Gemeenteblad van Sittard-Geleen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2023, 446081 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2023, 446081 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening voor de controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie inclusief de waarborging van de rechtmatigheid (artikel 213 Gemeentewet)
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Sittard-Geleen tot vaststelling van de Verordening voor de controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie inclusief de waarborging van de rechtmatigheid (artikel 213 Gemeentewet) (hierna: Controleverordening) gemeente Sittard-Geleen 2023.
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
In aanvulling van het derde lid, aanhef, kan de raad in het programma van eisen opnemen, dat de raad jaarlijks voorafgaand aan de start van de accountantscontrole in overleg met de accountant de onder e en f genoemde onderdelen aanvult tijdens een vergadering van de commissie Begroting & Verantwoording.
Naast de kwantitatieve fouten en onzekerheden in de controle houdt de accountant bij de controle en de oordeelsvorming rekening met kwalitatieve aspecten. Kwalitatieve aspecten kunnen aanleiding geven voor een niet-goedkeurende accountantsverklaring. Deze kwalitatieve aspecten zijn niet-financiële informatie of toelichtingen. Dit houdt onder andere in gemaakte inschattingen of oordelen betrekking hebbende op de grondslagen voor financiële verslaggeving en de in de financiële overzichten opgenomen toelichtingen.
Artikel 4. Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad middels het auditjaarplan over mogelijke extra opdrachten die het college aan de accountant verstrekt.
Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, ESF/Efro, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Het college heeft de bevoegdheid om deze vereisten door een andere accountant te laten uitvoeren dan de door de raad benoemde accountant, zolang dit in het belang van de gemeente is.
Artikel 6. Informatieverstrekking door het college
De accountant maakt tijdens de accountantscontrole zo veel mogelijk gebruik van de uitkomsten van de interne controle van de gemeente. De accountant stimuleert de verdere professionalisering en kwaliteitsverbetering (van de interne beheersing) van de gemeente door een zo veel als mogelijke organisatie- en systeemgerichte accountantscontrole.
Artikel 8. Rapportering door de accountant
Indien de accountant bij een accountantscontrole tot het oordeel komt dat de paragraaf rechtmatigheidsverantwoording geen getrouwe weergave geeft, meldt hij dit schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college. Geen getrouwe weergave kan inhouden dat niet alle rechtmatigheidsafwijkingen zijn gepresenteerd, onvoldoende toelichting is gegeven of onvoldoende stappen voor verbetering zijn beschreven.
Lid 1 en 2 maken het mogelijk dat het college tijdig in staat wordt gesteld om extra toelichtingen te geven of om maatregelen tot herstel te kunnen treffen bij afwijkingen die leiden tot een niet goedkeurende accountantsverklaring. Hierbij wordt het onderscheid gemaakt voor fouten/onzekerheden (lid 1) en rechtmatigheidsafwijkingen uit de rechtmatigheidsverantwoording (lid 2).
De accountant voert eenmaal per jaar een tussentijdse controle uit en rapporteert de bevindingen in de managementletter aan het college. Nadat het college hierop heeft kunnen reageren, wordt de boardletter opgesteld en verstuurd naar de gemeenteraad. De accountant geeft een toelichting over de boardletter in een vergadering van de commissie Begroting & Verantwoording.
De accountant geeft een toelichting over de jaarstukken, het accountantsverslag, het controleoordeel en de jaarrekeningcontrole in een vergadering van de commissie Begroting & Verantwoording enkele weken voorafgaande aan de rondebehandeling. De commissie Begroting & Verantwoording geeft een advies op basis van de toelichting en onderliggende documenten voorafgaande aan de ronde- en raadsvergadering.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad op 5 oktober 2023.
De griffier
mr. N.A.P.G. Bisschoff
De voorzitter
mr. J.Th.C.M. Verheijen
Bijlage 1. Tekst goedkeurende accountantsverklaring
De accountant is vrij om te bepalen in welke vorm de goedkeurende accountantsverklaring wordt toegelicht. De accountant is hierbij gebonden aan landelijke standaarden.
Desondanks heeft de accountant de mogelijkheid om het onderstaande voorbeeld te gebruiken.
In artikel 213, derde lid van de Gemeentewet zijn de elementen opgenomen, die de accountant in de accountantsverklaring moet opnemen.
In geval van een goedkeuring van de jaarrekening dient bij het opstellen van de accountantsverklaring de volgende tekst te worden aangehouden door de accountant.
Wij hebben de jaarrekening .... (jaartal) van gemeente Sittard-Geleen gecontroleerd. De jaarrekening is opgesteld onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen. Het college van burgemeester en wethouders is tevens primair verantwoordelijk voor de naleving van de wet- en regelgeving. Het is onze verantwoordelijkheid de controle als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de Gemeentewet uit te voeren en een accountantsverklaring inzake de jaarrekening te verstrekken.
Bij onze controle hebben wij nagegaan of de jaarrekening voldoet aan de volgende eisen:
Tevens hebben wij nagegaan of de jaarrekening is opgesteld in overeenstemming met het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.
Onze controle is verricht overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking tot controleopdrachten en in overeenstemming met het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado). Volgens de in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen dient onze controle zodanig te worden gepland en uitgevoerd, dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de jaarrekening geen onjuistheden van materieel belang bevat.
Een controle omvat onder meer een onderzoek door middel van deelwaarnemingen van informatie ter onderbouwing van de bedragen en toelichtingen in de jaarrekening. Tevens omvat een controle een beoordeling van de grondslagen voor financiële verslaggeving die bij het opmaken van de jaarrekening zijn toegepast en van belangrijke schattingen die het bevoegd gezag van de instelling daarbij heeft gemaakt, alsmede een evaluatie van het algehele beeld van de jaarrekening.
Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag vormt voor ons oordeel.
Wij zijn van oordeel dat de jaarrekening van gemeente Sittard-Geleen getrouw en in overeenstemming met het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten zowel de baten en de lasten over .... (jaartal) als de activa en passiva per 31 december .... (jaartal) weergeeft, en dat de in deze jaarrekening opgenomen baten, lasten en balansmutaties tot stand zijn gekomen in overeenstemming met de begroting en met interne- en externe wet- en regelgeving.
Bijlage 2. Goedkeuringstolerantie en strekking accountantsverklaringen
Bij de oordeelsvorming over de jaarrekening spelen de goedkeuringstolerantie een belangrijke rol. De goedkeuringstolerantie is een kwantitatief criterium. Als de goedkeuringstolerantie niet wordt overschreden, wordt in beginsel een goedkeurende accountantsverklaring afgegeven.
Als de goedkeuringstolerantie wordt overschreden zal geen goedkeurende accountantsverklaring, maar één van de twee andere hieronder aangegeven oordelen, worden verstrekt door de accountant.
Zoals in artikel 3, lid 4 aangegeven kan de accountant, op grond van zijn deskundigheid, ook besluiten dat er kwalitatieve gebreken zijn van dusdanige aard, dat de goedkeuring wordt onthouden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-446081.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.