Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 44565 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 44565 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels over subsidie voor energiekosten vanwege gestegen energietarieven voor micro Mkb (Tegemoetkoming energiekosten Amsterdamse micro Mkb)
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op artikel 3, tweede lid van de algemene subsidieverordening Amsterdam 2013,
gezien de sterk toegenomen energieprijzen en de grote financiële effecten die dit op de verschillende, voor de gemeente Amsterdam essentiële, organisaties heeft,
besluit de volgende regeling vast te stellen:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
De-minimis verordening: Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PB EU L 352 van 24.12. 2013), met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel van de regeling
Het doel van de regeling is om micro Mkb’ers in Amsterdam met sterk gestegen energietarieven tegemoet te komen met een eenmalig bedrag.
Artikel 7 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 wordt bij de subsidieaanvraag ingediend:
Artikel 8 Aanvraagtermijn eenmalige subsidies
Aanvragen kunnen vanaf 1 februari tot en met 28 februari 2023 worden ingediend.
In aanvulling op artikel 9, tweede lid van de ASA 2013 kan het college geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen als onvoldoende informatie beschikbaar is over de energiekosten of de energieverbruikstarieven van de aanvrager om tot een aannemelijke raming te komen van de toename in de energielasten.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 24 januari 2023.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Bijlage 1: Toelichting op de Tegemoetkoming energiekosten Amsterdamse micro Mkb
Het doel van deze regeling is de ondersteuning van kleine ondernemers in Amsterdam vanwege de hoge energiekosten. Dit zal gebeuren door middel van een eenmalige compensatie, als aanvulling op de landelijke TEK-regeling en de Amsterdamse fix/coachteams.
Binnen dit spoor is gezocht naar de meest directe manier van compensatie die landt bij de individuele ondernemers die het meeste last hebben van de hoge energietarieven. Het gaat hierbij om de meest effectieve manier van aanvragen en toekennen van de tegemoetkoming met minimale administratieve neerslag in het gehele aanvraag- en toekenningsproces. Om dit te bereiken zijn een aantal keuzes in de regeling gemaakt:
het minimumbedrag is om te voorkomen dat ondernemers die weinig last hebben van de gestegen energietarieven ook aan kunnen vragen. Bovendien worden uitvoeringskosten voor zowel ondernemer als gemeente relatief te hoog bij te lage aanvragen. Het maximumbedrag is ingesteld omdat we een groot aantal aanvragen verwachten met een beperkt budget. €5000 is een natuurlijke grens vanwege de verantwoording die moet worden afgelegd over subsidies boven €5000, wat de uitvoering bemoeilijkt.
Er is gekozen om de eenmanszaken uit te sluiten, die vallen namelijk al onder het prijsplafond. Maximaal 10 werknemers is gekozen om focus te leggen op de kleinere bedrijven. 10 is de door de Europese Commissie vastgestelde grens voor micro Mkb. Bij deze definitie hoor ook een maximale omzet, maar elke kleine ondernemer vragen naar een jaarrekening is niet realistisch, vandaar dat gekozen is voor een maximum aantal werknemers.
De tegemoetkoming wordt berekend aan de hand van het verschil tussen de hoogste en de laagste energierekening in 2022 of 2023. Helaas is het niet voor elke ondernemer mogelijk om het verbruik per maand na te gaan. Daarom wordt dit verschil maal 6 gedaan, wat staat voor een periode van 6 maanden. We willen voorkomen dat ondernemers die een stijging in energiekosten meemaken enkel vanwege een stijging in energieverbruik ook kunnen aanvragen. Daarom moeten ondernemers aan kunnen tonen dat ze minimaal te maken hebben met een stijging van €1,19/m3 voor gas en €0,35/kWh voor elektriciteit.
Artikel 3 Doel van de regeling
Het doel van deze regeling is de ondersteuning van kleine ondernemers in Amsterdam vanwege de hoge energiekosten. Het doel van deze regeling is niet om ondernemers die op omvallen staan met een groot bedrag overeind te houden, maar juist om een grote hoeveelheid kleine ondernemers een steuntje in de rug aan te bieden.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten en hoogte subsidie
Rekenvoorbeeld: Als het verschil in energiekosten tussen de maand met de hoogste energiekosten en de maand met de laagste energiekosten €1000 bedraagt, wordt dat bedrag vermenigvuldigd met 6 maanden. Van die €6000 wordt 50% gesubsidieerd, voor een totaalbedrag van €3000.
Artikel 5 Subsidieplafond en verdeelsleutel
Om te voorkomen dat sterke, goed georganiseerde aanvragers direct beslag leggen op de beschikbare middelen is besloten aanvragen niet te behandelen op volgorde van binnenkomst, maar aan het eind van de tranche de binnengekomen aanvragen te rangschikken op volgorde van tariefstijging.
Als een onderneming meerdere bedrijfsvestigingen in Amsterdam heeft, moet voor elk van deze bedrijfsvestigingen een aparte aanvraag worden ingediend. Echter, het totale aantal werknemers van de ondernemer mag niet boven de 10 uitkomen. De werknemers van de verschillende bedrijfsvestigingen mogen niet apart worden genomen.
d. Om te voorkomen dat ondernemers die een stijging in energiekosten meemaken enkel vanwege een stijging in energieverbruik ook kunnen aanvragen moeten ondernemers aan kunnen tonen dat ze minimaal te maken hebben met een stijging van €1,19/m3 voor gas en €0,35/kWh voor elektriciteit. Hiertoe leveren ondernemers de bij artikel 7.b gevraagde documenten aan.
Artikel 7 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In het geval van twee leveranciers worden de bedragen bij elkaar opgeteld.
Als een ondernemer in plaats van een (voorschot)nota een daarmee gelijk te stellen stuk kan aanleveren waarmee energietarieven en/of energiekosten voor een toekomstige maand in 2023 kunnen worden aangetoond, is dit ook acceptabel.
b. Het verschil tussen de hoogste en de laagste tarieven in 2022 of 2023 wordt als tariefstijging gezien. Deze stijging moet hoger zijn dan van €1,19/m3 voor gas en €0,35/kWh voor elektriciteit als een ondernemer subsidie aan wil kunnen vragen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-44565.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.