Gemeenteblad van Heemstede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2023, 427533 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2023, 427533 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit bindend adviesrecht en verplichte participatie Omgevingswet
De in de Tabel genoemde initiatieven zijn activiteiten waarvoor de gemeenteraad is aangewezen als adviseur als bedoeld in artikel 16.15 eerste lid Omgevingswet voor een aanvraag omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit. Het betreft de activiteiten waarbij in de kolom ‘Bindend advies?’ ‘ja’ staat.
Voor participatie gelden de uitgangspunten uit het Participatiebeleid Heemstede.
Algemene voorwaarden voor bindend advies:
* De bebouwde kom is dat gebied dat in de Bouwverordening van de gemeente Heemstede als zodanig is aangemerkt. Het buitengebied is het gebied buiten de bebouwde kom.
Toelichting op tabel voor de kolom bindend advies
Ad 1, ad 2: Het realiseren van 1 of 2 nieuwe woningen zien we als ‘kleinschalige particuliere initiatieven’. Bij initiatieven voor meer nieuwe woningen is de beoordeling meer maatwerk, en wordt de ruimtelijke impact bovendien groter. Dezelfde afweging geldt voor transformatie van een gebouw (niet-woonfunctie) naar nieuwe woningen.
Ad 3: Bij punt 2 en 3 gaat het om zelfstandige woningen. Punt 3 gaat over andere woonvormen, bijvoorbeeld voor studenten. De huidige wetgeving (Wabo) maakt functiewijziging voor de omzetting in onzelfstandige woningen voor het college al mogelijk, maar vanaf 5 wooneenheden is de beoordeling meer maatwerk en wordt de ruimtelijke impact bovendien groter.
Ad 4: In het bestemmingsplan ‘Bedrijventerreinen’ is een binnenplanse afwijkingsmogelijkheid opgenomen om een bedrijf toe te staan in een iets zwaardere milieucategorie, bijvoorbeeld 3.2 in plaats van 3.1. Bij een binnenplanse omgevingsplanactiviteit is bindend advies niet mogelijk. Het gaat dus alleen om grotere afwijkingen van de toegestane milieucategorie.
Ad 5: In lijn met de motie ‘Groene Oase in de MRA’ en het bestemmingsplan ‘Landgoederen en groene gebieden 1e herziening’ wordt het oprichten van nieuwe niet-agrarische bedrijven in het buitengebied in principe niet toegestaan.
Ad 6: Onder grootschalig wordt bedoeld de nieuwe aanleg van (rond)wegen, tunnels of viaducten. De reconstructies van bestaande wegen vallen hier niet onder, tenzij uit akoestisch onderzoekt blijkt dat er door wijziging van een weg sprake is van een significante toename van de geluidsbelasting (2 dB toename).
Ad 7: Dit is een ruime categorie. Hier vallen allerlei functies onder, anders dan wonen, bedrijven of agrarische bedrijven. Er geldt een belangrijke beperking: met uitzondering van het wijzigen van het gebruik binnen bestaande gebouwen binnen de bebouwde kom. Deze uitzondering is een voortzetting van de onder de Wabo geldende ‘kruimelafwijking’. Het gaat dan om gebruikswijziging van bestaande gebouwen, met beperkte bouwactiviteiten. Bijvoorbeeld het transformeren van een winkel naar een kantoor.
Ad 8: Onder intensieve recreatie wordt verstaan een gebied specifiek bedoeld voor recreatiedoeleinden. Het kan hier gaan om zowel dagrecreatie alsook verblijfsrecreatie. Bij deze vormen van recreatie is sprake van permanent ruimtebeslag, eventueel aangevuld met faciliteiten ten behoeve van dat recreatieve gebruik. Voorbeelden zijn recreatieterreinen, campings, zwemplassen, etc. Projecten met een bruto vloeroppervlakte groter dan 1.500m2 in het buitengebied kunnen een grote impact hebben, door bijbehorende voorzieningen zoals paden en ontsluiting. Recreatief medegebruik van gronden voor wandelen, paardrijden, fietsen, varen, zwemmen en vissen, waarbij de recreatie geen specifiek beslag legt op de ruimte, wordt gezien als extensieve dagrecreatie en is uitgezonderd van het bindend adviesrecht.
Ad 9, ad 10: In de keuze en normering van de projecten m.b.t. energieopwekking maken we onderscheid in grootschalige en individuele toepassing. Voor kleine windturbines in het landelijk gebied geldt een duidelijk afwegingskader via de provinciale regels (artikel 6.71 Omgevingsverordening NH 2022), waarvoor geldt dat de ashoogte niet mag meer bedragen dan 15 meter vanaf het maaiveld. Windmolens hoger dan 15 meter kunnen een grote ruimtelijke uitstraling en maatschappelijke impact hebben. Kleinschalige individuele energieopwekking voor eigen gebruik (bijvoorbeeld zonnepanelen op de eigen garage) is uitgezonderd van het bindend adviesrecht.
Ad 11: De gekozen drempel van 40 meter voor een antenne-installatie is een voortzetting van de onder de Wabo geldende ‘kruimelafwijking’.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-427533.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.