Gemeenteblad van Utrechtse Heuvelrug
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrechtse Heuvelrug | Gemeenteblad 2023, 415087 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrechtse Heuvelrug | Gemeenteblad 2023, 415087 | beleidsregel |
Beleidsregels laadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Utrechtse Heuvelrug
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 t/m 19 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);
Beleidsregels laadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Utrechtse Heuvelrug
De gemeente Utrechtse Heuvelrug wil vervoer zonder emissies stimuleren, waaronder elektrisch vervoer. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan het behalen van (inter-)nationale doelstellingen om emissieloos te rijden. Ook draagt het bij aan de gemeentelijke doelstelling om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Daarnaast heeft de gemeente de regionale laadvisie onderschreven, waarmee wordt uitgesproken dat we toewerken naar een toekomstgericht laadnetwerk.
Het plaatsen van laadpalen draagt bij aan de doelstelling om elektrisch rijden te stimuleren. Met deze beleidsregels geeft de gemeente invulling aan de bevoegdheid van het college om verkeersbesluiten te nemen voor het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte. De gemeente vindt het wenselijk om duidelijkheid te verschaffen welke afweging wordt gemaakt bij een verkeersbesluit tot het plaatsen van een laadpaal in de openbare ruimte, waarbij de veiligheid uiteraard voorop staat.
In de beleidsregels wordt verstaan onder:
Elektrische voertuigen: een motorrijtuig, zoals bedoeld in het eerste lid van artikel 1 sub c, van de Wegenverkeerswet 1994, dat geheel of gedeeltelijk - met een minimaal volledig elektrisch bereik van 45 km - door een elektromotor wordt aangedreven. De elektrische energie wordt geleverd door een batterij die wordt opgeladen door middel van een voorziening buiten de auto.
MRA-E: het samenwerkingsverband dat als doel heeft elektrisch vervoer door middel van elektrische voertuigen te stimuleren in de deelnemende gemeenten in de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland, waaronder gemeente Utrechtse Heuvelrug. Het samenwerkingsverband wordt vertegenwoordigd door gedeputeerde staten van de provincie Noord-Holland.
Voor het stimuleren van elektrisch vervoer en de realisatie van oplaadinfrastructuur is de gemeente een samenwerking aangegaan met MRA-E. De samenwerking heeft betrekking op de procedure van het behandelen van een aanvraag, de locatiebepaling, de inkoop van oplaadpalen en het bijbehorend beheer, onderhoud en diensten en de onderlinge afspraken over de verdeling van de bijbehorende werkzaamheden. De ‘Voorwaarden deelname inkoop oplaadinfrastructuur MRA-Elektrisch 2019’ of een opvolger van deze voorwaarden zijn hierbij van toepassing.
Artikel 3 Oplaadpaal aanvragen
Ons uitgangspunt is dat iedereen die een elektrisch voertuig (volledig of hybride) bezit of leaset, de mogelijkheid moet hebben om zijn/haar voertuig te opladen. Indien de gebruiker geen eigen parkeergelegenheid heeft om het elektrische voertuig te laden, willen wij binnen 300 meter loopafstand van woning of bedrijf een oplaadpaal mogelijk maken. Zo kan iedereen die in de gemeente woont of werkt een oplaadpaal in de openbare ruimte aanvragen ten behoeve van het opladen van zijn/haar voertuig. Deze aanvraag wordt gedaan in het portaal van MRA-E op Externe link: www.laadpaal.mrae.nl.
Een aanvraag wordt alleen door de beheerder in behandeling genomen als deze voldoet aan de volgende indieningsvereisten:
Er is geen andere laadvoorziening in de openbare ruimte aanwezig binnen 300 meter loopafstand.
Indien er wel een oplaadpaal met tenminste twee aansluitpunten in de openbare ruimte aanwezig is binnen 300 meter loopafstand waarbij slechts één parkeervak is gereserveerd voor het uitsluitend opladen van elektrische voertuigen, dan zal de gemeente een verkeersbesluit nemen om een tweede parkeervak bij de bestaande oplaadpaal te reserveren.
Artikel 4 Datagestuurd verzoek
Bij een druk bezette locatie zal MRA-E een datagestuurd verzoek doen bij de gemeente voor uitbreiding. Dit verzoek wordt gedaan wanneer een laadpaal een gemiddeld maandelijks afzetvolume heeft van 800 kWh over de afgelopen drie maanden en een gemiddelde bezettingsgraad van hoger dan 40% gedurende de voorafgaande drie maanden. In het geval dat de gemeente dit verzoek opvolgt, volgt het verdere proces als beschreven onder artikel 5.
Artikel 4 Locatiebepaling oplaadpaal
Nadat de aanvraag via het portaal van MRA-E bij de gemeente is ingediend, beoordeelt de gemeente of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden zoals bepaald in artikel 3. Als de aanvraag ontvankelijkheid is, bepaalt de gemeente de locatie in overleg met MRA-E aan de hand van een strategische oplaadpalenkaart. Deze kaart is richtinggevend voor de locatiebepaling. Daarbij hanteren we altijd onderstaande criteria en voorwaarden bij de locatiebepaling van een oplaadpaal.
Artikel 6 Verwijdering en/of verplaatsing
Uitsluitend de gemeente of de beheerder kunnen het initiatief nemen voor het verwijderen of verplaatsen van een oplaadpaal. Dit kan bijvoorbeeld wanneer de oplaadpaal in praktijk niet of niet structureel wordt gebruikt. Het is namelijk niet gewenst dat daardoor een of meerdere parkeervakken gereserveerd blijven voor het opladen van elektrische voertuigen en dus niet door andere voertuigen kunnen worden benut.
In dat geval neemt de gemeente een nieuw verkeersbesluit waarbij de bestaande reservering voor het opladen van elektrische voortuigen wordt opgeheven en indien nodig een verkeersbesluit waarin een nieuwe locatie voor een oplaadpaal wordt aangewezen.
Wanneer een parkeervak voor het opladen van elektrische voertuigen in een gebied ligt waarvoor een maximale parkeerduur (blauwe zone) of een andere parkeerrestrictie geldt, dan geldt deze ook voor gebruikers en bestuurders van elektrische voertuigen.
Een gereserveerd parkeervak voor het opladen van elektrische voertuigen wordt correct gebruikt als een elektrisch voertuig met de oplaadkabel is aangesloten op de oplaadpaal en ook daadwerkelijk aan het laden is. Tegen overtredingen of misbruik wordt opgetreden.
Indien de bevoegde ambtenaren van de gemeente (BOA’s) of politie constateren dat een ander voertuig in een gereserveerd parkeervak voor elektrische voertuigen geparkeerd staat, dan wordt handhavend opgetreden. Dit geldt ook voor een elektrisch voertuig dat niet door middel van een oplaadkabel verbonden is met de oplaadpaal. Verder is het langdurig bezet houden van een gereserveerd parkeervak met een elektrisch voertuig voor een ander doel dan het opladen of “smart chargen” niet toegestaan (het zogenaamde “paalkleven”).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-415087.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.