Gemeenteblad van Eemsdelta
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eemsdelta | Gemeenteblad 2023, 437578 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eemsdelta | Gemeenteblad 2023, 437578 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening fractieondersteuning gemeente Eemsdelta 2021
Artikel 4. Tijdstip verstrekken voorschot in verkiezingsjaar
In afwijking van het bepaalde in artikel 3 wordt in een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden het voorschot vóór 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Artikel 5. Gevolgen splitsen en fractie en samenvoegen van fracties
Bij afsplitsing van een fractie of samenvoeging van fracties vindt in het kalenderjaar waarin de splitsing of samenvoeging heeft plaatsgevonden geen herberekening plaats. De aanspraak op de vergoeding van na splitsing dan wel samenvoeging ontstane fracties gaat in met ingang van het kalenderjaar volgend op de splitsing dan wel samenvoeging.
Artikel 7. Verantwoording en controle
In geval een verantwoording over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning niet binnen de in het eerste lid gestelde termijn geschiedt of de verantwoording daartoe aanleiding geeft kan het presidium besluiten tot het instellen van accountantsonderzoek. Indien dit accountantsonderzoek daartoe aanleiding geeft, dan wel wanneer geweigerd wordt hieraan medewerking te verlenen, kan het presidium besluiten tot terugvordering van de bijdrage (of een gedeelte daarvan) of verrekening met toekomstige bijdragen.
Artikel 10. Intrekking oude verordeningen
De verordeningen fractieondersteuning van de gemeenten Appingedam, Delfzijl en Loppersum worden van rechtswege ingetrokken.
Toelichting op de verordening fractieondersteuning Eemsdelta 2021
Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33, lid 2 van de Gemeentewet. Het genoemde lid legt expliciet vast dat politieke groeperingen een recht op fractieondersteuning hebben. De uitwerking van dit recht moet bij verordening worden geregeld.
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning.
De hoogte van het budget voor fractieondersteuning moet in de gemeentebegroting worden opgenomen en dus door de raad vastgesteld. De fractieondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op een gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grotere fracties meer lasten zullen hebben op facilitair gebied is het logisch dat zij voor dergelijke kosten een hogere vergoeding krijgen (variabel deel gebaseerd op het aantal zetels in de raad).
Voor de fractieassistenten, die zijn aangewezen op grond van de Verordening op het fractieassistentschap Eemsdelta 2021 wordt een extra vergoeding verstrekt.
De fracties wordt grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning. Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage wordt besteed aan de werkzaamheden en het functioneren van de fractie dan wel ter versterking van de fractie. Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage niet mag worden gebruikt. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de bijdrage verkiezingscampagnes worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk (vastgelegd in de verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden), aanvullen met de bijdrage voor fractieondersteuning. Individuele kosten voor raadsleden dienen bekostigd te worden uit het daarvoor beschikbare individuele budget (rechtspositieregeling) en dientengevolge ook niet uit de bijdrage voor fractieondersteuning.
Omdat het bij uitstek gaat om politieke ondersteuning kan deze inhoudelijk niet te zeer gedetailleerd geregeld worden.
Fracties moeten vrij zijn in de keuze van de personen die de fracties eventueel ondersteunen.
In onderstaand overzicht worden voorbeelden gegeven van welke kosten(soorten) wel en welke niet uit het fractiebudget betaald mogen worden (geen uitputtende opsomming):
Wel uit fractiebudget Niet uit fractiebudget
Kosten contactavonden met burgers, bedrijven en/of instellingen georganiseerd door de fractie Partijkosten zoals kosten verkiezingsavonden en andere verkiezingsactiviteiten en –uitgaven (zoals campagnekosten)
Scholings- en visievormingsactiviteiten voor (en gericht op versterking van) de hele fractie; uitnodigen deskundigen etc. Individuele opleidingen, cursussen en andere scholingsactiviteiten, bezoek congressen etc.
Kosten inwinnen externe adviezen aan de fractie Lidmaatschappen, contributies van individuele raadsleden (b.v. van de vereniging van raadsleden)
Kosten ondersteuning van de fractie door fractieassistenten (zie artikel 1, lid 3) Individueel gemaakte reiskosten (buiten de gemeente) als raadslid
50% van de kosten van de website van de (lokale afdeling van de) politieke groepering en beheer daarvan
Toelichting: fracties beschikken in het algemeen niet over een eigen website. Informatie over de fractie worden in de regel geplaatst op de website van de partij. Omdat dit niet goed kan worden onderscheiden is gekozen voor 50% van de kosten van de website. Individuele telefoon- en internetkosten, pc-apparatuur en –programmatuur van raadsleden
Kosten fractieverslagen Uitgaven voor afdelingen van politieke partijen (zoals inschrijvingskosten Kamer van Koophandel)
Kosten fractievergaderingen Kosten bestuurs- en ledenvergaderingen van de afdelingen van politieke partijen
Kosten “hei/klei”-sessies etc. gericht op het (versterken van het) functioneren van de fractie, voorbereiden kadernota's en begrotingen
Administratiekosten van de fractie (zoals bankkosten)
De bijdrage wordt als voorschot verstrekt. In een verkiezingsjaar wordt het voorschot in twee gedeelten gesplitst.
Het is logisch dat de bijdrage aangepast wordt aan de nieuwe verhoudingen in de raad. Indien blijkt dat het geld onrechtmatig is besteed kan dit aan het eind van het jaar verrekend worden.
Er is voor gekozen om bij splitsing en/of samenvoeging van fracties geen herberekening te laten plaatsvinden in het kalenderjaar waarin de splitsing en/of samenvoeging plaatsvindt maar pas met ingang van het eerstvolgend kalenderjaar hiermee rekening te houden..
Ten aanzien van splitsing van een fractie is een hardheidsclausule ingebouwd. Een afgesplitste fractie ontvangt voor de rest van het kalenderjaar 50% van de fractievergoeding, gerelateerd aan het aantal maanden dat deze fractie in dat kalenderjaar als zelfstandige fractie doorgaat. Ook deze fracties maken immers kosten en hebben daarmee recht op enige vorm van financiële ondersteuning.
Reservering van de financiële bijdrage voor een volgend jaar is niet mogelijk. Het niet gebruikte deel van de toegekende bijdrage valt terug in de algemene middelen.
Kosten van contactavonden met burgers c.a., scholingsactiviteiten voor de hele fractie en dergelijke dienen met facturen te worden onderbouwd en bovendien met de advertentietekst, de uitnodiging en het programma, zodat duidelijk wordt dat het om een fractie-activiteit gaat.
De kosten van diensten die worden geleverd aan de fracties moeten worden aangetoond met facturen/declaraties en dagafschriften van de bank of met een door de dienstverlener ondertekende verklaring omtrent geleverde assistentie (periode, uren en ontvangen vergoeding). Voor de betaling aan fractieassistenten dient een verklaring van ontvangst of een bankafschrift overgelegd te worden.
De kosten voor een website en het beheer daarvan moeten worden onderbouwd met facturen voor de internetaansluiting en verklaringen van ontvangst en bankafschriften waarmee wordt aangetoond dat de kosten inderdaad zijn gemaakt en aan de sitebeheerder zijn betaald.
Indien geen verantwoording wordt ingediend (ook niet na een herhaald verzoek) of de verantwoording daartoe aanleiding geeft kan het presidium besluiten de door de raad aangewezen accountant in te schakelen.
Uit de rapportage van de griffier kan naar voren komen dat er een verrekening dient plaats te vinden met het verstrekte voorschot. Indien niet verrekend kan worden, bijvoorbeeld omdat een fractie uit de raad verdwijnt, zal het ten onrechte uitbetaalde (deel van de) voorschot teruggevorderd kunnen worden. In dat geval zal de betreffende fractie worden aangesproken. Omdat de Gemeentewet geen fracties kent en een fractie geen rechtspersoon zit, zijn de leden van de fractie in dat geval hoofdelijk aansprakelijk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-437578.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.