Subsidieregeling wijk- en dorpsraden gemeente Almelo 2023

Intitulé

Het college van Burgemeester en wethouders van Almelo,

 

overwegende dat de gemeente inzet op wijkgericht werken om de leefbaarheid in de wijken, buurten en dorpen op peil te houden en te verbeteren; het van belang is om inwoners te betrekken; en dit vraagt om samenwerking met verschillende partners, waaronder wijk- en dorpsraden.

 

gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Almelo 2013 en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit vast te stellen de ‘Subsidieregeling wijk- en dorpsraden gemeente Almelo’

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

1. In deze regeling wordt verstaan onder Algemene subsidieverordening: de Algemene subsidieverordening gemeente Almelo 2013.

 

2. Wijk- of dorpsraad: een statutair in de gemeente Almelo gevestigde stichting of vereniging die zich richt op het stimuleren van de leefbaarheid en het bevorderen van de sociale samenhangen in eigen wijk of dorp.

 

3. Organisatiekosten: kosten voor bestuur, secretariaat, bankzaken, reguliere bestuursvergaderingen (incl. kleine consumpties), representatie en verzekeringen.

 

4. Actieve bestuursleden: bestuursleden die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en meer dan de helft van de bestuursvergaderingen bijwonen.

 

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

1. Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor de organisatiekosten van wijk- en dorpsraden.

 

2. Kosten voor het uitvoeren van plannen en activiteiten door een wijk- of dorpsraad vallen niet onder deze subsidieregeling.

 

 

Artikel 3 Procedurebepalingen

1. Voor de uitvoering van deze subsidieregeling loopt een subsidiejaar van 1 januari t/m 31 december. Een subsidietijdvak behelst een periode van 4 jaar, waarbij het eerste tijdvak aanvangt op 1 januari 2024, het tweede op 1 januari 2028 en zo verder. Een aanvraag voor een subsidie op grond van deze uitvoeringsregeling voor het tijdvak 2024-2027 wordt gedaan uiterlijk op 1 december 2023. Een aanvraag voor een subsidie wordt voor de opvolgende subsidietijdvakken gedaan uiterlijk 1 september in het jaar voorafgaand aan de periode van 4 jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.

 

2. Wanneer eenmaal de aanvraag is beschikt voor een periode van vier jaar, dan hoeft de aanvrager voor het tweede, derde en vierde jaren geen nieuwe aanvraag te doen.

 

3. Subsidies, op basis van deze uitvoeringsregeling verstrekt, worden door het college:

a. direct vastgesteld of;

b. ambtshalve vastgesteld binnen 13 weken, na eindiging van een subsidietijdvak.

 

4. Bij een ambtshalve vaststelling als bedoeld in het derde lid, onderdeel b, kan het college de aanvrager verplichten om op de door haar aangegeven wijze aan te tonen dat de wijk- of dorpsraad voldoet aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.

 

5. In afwijking van het bepaalde in het eerste lid, kan een wijk- of dorpsraad die is opgericht voor 1 januari 2023 tot 1 september 2024 nog een aanvraag indienen voor het subsidietijdvak 2024 – 2027, in het geval dat op 1 december 2023 nog niet werd voldaan aan het bepaalde in artikel 4, tweede lid, uit deze regeling.

 

6. Als de wijk- of dorpsraad gedurende een subsidietijdvak haar taken neerlegt of wordt opgeheven dan wordt de toegekende subsidie voor de opvolgende subsidiejaren in het subsidietijdvak beëindigd en teruggevorderd.

 

 

Artikel 4 Inhoudelijke criteria waaraan de aanvragen worden getoetst

1. De aanvragende wijk- of dorpsraad dient gericht te zijn op het bevorderen van de leefbaarheid in de wijk of het dorp;

- het onderhouden en bevorderen van contacten met, alsmede het uitbrengen van advies, aan overheids- en andere instanties en personen die invloed hebben op de verwezenlijking van het doel van de wijk- of dorpsraad

- het zoveel mogelijk betrekken van bewoners bij en regelmatig informeren over de activiteiten van de wijk- of dorpsraad - het op andere manieren bevorderen van communicatie tussen de wijk- of dorpsraad en de bewoners en andere bij de activiteiten van de wijk betrokken personen of instellingen.

 

2. De aanvragende wijk- of dorpsraad dient minimaal 4 actieve bestuursleden te hebben.

 

3. De aanvragende wijk- of dorpsraad dient minimaal vijf vergaderingen per jaar te houden waaronder tenminste één algemene openbare vergadering waarin rekening en verantwoording wordt afgelegd.

 

4. Voor de grenzen van het werkgebied van de wijk- en dorpsraden wordt in principe uitgegaan van de CBS wijk- en buurtindeling.

 

5. Per wijk of dorp wordt er aan maximaal één wijk- of dorpsraad subsidie verleend.

 

6. Het subsidiebedrag is € 750,- per jaar.

 

Artikel 5 Algemene regels

1. In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet of onduidelijk is, beslist het college. In bijzondere gevallen kan het college gemotiveerd van deze regels afwijken.

 

2. Tussentijdse veranderingen die van invloed zijn op de subsidie moet de wijk- of dorpsraad doorgegeven aan de gemeente.

 

 

Artikel 6 Slotbepalingen

1. Deze regeling treedt in werking op de dag na publicatie van deze bekendmaking.

 

2. De regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling wijk- en dorpsraden.

 

 

Vastgesteld door burgemeester en wethouders van Almelo op 26 september 2023.

Naar boven