Gemeenteblad van Woensdrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Woensdrecht | Gemeenteblad 2023, 436309 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Woensdrecht | Gemeenteblad 2023, 436309 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Woensdrecht 2023
Paragraaf 2. Begroting en verantwoording
Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringskredieten
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringskredieten worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.
Voor een investering waarvan het investeringskrediet niet met het vaststellen van de begroting is geautoriseerd, leggen burgemeester en wethouders voorafgaand aan het aangaan van de verplichtingen een investeringsvoorstel met een voorstel voor het vaststellen van een investeringskrediet aan de raad voor.
Bij investeringen groter dan € 2.500.000,- informeren burgemeester en wethouders de raad over het effect van de investering op de schuldpositie van de gemeente.
Vooruitlopend op het bestemmingsvoorstel over het jaarrekeningresultaat kunnen burgemeester en wethouders de raad voorstellen om restantmiddelen op onderdelen van het rekeningresultaat over te hevelen naar het volgende begrotingsjaar. Burgemeester en wethouders bieden dit voorstel aan de raad uiterlijk in december van het betreffende jaar aan.
Artikel 8. Wensen en bedenkingen over grote onderwerpen
In het kader van de actieve informatieplicht beslissen burgemeester en wethouders niet over:
dan nadat de raad is geïnformeerd over het voornemen en in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het burgemeester en wethouders te brengen.[1]
[1] Artikel 160 van de Gemeentewet bepaalt, dat een besluit tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen niet eerder wordt genomen, dan nadat de raad een ontwerpbesluit is toegezonden en hij zijn wensen en bedenkingen ter kennis van burgemeester en wethouders heeft kunnen brengen.
Wanneer het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3 lid 6 van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeren burgemeester en wethouders de raad of een aanpassing van de begroting nodig is. Als burgemeester en wethouders een aanpassing nodig achten, doen burgemeester en wethouders een voorstel voor het wijzigen van de begroting. [2]
[2] Voor gemeenten is vastgelegd, dat ze een aandeel hebben in het plafond voor het totale EMU-tekort van Nederland.
Hoofdstuk 3. Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 11. Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is een criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, recht, hoogte en duur.
Burgemeester en wethouders bieden de raad jaarlijks uiterlijk op 31 oktober ter vaststelling een (voorlopig) normenkader rechtmatigheid aan. Dit kader bestaat uit alle relevante (interne) wet- en regelgeving waaruit financiële beheershandelingen kunnen voortvloeien. Aan het eind van het betreffende jaar wordt bezien in hoeverre (recente) wet- en regelgeving aan het normenkader toegevoegd dient te worden.
Artikel 12. Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
Paragraaf 4. Financieel beleid
Artikel 14. Waardering en afschrijving vaste activa
De immateriële en materiële vaste activa worden, onder aftrek van bijdragen van derden, lineair afgeschreven volgens de in de bijlage afschrijvingsbeleid bij deze verordening, genoemde aantal jaren. Qua afschrijvingstermijn kan bij raadsbesluit worden afgeweken.
Artikel 15. Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor de vorderingen op verbonden partijen en derden wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling van de openstaande vorderingen.
Artikel 17. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, en van goederen, werken en diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een extracomptabel systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij deze kostentoerekening worden naast de directe kosten, de bedrijfsvoeringkosten (waaronder de overheadkosten) en de rente van de inzet van vreemd vermogen voor de financiering van de in gebruik zijnde activa betrokken.
Bij de directe kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa en de afschrijvingskosten van de in gebruik zijnde activa. Voor de rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, zoals rioolheffing en afvalstoffenheffing worden daarbij ook de compensabele BTW, kosten van straatreiniging, onderhoud van watergangen, gederfde inkomsten en de kosten van het kwijtscheldingsbeleid betrokken.
Het percentage van de omslagrente voor de toerekening van rente voor de financiering van de in gebruik zijn de activa wordt jaarlijks met de begroting vastgesteld.
Het percentage van deze omslagrente wordt bepaald uit het gewogen gemiddelde van de bij de begroting geraamde rentekosten op de opgenomen langlopende leningen, kortlopende leningen en kredieten, minus de geraamde rentebaten op verstrekte kortlopende en langlopende leningen, gedeeld door de boekwaarde van de vaste activa, welke integraal zijn gefinancierd.
In afwijking van voorgaande wordt bij een verstrekte lening voor de bepaling van de rentekosten van de inzet van vreemd vermogen in de kostprijs uitgegaan van de rente van de lening, die voor de financiering van de verstrekte lening is aangetrokken. Dit rentepercentage wordt verhoogd met een opslag voor het debiteurenrisico van 0,5%.
In afwijking van het eerste lid worden bij vennootschapsbelastingplichtige activiteiten en grondexploitaties alleen de rentekosten voor de inzet van vreemd vermogen aan de kostprijs toegerekend. In andere gevallen wordt uitgegaan van het gewogen gemiddelde rentepercentage van de portefeuille leningen.
Artikel 20. Financieringsfunctie
Burgemeester en wethouders stellen regels op ter uitvoering en leggen deze regels alsmede de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en bijbehorende informatievoorziening vast in een Treasury statuut. Burgemeester en wethouders zenden het Treasury statuut ter kennisgeving aan de raad.
Paragraaf 5. Paragrafen bij de begroting en jaarstukken
Artikel 21. Onderhoud kapitaalgoederen
Burgemeester en wethouders bieden de raad ter vaststelling tenminste eens in de 4 (vier) jaar onderhoudsplannen voor de openbare ruimte aan met kaders voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud en de kosten van het onderhoud voor het openbaar groen, wegen, civiele kunstwerken, openbare verlichting, speelvoorzieningen en buitensportaccommodaties.
Burgemeester en wethouders bieden de raad ter vaststelling tenminste eens in de 4 (vier) jaar een riolerings- en waterplan aan. Het riolerings- en waterplan geeft het kader weer voor de invulling van de gemeentelijke watertaken op het gebied van afval-, hemel- en grondwater, het beheer van het watersysteem, waaronder het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud, de uitbreiding van de riolering en de kosten van het onderhoud en de eventuele uitbreidingen.
Burgemeester en wethouders bieden de raad ter vaststelling tenminste eens in de 4 (vier) jaar een beheerplan materieel team Wijk- & dorpsbeheer aan. Doel van dit beheerplan is te komen tot een adequaat materieelbeleid. Het plan geeft inzicht in de concrete voornemens en doelstellingen om te komen tot een duidelijke vervangings- en investeringscyclus van het materieel van het team ‘Wijk- & dorpsbeheer’.
Paragraaf 6. Financiële organisatie en financieel beheer
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 25. Financiële organisatie
Burgemeester en wethouders dragen in ieder geval zorg voor:
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen rapporteren burgemeester en wethouders daarover in de rechtmatigheidsverantwoording, zoals beschreven in artikel 23. Daarnaast informeren burgemeester en wethouders de raad over genomen maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Burgemeester en wethouders zorgen voor de systematische controle van de administratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het financieel vermogen van gemeente met dien verstande dat voorraden, uitstaande leningen, debiteurenvorderingen, liquiditeiten, opgenomen leningen, kortlopende schulden en vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd. Bij afwijkingen in de administratie nemen burgemeester en wethouders maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Artikel 27. Intrekking oude regeling
De financiële verordening gemeente Woensdrecht 2019 vastgesteld door de raad op 29 november 2018 wordt ingetrokken op de datum van inwerkintreding van deze (nieuwe) verordening met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de begroting en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar, dat samenvalt met het jaar waarin deze verordening in werking treedt.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de (besluit)raad van 21 september 2023.
de voorzitter,
drs. J.J.C. Adriaansen
de griffier,
C. Adriaanse
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-436309.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.