Gemeente Delft, verkeersbesluit Kokmeeuwstraat, verplaatsen parkeergelegenheid voor opladen elektrische voertuigen

 

Nr. 5612336

 

Burgemeester en Wethouders van Delft,

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het gewijzigde mandaatbesluit van 27 september 2011 is gemandateerd aan de gemeentedirecteur, waarbij ondermandaat is verleend aan de assetmanager Gebiedsbeheer bij afdeling Beheer Openbare Ruimte;

  • artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • krachtens artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

 

Overwegende dat:

  • dit verkeerbesluit betrekking heeft op de Kokmeeuwstraat in Delft;

  • de Kokmeeuwstraat gelegen is in de wijk Tanthof Oost van Delft;

  • de Kokmeeuwstraat als woonstraat kan worden gekenmerkt;

  • de gemeente de weg opnieuw inrichten omdat het riool vervangen wordt;

  • hierdoor de parkeervakken en de weg opnieuw worden ingedeeld;

  • hierdoor de parkeervakken die in de huidige situatie zijn aangewezen als parkeervakken met als doel het opladen van elektrische voertuigen, worden verplaatst;

  • dit een verplaatsing van bestaande infrastructuur betreft;

  • de bestaande infrastructuur eerder is geplaatst na toetsing aan de “Beleidsregel openbare laadinfrastructuur elektrische auto’s gemeente Delft” van 2017;

  • de gemeente Delft elektrisch rijden wil faciliteren door ook na de werkzaamheden de laadinfrastructuur terug te brengen;

  • de gemeente Delft meedoet aan de Concessie openbare laaddiensten elektrisch vervoer die, in samenwerking met een aantal gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den haag (MRDH), is aanbesteed door de gemeente Rotterdam;

  • de verplaatsing van de laadinfrastructuur is afgestemd met de concessiehouder;

  • het behouden van de laadinfrastructuur op een iets gewijzigde locatie zorgt dat er over een dekkend netwerk van elektrische oplaadpunten kan worden beschikt;

  • het oplaadpunt verplaatst kan worden van de zuidelijke haaksparkeervakrij aan de Kokmeeuwstraat naar Kokmeeuwstraat 11;

  • er per oplaadpunt twee elektrisch aangedreven voertuigen gelijktijdig kunnen worden opgeladen;

  • het nodig is om de betreffende parkeerplaatsen middels een verkeersbesluit aan te wijzen als zijnde parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen;

  • hetzelfde aantal parkeervakken wordt ingericht als zijnde een parkeerplaats om een elektrisch voertuig te kunnen opladen, als in de huidige situatie het geval is;

  • indien in de huidige situatie één parkeerplaats is ingericht als zijnde een parkeerplaats om een elektrisch voertuig te kunnen opladen, pas tot de daadwerkelijke inrichting van het tweede parkeervak wordt overgegaan op het moment dat de vraag naar elektrische oplaadpunten hiertoe aanleiding geeft;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Delft;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de chef van politie en dat positief is geadviseerd;

  • aan Kokmeeuwstraat, ter hoogte van nummer 11, daarom een oplaadpunt voor elektrische voertuigen wordt gerealiseerd;

  • het plaatsen van de oplaadpaal geen exclusief recht voor gebruik door de aanvrager vertegenwoordigt;

  • dit betekent dat de parkeerplaats door een ieder kan worden gebruikt, mits tijdens het parkeren een elektrisch voertuig wordt opgeladen;

  • dit tevens impliceert dat de parkeerplaats niet op een andere manier gebruikt mag worden, dan voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

BESLUITEN :

  • 1.

    twee parkeerplaatsen bij de oplaadpaal aan de Kokmeeuwstraat, ter hoogte van nummer 11, aan te wijzen als parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen;

  • 2.

    hetzelfde aantal parkeerplaatsen daadwerkelijk in te laten richten als oplaadplaats voor elektrische voertuigen als in de huidige situatie het geval is, en indien de tweede parkeerplaats nog niet is ingericht, deze pas dan in te richten wanneer hier in de toekomst behoefte toe ontstaat;

  • 3.

    het verkeersbesluit met nummer 4757980 d.d. 23 februari 2022, betreffende het instellen van parkeergelegenheid voor opladen elektrische voertuigen, in te trekken;

  • 4.

    dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruikers middels plaatsing van het bord E4 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderbord met de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’ alsmede met onderbord OB504 – schuin links/rechts wijzend te plaatsen;

  • 5.

    de bebording te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft.

Namens het college,

 

 

De heer P.A.J. Coene

Assetbeheerder Gebiedsbeheer

Afdeling Beheer Openbare Ruimte

 

(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)

 

 

Delft, 11 oktober 2023

 

Als u het met dit besluit niet eens bent, kunt u binnen 6 weken na dagtekening een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat dit besluit genomen heeft. Hoe u dat doet, kunt u lezen op www.delft.nl/bezwaarschrift.

 

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ’s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

Bijlage

 

Naar boven