Gemeenteblad van Twenterand
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2023, 452795 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2023, 452795 | beleidsregel |
Beleidsregel Bibob Twenterand 2023
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
dat de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) hen beleidsruimte verschaft bij de besluitvorming omtrent het toepassen van hun uit deze wet voortvloeiende bevoegdheden;
dat het noodzakelijk is om de huidige ‘Beleidsregel Bibob Twenterand 2018’ vastgesteld d.d. 8 mei 2018 te herzien in verband met enkele wetswijzigingen
Allen voor zover deze betrekking hebben op het toepassen van de Wet Bibob;
Artikel 1.2 Aangemerkte risicobranches
Hoofdstuk 2: Publiekrechtelijke beschikkingen
In dit hoofdstuk wordt aangegeven wanneer de Wet Bibob door de gemeente wordt ingezet bij publiekrechtelijke beschikkingen. Het inzetten van de Wet Bibob start met het uitvoeren van het eigen onderzoek.
Artikel 2.1 Toepassingsbereik bij nieuwe beschikkingen
Bij de volgende aanvragen om een beschikking wordt door de gemeente een eigen onderzoek gestart wanneer deze beschikking wordt aangevraagd om één of meerdere activiteiten uit te gaan voeren en/ of projecten te starten die te relateren zijn aan de risicobranches genoemd in artikel 1.2 van deze beleidsregel (aangemerkte risicobranches):
de aanvraag als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder i van de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover dat onderdeel betrekking heeft op een activiteit waarvoor bij algemene maatregel van bestuur op grond van artikel 2.17 van die wet is bepaald, dat de beschikking in het geval en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3 van de Wet kan worden geweigerd (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);
Uitvoering van het eigen onderzoek blijft achterwege (behalve als daartoe aanleiding bestaat) in het geval een aanvraag afkomstig is van overheidsinstanties, semi-overheidsinstanties of woning(bouw)corporaties (die op grond van de Woningwet zijn aangewezen als toegelaten instellingen voor de volkshuisvesting).
Artikel 2.2 Toepassingsbereik bij reeds verleende beschikkingen
Het bestuursorgaan dat op een aanvraag heeft beslist kan een eigen onderzoek starten bij verleende beschikkingen indien er sprake is van
Artikel 2.4 : Weigering volledig invullen Bibob-vragenformulieren
Bij een weigering om de Bibob-vragenformulieren volledig ingevuld te retourneren, zullen bij aanvragen om een beschikking de daartoe gestelde regels van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) toegepast worden. Bij volharding zal de gevraagde beschikking buiten behandeling worden gesteld ingevolge artikel 4:5 van de Awb;
Hoofdstuk 3: Privaatrechtelijke transacties
Artikel 3.1 Toepassingsbereik bij vastgoedtransacties
De gemeente zal de wet toepassen met betrekking tot vastgoedtransacties waarbij de gemeente partij is. Bij de start van de onderhandeling daartoe, zal de gemeente de wederpartij ervan in kennis stellen dat een Bibob-onderzoek deel uitmaakt van de procedure. In de overeenkomst wordt een integriteitsclausule opgenomen, op basis waarvan kan worden overgegaan tot ontbinding, opzegging, vernietiging of opschorting van de overeenkomst.
Artikel 3. 2: Toepassingsbereik bij overheidsopdrachten
In (aanbestedings)documenten zal worden opgenomen dat inschrijvende partijen er rekening mee moeten houden dat de gemeente, alvorens tot definitieve gunning wordt overgegaan, een eigen onderzoek kan starten, dan wel advies kan inwinnen als bedoeld in artikel 9 lid 2 van de Wet bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (Wet Bibob).
Aldus vastgesteld op 10 oktober 2023
Het college van burgemeester en wethouders van Twenterand,
de secretaris,
P.G.F. Rossen
de burgemeester,
mr. J.C.F. Broekhuizen
de burgemeester van Twenterand
mr. J.C.F. Broekhuizen
Op 1 juni 2003 is de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) en het daarbij behorende Besluit Bibob in werking getreden. Deze wet stelt bestuursorganen in staat ongewilde facilitering door de overheid van criminele activiteiten tegen te gaan. De wet maakt het hierbij mogelijk bepaalde vergunningen (o.a. alcoholwet, coffeeshops, bouw- en milieuvergunning) en subsidies te weigeren of in te trekken als er sprake is van een ernstig gevaar dat de vergunning of de subsidie wordt gebruikt voor het plegen van strafbare feiten of het ‘witwassen’ van geld. In de wet is tevens een mogelijkheid opgenomen voor aanbestedende diensten om opdrachten niet te gunnen, indien hier eveneens sprake is van een ernstig gevaar.
Het is de bevoegdheid en verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan om het Bibob-instrument toe te passen. Vanwege de grote mate van bestuurlijke keuzevrijheid bij de toepassing van de Wet Bibob verdient het de voorkeur dat de toepassing plaatsvindt op basis van een beleidsregel, waarin het bestuursorgaan aangeeft op welke wijze de Wet Bibob gemeentebreed door het bestuursorgaan toegepast zal worden. Dit schept duidelijkheid naar de burgers en ondernemingen en voorkomt willekeur. De afweging om tot een Bibob-onderzoek over te gaan, dient – juist met het oog op het ingrijpende karakter van het instrument – weloverwogen en met inachtneming van de beginselen van behoorlijk bestuur te worden genomen. Daarbij spelen proportionaliteit, subsidiariteit, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid een belangrijke rol. De toepassing van de Wet Bibob is slechts één van de middelen binnen de bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit. De wetgever heeft bestuursorganen een instrument in handen gegeven, maar heeft daarbij tevens aangegeven dat het instrument slechts mag worden ingezet als ultimum remedium. Het komt aan bod als andere instrumenten, zoals handhaving van bestaande regelgeving en bestaand beleid, onvoldoende resultaat leveren. Overigens wordt benadrukt dat de beleidsregel een algemeen kader biedt. Vanwege de complexiteit van de wet en de diversiteit van aanvragen om vergunningen blijft maatwerk noodzakelijk en kan indien dit de toepassing en het doel van de Wet Bibob ten goede komt worden afgeweken van het algemene kader.
De gemeente Twenterand heeft een bibob beleid. Door recente wetswijzigingen en de versterkte aanpak op het gebied van ondermijning vraagt het beleid op een aanpassing.
Een centraal begrip in de Wet Bibob is ‘betrokkene’. Dit is de aanvrager van een beschikking, de houder van een vergunning, de subsidieontvanger, de natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie een vastgoedtransactie is aangegaan of zal worden aangegaan, de gegadigde die wil deelnemen aan een aanbestedingsproces, de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een overheidsopdracht is of zal worden gegund en/of de onderaannemer. De betrokkene kan een natuurlijk persoon of een rechtspersoon zijn. In een beoordeling op grond van de Wet Bibob wordt er gekeken naar de strafbare feiten die (vermoedelijk) zijn begaan door:
Voordat er wordt overgegaan tot het Bibob-onderzoek dient er rekening te worden gehouden met het ingrijpende karakter van het instrument en dient een aanvraag eerst beoordeeld te worden conform de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de daarbij horende beginselen van behoorlijk bestuur en de reguliere weigeringsgronden vanuit de onderliggende regelgeving van de desbetreffende aanvraag. Proportionaliteit, subsidiariteit, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid hebben hierin een belangrijke rol. Het Bibob-onderzoek wordt als volgt in gang gezet:
Advies inwinnen: Bij twijfel kan advies worden ingewonnen bij het RIEC. Wanneer blijkt dat meer onderzoek nodig is, wordt het dossier naar het Landelijk Bureau Bibob (het Bureau) gestuurd. Ook kunnen de Officier van Justitie, andere bestuursorganen of een rechtspersoon met een overheidstaak die bevoegd is tot toepassing van deze wet, tijdens het eigen onderzoek van de gemeente een tip geven om het dossier naar het Bureau op te sturen .
Besluit nemen: Op basis van het dossier en de informatiebronnen waar het Bureau toegang tot heeft wordt een advies opgesteld waaruit blijkt dat er sprake is van ernstig gevaar of niet. Dit advies is de basis voor de gemeente om te besluiten of een aanvraag wordt geweigerd of een bestaand besluit wordt ingetrokken. Het Bureau kan ook aangeven dat er sprake is van mindere mate van gevaar, in dit geval worden er voorschriften aan verbonden alvorens het aangevraagde te verstrekken. Wanneer het Bibob-vragenformulier niet volledig wordt ingevuld en/of de aanvrager weigert om de extra gevraagde informatie aan te leveren, kan dit op basis van artikel 4:5 Awb leiden tot het buiten behandeling stellen van de aanvraag. Bij de uitvoering van het eigen onderzoek zal het bestuursorgaan in eerste instantie gebruik maken van alle relevante gegevens uit haar eigen bronnen. Het RIEC kan de eigen onderzoeksfase van de gemeente versterken door relevante informatie aan te leveren, die afkomstig is van de partners in het samenwerkingsverband. Ook kunnen zij adviseren om in concrete gevallen wel/niet over te gaan tot het doen van een adviesverzoek bij het Bureau. Wanneer het bestuursorgaan een adviesrapport van het Bureau heeft ontvangen, rust daar voor haar een vergewisplicht op. De beslissing aan het einde van een Bibob-toets blijft uiteindelijk een zelfstandige bevoegdheid voor de gemeente, waarbij zij de weigering of intrekking afdoende dient te motiveren.
De gemeente dient de betrokkene schriftelijk te informeren over de adviesaanvraag bij het Bureau. Betrokkene wordt daarbij gewezen op de opschorting van de beslistermijn als bedoeld in artikel 31 van de wet. Een afschrift van deze brief wordt bij het adviesverzoek aan het Bureau toegevoegd. Wanneer een van het Bureau ontvangen adviesverzoek leidt tot het voornemen om een gevraagde beschikking te weigeren of een eerder verleende beschikking in te trekken, wordt een kopie van het adviesrapport aan de betrokkene gegeven. Betrokkene wordt daarbij door het bestuursorgaan gewezen op zijn geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 28 van de wet.
Wanneer het bestuursorgaan een advies aanvraagt bij het Bureau wordt de wettelijke termijn waarbinnen de beschikking dient te worden gegeven opgeschort op grond van artikel 31 van de wet. Hierbij dient rekening te worden gehouden dat de opschorting niet langer duurt dan genoemd in artikel 15, lid 1 en 2 van de wet. Indien het Bureau het advies niet binnen de gestelde termijn kan geven heeft het de mogelijkheid om op grond van artikel 15, lid 3 van de wet de termijn te verlengen. Het bestuursorgaan informeert betrokkene direct over deze verlenging.
Het bestuursorgaan gaat over tot een negatief besluit indien uit het eigen onderzoek en een eventueel daarop afgegeven advies van het Bureau blijkt dat er sprake is van een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet. Indien het bestuursorgaan voornemens is negatief te beschikken wordt betrokkene in de gelegenheid gesteld daartegen zienswijzen in te brengen. Een door het bestuursorgaan op grond van de wet genomen negatief besluit op de aanvraag voor een beschikking, is vatbaar voor bezwaar en beroep. Het bestuursorgaan dat een advies van het Bureau als bedoeld in de wet ontvangt, kan dit advies gedurende twee jaren gebruiken in verband met een andere beslissing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-452795.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.