Deelverordening subsidie welzijn in de sociale basis, wijkontmoetingscentra en onafhankelijke cliëntondersteuning gemeente Nunspeet 2023

Intitulé

Deelverordening subsidie welzijn in de sociale basis, wijkontmoetingscentra en onafhankelijke cliëntondersteuning gemeente Nunspeet 2023

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet;

Overwegende dat het gewenst is dat er een nadere verordening wordt opgesteld voor het verstrekken van subsidie ten bate van welzijnsactiviteiten die bijdragen aan het versterken van de sociale basis, wijkontmoetingscentra en onafhankelijke cliëntondersteuning voor inwoners van alle leeftijden van de gemeente Nunspeet.

Gelet op artikel 2 en artikel 4 van de Algemene subsidieverordening gemeente Nunspeet 2019;

Besluiten vast te stellen de volgende deelverordening:

Deelverordening subsidie welzijn in de sociale basis, wijkontmoetingscentra en onafhankelijke cliëntondersteuning gemeente Nunspeet 2023.

Hoofdstuk 1 – Algemene bepalingen

Artikel 1 – Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening Nunspeet 2019;

  • b.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    Budgetsubsidie: is een vorm van jaarlijkse subsidie voor een periode van maximaal vier jaar, waarbij het budget wordt ingezet om vooraf bepaalde resultaten te behalen;

  • d.

    Inloop- en ontmoetingsactiviteiten: zijn activiteiten (of algemene voorziening) die binnen een welzijnsorganisatie of WOC worden uitgevoerd en gericht zijn op ontmoeting tussen inwoners onderling inwoners en zorg- en welzijnsorganisaties en organisaties onderling;

  • e.

    Kindcheck: is aan de orde als een volwassen of adolescente cliënt in een (medische) situatie verkeert die minderjarige kinderen (ernstige) schade kan veroorzaken. De kindcheck houdt in dat er bij bepaalde groepen volwassenen nagegaan wordt of zij voor minderjarige kinderen zorgen en of kinderen daar veilig opgroeien;

  • f.

    Kwetsbare personen (in het kader van een VOG): zijn personen die worden genoemd in de Regeling Gratis VOG voor vrijwilligers, zoals: minderjarigen, mensen met een verstandelijke beperking, mensen die zorg vragen of krijgen, mensen die gebruik maken van het aanbod van een welzijnsinstelling, mensen die een persoonsgebonden budget hebben, mensen die gebruik maken van de Wmo;

  • g.

    Onafhankelijke cliëntondersteuning: is onafhankelijke ondersteuning aan inwoners met informatie, advies en algemene ondersteuning op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening (uit Wmo);

  • h.

    Pluriforme samenleving: is een samenleving waarin verschillende groepen van mensen met elkaar samenleven;

  • i.

    Projectsubsidie: is een subsidie voor projectmatige activiteiten;

  • j.

    Regietafel: Overleg waarin gemeente Nunspeet en (vertegenwoordigers) van gesubsidieerde welzijnsorganisaties gezamenlijk vorm geven aan het welzijn/ de sociale basis van de gemeente en om het welzijnswerk beter te laten aansluiten op de behoeften van de inwoners en tot betere, integrale samenwerking in het zorg- en welzijnsnetwerk te komen;

  • k.

    Sociale basis: is het geheel van informele sociale verbanden (buurten, groepen, verenigingen, netwerken, gezinnen) aangevuld en ondersteund vanuit de lokale overheid, (welzijns)organisaties, diensten en voorzieningen, die het mogelijk maakt dat inwoners kunnen participeren in sociale relaties op een manier dat het geestelijk, lichamelijk en sociaal welbevinden toeneemt;

  • l.

    Veiligheid/TOP3: is een redeneer- en beslismodel om transparant met cliënten en met alle beroepsgroepen in gesprek te gaan over onveiligheid in huiselijke kring binnen de visie Gefaseerd samenwerken aan veiligheid van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD);

  • m.

    VOG: Verklaring Omtrent het Gedrag is een verklaring waaruit blijkt dat het (justitiële) verleden van een medewerker geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving;

  • n.

    Welzijnsactiviteiten: zijn activiteiten gericht op het behouden of verbeteren van het welzijn waarin het geestelijk, lichamelijk en sociaal goed met iemand gaat; activiteiten gericht op wat een inwoner wél kan (positieve gezondheid), op het ondersteunen van inwoners om zo zelfstandig mogelijk en/of samenredzaam te kunnen participeren in de samenleving en op preventie om geïndiceerde zorg zoveel mogelijk te voorkomen;

  • o.

    Wijkontmoetingscentrum (WOC): biedt algemene voorzieningen op het raakvlak van zorg en welzijn, zoals omschreven in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Dit zijn laagdrempelige voorzieningen gericht op inloop, ontmoeting en verbinding met de wijk voor alle inwoners van de gemeente Nunspeet, die toegankelijk zijn zonder dat daar een voorafgaand onderzoek voor nodig is en die bekostigd zijn ten laste van het zorgbudget;

  • p.

    Wet Maatschappelijke ondersteuning (Wmo):

  • i.

    bevorderen van de sociale samenhang, de mantelzorg en vrijwilligerswerk, de toegankelijkheid van voorzieningen, diensten en ruimten voor mensen met een beperking, de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente, alsmede voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld,

  • ii.

    ondersteunen van de samen-/ of zelfredzaamheid en de participatie van personen met een beperking of met chronische psychische of psychosociale problemen zoveel mogelijk in de eigen leefomgeving.

Hoofdstuk 2 - Inleiding leidende principe: Visie en uitgangspunten

Artikel 2 – Visie en uitgangspunten

 

Deze deelverordening is een uitwerking van de Visie Sociaal Domein gemeente Nunspeet 2021. In het Integraal beleidsplan is de uitvoering van de visie vertaald naar acht uitgangspunten:

  • 1.

    De kernwaarden uit de visie staan centraal: iedereen kan meedoen en een leven lang ontwikkelen; waar dit niet lukt is ondersteuning beschikbaar.

  • 2.

    Inwoners bepalen zelf in hoeverre en op welke manier ze mee willen doen.

  • 3.

    Inwoners (met hun netwerk) en professionals van gemeente en maatschappelijke organisaties werken samen, vanuit vertrouwen en gelijkwaardigheid.

  • 4.

    Er is ruimte voor maatwerk, iedere inwoner en iedere situatie is anders.

  • 5.

    Ondersteuning is zo dichtbij mogelijk beschikbaar; lokaal wat kan, regionaal wat moet.

  • 6.

    Integraal werken is de standaard, het gaat bij een hulpvraag vérder dan de vraag (wat speelt er nog meer) en vérder dan de vraagsteller (het hele (gezins)systeem).

  • 7.

    Normaliseren en demedicaliseren, veel vraagstukken horen bij het leven. We leggen minder nadruk op diagnoses, maar richten ons op het bieden van handvatten voor het normale, dagelijkse leven en oplossingen binnen de vertrouwde sociale omgeving.

  • 8.

    De (gemeentelijke) systeemwereld is ondersteunend en niet leidend; alles wat gebeurt is helpend voor de inwoners.

 

 

Hoofdstuk 3 – Algemene bepalingen welzijnsactiviteiten in de sociale basis

Artikel 3 – Reikwijdte

De deelverordening is van toepassing op de verstrekking van subsidies binnen de sociale basis door burgemeester en wethouders voor de in artikel 5 genoemde activiteiten.

Artikel 4 – Doelstelling

Het vergroten van de zelf- en samenredzaamheid van de inwoners van Nunspeet (op basis van de Visie Sociaal Domein gemeente Nunspeet) met oog voor de pluriforme Nunspeetse samenleving. Deze deelverordening geeft het kader voor de subsidieverstrekking aan welzijnsactiviteiten binnen/in de sociale basis die bijdragen aan dit doel.

Artikel 5 – Welzijnsactiviteiten

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan de doelstelling zoals opgenomen in artikel 4 van deze deelverordening en waar nog niet op een andere wijze in wordt voorzien;

  • 2.

    De activiteiten zijn aantoonbaar vraaggericht, aansluitend op de behoefte van inwoners en de gesubsidieerde partijen werken samen met andere organisaties in het zorg- en welzijnsnetwerk van Nunspeet voor het realiseren van de resultaten waarvoor subsidie is verstrekt;

  • 3.

    De (welzijns)activiteiten dienen bij te dragen aan een of meerdere van de volgende vijf maatschappelijke effecten (uit het Integraal beleidsplan sociaal domein 2022 - 2025):

  • a.

    Er is een stijging in de ervaren positieve gezondheid;

  • b.

    Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het welbevinden en ontwikkelen van inwoners;

  • c.

    De nodige ondersteuning is structureel, dichtbij en snel beschikbaar;

  • d.

    Iedereen heeft dezelfde kansen, ongeacht afkomst of sociaaleconomische positie;

  • e.

    Problemen zijn vroegtijdig onderkend, voorkomen of opgelost.

 

Artikel 6 – Doelgroep

  • 1.

    Subsidies worden verleend aan voorkeurspartijen die welzijnsactiviteiten uitvoeren. De gemeente heeft de volgende voorkeurspartijen aangewezen voor uitvoering van welzijnsactiviteiten voor alle leeftijden: Stichting Welzijn Nunspeet, Stichting Het Venster, Stichting Zorgcentrum Oranjehof en Stichting Protestants-Christelijk Jongerenwerk Radix (zolang met laatstgenoemde stichting een formele subsidierelatie bestaat);

  • 2.

    Incidentele projectsubsidies voor welzijnsactiviteiten;

  • 3.

    Subsidie wordt verleend aan een rechtspersoon voor het uitvoeren van onafhankelijke cliëntondersteuning in het kader van de Wmo.

Artikel 7 – Vaststellen financiële middelen en subsidieaanvraag

  • 1.

    De gemeenteraad stelt jaarlijks de programmabegroting vast, inclusief de middelen voor de uitvoering van welzijnsactiviteiten in de sociale basis;

  • 2.

    De beschikbare middelen worden, indien mogelijk, binnen de gemeentebegroting jaarlijks geïndexeerd;

  • 3.

    Op basis van de beschikbare middelen dienen de subsidieaanvragers jaarlijks een subsidieaanvraag in de Algemene Subsidieverordening 2019 (Asv). De subsidieaanvraag moet zijn ontvangen vóór 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het jaar of de jaren waar de aanvraag betrekking heeft;

  • 4.

    De welzijnsactiviteiten (artikel 6, lid 1) worden met een meerjarige subsidie aangevraagd.

  • 5.

    De WOC’s vragen hun subsidie voor inloop- en ontmoetingsactiviteiten (artikel 6, lid 2) jaarlijks aan;

  • 6.

    Incidentele projectsubsidies (artikel 6, lid 3) zijn niet gebonden aan deze aanvraagtermijn en kunnen elk moment worden ingediend in overleg met de gemeente;

  • 7.

    De subsidie voor onafhankelijke cliëntondersteuning wordt middels een jaarlijkse subsidie aangevraagd;

  • 8.

    Aanvragers die een huisvestingscomponent in hun subsidie ontvangen, berekenen geen huurkosten voor de verhuur van ruimte aan een vrijwilligersorganisatie die subsidie van de gemeente ontvangt, zodat deze vrijwilligersorganisatie geen subsidie voor huurkosten bij de gemeente hoeft aan te vragen.

Artikel 8 - Functie Regietafel Welzijn

  • 1.

    De gemeente organiseert periodiek een (ambtelijke) Regietafel Welzijn met onder andere het doel om het welzijnswerk beter te laten aansluiten op de behoeften van de inwoners en tot betere, integrale samenwerking in het zorg- en welzijnsnetwerk te komen. Op de regietafel wordt de samenhang van de subsidieaanvragen besproken met de subsidiepartners;

  • 2.

    De deelnemers van de Regietafel bespreken de jaarlijks aangeleverde verantwoordingen (Asv artikel 16 lid 1, b en c), de ervaringen uit het lokale welzijnsveld, maatschappelijke ontwikkelingen en relevante (data)onderzoeken om samen de ontwikkelrichting voor het welzijn te bepalen onder andere voor de activiteitenplannen voor het volgende jaar;

  • 3.

    De activiteitenplannen en de incidentele projectsubsidies van de drie welzijnsorganisaties uit de subsidieaanvraag worden voor indiening van de aanvraag besproken en afgestemd op de Regietafel Welzijn;

  • 4.

    De regietafel kan advies uitbrengen aan het college over de richting van het welzijnswerk in de sociale basis en over integraliteit van welzijn en de sociale basis, onder andere door advies te geven over incidentele welzijnssubsidies;

  • 5.

    Indien de regietafel niet tot overeenstemming komt wordt het geschil op het bestuurlijk niveau binnen de gemeentelijke organisatie voorgelegd, waarna de gemeente als subsidieverlener tot een beslissing te komt;

  • 6.

    De gemeente organiseert jaarlijks eenmaal een bestuurlijke overleg met de organisaties van de Regietafel;

  • 7.

    De Regietafel stelt zelf haar werkwijze vast;

  • 8.

    De Regietafel Welzijn kan worden uitgebreid naar een Regietafel Sociale Basis, waarin naast welzijnsorganisaties ook andere (gesubsidieerde) partijen uit de sociale basis zijn vertegenwoordigd.

Artikel 9 - Voorwaarden voor meerjarensubsidie

  • 1.

    Om voor een subsidie in aanmerking te komen, moet een aanvrager aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • a.

    De vereisten voor subsidieaanvraag uit de Asv Nunspeet 2019;

  • b.

    De aanvraag meerjarensubsidie bestaat uit één afgestemde aanvraag waarin de aanvragers voor hun eigen organisatie jaarlijks een activiteitenplan met begroting bij de gemeente indienen;

  • c.

    In de aanvraag structurele welzijnsactiviteiten wordt onderscheid gemaakt in vier levensfasen (inclusief doelen die zijn geformuleerd in het Integraal beleidsplan sociaal domein 2022 – 2025):

  • i.

    Start van het leven (-9 maanden tot 4 jaar)

  • ii.

    Opgroeien (4 – 18 jaar)

  • iii.

    Het volwassenleven (16 – 67 jaar)

  • iv.

    Een nieuwe start en werkelijkheid (vanaf 60 jaar);

  • d.

    De aanvragers van de structurele welzijnsactiviteiten werken gezamenlijk actief aan het aanbod voor inwoners en laten in de jaarlijkse analyse, leerpunten en verantwoording zien hoe ze een bijdrage leveren aan de maatschappelijke effecten zoals genoemd in artikel 5 lid 4 van deze deelverordening. De analyse en leerpunten worden op de Regietafel besproken;

  • e.

    De aanvrager werkt ook met vrijwilligers.

Artikel 10 – Voorwaarden subsidieverlening aan Wijkontmoetingscentra

  • 1.

    Voor de organisaties zoals genoemd in artikel 6, lid 2, is het mogelijk een subsidie te ontvangen voor het opzetten en/of in stand houden van wijkontmoetingscentra;

  • 2.

    Deze organisaties functioneren als hoofdaannemer die de subsidie aanvraagt. Zij kunnen gebruik maken van onderaannemers om activiteiten aan te bieden die passen binnen de wijk en de doelgroep;.

  • 3.

    De gemeenteraad stelt jaarlijks het beschikbare budget zoals genoemd in artikel 7, lid 1, vast in de gemeentebegroting;

  • 4.

    De aanvrager geeft bij de aanvraag tot het ontvangen van deze subsidie aan, hoe deze bijdraagt aan de gestelde doelen ten aanzien van maatschappelijke ondersteuning en hoe deze aansluit bij de wensen vanuit de wijk;

  • 5.

    Het wijkontmoetingscentrum (WOC) beantwoordt aan de (zorg- en welzijns)behoefte van de (zelfstandig wonende) burgers in het aandachtsgebied van het WOC. Door de behoeftes van de bewoners te peilen en hen te betrekken bij de realisatie van hún centrum dragen ze het initiatief in belangrijke mate zelf;

  • 6.

    De welzijnsorganisaties faciliteren en stimuleren burgerinitiatieven vanuit de wijkontmoetingscentra, en stimuleren inwoners tot participatie;

  • 7.

    Het WOC is gericht op ontmoeting tussen burgers onderling, burgers en zorg- en welzijnsorganisaties en organisaties onderling. Door ontmoeting en de opzet van het WOC wordt de sociale samenhang en de betrokkenheid op de eigen buurt/wijk versterkt en burgerkracht/samenkracht gemobiliseerd;

  • 8.

    Het wijkontmoetingscentrum biedt algemene- en maatwerkvoorzieningen vanuit Wmo-financiering;

  • 9.

    Inwoners die in het aandachtsgebied wonen van het wijkontmoetingscentrum en toegang hebben tot niet-Wmo gefinancierde zorg (zoals de Wet langdurige zorg) kunnen voor individuele en niet-structurele zorgvragen terecht bij het WOC.

Artikel 11 – Voorwaarden subsidieverlening voor onafhankelijke cliëntondersteuning

  • 1.

    Eisen voor onafhankelijke cliëntondersteuning:

  • a.

    De cliëntondersteuner moet onafhankelijk zijn van de organisaties die indicaties stellen en de zorg of welzijnsactiviteiten leveren;

  • b.

    Zo mogelijk betrekt de cliëntondersteuner het sociale netwerk van de inwoner met een ondersteuningsvraag bij het zoeken naar oplossingen, bijvoorbeeld familie, mantelzorgers en vrijwilligers;

  • c.

    De cliëntondersteuner kent het lokale zorg- en welzijnsaanbod en kan ter ondersteuning van de hulpvrager aanwezig zijn bij het gesprek met een indicatiesteller;

  • d.

    De ondersteuning dient gratis en vrij toegankelijk te zijn voor alle inwoners.

Artikel 12 - Kwaliteitseisen

  • 1.

    De aanvrager committeert zich in de komende subsidieperiode om te voldoen aan de kwaliteitseisen,

  • a.

    zoals geformuleerd in het kwaliteitslabel Sterk Sociaal Werk (van Sociaal Werk Nederland) voor de onderdelen:

  • i.

    Vakmanschap welzijnsprofessionals;

  • ii.

    Dienstverlening welzijn;

  • iii.

    Organisatie & bestuur;

  • b.

    of een ander vergelijkbaar kwaliteitslabel naar oordeel van de gemeente (onder andere: Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector(HKZ) of ISO 9001), met uitzondering van subsidies op basis van deze deelverordening die onder het drempelbedrag van € 5000,- liggen;

  • 2.

    De medewerkers van de aanvrager voldoen aan de volgende kwaliteitseisen:

  • a.

    Medewerkers uit het primaire werkproces en vrijwilligers die met vertrouwelijke gegevens, kwetsbare personen, geld of goederen werken beschikken over een VOG,

  • b.

    Medewerkers uit het primaire werkproces beschikken over een kwaliteitsregistratie op Registerplein of Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ);

  • 3.

    De dienstverlening is gericht op contact met inwoners en signaleert wensen, behoeften, problemen en ambities, en onderhoudt actief het contact met de inwoners. De welzijnsorganisaties werken hiertoe ook vindplaatsgericht;

  • 4.

    De ondersteuning is gericht op het vergroten van de zelf- of samenredzaamheid van de inwoner(s), zodat deze zo zelfstandig mogelijk kan/kunnen participeren;

  • 5.

    De dienstverlening is voor alle inwoners van de gemeente toegankelijk, helder en aansprekend;

  • 6.

    In de subsidievaststelling wordt vastgelegd hoe de resultaten gemeten worden en wie dit meet, mede op basis van het voorstel in de subsidieaanvraag;

  • 7.

    De subsidieaanvragers werken datagedreven om wensen en behoeften te signaleren en de tevredenheid van de ondersteunde inwoners te onderzoeken;

  • 8.

    De aanvrager neemt deel aan relevante netwerken voor informatie-uitwisseling en signalering;

  • 9.

    De aanvrager leeft de meldcode huiselijk geweld na, beschikt over en faciliteert een aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en maakt gebruik van de kindcheck. In geval van onveiligheid in gezinnen/huishoudens wordt gefaseerd samengewerkt aan veiligheid/TOP3;

  • 10.

    De aanvrager beschikt over een klachtenregeling;

  • 11.

    De aanvrager beschikt over een vrijwilligersbeleid;

  • 12.

    De aanvrager werkt aan de ontwikkeling van vrijwilligers en/of stagiaires.

Artikel 13 – Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in de Asv en Awb wordt de subsidie geweigerd als:

  • 1.

    De aanvrager geen welzijnsactiviteiten verricht;

  • 2.

    De aanvrager niet minstens één jaar voorafgaand aan de indiening van de aanvraag binnen de gemeente Nunspeet actief was op het gebied waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

  • 3.

    De activiteit niet past binnen de visie of het integrale beleid sociaal domein of het lokale Wmo-beleid, gezondheidsbeleid en/of jeugdbeleid van de gemeente Nunspeet.

Hoofdstuk 4 – Overige bepalingen

Artikel 14 – Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van de verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt jaarlijks verslag gedaan aan de gemeenteraad.

Artikel 15 – Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 26-09-2023.

Artikel 16 – Citeertitel

Deze deelverordening kan worden aangehaald als Deelverordening subsidie welzijn in de sociale basis, wijkontmoetingscentra en onafhankelijke cliëntondersteuning gemeente Nunspeet 2023.

 

 

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 26-09-2023.

Burgemeester en wethouders van Nunspeet,

de secretaris, de burgemeester,

Naar boven