Gemeenteblad van Schagen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schagen | Gemeenteblad 2023, 411268 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schagen | Gemeenteblad 2023, 411268 | beleidsregel |
Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Schagen 2023
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 4a Het seniorenconvent
Het seniorenconvent bestaat uit de burgemeester, de fractievoorzitters en de griffier en eventueel de gemeentesecretaris. De leden kunnen zich niet laten vervangen.
Artikel 5. Beeldvormende vergadering
Beeldvormende vergadering: een bijeenkomst van raadsleden en fractieondersteuners waarin inwoners, ondernemingen en belangenorganisaties kunnen worden geraadpleegd over beleidsvoornemens. Het initiatief voor een beeldvormende vergadering ligt bij de raad en raadsleden zijn bij de voorbereiding betrokken.
Informatieavond: een bijeenkomst van raadsleden en fractieondersteuners waarin inwoners, ondernemingen en belangenorganisaties kunnen worden geïnformeerd over beleidsvoornemens. Het initiatief voor een informatieavond ligt bij het college.
Artikel 8. Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
Deze onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Hoofdstuk 2. Raadsvergaderingen
Bij de besluitvormende vergadering tekenen de leden bij binnenkomst in de vergaderzaal de presentielijst, die aan het einde van elke vergadering door de voorzitter en de griffier door ondertekening wordt vastgesteld. Bij de oordeelsvormende vergadering hoeft de presentielijst niet getekend te worden.
De voorzitter, de fracties, de griffier en de wethouders hebben vaste zitplaatsen in de besluitvormende vergadering. De plaatsen van de fracties worden bij aanvang van elke nieuwe zittingsperiode door de voorzitter aangewezen na overleg met het presidium. Als daartoe aanleiding bestaat, kan de voorzitter de indeling herzien na overleg met het presidium.
Artikel 18. Spreekrecht inwoners, bedrijven en instellingen
Na opening van de vergadering kunnen inwoners uit de gemeente, groepen van inwoners door een vertegenwoordiger uit hun midden, of burgers die direct belanghebbende zijn, inspreken over een geagendeerd of niet-geagendeerd onderwerp. Vertegenwoordigers van rechtspersonen uit Schagen kunnen inspreken, met inachtneming van lid 2. Inwoners van buiten de gemeente kunnen inspreken indien zij direct belang hebben bij een geagendeerd onderwerp.
Artikel 21. Deelname aan de beraadslaging door anderen
Onverminderd artikel 21, eerste en tweede lid, van de wet kan de raad besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft elk lid van de raad het recht zijn voorgenomen stemgedrag toe te lichten.
Artikel 26. Stemming; procedure hoofdelijke stemming
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen tot het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 29. Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Paragraaf 4. Verslaglegging; ingekomen stukken
Artikel 31. Verslag en besluitenlijst
Uit de besluitenlijst blijkt in ieder geval:
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig de wet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
De leden, de voorzitter, de griffier en degenen die hebben deelgenomen aan de beraadslagingen hebben het recht een voorstel tot verandering van de besluitenlijst te doen, als deze onjuistheden bevatten of niet duidelijk is weergegeven wat besloten is. Een voorstel tot verandering wordt voor het vaststellen van de besluitenlijst bij de griffier ingediend.
Paragraaf 5. Besloten raadsvergaderingen
Artikel 33. Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten vergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 35. Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van de artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 3. Bevoegdheden, instrumenten raadsleden
Artikel 38. Amendementen en subamendementen
Raadsleden dienen amendementen en subamendementen voor het sluiten van de beraadslaging van het voorstel waarop deze betrekking hebben schriftelijk in bij de voorzitter, tenzij de voorzitter – met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde - oordeelt dat mondelinge indiening volstaat. Indiening geschiedt bij voorkeur op de vrijdag voor de raadsvergadering voor 12:00 uur.
Artikel 40. Initiatiefvoorstel
Na indiening bij de voorzitter:
heeft het college een termijn van in totaal dertig werkdagen om eventuele wensen en bedenkingen schriftelijk kenbaar te maken aan de voorzitter. Indien het geven van wensen en bedenkingen niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt het college de initiatiefnemer hiervan gemotiveerd in kennis, en geeft daarbij een zo kort mogelijke termijn waarbinnen het geven van wensen en bedenkingen zal plaatsvinden;
en heeft de initiatiefnemer, in het geval van wensen en bedenkingen, eenentwintig werkdagen de tijd, vanaf het moment van ontvangst van de wensen en bedenkingen gerekend, om het voorstel in te trekken of (on)gewijzigd door te zetten. Indien de initiatiefnemer niet binnen eenentwintig werkdagen reageert wordt het voorstel als niet ingediend beschouwd.
Na antwoord van de initiatiefnemer plaatst de voorzitter het voorstel op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering, tenzij de voorlopige agenda hiervoor al gepubliceerd is. In dit laatste geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende vergadering geplaatst. In overleg met de initiatiefnemer kan de voorzitter ook besluite het voorstel voorafgaand aan de behandeling in de raadsvergadering te plaatsen op de agenda van een voorafgaande oordeelsvormende vergadering.
Als het verzoek tenminste 48 uur voor aanvang van een raadsvergadering is ingediend of in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, wordt over het verzoek tijdens de eerstvolgende besluitvormende vergadering gestemd. In andere gevallen tijdens de daaropvolgende besluitvormende vergadering.
De voorzitter van de desbetreffende vergadering kan een ingediende mondelinge vraag weigeren aan de orde te stellen als hij het onderwerp en/of de vragen niet voldoende nauwkeurig omschreven acht, het onderwerp niet actueel is of als het onderwerp in de vergadering op diezelfde dag aan de orde komt.
De voorzitter verstrekt de ingediende mondelinge vragen op de dag van de vergadering vóór 15:00 uur aan de leden en het college. De naam van de indiener en het onderwerp worden in de openbare digitale agenda vermeld. De vragen worden versleuteld in de digitale agenda opgenomen. Op het moment van het stellen van de vragen gaat het “slot” van de vragen af.
De voorzitter bepaalt de volgorde, waarin aangemelde onderwerpen aan de orde worden gesteld. Wanneer er naar de mening van de voorzitter teveel vragen zijn ingediend, zal de raad op verzoek van de voorzitter aan de hand van de actualiteit en spoedeisendheid bepalen welke vragen worden behandeld. De overige vragen worden in een later stadium schriftelijk behandeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-411268.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.