Gemeenteblad van Bloemendaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bloemendaal | Gemeenteblad 2023, 41719 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bloemendaal | Gemeenteblad 2023, 41719 | beleidsregel |
Rectificatie: Beleidsregels jobcoaching Bloemendaal 2022
[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat in de oorspronkelijke publicatie de toelichting ontbreekt. De oorspronkelijke publicatie is op 17 januari 2023 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2023, 20470.]
Artikel 10, eerste lid, en artikel 10da van de Participatiewet;
Artikel 11 van de Re-integratieverordening Participatiewet IOAW, IOAZ Bloemendaal 2017;
Jobcoaching heeft als doel dat een werknemer (uiteindelijk) zonder ondersteuning van een jobcoach bij een reguliere werkgever werkzaam kan zijn en blijven. Dit betekent dat de werknemer aan het einde van de jobcoachingsperiode zelfstandig zijn werk kan uitvoeren en/of de werkgever zelf in staat is hem (verder) te begeleiden op zijn werkplek.
Artikel 3. Taken en verantwoordelijkheden
Een jobcoach begeleidt een werknemer gedurende een maximale periode op de werkplek bij het verrichten van zijn of haar werkzaamheden. Daarnaast heeft de jobcoach de taak om belemmeringen weg te nemen. Deze ondersteuning heeft als doel de werknemer in staat te stellen na afloop van de jobcoaching zelfstandig het werk uit te voeren.
Jobcoaching kan worden ingezet voor personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a, van de Participatiewet voor zover zij:
Artikel 8. Intensiteit en kosten
Voor de verschillende soorten jobcoaches gelden de volgende vergoedingen:
voor de vergoeding van de jobcoachinzet door een collega-werknemer, wordt het begeleidingsniveau ‘licht’ gehanteerd en wordt vertaald naar een maximum bedrag en maximaal te besteden aantal uren. De vergoeding wordt gebaseerd op de normbedragen voorzieningen van het UWV. Bij wijziging van de normbedragen door het UWV worden de vergoedingen overeenkomstig aangepast met ingang van het nieuwe kalenderjaar.
de strategische gemeentelijke re-integratie contractpartners ontvangen de vergoeding via een jaarlijks lumpsum bedrag, te betalen in twee termijnen. Dit bedrag is inclusief voorbereidingskosten, reistijd en reiskosten. Voor dit bedrag ontvangen alle personen die tot de doelgroep behoren jobcoaching. Het bedrag wordt gebaseerd op een vergoeding per uur en is exclusief btw.
de vergoeding van de overige externe jobcoach of interne jobcoach niet zijnde een collega werknemer wordt, wat de maximale ureninzet betreft gebaseerd op de percentages zoals genoemd in het schema in de toelichting op dit artikel. De vergoeding qua hoogte per uur is gelijk aan de uurvergoeding die wordt geboden aan de strategische gemeentelijke re-integratiepartners.
Artikel 10. Extra inzet jobcoaching
Extra inzet van jobcoaching afwijkend van de standaard intensiteit is mogelijk:
De volgende zaken dienen na afloop van de jobcoachperiode te worden ingeleverd:
een verantwoording van de geboden uren (naar datum met de uitgevoerde werkzaamheden) en eventuele afwijkingen hierin. Als bijlage dient de urenregistratie jobcoaching ingevuld te worden. Bij afwijking op het toegekende aantal jobcoachuren, kan de gemeente besluiten de marges in acht te nemen die in de toelichting op dit artikel worden gesteld; en
Het college kan afwijken van deze beleidsregel als een strikte toepassing daarvan zal leiden tot een onevenredige benadeling van de aanvrager of ontvanger van de voorziening jobcoaching.
Artikel 15. Intrekking van de oude beleidsregels
De Beleidsregels jobcoaching Bloemendaal 2017, in werking getreden op 15 augustus 2017, worden ingetrokken.
Aldus besloten te Bloemendaal op 29 november 2022,
de secretaris,
P. Dubbe
de burgemeester,
E.J. Roest
Toelichting op de beleidsregels
In deze beleidsregel wordt uitwerking gegeven aan artikel 11 (persoonlijke ondersteuning) van de Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW, IOAZ 2017 van de gemeente Bloemendaal. In deze beleidsregels worden de doelgroepen, het doel, de vormen, de omvang en de voorwaarden voor jobcoaching beschreven. De Beleidsregels zijn bedoeld om sturing en grip te blijven houden op de kwaliteit, intensiteit en kosten van jobcoaching.
Lid 1: Voor de indeling in drie categorieën is aangesloten bij de definities die door G4/UWV gehanteerd worden.
Er zijn twee elementen van belang bij de keuze voor de soort jobcoach:
Lid 2: Indien een werkgever een collega-werknemer laat begeleiden door een overige interne jobcoach, wordt uitgegaan van de voorwaarden van collega-werknemer – en dus van het vaste tarief als bedoeld in artikel 8 lid 1.
Artikel 8. Intensiteit en kosten van de ondersteuning
Lid 1: Het te vergoeden bedrag voor externe jobcoaching is in 2022 € 67,50 per uur (excl. Btw). Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd aan de hand van het Consumentenprijsindex cijfer (Cpi).
Voor interne jobcoaching niet zijnde een collega-werknemer en overige externe jobcoaching geldt het onderstaande schema voor het bepalen van het maximaal in te zetten aantal jobcoachuren.
De percentages staan in relatie tot het aantal contracturen van de werknemer.
Welke intensiteit wordt gehanteerd, wordt aan de hand van het jobcoachplan en de aanvraag beoordeeld, waarin onder meer het aantal en de complexiteit van de doelen en het aantal contactmomenten wordt meegewogen.
Voor het bepalen van het maximale bedrag van de collega-werknemer, geldt onderstaande tabel. De bedragen worden jaarlijks geïndexeerd aan de hand van het Consumentenprijsindex cijfer (Cpi) van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
De bedragen zijn inclusief eventuele bijkomende kosten (bijvoorbeeld reiskosten) en exclusief eventueel verschuldigde BTW.
Omdat de jobcoaching per half jaar wordt toegekend, worden de genoemde bedragen in de beschikking dus gedeeld door twee.
Lid 4: Voor jobcoaching bij proefplaatsing gelden dezelfde regimes als bij een dienstverband. Hiervoor is gekozen om de uitvoering zo eenduidig mogelijk te maken. Dit wijkt wel af van de uitvoering bij het UWV, waar met vaste tarieven bij proefplaatsing wordt gewerkt.
Lid 2: In specifieke gevallen, bijvoorbeeld in geval van langdurige ziekte, kan de inzet van een jobcoach naar een derde jaar verlengd worden.
Lid 3: De noodzakelijkheid van jobcoaching wordt bepaald in overleg tussen de jobcoach en de gemeente. De verantwoording over het jobcoachplan (als bedoeld in artikel 12) wordt hier bij gebruikt. De Jobcoach formuleert samen met werknemer de doelen. Werkgever, werknemer en jobcoach ondertekenen het jobcoachplan. De gemeente beslist.
Artikel 10. Extra inzet jobcoaching
Bij de besluitvorming over extra inzet jobcoaching worden onder meer de persoonlijke omstandigheden, de ontwikkelingsmogelijkheden van de werknemer op korte en langere termijn, de werkervaring en opleiding, alternatieve voorzieningen en de kosten betrokken.
Lid 4: Er is een aanvraagformulier beschikbaar via de gemeente voor de interne jobcoach inzet en de overige externe jobcoach inzet.
Lid 5: Voor het jobcoachplan is een format beschikbaar via de gemeente. Deze wordt met het aanvraagformulier meegezonden.
Lid 2: De gemeente heeft formats beschikbaar voor het evaluatieformulier en urenregistratieformulier. Deze worden bij het aanvraagformulier meegezonden.
Lid 3: Bij te verantwoorden afwijking van het toegekende aantal jobcoachuren, kan de gemeente besluiten in plaats van de marges die worden genoemd in de tabel op de toelichting van artikel 8, de volgende marges van de contracturen in acht te nemen;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-41719.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.