Gemeenteblad van Haarlemmermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2023, 437884 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2023, 437884 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening werkgeverscommissie griffier Haarlemmermeer 2021
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
De werkgeverscommissie bestaat uit een formele voorzitter in de persoon van de eerste waarnemend voorzitter van de raad, en een ander lid uit de raad, afkomstig uit een oppositiefractie. Indien de eerste waarnemend voorzitter van de raad geen lid is van de coalitie dient het andere lid uit de raad uit een coalitiefractie te komen.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Toelichting Verordening werkgeverscommissie griffier Haarlemmermeer 2021
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Bij Raadsbesluit van 3 november 2005 (RV 2005/29414) inzake de Rechtspositie griffiemedewerkers, Mandaatbesluit uitvoering arbeidsvoorwaarden regeling en Medezeggenschap griffie, is hierin voorzien.
De vaststelling van regelingen (algemeen verbindende voorschriften) blijft bij de raad, de te nemen personele besluiten en dergelijke worden gedelegeerd (met uitzondering van benoeming, schorsing en ontslag griffier, de vaststelling van de instructie griffier, de vervanging van de griffier en de vaststelling van de organisatieverordening).
Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van besluiten met betrekking tot het vaststellen en wijzigen van rechtspositieregelingen en de personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie. De bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel zijn in het Mandaat-, volmacht,- en machtigingsbesluit werkgeverscommissie/griffier van de gemeente Haarlemmermeer 2021 gemandateerd aan de griffier, vandaar dat dit in lid 1 niet meer als taak wordt benoemd.
Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is geen lid van de raad. De griffier is om die reden niet aan de burgemeester ondergeschikt. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier.
De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader is het zinvol om de burgemeester als voorzitter van de raad op te laten treden als vaste adviseur van de werkgeverscommissie. Daarnaast zal de burgemeester als technisch voorzitter van de vergaderingen optreden ten behoeve van een optimale bespreking tussen de leden. Daar waar de wens bestaat dat de burgemeester ook de werkgeverscommissie vertegenwoordigt, zal daarvoor een specifieke volmacht moeten worden afgegeven, waarin eventueel voorwaarden door de werkgeverscommissie kunnen worden opgenomen.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Artikelen 4, 5 en 6: Ondersteuning van de commissie, Besluitvorming en Verslaglegging
De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.
Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen
De werkgeverscommissie vergadert in beginsel in beslotenheid ter bescherming van de personele aangelegenheden. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel geheim, op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen voor zover dat niet in strijd is met de bepalingen in de Wet openbaarheid van bestuur.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een griffier met griffie gekregen.om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen. Ook het feit dat het de raad is die de arbeidsvoorwaardenregelingen vaststelt, waarop de werkgeverscommissie de personele besluiten baseert, vormt een belangrijk argument om deze verantwoording te regelen.
Artikelen 10, 11 en 12: Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en Citeertitel
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-437884.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.