Gemeenteblad van Coevorden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Coevorden | Gemeenteblad 2023, 440638 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Coevorden | Gemeenteblad 2023, 440638 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels jobcoaching Participatiewet gemeente Coevorden 2023
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Coevorden,
Met het oog op de artikelen 16 e, g, h en i van de Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Coevorden 2023 waarin de gemeenteraad de mogelijkheid geeft nadere regels vast te stellen ten aanzien van de voorziening persoonlijke ondersteuning in de vorm van ‘jobcoaching’.
Daarbij rekening houdend met artikel 3, lid 3 van de Algemene subsidieverordening Coevorden.
Overwegende dat het noodzakelijk is specifieke nadere regels vast te stellen ten aanzien van de wijze waarop jobcoaching kan worden aangeboden en ingezet;
Nadere regels jobcoaching Participatiewet gemeente Coevorden 2023
De werkgever kan jobcoaching voor een persoon behorende tot de doelgroep aanvragen als de werkgever deze persoon in dienst heeft of neemt. Jobcoaching moet dan wel voor deze persoon noodzakelijk zijn om de betreffende functie uit te kunnen voeren. De aanvraag wordt schriftelijk ingediend bij het college.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Coevorden, gehouden op: 22 augustus 2023.
De gemeentesecretaris,
K. Cornelissen
De burgemeester,
R. Bergsma
De voorziening jobcoaching is één van de reintegratievoorzieningen die een gemeente kan inzetten om een persoon te ondersteunen bij de arbeidsinschakeling. In dit document worden op grond van artikel 16g lid 4 nadere regels gesteld voor de verstrekking van deze voorziening door het college.
Het college ziet jobcoaching als een belangrijk instrument om mensen aan het werk te helpen. Dit geldt in het bijzonder voor mensen met een arbeidsbeperking.
Sommige personen hebben jobcoaching nodig om betaald werk te kunnen verrichten op de reguliere arbeidsmarkt. Daarnaast hebben sommige personen extra begeleiding nodig om goed te kunnen functioneren op de werkvloer. Als een persoon behorende tot de doelgroep zonder jobcoaching de functie waarvoor de betreffende persoon is aangesteld of gaat uitoefenen niet kan uitvoeren, kan het college besluiten om ten behoeve van deze persoon de werkgever jobcoaching toe te kennen. Het doel van deze ondersteuning is te bereiken dat de betreffende persoon na maximaal twee jaren de functie geheel zelfstandig kan uitoefenen. Op welke wijze de jobcoaching vorm gegeven wordt dient per individu bekeken te worden. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld extra hulp bij het inwerken voor de functie waarvoor een persoon is aangesteld of het begeleiden van personen op de werkvloer (door middel van het periodiek voeren van gesprekken over knelpunten).
De inzet van jobcoaching vergroot de kans op een duurzaam dienstverband.
Personen behorende tot de doelgroep loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 6 lid 1 onder e van de wet zijn niet in staat tot het verdienen van het wettelijk minimumloon. Naast het inzetten van loonkostensubsidie vergroot het aanbieden van jobcoaching de kans dat de betreffende persoon zijn functie naar behoren kan uitvoeren en daarmee de kans op een duurzaam dienstverband aanzienlijk. Voor een werkgever wordt het vanwege de inzet van jobcoaching ook aantrekkelijker om een persoon behorende tot de doelgroep loonkostensubsidie een baan aan te bieden. Niet alleen personen behorende tot de doelgroep loonkostensubsidie kunnen baat hebben bij jobcoaching. Dit geldt voor de brede doelgroep. Als een persoon bijvoorbeeld langdurig ziek is geweest en met tijdelijke jobcoaching weer op redelijk korte termijn went aan het arbeidsritme, het inwerkproces verkort, of door een persoonlijk trainingsprogramma het werk leert, is zowel de betreffende persoon als de werkgever hierbij gebaat.
Bij de beoordeling of het college het noodzakelijk acht of een werkgever ten behoeve van een persoon behorende tot de doelgroep voor jobcoaching in aanmerking komt dienen diverse factoren te worden meegewogen. Per individu dient hiertoe een oordeel te worden geveld. Er is sprake van een noodzakelijke situatie als de betreffende persoon zonder jobcoaching niet in staat is om de vereiste werkzaamheden te kunnen verrichten.
In beginsel wordt de noodzakelijkheid van de jobcoaching van de betreffende persoon in samenspraak beoordeeld door de werkgever en het college. Het college kan bijvoorbeeld bij onduidelijkheid of onenigheid tussen het college en de betreffende werkgever voor de beoordeling of jobcoaching noodzakelijk is deskundigenadvies inwinnen. De bepalingen over het deskundigenadvies van de Algemene wet bestuursrecht (afdeling 3.3 - Advisering) zijn hierbij van overeenkomstige toepassing.
Met externe jobcoaching wordt jobcoaching bedoeld die wordt georganiseerd vanuit het college. Een andere partij dan de werkgever wordt ingezet om de jobcoaching vorm te geven.
Met interne jobcoaching wordt jobcoaching bedoeld die georganiseerd wordt door de werkgever. De werkgever heeft de mogelijkheid om intern iemand aan te stellen en tijd beschikbaar te stellen om de betreffende werknemer te begeleiden, of iemand van extern aan te stellen deze begeleiding van de betreffende werknemer op zich te nemen. De tijd die door de werkgever beschikbaar wordt gesteld dient in een juiste verhouding te staan tot wat er werkelijk nodig is aan ondersteuning.
Aangezien het van belang is dat de betreffende persoon groeit in zijn ontwikkeling is het van belang dat deze persoon kwalitatief goede ondersteuning krijgt. In dit artikel zijn om deze reden kwaliteitseisen gesteld aan de jobcoach, om de kwaliteit van de jobcoaching te borgen. Overigens staat NOLOC voor: Nederlandse Orde voor Loopbaanadviseurs en Outplacement Consulenten. Ook wel de beroepsvereniging voor loopbaanadviseurs en jobcoaches genoemd. Voor meer informatie wordt verwezen naar www.noloc.nl (beroepsprofiel van de register jobcoach).
Het uitgangspunt is dat jobcoaching van tijdelijke aard is. Het doel is dat de persoon na afloop van de jobcoaching zelfstandig kan functioneren. Om die reden wordt elk half jaar de voortgang besproken en de voorafgaande periode geëvalueerd. Mocht na afloop van jobcoaching meer structurele begeleiding nodig zijn dan is het aan de werkgever om hierin te voorzien.
In dit artikel is vastgesteld dat de maximale omvang van de jobcoaching is vastgesteld op basis van de loonwaarde. Zolang het regime nog niet is bepaald (forfaitaire) periode stellen we de omvang van de jobcoaching vast aan de hand van het midden-regime.
Lid 3 geeft aan dat voor personen genoemd in artikel 2 lid 2 van deze nadere regels geldt dat het college enkel het lichte regime toepast. Een werknemer die niet tot de doelgroep als bedoeld in artikel 6 lid 1 onder e van de Participatiewet behoort is in staat het wettelijk minimumloon per uur te verdienen. Ondanks dat de werknemer wel in staat is het wettelijk minimumloon per uur te verdienen, kan de situatie zich voordoen dat de werknemer wegens omstandigheden begeleiding nodig heeft om zelfstandig de functie uit te kunnen oefenen. Om die reden is er voor gekozen het lichte regime aan jobcoaching ook voor deze doelgroep open te stellen. Als een werknemer bijvoorbeeld lange tijd werkloos is geweest, kan het voor deze werknemer aan het begin van het dienstverband ‘wennen’ zijn weer aan het werk te zijn. De jobcoaching die voor deze werknemer noodzakelijk is kan bijvoorbeeld extra hulp bij het inwerken zijn, of het periodiek voeren van gesprekken met de werknemer. Per individu dient beoordeeld te worden op welke wijze de jobcoaching vorm gegeven dient te worden.
Wanneer een werkgever interne jobcoaching wordt toegekend ontvangt de werkgever een financiële bijdrage, aldus lid 1. Deze financiële bijdrage wordt aangemerkt als subsidie. Dit heeft tot gevolg dat de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht over subsidie (titel 4.2) van toepassing zijn.
In lid 2 worden de maximaal te ontvangen subsidiebedragen genoemd per jaar. Lid 2 verwijst naar artikel 7, omdat een relatie bestaat tussen het bedrag dat wordt gesubsidieerd en het aantal uren jobcoaching wat daarmee dient te worden verricht.
Deze werkwijze zorgt ervoor dat gelijkheid wordt bereikt in de wijze waarop jobcoaching plaatsvindt. Als een werknemer het eerste jaar tot het lichte regime behoort en na één jaar bij het opnieuw toekennen van jobcoaching tot het midden regime is gaan behoren, betekent dit dat de werkgever ten behoeve van de werknemer voor het tweede jaar hetzelfde bedrag toegekend krijgt, volgend uit de tabel in lid 2.
Aan de subsidieverstrekking zijn in artikel 10 lid 4 voorwaarden gesteld aan de jobcoaching georganiseerd vanuit de werkgever. Bij een met succes afgeronde training/opleiding voor het begeleiden van werknemers met een structureel functionele beperking op de werkvloer kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de training praktijkopleider plus.
Lid 5 voorziet in de vaststelling van de definitieve subsidie ingeval de werkgever zelf de jobcoaching organiseert (interne jobcoaching). Tussen het college en de werkgever is in dat geval namelijk een subsidierelatie ontstaan, zoals tevens is uitgelegd in de toelichting bij artikel 9.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-440638.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.