Wijziging op het Reglement van Orde voor de gemeenteraad Leiden

De raad van de gemeente Leiden;

 

Gezien het voorstel van het Presidium (Raadsvoorstel RV 23.0068 van 25 augustus 2023), mede gezien het advies van de commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid, gelet op artikel 16 van de Gemeentewet:

 

BESLUIT:

 

  • 1.

    Vast te stellen de navolgende Verordening van de raad van de gemeente Leiden houdende wijziging op het Reglement van Orde voor de gemeenteraad Leiden:

Artikel I Het Reglement van Orde wordt als volgt gewijzigd:

A

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen, de uitleg van de Regeling van Werkzaamheden komt als volgt te luiden: een planning van en de agendapunten voor de komende commissie- en raadsvergaderingen.

 

B

 

Artikel 4A Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging, bij het eerste lid wordt onder b de volgende zin verwijderd:

“Hierbij kan van de kandidaat-wethouder een verklaring omtrent het gedrag (VOG) worden gevraagd als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.”

 

C

 

Artikel 4B, bij het zevende lid wordt de volgende zin verwijderd:

“De risicoanalyse is niet openbaar”.

 

D

 

Artikel 7 Presidium, het tweede lid komt als volgt te luiden:

  • 2.

    De griffier, zijn plaatsvervanger of een door de griffier aangewezen ambtenaar treedt op als secretaris en is elke vergadering in die hoedanigheid aanwezig.

E

 

Artikel 8 Vergaderfrequentie en aanvangstijd, komt als volgt te luiden:

  • 1.

    De raad vergadert in een cyclus zoals door de raad – op voorstel van het presidium – vastgesteld in de Regeling van Werkzaamheden.

  • 2.

    In beginsel vergadert de raad in een cyclus van vier weken. In de eerste twee weken vergaderen de commissies, steeds twee commissies per week op hetzelfde tijdstip. In de derde week is er ruimte voor beeldvormende bijeenkomsten. In de vierde week vindt de raadsvergadering plaats. De raad kan een afwijkende cyclus vaststellen.

  • 3.

    De vergaderingen vinden in de regel plaats op donderdagavond. Extra vergaderingen worden in principe op dinsdagavond gehouden. De vergaderingen beginnen om 20.00 uur en eindigen uiterlijk om 23.00 uur, tenzij de raad bij meerderheid van stemmen besluit dat een vergadering na 23.00 uur wordt voortgezet. Indien de vergadering niet na 23.00 uur wordt voortgezet, wordt de vergadering voortgezet op de daarop volgende dinsdagavond.

  • 4.

    De raadsvergadering waarin de planning- en control stukken worden behandeld, kan vanaf 16.00 uur plaatsvinden.

  • 5.

    Voorts vergadert de raad indien de voorzitter het nodig oordeelt of tenminste acht leden schriftelijk, met opgaaf van redenen, daarom verzoeken.

  • 6.

    De voorzitter kan de raad bij de schriftelijke oproep voor de vergadering (art. 9 lid 1) voorstellen de aanvangstijd te vervroegen voor ander raadsvergaderingen dan die genoemd in het derde lid.

  • 7.

    De voorzitter bepaalt in overleg met het presidium tijdstip en plaats van de extra vergadering bedoeld in het vierde lid met dien verstande dat de raadsvergadering moet plaatvinden binnen 7 dagen gerekend vanaf de dag, dat het verzoek is gedaan. De termijn genoemd in artikel 9 eerste lid is niet van toepassing.

F

 

Artikel 9 Oproep, het tweede lid en vierde lid komen als volgt te luiden:

  • 2.

    De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de stukken waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, worden tegelijkertijd met de oproeping digitaal aan de leden verzonden.

  • 4.

    Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het tweede lid onder berusting van de griffier.

G

 

Artikel 20 Besluitenlijst, het derde lid, onder e komt als volgt te luiden:

  • e)

    Een verwijzing naar de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, moties, amendementen en subamendementen;

En aan de opsomming in het derde lid wordt toegevoegd:

  • g)

    Toezeggingen

H

 

Artikel 21 Ingekomen stukken, het eerste lid komt te luiden:

  • 1.

    Uiterlijk de vrijdag voor de vergadering van de raad, wordt door de griffier voor de leden een lijst met de ingekomen stukken (LIS) digitaal via de gemeentelijke website ontsloten. De lijst met ingekomen stukken bevat alle correspondentie gericht aan de raad en de raadscommissies die ontvangen zijn bij de griffie.

I

 

Artikel 39 Amendementen, het 4e lid wordt als volgt gewijzigd:

  • 4.

    Elk (sub)amendement en elk voorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend, tenzij de voorzitter - met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde - oordeelt, dat met een mondelinge indiening kan worden volstaan. Het amendement dient voorzien te zijn van de naam van de indiener en van de namen van mede-indieners.

J

 

Artikel 40A Moties, lid 2 komt als volgt te luiden:

  • 2.

    Een motie moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend, voorzien van de naam van de indiener en van de namen van mede-indieners.

K

 

Artikel 40B Motie VOD, het eerste lid komt als volgt te luiden:

  • 1.

    Een lid dat voornemens is een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp, (motie vreemd aan de orde van de dag) te gaan indienen, dient deze ten minste 48 uur voor aanvang van de presidiumvergadering in bij het presidium. Het presidium doet een voorstel waar en op welke wijze de motie behandeld wordt. Deze moties worden inhoudelijk besproken in een commissievergadering. In de raadsvergadering kan de indiener van de motie een korte toelichting geven van maximaal één minuut. Indien er meerdere indieners zijn, dan voert alleen de eerste indiener het woord. Daarna krijgt het college één minuut de tijd een stemadvies te geven en vervolgens vindt uitsluitend stemming plaats.

L

 

Artikel 45 Schriftelijke vragen, het 7e en 11e lid worden gewijzigd in:

  • 7.

    De antwoorden worden digitaal door of namens de griffier aan alle leden gestuurd.

  • 11.

    Het is niet mogelijk om moties in te dienen naar aanleiding van de beantwoording van de vragen om nadere inlichtingen.

M

 

Artikel 48 Informatie en verantwoording, in het eerste lid komt als volgt te luiden:

  • 1.

    Een lid of een collegelid, dat door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht in de raadsvergadering verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn.

N

 

Artikel 49 Algemeen, het vijfde lid komt als volgt te luiden:

  • 5.

    De raad maakt een besluitenlijst van zijn vergaderingen op de in de gemeente gebruikelijke wijze openbaar. De raad laat de openbaarmaking achterwege voor zover het aangelegenheden betreft waarvoor een verplichting tot geheimhouding is opgelegd als bedoeld in artikel 87 van de Gemeentewet of ten aanzien waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang.

O

Artikel 50 Het verslag, het eerste lid komt als volgt te luiden:

  • 1.

    Het conceptverslag van een besloten raadsvergadering wordt niet verspreid, maar uitsluitend voor de raadsleden ter inzage gelegd bij de griffier.

P

 

Artikel 52 Geheimhouding, komt als volgt te luiden:

  • 1.

    Hoofdstuk Va (artikelen 87-94) van de Gemeentewet is van toepassing.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij bekend gemaakt is.

Gedaan in de openbare vergadering van 14 september 2023,

de plaatsvervangend griffier,

mw. A.M. Slink

de voorzitter,

dhr. P.A.C.M. van der Velden

Naar boven