Gemeenteblad van Veere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veere | Gemeenteblad 2023, 44874 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veere | Gemeenteblad 2023, 44874 | beleidsregel |
Beleidsregel gebruik vergunninghouder en betaalde (hierna: gereguleerde) parkeerplaatsen/-terreinen bij activiteiten en evenementen
In de collegevergadering van 20 september 2022 is de bestuursopdracht “Gebruik betaald parkeerterreinen bij activiteiten en evenementen” vastgesteld. Met de invoering van een nieuw parkeerbeleid in 2021 is afgesproken dat gebruikers van gereguleerde parkeerplaatsen en -terreinen ook betalen voor het gebruik van de gereguleerde parkeerplaatsen en gederfde inkomsten. De praktijk wijst uit dat deze afspraak niet altijd haalbaar is en in sommige situaties onwenselijk. Met deze beleidsregel stellen we kaders vast hoe we in deze gemeente omgaan met het gebruik van gereguleerde parkeerplaatsen en -terreinen bij activiteiten en evenementen.
Overzicht activiteiten/evenementen
In 2022 vonden in Veere de activiteiten/evenementen plaats op gereguleerde parkeerplaatsen/-terreinen zoals genoemd in Bijlage 1 “Typering activiteiten/evenementen”.
Bestaande activiteiten/evenementen respecteren we
Alle hiervoor genoemde activiteiten/evenementen respecteren we. Dit betekent dat deze evenementen ook in 2023 en volgende jaren kunnen plaatsvinden. Maar hoe zit het dan met de parkeerinkomsten die we hierdoor mislopen? Is het redelijk en billijk om in alle gevallen, ongeacht de aard van de activiteit/het evenement, de gederfde parkeerinkomsten bij de organisatie in rekening te brengen? Wij vinden van niet. Om tot een goed en afgewogen oordeel te kunnen komen onderscheiden wij commerciële en maatschappelijke/culturele activiteiten/evenementen. Als we dit onderscheid toepassen op de in bijlage 1 genoemde activiteiten/evenementen, merken wij evenementen zoals het Domburg Summer Festival en de ZLM Tour aan als commercieel. Dit betekent dat de gederfde parkeerinkomsten volledig aan de organisaties van deze evenementen worden doorberekend. De andere genoemde activiteiten/evenementen merken wij aan als maatschappelijk/cultureel. Bij deze categorie activiteiten/evenementen worden de gederfde parkeerinkomsten dus niet bij de organisatie in rekening gebracht. Als voorwaarde voor het beschikbaar stellen van gereguleerde parkeerplaatsen danwel -terreinen geldt dat het moet gaan (met uitzondering van de seizoensmarkten) om éénmalige activiteiten/evenementen (ongeacht de duur ervan). Dus om activiteiten/evenementen die één keer per jaar plaatsvinden.
Maar geen nieuwe activiteiten en evenementen op gereguleerde parkeerplaatsen/-terreinen
Voor nieuwe activiteiten/evenementen, ongeacht of deze wel of niet “Veers” zijn, worden geen gereguleerde parkeerplaatsen danwel -terreinen in gebruik gegeven. Onder nieuwe evenementen verstaan wij ook activiteiten/evenementen die 2022 plaatsvonden, maar die men in 2023 op andere gereguleerde parkeerplaatsen danwel –terrein(en) wil houden. Bijvoorbeeld omdat deze locatie “goedkoper” is. Vanzelfsprekend gaan wij graag in overleg met een organisatie om te kijken of er wellicht een alternatieve locatie voorhanden is.
We staan geen nieuwe activiteiten en evenementen op gereguleerde parkeerplaatsen en –terreinen toe, omdat:
dit inhoudt dat er minder parkeercapaciteit beschikbaar is door een activiteit/evenement, terwijl de parkeerbehoefte (en dus de behoefte aan parkeerplaatsen) door een activiteit/evenement juist toeneemt. In de praktijk kan dat inhouden dat er wel een activiteit/evenement plaats vindt, maar bezoekers niet meer kunnen parkeren of voor overlast zorgen in vergunninghoudergebied (gereguleerde woonomgeving);
de praktijk heeft geleerd (onder andere tijdens de Kermis Domburg 2022) dat wanneer dat toch gebeurt parkeerders met een geldig parkeerrecht via een gemeentelijk parkeerproduct geen oog hebben voor de bebording. En dit veel onduidelijkheid en onrust bij parkeerders geeft, extra werk voor verleners van parkeerrechten via gemeentelijke parkeerproducten oplevert, oponthoud voor de activiteit/het evenement betekent, zorgt voor veel werk bij de gemeente (vergunningverlening, parkeren, toezicht & handhaving) en het imago schaadt van de gemeente. Aangezien parkeerders dan een dure beschikking ontvangen en weggesleept of verplaatst worden met de daarbij behorende kosten. Dit is de enige optie die we als gemeente dan hebben.
Op grond van artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht handelt uw college overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. U kunt dus, gemotiveerd, van deze beleidsregel afwijken.
De gemeente beschikt niet over een evenemententerrein (of –terreinen). Daarom is het advies om op zoek te gaan naar een locatie of locaties die kunnen dienen als evenemententerrein voor de Veerse kernen. Niet zijnde bestaande openbare ruimte die al een functie heeft, dus ook geen bestaande parkeerplaatsen en parkeerterreinen.
Bijlage 1 – Typering activiteiten/evenementen
* Genoemde data en tijden betreffen die van het jaar 2022 en zijn inclusief opbouw en afbraak.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-44874.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.