Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 432653 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 432653 | beleidsregel |
Besluit van de burgemeester van de gemeente Amsterdam tot wijziging van het Amsterdams beleidskader dance events
De burgemeester van Amsterdam,
Het Openbaar Ministerie de lokale driehoek heeft verzocht de tekst in het beleidskader dance events aan te passen zodat duidelijk is dat ook in Amsterdam het landelijke vervolgingsbeleid gehanteerd wordt: bezoekers die meer dan één pil voorhanden hebben, lopen altijd het risico om strafrechtelijk vervolgd te worden;
Brengt ter algemene kennis dat zij, in overleg met de lokale driehoek,
Het Amsterdams beleidskader dance events wordt gewijzigd als volgt:
De tekst op pagina 23 in het grijze kader onder het kopje ‘Vervolgingsbeleid drugs op dance events in Amsterdam’ komt te luiden:
‘De norm is in de wet vastgelegd; het bezit van harddrugs is bij wet verboden. Ook in Amsterdam wordt het landelijke vervolgingsbeleid gehanteerd: bezoekers die meer dan één pil voorhanden hebben, lopen altijd het risico om strafrechtelijk vervolgd te worden. De hoogte van de straf die het OM voor overtreding van dit verbod vordert, is genormeerd door de Richtlijn voor strafvordering Opiumwet, harddrugs: in alle gevallen worden de in beslaggenomen drugs aan het verkeer onttrokken en bij meer dan één pil kan een straf worden geëist.
Handhaafbaarheid van de norm en toepassing alternatieve sanctionering
De beschikbare handhavingscapaciteit (alsook de capaciteit bij het OM) is beperkt. Keuzes moeten worden gemaakt in een zorgvuldige verdeling en inzet van de schaarse handhavingscapaciteit. Daarom is het huidige Amsterdams beleidskader dance events (2015) grotendeels gericht op alternatieve sanctionering waarbij, middels de route van vergunningen, private partijen zich verplichten tot een gezamenlijke handhavingslijn.
Het normbevestigend optreden is geen exclusieve verantwoordelijkheid van de overheid en Amsterdam kent daarom een brede publiek-private samenwerking waarbij, naast strafrechtelijke instrumenten, vooral gebruik wordt gemaakt van bestuurlijke instrumenten en een alternatieve (sociaal/financiële) sanctionering. Ook organisatoren dienen maatregelen te nemen om drugsbezit en -handel zo veel mogelijk tegen te gaan (en worden op de vergunningsvoorwaarden gecontroleerd).
Daarbij geldt de volgende trapsgewijze gezamenlijke handhavingslijn:
Harddrugs zijn verboden, wanneer deze worden aangetroffen, moeten die worden ingeleverd en worden overgedragen (gebruikmakend van verplichte horecakluis) aan de politie ter vernietiging. Degene bij wie de pillen zijn aangetroffen wordt daarnaast de toegang ontzegd. Met deze aanpak wordt voorzien in een betekenisvolle alternatieve (niet strafrechtelijke) sanctie gericht op financiële en sociale bestraffing;
NB ook bij deze handhavingslijn, geldt nog steeds de norm (in het bezit zijn van harddrugs is bij wet verboden) en loopt iedereen die meer dan één pil voorhanden altijd het risico om strafrechtelijk vervolgd te worden.’
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-432653.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.