Gemeenteblad van Leiden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiden | Gemeenteblad 2023, 41918 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiden | Gemeenteblad 2023, 41918 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Beheerregeling gemeentelijke basisregistratie personen 2022
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,
uit oogpunt van privacy, beveiliging, beheer en toezicht is het noodzakelijk voor de Basisregistratie Personen (BRP) een aantal taken te benoemen en vast te leggen in een regeling waarin de hoofdlijnen op dit beheer zijn geregeld. Los van de noodzaak verplicht ook de wetgever het college van burgemeester en wethouders via artikel 1.11 Wet BRP, zich te houden aan de nadere regels van de systeembeschrijving (Logisch Ontwerp GBA). Het logisch ontwerp schrijft in hoofdstuk 8 de aanwijzing door burgemeester en wethouders voor van functionarissen die een aantal beheertaken uitvoeren. In deze regeling worden alleen de taken beschreven die betrekking hebben op de BRP.
De gemeentebrede taken die noodzakelijk zijn worden belegd in een afzonderlijke beheerregeling.
De regeling is formeel gezien bedoeld voor de gegevensverwerking in de Gemeentelijke BRP. Op de gegevens van inwoners en niet-inwoners in het gegevensmagazijn is de Algemene Verordening Gegevensbescherming en het Strategisch Regionaal Gemeentelijk Informatiebeveiligingsbeleid;
Hoofdstuk 2 – Aanwijzen functionarissen
Het college van burgemeester en wethouders wijst functionarissen aan die belast worden met:
Hoofdstuk 3 – Het Informatiebeheer BRP
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
Hoofdstuk 4 Het beveiligingsbeheer BRP
De beveiligingsbeheerder is bevoegd om gevraagd en ongevraagd advies te geven met betrekking tot de beveiligingsvoorschriften voortvloeiende uit de Wet BRP aan:
Hoofdstuk 6 – Het Gegevensbeheer BRP
De Gegevensbeheerder BRP is verantwoordelijk voor:
het binnen 5 werkdagen in behandeling nemen van meldingen van een overheidsorganen, waarbij gerede twijfel bestaat over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de basisregistratie personen opgenomen (authentieke) gegevens en stelt het overheidsorgaan in kennis van de genomen beslissing.
De Gegevensbeheerder BRP is bevoegd, in overleg met de informatiebeheerder, de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen.
Hoofdstuk 8 – De Toezichthouder BRP
De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De toezichthouder controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
Hoofdstuk 9 – De fraudecoördinator BRP (onderdeel van de LAA)
De fraudecoördinator BRP is verantwoordelijk voor het nagaan van signaleringen over fraude- en/of twijfelgevallen bij de identificatie of het opgeven van informatie aan de gemeente. Hieronder valt ook adresfraude.
De fraudecoördinator is bevoegd om binnengemeentelijke bronnen te raadplegen en te combineren met als doel om fraudegevallen op te sporen.
Hoofdstuk 10 – Het functioneel beheer BRP
De functioneel beheerder is bevoegd tot het geven van aanwijzingen aan de gegevensverwerkers die rechtstreeks toegang hebben tot de basisregistratie personen.
Hoofdstuk 11 Het technisch beheer BRP
De technisch beheerder adviseert, samen met de leverancier, de informatiebeheerder over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van de gemeentelijke voorziening.
De technisch beheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van de gemeentelijke voorziening en rapporteert hierover aan de informatiebeheerder.
Hoofdstuk 12 – Regionale werkgroep informatiebeveiliging Burgerzaken
Een regionale werkgroep is belast met de voorbereiding van het regionale beveiligingsbeleid voor Burgerzaken, waaronder de Verordening gegevensverstrekking BRP, het Privacyreglement BRP en aangehaakte gegevens, de Beheerregeling BRP, alle procedures en rapportages met betrekking tot Burgerzakentaken. Wanneer dit noodzakelijk is, kunnen gemeenten afwijken van de regionale procedures en rapportages.
In de Beheerregeling gemeentelijke basisregistratie personen 2022 wordt algemeen uitgegaan van één gemeentebestuur, zo ook in het voorbeeld van de VNG. In Leiden kennen wij een andere structuur waarbij taken of bevoegdheden gedeeltelijk of in zijn geheel zijn belegd bij het SP71 (een gemeenschappelijke regeling werkorganisatie).
Bij de totstandkoming van de beheerregeling moet worden gelet op de taken en verantwoordelijkheden die behoren tot de gemeente of het SP71. Ook moet bekeken worden of bepaalde taken uitgevoerd of onder de verantwoordelijkheid van het SP71 mogen vallen (juridisch) en daarnaast ook aansluit bij de rol die het SP71 voor de gemeente vervuld.
Uitgangspunt bij de verdeling van taken en rollen is aangenomen dat de afdeling Burgerzaken enkel verantwoordelijk kan worden gehouden voor de BRP gegevens tot aan de aanlevering aan het gegevensmagazijn. Na aanlevering vallen de gegevens rechtstreeks onder de AVG en buiten de scoop van de afdeling Burgerzaken. Alle taken die volgen na aanlevering van gegevens aan het gegevensmagazijn vallen rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van het SP71.
Daarnaast heeft het SP71 nog verschillende taken als het gaat om Privacy en technisch beheer waarbij het rechtstreeks ondersteunt bij het juist functioneren van BRP gerelateerde applicaties en hieraan verbonden procedures.
De huidige verdeling van rollen en verantwoordelijkheden (in de beheerregeling van 2017), dekt onvoldoende het beheer in samenwerking met het SP71. De beschreven procedures, overleggen en de benoemde rollen worden onvoldoende uitgevoerd of vervuld.
Ten behoeve van de juiste uitvoering van de rollen en verantwoordelijkheden is ervoor gekozen om een aparte beheerregeling op te stellen voor de BRP-gegevens tot aan de aanlevering aan het gegevensmagazijn en een aparte beheerregeling op te stellen voor de gegevens na aanlevering aan het gegevensmagazijn.
In het bovenliggend document is de beheerregeling voor de BRP-gegevens tot aan de aanlevering aan het gegevensmagazijn te vinden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-41918.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.