeentewet opgenomen.

 

N (artikel 47)

Artikel 39 is geactualiseerd in verband met de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur. Artikel 25 Gemeentewet is komen te vervallen en in plaats daarvan is er een nieuw Hoofdstuk Va Geheimhouding ingevoegd. Artikel 88, zesde lid Gemeentewet bepaalt dat de raad nadere regels kan stellen over het verstrekken van informatie ten aanzien waarvan een verplichting tot geheimhouding is opgelegd door het college, de burgemeester of een commissie en die tevens aan de raad is verstrekt. Met deze wijziging worden deze nadere regels ingevuld.

 

O (artikel 54)

Met deze toevoeging wordt het reglement in lijn gebracht met de staande praktijk.

 

P (artikel 63)

Artikel 63 is geactualiseerd in verband met de Wet open overheid en de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur. Daarom zijn verwijzingen naar de Wet openbaarheid van bestuur geschrapt. Artikel 23 Gemeentewet bepaalt dat indien er met gesloten deuren vergaderd wordt, een verplichting tot geheimhouding geldt omtrent informatie die in die vergadering ter kennis komt van de aanwezigen. Het vierde en vijfde lid kunnen daarom vervallen.

 

Q (artikel 82)

Met deze toevoeging wordt het reglement in lijn gebracht met de staande praktijk.

 

R (artikel 83)

Dit artikel is gewijzigd om te voorkomen dat het indienen van schriftelijke vragen nadat de mondelinge vragen zijn ingediend zou leiden tot het moeten afwijzen van de mondelinge vragen.

Naar boven