Gemeenteblad van Eindhoven
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Gemeenteblad 2023, 430030 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Gemeenteblad 2023, 430030 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit tot plaatsing verkeerstekens op het Mimosaplein en in de Kornoeljelaan in verband met onderhoud Nieuwe Erven
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het college) neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:
Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:
- het inrichten van een voetgangersoversteekplaats op het Mimosaplein;
- het inrichten en aanwijzen van de Kornoeljelaan als woonerf;
- het inkorten van het éénrichtingscircuit op de Kornoeljelaan;
- het plaatsen van verkeerstekens ter aanduiding van het begin van een 30 km/u-zone bij de kruispunten Kornoeljelaan/Cydonialaan en Kornoeljelaan/Mimosaplein/Mimosalaan.
De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in:
- de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994)
- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);
- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);
- de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994.
De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid.
De onderstaande belangen zijn de basis voor dit verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam Eindhoven Zuid. De politie heeft op 26 september 2023 ingestemd met de maatregelen.
Een aantal straten in de buurt Nieuwe Erven voldoet niet meer aan het vastgestelde kwaliteitsniveau. Er is sprake van noodzakelijk onderhoud aan riool en de bovengrondse infrastructuur. Dit biedt de mogelijkheid om de verkeerssituatie te optimaliseren om de verkeersveiligheid te verbeteren en de veroorzaakte hinder voor de omgeving te beperken.
Het Mimosaplein en Kornoeljelaan zijn erftoegangswegen binnen de bebouwde kom van Eindhoven. Hier geldt een snelheidsregime van 30 km/u. Op de Kornoeljelaan geldt vanaf de Cydonialaan tot de aansluiting op het Mimosaplein éénrichtingsverkeer met uitzondering van fietsverkeer. De aansluiting van de Kornoeljelaan op het Mimosaplein betreft een gelijkwaardig kruispunt, waarbij het verkeer van rechts voorrang heeft.
Aan het Mimosaplein is Basisschool De Regenboog gesitueerd. Met name tijdens de schoolopening en -sluiting maakt het autoverkeer gebruik van de parkeervoorzieningen op het Mimosaplein en omliggende straten om kinderen te halen en brengen. Daarbij steekt de schoolgaande jeugd met ouders of verzorgers regelmatig de noordzijde van het Mimosaplein over om van en naar de hoofdingang van de school te lopen. Ter hoogte van deze hoofdingang zijn nu vier parkeerplaatsen gelegen. Tussen deze parkeerplaatsen wordt in de huidige situatie de oversteek naar de parkeerplaatsen op het plein voor de Don Boscokerk gemaakt. Door de aanwezigheid van deze parkeerplaatsen is sprake van een onoverzichtelijke en verkeersonveilige situatie, omdat de geparkeerde voertuigen het zicht op het aankomend verkeer op het Mimosaplein ontnemen. Daarom worden deze parkeerplaatsen opgeheven en om deze oversteekplaats te reguleren, is hier een voetgangersoversteekplaats voorzien om een veilige oversteek voor de schoolgaande jeugd, ouders en verzorgers te bewerkstelligen.
Artikel 23, lid 1 onder c., van het RVV 1990 bepaalt dat een bestuurder zijn voertuig niet mag laten stilstaan op een oversteekplaats of binnen een afstand van vijf meter daarvan. Artikel 24 van het RVV 1990 bepaalt op welke plaatsen en in welke situaties een bestuurder zijn voertuig niet mag parkeren. Daar waar het verboden is stil te staan is het parkeren logischerwijze ook verboden, zo vermeldt de toelichting bij het laatstgenoemde artikel.
Op grond hiervan en met het oog op het verzekeren van de veiligheid op de weg zijn in het nieuwe ontwerp ook geen parkeerplaatsen voorzien direct grenzend aan de voetgangersoversteekplaats.
Als uitgangspunt voor het onderhoud is meegegeven dat tenminste 10% van de hoeveelheid verharding moet worden vervangen door groen. In het Bestuursakkoord Eindhoven 2022-2024 is vergroenen van de leefomgeving immers benoemd als speerpunt bij de (her)inrichting van de stad. Daarnaast dienen de bestaande bomen waar mogelijk behouden te blijven. Om hier invulling aan te kunnen geven, is onder andere voorzien in een tweezijdige wegversmalling in de Mimosalaan ter hoogte van de ingang van kinderdagverblijf Wonderboom. Door deze wegversmalling kunnen hier de bestaande bomen behouden blijven en ontstaat tevens een korte en veiligere oversteek voor voetgangers.
De opgave tot het ontharden van de openbare ruimte en het behoud van bestaande bomen betekent dat, naast de parkeerplaatsen aan het Mimosaplein bij de voorzijde van basisschool De Regenboog en aan de Mimosalaan bij de ingang van Kinderdagverblijf Wonderboom, nog meer parkeerplaatsen komen te vervallen.
In januari 2023 is een parkeeronderzoek uitgevoerd in de straten waar onderhoud staat gepland. De maximale parkeerbezetting binnen deze straten bedraagt 73% (72/98) en is gemeten op dinsdag 17 januari tussen 20.00 en 21.00 uur. Er vindt in het gebied geen overschrijding plaats van de maximaal toelaatbare parkeerbezetting van 90% (reserve van 16 parkeerplaatsen). Binnen de straten die op de nominatie staan voor onderhoud is voorzien in het opheffen van 12 parkeerplaatsen om bomen te behouden en meer groeiruimte en groen te kunnen inpassen. Dit resulteert niet in een onacceptabele parkeersituatie. Wel ontstaat plaatselijk mogelijk een iets hogere parkeerdruk, doordat de (fout)parkeerders op zoek gaan naar een alternatieve parkeerplaats in het gebied. Bewoners en bezoekers van de omliggende straten ervaren hierdoor wellicht enige overlast doordat zij iets verder van hun bestemming moeten parkeren. Hetzelfde geldt voor ouders of verzorgers die hun kinderen met de auto naar school brengen. Er zijn echter (grote) parkeervoorzieningen in deze buurt gelegen, onder andere het parkeerterrein voor de Don Boscokerk.
De Kornoeljelaan is nabij de hoofdingang van basisschool De Regenboog gelegen. Langs de Kornoeljelaan ter plaatse van de Don Boscokerk zijn nu acht parkeerplaatsen gelegen. Om deze parkeerplaatsen te kunnen bereiken moet het verkeer vanaf het Mimosaplein via de Mimosalaan en Cydonialaan de Kornoeljelaan inrijden vanwege het geldende éénrichtingsverkeer. Dat betekent dat ouders of verzorgers die gebruik willen maken van de acht parkeerplaatsen langs de Kornoeljelaan ter plaatse van de Don Boscokerk, extra verkeersbewegingen op de Kornoeljelaan ter plaatse van de woningen veroorzaken. Om deze overlast te beperken, is voorzien in het opschuiven van het éénrichtingsverkeer op de Kornoeljelaan langs de Don Boscokerk, zodat hier acht parkeerplaatsen in twee richtingen bereikbaar zijn vanaf het Mimosaplein. Dit aantal van acht parkeerplaatsen komt overeen met het bestaande parkeeraanbod op de Kornoeljelaan langs de Don Boscokerk. Daarbij blijft het bestaand parkeeraanbod ter plaatse van de woningen aan de Kornoeljelaan gehandhaafd. In aanvulling daarop zijn drie parkeerplaatsen voorzien binnen het éénrichtingsregime op de Kornoeljelaan ter plaatse van de Don Boscokerk, zodat deze parkeerplaatsen vooral gebruikt kunnen worden door de bewoners van de woningen aan de Kornoeljelaan.
Om ter plaatse van de woningen aan de Kornoeljelaan aan weerszijden groen in te kunnen passen, is op de gehele Kornoeljelaan een woonerf voorzien. Door de toepassing van een woonerf blijft de Kornoeljelaan, met de inpassing van tweezijdige groen, toegankelijk. Binnen een woonerf mogen voetgangers immers gebruik maken van de rijbaan waar stapvoets (15 km/u) gereden moet worden.
De toepassing van een woonerf op de Kornoeljelaan biedt tevens de mogelijkheid om de openbare ruimte langs de Don Boscokerk te optimaliseren er hier een pleinachtige inrichting aan te koppelen. Dit sluit aan bij de inrichting van het Mimosaplein en biedt tevens de mogelijkheid om hier het aantal parkeerplaatsen te optimaliseren. Dit biedt meer parkeerruimte voor de bewoners aan de Kornoeljelaan en aan de ouders en verzorgers van schoolgaande kinderen. Daarbij mag binnen een woonerf uitsluitend op de aangeduide parkeerplaatsen met een P-tegel worden geparkeerd. Dit voorkomt foutparkeerders buiten de parkeervakken, waardoor tevens voldoende doorgang voor hulpdiensten en vuilophaaldienst Cure ontstaat. Op dit moment doet Cure niet meer de Kornoeljelaan aan, aangezien zij door foutparkeerders buiten de smalle parkeerstroken onvoldoende doorgang ondervinden.
Aangezien binnen een woonerf stapvoets moet worden gereden (15 km/u) is sprake van een verschil ten opzichte van de aangrenzende erftoegangswegen 30 km/u. Daarom is het gebruikelijk om de aansluiting van een woonerf op een erftoegangsweg te regelen met een uitritconstructie. Deze uitritconstructie accentueert het snelheidsverschil tussen een woonerf en een erftoegangsweg 30 km/u en regelt bovendien de voorrang op de aansluiting van de Kornoeljelaan op het Mimosaplein. Deze uitritconstructie maakt het gebruik van de Kornoeljelaan ook onaantrekkelijker hetgeen in aanvulling op het woonerf, bijdraagt aan de leefbaarheid in deze straat.
Bij de overgangen tussen het woonerf en erftoegangswegen worden 30 km/u-zoneborden geplaatst om weggebruikers te attenderen op het geldende snelheidsregime.
Het inrichten van de voetgangersoversteekplaats en het woonerf en het inkorten van het eenrichtingscircuit kunnen daarentegen ook nadelige gevolgen met zich meebrengen. De doorstroming op de weg kan iets minder zijn vanwege het lagere snelheidsregime op het woonerf (15 km/u), tegemoetkomend verkeer op een gedeelte van de Kornoeljelaan, de gewijzigde voorrangsregeling bij de nieuwe uitritconstructies en het gebod om voetgangers voor te laten gaan bij het zebrapad.
Het college is van mening dat de eventuele overlast en nadelige gevolgen beperkt zijn en niet in die mate zijn dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.
De inrichting van de voetgangersoversteekplaats heeft tot gevolg dat parkeren ter plaatse niet meer mogelijk is. Ook ten aanzien van dit punt is het college is van mening dat de eventuele overlast en nadelige gevolgen beperkt en niet onevenredig zijn, mede gelet op het feit dat er voldoende parkeergelegenheid in de buurt aanwezig is binnen acceptabele loopafstanden.
Het college heeft besloten het belang van de veiligheid op de weg, de bescherming van de weggebruikers, het belang van het voorkomen van door het verkeer veroorzaakte hinder en/of overlast en het vergroenen van de buurt te laten prevaleren boven het parkeerbelang en het belang bij de doorstroming op de weg van omwonenden en overige weggebruikers.
Omwonenden zijn middels een informatieavond, publicatiebord en een bewonersbrief geïnformeerd over de voorgenomen plannen. Hierop zijn enkele reacties ontvangen, welke zijn beantwoord. De reacties gaven geen aanleiding tot aanpassing van het voorstel.
Daarnaast zijn de voorgestelde maatregelen voorgelegd aan de schooldirectie van basisschool De Regenboog en kinderdagverblijf Wonderboom en vuilophaaldienst Cure en zij hebben ingestemd met de voorgenomen maatregelen.
De afbeelding geeft een goed beeld van de nieuwe inrichting van de wegen als onderdeel van het onderhoud aan de woonstraten in de buurt Nieuwe Erven.
Het verkeersbesluit nemen voor:
De maatregelen worden uitgevoerd door middel van:
Deze maatregelen zijn aangegeven op tekening 2023-0374, gedateerd op 07-07-2023.
Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:
Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.
Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-430030.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.