Verordening op de raadscommissies gemeente Putten 2021

De raad van de gemeente Putten;

 

gelezen het voorstel van het presidium van 12 september 2023, nr. 1599565;

 

gelet op het bepaalde in artikel 82, eerste lid van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

vast te stellen de eerste wijziging van de Verordening op de raadscommissies gemeente Putten 2021, vastgesteld bij raadsbesluit van 10 juni 2021.

 

 

 

Artikel I - Samenstelling; benoeming commissievoorzitter

 

Artikel 4, lid 6 wordt als volgt gewijzigd:

  • 6.

    Als een commissielid een vergadering niet kan bijwonen, kan deze zich laten vervangen door een raadslid of een commissielid. Dit plaatsvervangende lid heeft in dit geval dezelfde rechten en plichten als het commissielid dat wordt vervangen.

 

Artikel II - Ter beschikking stellen van stukken

 

Artikel 8, lid 2 wordt als volgt gewijzigd:

  • 2.

    Informatie van de raadscommissie of aan de raadscommissie verstrekte informatie waarop op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste lid onder berusting van de commissiegriffier.

 

Artikel III - Spreekrecht burgers

 

Artikel 15, lid 3 wordt als volgt gewijzigd:

  • 3.

    De maximale spreektijd is dertig minuten. Elke inspreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd over de sprekers als er meer dan zes insprekers zijn. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.

 

Artikel IV - Vragen aan het college

 

Artikel 17a wordt toegevoegd:

Artikel 17a Vragen aan het college

  • 1.

    Op de agenda voor de raadscommissie wordt ruimte ingepland om vragen aan het college of de burgemeester te stellen over elk willekeurig onderwerp dat tot het taakveld van de desbetreffende raadscommissie behoort.

  • 2.

    Het commissielid dat vragen wil stellen, meldt deze vragen zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk om 09.00 uur op de dag van de vergadering, aan bij de commissie-griffier.

  • 3.

    De commissiegriffier stuurt de vragen door naar het college of de burgemeester en publiceert ze in het raadsinformatiesysteem.

  • 4.

    De voorzitter bepaalt de volgorde, waarin de aangemelde onderwerpen tijdens het agendapunt 'Vragen aan het college' worden behandeld.

  • 5.

    De voorzitter geeft het commissielid gelegenheid de vragen te stellen en een korte toelichting daarop te geven.

  • 6.

    Na de mondelinge beantwoording door het college of de burgemeester, krijgt het commissielid desgewenst het woord om te reageren op het antwoord.

  • 7.

    Tijdens het agendapunt 'Vragen aan het college' worden geen interrupties toege¬staan en vindt geen discussie plaats.

 

Artikel V - Verslag besloten vergadering

 

Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    De commissiegriffier zorgt voor het verslag van de besloten vergadering. Van een besloten vergadering wordt geen audioverslag gemaakt.

  • 2.

    Het conceptverslag van een besloten vergadering wordt niet verspreid, maar ligt uitsluitend voor de commissieleden ter inzage bij de commissiegriffier.

  • 3.

    De commissieleden, de voorzitter en de commissiegriffier hebben het recht een voorstel tot wijziging van het verslag aan de raadscommissie te doen als deze onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft wat gezegd of besloten is.

  • 4.

    Het verslag wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissies een besluit over het al dan niet opheffen van de geheimhouding op het verslag.

  • 5.

    De voorzitter en de commissiegriffier ondertekenen het vastgestelde verslag.

 

Artikel VI - Opheffing geheimhouding

 

Artikel 21 wordt als volgt gewijzigd:

Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid van de Gemeentewet van plan is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt daarover, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

 

Artikel VII - Inwerkingtreding

 

Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van haar bekendmaking.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van 12 oktober 2023,

 

de griffier,

E.G. van Drie-Timmer

de voorzitter,

H.A. Lambooij

Naar boven