Gemeenteblad van Laarbeek
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Laarbeek | Gemeenteblad 2023, 419574 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Laarbeek | Gemeenteblad 2023, 419574 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Algemene Subsidieverordening gemeente Laarbeek
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Vaststellingsbeschikking: de beschikking waarbij de subsidie definitief wordt vastgesteld, nadat de gesubsidieerde activiteiten hebben plaatsgevonden, en waarbij beoordeeld is of de subsidieontvanger aan zijn verplichtingen heeft voldaan en op welk subsidiebedrag de subsidieontvanger daadwerkelijk recht heeft. De vaststellingsbeschikking is een onvoorwaardelijke aanspraak op uitbetaling van een bepaald geldbedrag.
Deze verordening is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college op de volgende beleidsterreinen, met uitzondering van subsidies waarvoor bij afzonderlijke verordening een uitputtende regeling is getroffen en subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, van de wet (subsidies waarvoor geen wettelijke grondslag nodig is):
Jaarlijkse (structurele) subsidies:
Bij vrijwilligersorganisaties: verenigingen leveren een belangrijke bijdrage aan de mentale en fysieke gezondheid van onze inwoners. Vrijwilligersorganisaties dienen een aanvraag in met als doel samen werken aan het realiseren en in stand houden van een vitale en zorgzame samenleving. Het accent van subsidies aan vrijwilligersorganisaties ligt op waardering voor het organiseren van activiteiten die bijdragen aan de beleidsdoelen.
Bij professionele organisaties: bij subsidies aan professionele organisaties zijn voorwaarden verbonden aan het toekennen en vaststellen van de subsidies met als doel om in zoveel mogelijk vragen van inwoners te voorzien met lokaal aanbod. Het accent bij subsidies aan professionele organisaties ligt op het behalen van beleidsdoelen.
Artikel 8. Weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden
Het college kan voor subsidies, binnen door de raad vast te stellen beleidsterreinen of onderdelen daarvan, bepalen dat de gevraagde subsidie kan worden geweigerd of de verleende subsidie kan worden ingetrokken in het geval en onder voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur (BIBOB).
Artikel 9. Verstrekking en eindverantwoording subsidies tot en met € 5.000
Jaarlijks wordt een steekproef getrokken van 10 organisaties. Bij deze organisaties wordt onderzocht of de activiteiten zijn uitgevoerd en of deze activiteiten ook uitgevoerd zouden kunnen worden zonder subsidie. Voor dit laatste wordt onder andere inzicht gevraagd in de jaarrekening of ledenregisters. De steekproef heeft daarnaast tot doel om te onderzoeken op welke wijze organisaties bijdragen aan de beleidsdoelen.
Artikel 10. Verstrekking en eindverantwoording subsidies boven de € 5.000
Als een verantwoording niet voor het tijdstip, bedoeld in artikel 10, tweede lid ingediend is, kan het college de subsidieontvanger schriftelijk een nieuwe termijn stellen. Als de aanvraag niet binnen deze termijn wordt ingediend, kunnen zij overgaan tot ambtshalve vaststelling en kan overgegaan worden tot terugvordering zoals bedoeld in artikel 8, derde lid van deze verordening.
Artikel 11. Subsidievaststelling subsidies van meer dan € 5.000
Als een verantwoording niet voor het tijdstip, bedoeld in artikel 10, tweede lid ingediend is, kan het college de subsidieontvanger schriftelijk een nieuwe termijn stellen. Als de aanvraag niet binnen deze termijn wordt ingediend, kunnen zij overgaan tot ambtshalve vaststelling en kan overgegaan worden tot terugvordering zoals bedoeld in artikel 8.
Artikel 12. Algemene verplichtingen van subsidieontvanger
Als aannemelijk is dat een of meer van de activiteiten waarvoor de jaarlijkse of éénmalige subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet, niet tijdig of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan, meldt de subsidieontvanger dat onverwijld schriftelijk aan het college.
Artikel 13. Bijzondere verplichtingen van subsidieontvanger
Bij subsidieregeling of verleningsbeschikking kan worden bepaald dat de subsidieontvanger, voor zover het verstrekken van de subsidie heeft geleid tot vermogensvorming, daarvoor aan het college een vergoeding verschuldigd is als zich een gebeurtenis voordoet als bedoeld in artikel 4:41, tweede lid, van de Algemene Wet Bestuursrecht. Daarbij wordt tevens aangegeven hoe de hoogte van de vergoeding wordt bepaald.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-419574.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.