Gemeenteblad van Drechterland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drechterland | Gemeenteblad 2023, 424920 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drechterland | Gemeenteblad 2023, 424920 | beleidsregel |
Beleidsregel inburgering 2023 gemeente Drechterland
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Drechterland
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de Wet inburgering 2021;
overwegende dat het gewenst is een beleidsregel vast te stellen betreffende de uitvoering van de in de Wet inburgering 2021 en aanverwante regelgeving aan het college van burgemeester en wethouders verleende taken en bevoegdheden;
vast te stellen de beleidsregel inburgering 2023 gemeente Drechterland
In opdracht van de gemeente neemt het RIT bij de inburgeraar een brede intake af. Met de informatie uit deze brede intake verkrijgt het RIT een beeld van de startpositie en de ontwikkelingsmogelijkheden van de inburgeraar. Het RIT geeft in samenspraak met de inburgeraar en op basis van de uitkomsten van de brede intake invulling aan het inburgeringstraject.
Artikel 3. Persoonlijk plan Inburgering en Participatie (PIP)
In het PIP staat wat de inburgeraar moet doen om aan de inburgeringsplicht te voldoen. Het PIP geeft een beeld van de rechten en plichten van de inburgeraar gedurende het inburgeringstraject. Het RIT stemt het PIP af op de persoonlijke situatie, ontwikkelbehoeften en capaciteiten van de inburgeraar.
In opdracht van de gemeente biedt het RIT gezinsmigranten en overige migranten ook toegang tot het duale inburgeringstraject als bedoeld in lid 1. Deelname aan dit inburgeringstraject dienen zij zelf te bekostigen. Met uitzondering van de MAP en PVT, deze onderdelen worden wel door de gemeente bekostigd.
Artikel 10. Handhaving verplichtingen bij de brede intake
Wanneer de inburgeraar na de schriftelijke waarschuwing niet verschijnt voor de brede intake of onvoldoende meewerkt, legt het RIT in overeenstemming met het gestelde in art. 3.1.1 van de nota van toelichting op Besluit een boete op. De hoogte van de boete is vastgesteld in artikel 7.1 lid 1 van het Besluit inburgering 2021.
Voordat het RIT een boete oplegt, wordt onderzocht waarom de inburgeraar niet komt of onvoldoende meewerkt. De inburgeraar krijgt in een gesprek hierover de gelegenheid een verklaring te geven. Wanneer de inburgeraar niet verschijnt bij dit gesprek, biedt het RIT hem of haar de gelegenheid zijn of haar zienswijze binnen twee weken kenbaar te maken.
Het RIT legt een bestuurlijke boete op aan de inburgeringsplichtige als deze niet is verschenen of onvoldoende meewerkt binnen de op grond van het in het zevende lid vastgestelde termijn.
Wanneer de inburgeraar ook na deze boete niet verschijnt voor de brede intake of onvoldoende meewerkt aan de brede intake, voltooit het RIT de brede intake in afwezigheid van de inburgeraar. De tweede en derde volzin van het vierde lid zijn van overeenkomstige toepassing.
Artikel 11. Handhaving tijdens het inburgeringstraject
Voordat het RIT een boete oplegt, wordt onderzocht waarom de verplichtingen niet zijn nagekomen. De inburgeringsplichtige krijgt in een gesprek hierover de gelegenheid een verklaring te geven. Wanneer de inburgeringsplichtige niet verschijnt bij dit gesprek, biedt de gemeente hem of haar de gelegenheid zijn of haar zienswijze binnen twee weken kenbaar te maken.
Op basis van het gesprek met de inburgeraar, dan wel zijn zienswijze bepaalt het RIT de mate van verwijtbaarheid. Het RIT stemt de hoogte van de boete daarop af, met inachtneming van artikel 7.1, tweede tot en met vijfde lid, van het Besluit Inburgering 2021. De boete wordt opgelegd in overeenstemming met het gestelde in art. 3.1.2 van de nota van toelichting op Besluit.
Artikel 12. Samenhang met handhaving op grond van de Participatiewet
Wanneer een inburgeraar die een bijstandsuitkering ontvangt zich niet houdt aan verplichtingen en afspraken in het PIP, waarin de nadruk ligt op het vergroten van de taalbeheersing en aan overige afspraken en verplichtingen in het PIP, legt het RIT bij voorkeur een boete op grond van de Wet inburgering op. In dat geval wordt de bijstandsuitkering voor dezelfde gedraging niet verlaagd.
Wanneer een inburgeraar een bijstandsuitkering op grond van de Participatiewet ontvangt en zich niet houdt aan verplichtingen en afspraken in het PIP, waarin de nadruk ligt op het bevorderen van participatie en het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt, vindt bij voorkeur verlaging van de uitkering plaats op grond van artikel 18 van de Participatiewet en de afstemmingsverordening het RIT. Het gaat hierbij om verplichtingen en afspraken anders dan in het aanbod in de MAP. De gemeente legt voor dezelfde gedraging dan geen bestuurlijke boete op grond van de Wet inburgering op.
Bij de keuze tussen enerzijds handhaving op grond van de Participatiewet door een verlaging van de uitkering en anderzijds handhaving op grond van de Wet inburgering via een boete weegt het RIT af welke wijze van handhaving, rekening houdend met de gevolgen hiervan voor de inburgeraar, naar zijn oordeel het best bijdraagt aan het beoogde effect, te weten het succesvol voltooien van het inburgeringstraject.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-424920.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.