Gemeenteblad van Dordrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dordrecht | Gemeenteblad 2023, 421539 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dordrecht | Gemeenteblad 2023, 421539 | ander besluit van algemene strekking |
Subsidieregeling bestrijding onderwijsachterstanden gemeente Dordrecht
Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente DORDRECHT;
gezien het voorstel inzake Vaststellen Subsidieregeling Bestrijding Onderwijsachterstanden Gemeente Dordrecht;
overwegende dat de Dordtse onderwijsvisie 2020-2030 is vastgesteld op 7 oktober 2019;
gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2 t/m 4 van de Algemene subsidieverordening Dordrecht;
vast te stellen de navolgende Subsidieregeling bestrijding onderwijsachterstanden gemeente Dordrecht
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
VE-peuteropvang: een peuteropvang waar gebruik wordt gemaakt van VE-programma's, die voldoet aan de basisvoorwaarden voor de kwaliteit van de kinderopvang en de basisvoorwaarden voor de kwaliteit van voorschoolse educatie zoals opgenomen in de Wet Kinderopvang en is ingeschreven als VE-locatie in het LRK;
Hoofdstuk 2 Procedurele bepalingen
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Het college kan subsidie verlenen voor:
de inzet van VE-thuis, of vergelijkbare programma's voor peuters, ter bevordering van hun onderwijskansen, met het accent op het vergroten van de woordenschat en leesbeleving en het bevorderen van een ondersteunend en stimulerend gezinsklimaat door scholing, vervangingsuren van pedagogisch medewerkers of de aanschaf van themaboekjes en werkmaterialen;
Het college kan, afhankelijk van de genoemde opties per hoofdstuk, op grond van deze regeling de volgende subsidies verstrekken:
Het college stelt een subsidieplafond vast voor deze regeling vóór 1 augustus voorafgaand aan het betreffende kalenderjaar.
Op grond van deze regeling kan het college subsidie verstrekken aan:
de basisscholen met gemiddelde risico's op leerachterstanden bij hun leerlingen. Deze basisscholen worden geselecteerd op basis van de OAB-scan en nemen geen deel aan het Dordts Leerprogramma. In de meest recente OAB-scan gaat het om de scholen op plek 11 t/m 20. Zij kunnen subsidie aanvragen voor activiteiten die vallen onder artikel 3 sub f t/m i;
Hoofdstuk 3 Subsidie voor investeringen in kwaliteit VE
Artikel 9 Hoogte van de subsidie voor investeringen in de kwaliteit van VE
De subsidie die vanaf 2024 voor een VE-groep kan worden aangevraagd als vergoeding voor investeringen in de kwaliteit van VE is een vast bedrag, dat jaarlijks wordt geïndexeerd met de index die door de gemeenteraad voor het betreffende wordt vastgesteld. Voor 2024 bedraagt dit bedrag voor:
Artikel 10 Aanvullende aanvraageisen
Artikel 11 Subsidieverplichtingen
Hoofdstuk 4 Subsidie voor uren VE- en reguliere peuteropvang
Artikel 12 Hoogte van de subsidie
Het consultatiebureau stelt vast of een kind een doelgroeppeuter is. Wanneer dit het geval is, geeft het een indicatie af waarmee het kind recht heeft op VE-peuteropvang. Een doelgroeppeuter heeft wettelijk jaarlijks recht op 960 uur VE-opvang vanaf 2,5 tot 4 jaar. Daarnaast is het met deze subsidie mogelijk om een doelgroeppeuter al VE-peuteropvang aan te bieden vanaf 2,25 jaar.
voor doelgroeppeuters in de dagopvang van 2,25 - 4 jaar die in de periode direct voor de leeftijd van 2,25 jaar aantoonbaar over minder dan drie verschillende dagen per week hele dagopvang afnamen en vanaf 2,5 jaar contractueel tenminste 640 uur per jaar afnemen, verdeeld over tenminste drie verschillende dagen per week: 320 uur per jaar maal het hogere subsidietarief voor doelgroeppeuters.
Aan ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag wordt een ouderbijdrage in rekening gebracht volgens de gemeentelijke ouderbijdragetabel peuteropvang, die de tabel van de belastingdienst volgt. Daarbij geldt dat de inkomenscategorieën tot en met 120% van het wettelijk sociaal minimum geen ouderbijdrage hoeven te betalen en dat die kosten volledig subsidiabel zijn.
Artikel 14 Aanvullende aanvraageisen
Onverminderd artikel 11 van de Algemene subsidieverordening Dordrecht wordt de aanvraag geheel of gedeeltelijk geweigerd indien, de aanvrager de kosten als bedoeld in artikel 12 bij de ouders van de kinderen in rekening kan brengen op basis van de Wet kinderopvang.
Hoofdstuk 5 Subsidie voor internationale schakelklassen
Een aanvraag voor een schooljaarsubsidie op grond van dit hoofdstuk wordt ingediend uiterlijk 1 juli in het schooljaar voorafgaand aan de subsidieperiode.
Artikel 18 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Een ISK biedt kinderen de hele week ondersteuning in de Nederlandse taal als tweede taal. Een ISK kan maximaal de kostprijs per klas aan subsidie ontvangen. Dit bedrag wordt jaarlijks met de aanbieder geëvalueerd en bij de verantwoording vastgesteld. Voor schooljaar 2023-2024 bedraagt dit bedrag € 43.000 per klas.
Daarnaast kan een ISK subsidie ontvangen voor het vervoer van leerlingen, eventuele extra huurkosten, een onderwijsassistent in de plusklas en voor de inzet van tolken. Ook hiervoor geldt dat het slechts gaat om de kostprijs en dat deze jaarlijks met de aanbieder geëvalueerd wordt. Voor schooljaar 2023-2024 bedragen deze kosten € 75.000.
Hoofdstuk 6 Aanvullende programma's t.b.v. onderwijs, ouderbetrokkenheid, kennisontwikkeling en –deling en eenmalige activiteiten
Artikel 21 Beoordelingscriteria
De aanvragen voor de activiteiten als beschreven in artikel 3 sub f t/m i worden beoordeeld volgens de volgende criteria:
Hoofdstuk 7 Verantwoorden subsidie
Hoofdstuk 8 Overgangs- en slotbepalingen
Het College kan, in bijzondere gevallen, een of meerdere artikelen van deze subsidieregeling, met uitzondering van artikel 1 t/m 3, 11 t/m 13, 16, 23, 25 en 26 buiten toepassing laten of daarvan afwijken, indien onverkorte toepassing ervan gelet op het belang van de aanvrager leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. De reden voor het toepassen van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-421539.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.