Eerste aanvulling op het Arnhemse Terrassenbeleid 2020

 

DE BURGEMEESTER VAN ARNHEM,

 

overwegende dat:

 

- in Arnhem “Het Arnhemse Terrassenbeleid 2020” (hierna: het beleid) van kracht is;

- de burgemeester hierin aangeeft hoe hij omgaat met zijn bevoegdheden ten aanzien van terrassen op de weg in Arnhem;

- voornoemde bevoegdheid is opgenomen in de artikelen 2.3.1.13 en 2.3.1.6 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor Arnhem (hierna: APV);

- onder hoofdstuk 7 “Vergunningsduur / schaarse vergunning” van het beleid staat dat we ons de tijd gunnen om na te gaan of er voor bepaalde locaties een verdelingsprocedure moet worden vastgesteld voor terrasvergunningen die voor onbepaalde tijd zijn verstrekt. Hierbij kan gedacht worden aan terrassen op de Jansplaats, Korenmarkt en de Rijnkade;

- in de rechtspraak is bepaald dat in het geval van meer gegadigden voor eenzelfde vergunning, geen vergunning voor onbepaalde tijd meer mag worden verleend aan slechts een aantal van hen. Dit is het leerstuk van de schaarse vergunningen gaan heten;

- de terrasvergunning in beginsel een schaarse vergunning betreft, nu deze vergunning mede ziet op de mogelijkheid om diensten te verlenen op schaarse gemeentegrond. De omstandigheid dat een terras in principe alleen voor de gevel van een exploitant mogelijk is, maakt niet dat er geen sprake is van een schaarse vergunning. In het beleid kan de verdeling van deze schaarse rechten opgenomen worden, waarbij potentieel gegadigden in de gelegenheid moeten worden gesteld om mee te dingen. Hierbij geldt dat voorwaarden kunnen worden opgenomen in het kader van het belang dat of de belangen die het bevoegde bestuursorgaan met de vergunning beoogt te beschermen;

- het voorgaande ertoe heeft geleid dat de verlening van terrasvergunningen voor het middenplein van de Jansplaats en Korenmarkt op een andere manier moet worden geregeld. Immers, na het verlenen van vergunningen voor onbepaalde tijd voor het middenplein zijn er na verloop van tijd ondernemers bijgekomen die ook een terras op het middenplein willen exploiteren;

- de exploitanten met een overwegende dagfunctie die gesitueerd zijn aan het middenplein op de Korenmarkt in beginsel in aanmerking komen voor een terrasvergunning op het middenplein;

- het voorgaande betekent dat een nieuw systeem voor vergunningverlening voor middenpleinen nodig is, waarbij ook de nieuwe ondernemers de kans krijgen op een terrasvergunning. In plaats van dat systeem zelf te bedenken, hebben we ervoor gekozen om met de betreffende ondernemers tot een gezamenlijk gedragen verdeling te komen. We hebben hiervoor gekozen omdat de gemeente Arnhem het uitgangspunt heeft dat zij samen met de stad tot beleidsvoering komt;

- de gemeente voor de Jansplaats en Korenmarkt een externe projectleider heeft aangesteld om met alle betrokkenen gezamenlijk te komen tot een verdeling van de terrasruimte. Het doel was en is om op beide locaties te komen tot een gedragen verdeling die recht doet aan het functioneren van het gebied en aan het leerstuk van schaarse vergunningen;

- de procesduur om te komen tot een goede verdeling van de terrasruimte is verlengd vanwege de coronacrisis en de tijdelijk daarin verleende ‘corona-terrassen’ en andere maatregelen die gedurende de coronacrisis getroffen moesten worden;

- het proces voor de Jansplaats inmiddels is afgerond, waarbij dit proces tot een succesvol einde is gebracht voor en mede door de betrokken ondernemers aan de Jansplaats, nu zij gezamenlijk zijn gekomen tot een evenredige verdeling van de terrasruimte. Deze verdeling wordt opgenomen in het beleid;

- voor de Korenmarkt het niet in gezamenlijkheid gelukt is om te komen tot een evenredige verdeling van de terrasruimte. De ondernemers aan de Korenmarkt hebben de gemeente gevraagd tot besluitvorming over te gaan zonder akkoord. Reden waarom wij alsnog bepalen op welke plaatsen onder welke voorwaarden aldaar met terrasvergunning een terras mag worden geplaatst en geëxploiteerd;

- het beleid met dit besluit hierop wordt aangevuld;

- het beleid in meervoudsvorm is opgeschreven en hier bij de aanvulling ook voor is gekozen;

 

gelet op de artikelen 2.3.1.13 en 2.3.1.6 van de APV en artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit:

 

 

 

I. Wijzigingen

  • A.

    De slotalinea van hoofdstuk 7 van het beleid, te weten “Ook gunt …. De Rijnkade”, komt te vervallen.

  •  

  • B.

    De volgende tekst op te nemen aan het einde van hoofdstuk 7 van het beleid:

 

“Rijnkade

De Rijnkade wordt opnieuw ingericht. We gebruiken de projectperiode om te komen tot een doelmatig en rechtvaardig besluit voor de verdeling van de terrasruimte.

 

Jansplaats

Voor de Jansplaats zijn we met de horeca-ondernemers gekomen tot een onderlinge evenredige verdeling van de terrassen op het middenplein. De intekening van deze terrassen is als bijlage (4) opgenomen. Die tekening dient ook als basis voor de toekomst zodat ook na afloop van de voor bepaalde tijd (vier jaar) verleende terrasvergunningen op basis daarvan een (her)verdeling kan plaatsvinden. Die tekening dient bovendien als uitgangspunt in het geval binnen de komende periode van vier jaar na afgifte van de terrasvergunningen voor pleinterrassen aldaar terrasruimte vrijvalt en beschikbaar is en een aanvraag terrasvergunning wordt ingediend door een nieuwe exploitant die zich vestigt aan het plein. Hierbij geldt dat een terrasvergunning alleen kan worden aangevraagd en verkregen door een exploitant die beschikt over een exploitatievergunning op grond van de APV, waarvan de openbare inrichting grenst aan het plein en het beoogde terras grotendeels binnen het verlengde van de voorgevel van de openbare inrichting ligt.

 

Korenmarkt

Voor het middenplein van de Korenmarkt geldt dat er in de huidige situatie twee ondernemers zijn, die aldaar feitelijk terrassen exploiteren. Er heeft zich onlangs een nieuwe ondernemer gevestigd aan het middenplein in een pand waar voorheen geen terrasvergunning voor was verleend.

 

De gemeente heeft vooraf criteria voor het middenplein vastgesteld in lijn met haar visie op het Korenkwartier :

  • 1.

    We willen de dagfunctie op de Korenmarkt versterken. Dat betekent dat de exploitanten met een overwegende dagfunctie die gesitueerd zijn aan het middenplein in beginsel in aanmerking komen voor een terrasvergunning op het middenplein.

  • 2.

    We hebben vastgesteld dat de voorgevelrooilijnen van de panden aan de Korenmarkt 18 (en 19), Korenmarkt 16 en Korenmarkt 42 direct aansluiten op het middenplein van de Korenmarkt. Voor alle andere ondernemers aan de Korenmarkt geldt dat er een weg in de zin van de Wegenverkeerswet tussen hen en het middenplein ligt zodat zij geen partij zijn voor het middenplein;

  • 3.

    Met de huidige indeling benutten we zo optimaal mogelijk de beschikbare ruimte op het middenplein. Dit doen we door het hanteren van verlengde gevelterrassen. Zo voorkomen we bovendien overlast van passantenstromen die tussen terrasgedeeltes van dezelfde exploitant trekken. Op die manier wordt overlast tussen passantenstromen en terrasbezoekers geminimaliseerd. Bovendien hoeft bedienend personeel in deze opzet geen doorgaande route te passeren. Verder bieden we hulpdiensten zo de gelegenheid om snel ter plaatse te komen. Slechts een beperkt aantal ondernemers komt daarom in aanmerking voor een gevelterras dat uitloopt op het middenplein. Het gaat dan om de horecaondernemers waarbij een gevelterras uitlopend op het middenplein mogelijk is, zonder dat daarbij belangrijke looproutes voor voetgangers worden doorbroken en waarbij rekening wordt gehouden met de bereikbaarheid voor hulpdiensten in de panden op de route van de Pauwstraat tot aan de route richting Korte Hoogstraat en de route van de Pauwstraat naar de Korenstraat;

  • 4.

    De gemeente kiest ervoor te rekenen met alle vierkante meters die op dit moment beschikbaar zijn voor de bestaande twee ondernemers van Korenmarkt 16 en Korenmarkt 18/19. In beide situaties is er sprake van een niet vergunde situatie, maar onderhandse verhuur of het bedienen van een terras vanuit een andere horecazaak van dezelfde eigenaar.

 

Wij zijn met inachtneming van voorgaande criteria nagegaan hoe de terrasruimte in dit gebied opnieuw te verdelen. De insteek was om ook hier samen met de ondernemers tot een evenredige verdeling te komen. Dit heeft ondanks veel inspanningen uiteindelijk niet geleid tot een algeheel gedragen eindresultaat. Daarom maken we nu zelf de keuze voor een indeling van de terrassen op de Korenmarkt. De ondernemers hebben zelf ook het verzoek gedaan dat de gemeente nu het voortouw moet nemen en ook keuzes moet maken. Wat betreft de gemeente Arnhem is de tekening in de bijlage het definitieve resultaat van onze gezamenlijke gesprekken, waarbij we alle input zoveel als mogelijk ter harte hebben genomen. Wij denken dat deze verdeling recht doet aan de wens om de dagfunctie op de Korenmarkt te versterken en dat het voldoende perspectief biedt voor de nieuwe horecaonderneming om daar haar bijdrage aan te leveren. Zie hiervoor de tekening in bijlage (5).

 

Op basis van deze tekening worden de betreffende exploitanten die beschikken over een geldende exploitatievergunning op grond van de APV voor een openbare inrichting die met het grootste gedeelte van de voorgevel grenst aan én ligt in het verlengde van het betreffende middenplein in de gelegenheid gesteld een terrasvergunning aan te vragen voor een terras zoals weergegeven op de tekening. Het gaat momenteel nog om drie exploitanten. Voorafgaand daaraan worden ter voorkoming van overlap van meerdere terrasvergunningen voor een en dezelfde locatie de reeds voor dat middenplein verleende terrasvergunningen ingetrokken. De nieuwe terrasvergunningen worden verleend voor een periode van vier jaar.

 

Voor het middenplein van de Korenmarkt geldt verder dat de tekening (bijlage 5) ook als uitgangspunt dient in het geval binnen de komende periode van vier jaar na afgifte van de terrasvergunningen voor de terrassen die uitkomen op het middenplein aldaar terrasruimte vrijvalt en beschikbaar is en een aanvraag terrasvergunning wordt ingediend door een nieuwe exploitant die zich vestigt aan het plein. Voor afloop van de vier jaar bezien we opnieuw aan de hand van bovenstaande voorwaarden voor het innemen van een terras wie daarvoor in aanmerking komen.

 

Voor de overige exploitanten met een gevelterras aan de Korenmarkt geldt dat ook zij bij de exploitatie van dagfunctie een terrasvergunning kunnen aanvragen voor het specifiek voor hen op de tekening in de bijlage weergegeven gevelterras.

 

De terrasvergunning voor een terras als hiervoor omschreven dient binnen acht weken na inwerkingtreding van dit (gewijzigde) beleid te zijn aangevraagd, waarbij geldt dat voldaan dient te worden aan voornoemde voorwaarden en waarbij aanvragen op volgorde van binnenkomst worden behandeld.

 

II. Inwerkingtreding

Dit wijzigingsbesluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking in het Gemeenteblad.

 

Arnhem, 28 september 2023,

De burgemeester van Arnhem,

A. Marcouch

 

Bijlage 4:

 

 

 

Bijlage 5:

 

Naar boven