Gemeenteblad van Apeldoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2023, 416488 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2023, 416488 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Warmtetransitie gemeente Apeldoorn
Subsidieaanvragen worden ingediend binnen de aanvraagperiode van 2 oktober 2023 tot en met 15 november 2023.
Het college stelt het subsidieplafond voor de aanvraagperiode, genoemd in artikel 4, vast op € 200.000,00.
Indien de binnen de aanvraagperiode ingediende volledige subsidieaanvragen het vastgestelde subsidieplafond, genoemd in artikel 5 te boven gaan, verdeelt het college de subsidie naar evenredigheid onder de voornoemde subsidieaanvragen.
De hoogte van de subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 200.000,00.
Artikel 10 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 11 en 12 van de Asv heeft de subsidieontvanger in ieder geval de volgende verplichtingen:
Het college mandateert de bevoegdheden voor uitvoering van deze regeling, met uitzondering van de bevoegdheden genoemd in artikel 16, aan de programmamanager Energietransitie.
Het college kan bepalingen in deze regeling buiten toepassing verklaren of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het doel van de regeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld op 19 september 2023.
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
S. De Bruin
de burgemeester,
A.J.M. Heerts
De aanleiding voor deze regeling is tweeledig.
Allereerst wordt met deze regeling zoveel mogelijk individuele oplossingen om minder aardgas te gebruiken aangemoedigd, omdat dit cruciaal is om de enorme opgave van het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving te kunnen realiseren. Dit vanwege het volgende:
Het is belangrijk dat inwoners zich bewust zijn van de mogelijkheden om energie te besparen en hierover goed geadviseerd zijn, zodat zij zich comfortabel voelen om uiteindelijk de eerste stappen te zetten tot verduurzaming in en van hun woning volgens de Apeldoornse Warmtetransitie Visie.
Daarnaast is het belangrijk dat iedereen mee kan doen in de energietransitie. Uit recentelijk onderzoek van TNO is gebleken dat 4.000 Apeldoornse huishoudens (5,3%) in energiearmoede leven. Dat wil zeggen inwoners die de energierekening nu al nauwelijks kunnen betalen. Daarnaast is er een hele grote groep inwoners met een hoge energierekening en/of een slecht geïsoleerd huis die vanwege beperkte financiële middelen niet kunnen investeren in energiebesparende producten of verbetering van de woning. Deze groep zal in de toekomst in de problemen komen, indien er niet wordt ingegrepen. Voor beide groepen moet nu aan de slag gegaan worden om onder andere gezondheidsschade, sociaal isolement en problematische schulden te voorkomen.
Zie voor de verdere toelichting op het begrip ‘kwetsbare inwoners’ de vierde alinea van het algemeen deel van de toelichting.
In artikel 2, onder a, is de doelstelling gericht op de warmtetransitie (het aardgasvrij worden) zoals benoemd in de Apeldoornse Transitievisie Warmte. De tweede doelstelling in onderdeel b is gericht op de kwetsbare inwoners en is gericht in het omlaag brengen van hun energierekening.
Alle activiteiten die bijdragen aan de twee doelstellingen genoemd in artikel 2 kunnen worden ingediend, met uitzonderling van evenementen gericht op algemeen advies over individuele oplossingen om minder aardgas te gebruiken. Bij uit te voeren activiteiten kan worden gedacht aan:
De activiteiten die voldoen aan deze regeling zijn subsidiabel.
Verdeling van het geld vindt plaats via evenredigheid van de subsidiabele bedragen. Indien er meerdere aanvragers zijn en het subsidieplafond wordt overschreden, dan wordt het subsidiebudget naar rato verdeeld. De som is als volgt:
A,B,C = subsidiabele bedragen. G= het totale subsidiebudget.
Indien A + B + C < G, dan krijgt iedere aanvrager het subsidiabele bedrag.
Indien A + B + C > G, dan worden de te verlenen bedragen resp. A * (G / (A + B + C)), B * (G / (A + B + C)), C * (G / (A + B + C)).
Voorbeeld: partij A en B hebben allebei een subsidiabel bedrag van € 150.000. In totaal is dat € 300.000. Er is een budget van € 200.000. Er is dus € 100.000 tekort. Partij A en B krijgen allebei € 100.000 subsidie verleend.
De aanvrager dient vervolgens een gewijzigde aanvraag met aangepaste begroting in.
De energiecoöperaties staan dicht bij de inwoners en zij hebben de afgelopen jaren bewezen dit op een efficiënte wijze te kunnen uitvoeren, onder andere met grote groepen vrijwilligers. De energiecoöperaties leveren een bijdrage om alle bewoners hierin mee te nemen, zodat er stappen gemaakt worden richting aardgasvrij. Daarbij zijn zij nodig voor nieuwe ideeën en om draagvlak te verkrijgen bij de inwoners om met dit onderwerp aan de slag te gaan.
De subsidiabele kosten zijn de volgende kosten die direct verbonden zijn aan de activiteiten uit het projectplan: uitvoeringskosten, kosten van vrijwilligers, interne loonuren en communicatiekosten. Investeringskosten (bijv. de aanschaf van apparatuur) zijn niet subsidiabel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-416488.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.