Besluit van burgemeester en wethouders houdende een wijziging van het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffen gemeente Oudewater 2020

 

Het college van burgemeester en wethouders van Oudewater;

gelet op de Afvalstoffenverordening Oudewater 2022;

 

b e s l u i t :

 

I.

het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffen gemeente Oudewater 2020 als volgt te wijzigen:

A. Artikel 2, lid 3. komt te vervallen

 

B. Artikel 2, lid 4. wordt omgenummerd naar artikel 2, lid 3 en komt te luiden:

"3. Organisaties die op de milieustraat van de gemeente Oudewater kringloopgoederen willen inzamelen moeten hiervoor bij het college een schriftelijke aanvraag indienen.

  • a.

    Het college wijst maximaal vier organisaties per kalenderjaar aan die elk gedurende één jaar worden aangewezen om de goederen in te zamelen.

  • i.

    Een schriftelijke aanvraag moet aan het volgende vereisten voldoen: de naam van de aanvrager, het adres, de woonplaats en telefoonnummer.

  • b.

    Een aanwijzing voor het op de milieustraat inzamelen van kringloopgoederen wordt slechts verleend indien:

  • ii.

    de aanvrager door de belastingdienst is aangewezen als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI);

  • iii.

    de aanvrager is gevestigd in de gemeente: Oudewater en zich met kringloopbedrijvigheid richt op bewoners van de gemeente Oudewater.

  • c.

    Bij meer dan vier aanvragen gebeurt aanwijzing door het college door middel van loting tussen de voor dat jaar schriftelijk aangemelde organisaties.

  • d.

    Met de aangewezen organisaties wordt een inzamelovereenkomst afgesloten."

     

C. Artikel 4, lid 8. wordt aangepast en komt te luiden:

“8. voor textiel in de daartoe aanwezige verzamelcontainers;”

 

D. Artikel 6, lid 7. wordt aangepast en komt te luiden:

"7. Voor het van gemeentewege aan de gebruiker van een perceel verstrekte inzamelmiddel stelt het college voor de registratie van het door de gebruiker van het perceel aangeboden afval - ten behoeve van de inning en berekening van afvalstoffenheffing - de volgende regels;

  • a.

    Minicontainers voor de inzameling van huishoudelijk restafval zijn voorzien van een door de inzameldienst afleesbare chip;

  • b.

    De gebruiker van de minicontainer mag geen veranderingen aanbrengen aan de minicontainer, die de registratie belemmeren."

     

E. Artikel 7, lid 1. wordt aangepast en komt te luiden:

"1. De (ondergrondse) inzamelvoorziening ten behoeve van een groep percelen wordt geopend met een daartoe van gemeentewege verstrekte afvalpas. Bij het aanbieden van restafval wordt het aantal klepopeningen per adres geregistreerd ten behoeve van de inning en berekening van afvalstoffenheffing."

II.

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater op 26 september 2023:

de secretaris, de burgemeester,

drs. K. Driehuijs drs. D.C. de Vries

Naar boven