Gemeenteblad van Woensdrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Woensdrecht | Gemeenteblad 2023, 436019 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Woensdrecht | Gemeenteblad 2023, 436019 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Controleverordening financieel beheer en organisatie gemeente Woensdrecht 2023
Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole
In afwijking van het gestelde in lid 3 letter e kan de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant de posten van de jaarrekening en de posten van de deelverantwoordingen vaststellen waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht moet besteden en welke rapportagetoleranties hij daarbij moet hanteren. De financiële commissie adviseert de raad hierover.
Artikel 3 Overige controles en opdrachten
Burgemeester en wethouders kunnen de accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de doelmatigheid en doeltreffendheid als bedoeld in artikel 213a Gemeentewet, voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Burgemeester en wethouders informeren de raad over deze te verstrekken opdrachten aan de accountant.
Burgemeester en wethouders dragen de zorg voor de verantwoording aan derden en nemen hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Als een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, zijn burgemeester en wethouders bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad aangewezen accountant.
Als onderdeel van de controle op de jaarrekening voert de accountant jaarlijks een tussentijdse beoordeling uit op de administratieve organisatie en de daarin opgenomen maatregelen van interne beheersing om daarmee een oordeel te kunnen geven over de betrouwbaarheid van de interne informatievoorziening en de jaarrekening.
Bevindingen en aanbevelingen worden beschreven in de management letter en gerapporteerd aan burgemeester en wethouders.
Artikel 4 Inrichting accountantscontrole
Ter bevordering van een efficiëntie accountantscontrole vindt minimaal 1x per jaar een afstemmingsoverleg plaats tussen de accountant, portefeuillehouder financiën, hoofd financiën en concerncontroller. Indien gewenst en/of noodzakelijk zullen aan dit overleg ook de voorzitter van de financiële commissie, griffier en gemeentesecretaris deelnemen.
Artikel 5 Informatieverstrekking door burgemeester en wethouders
De accountant maakt in de accountantscontrole zo veel mogelijk gebruik van de aanwezige interne beheersing van de werkzaamheden van de interne controlefunctie van de gemeente en stimuleert door een zo veel mogelijke organisatiegerichte accountantscontrole de verdere kwaliteitsverbetering en professionalisering van de ambtelijke organisatie.
Artikel 6 Toegang tot informatie door accountant
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor dat alle in de gemeentelijke organisatie werkende personen zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over het gevoerde financiële beheer, de getrouwheid van zowel het financiële beeld als de verklaring omtrent de rechtmatige totstandkoming van baten en lasten.
Artikel 7 Rapportering door accountant
Indien de accountant bij een accountantscontrole afwijkingen tot het oordeel komt dat de rechtmatigheidsverantwoording door burgemeester en wethouders niet getrouw is, dan wel afwijkingen constateert die op zichzelf leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan burgemeester en wethouders.
In aanvulling op het verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles, verslag uit over zijn bevindingen, die niet van bestuurlijke belang zijn aan van burgemeester en wethouders, na voorafgaand overleg met de concerncontroller en de daarvoor relevante leden van het management team.
Artikel 8 Intrekking oude verordening
De Verordening voor de controle op het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Woensdrecht, vastgesteld door de raad op 28 november 2019, wordt ingetrokken op de datum van inwerkingtreding van deze (nieuwe) verordening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-436019.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.