Gemeenteblad van Apeldoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2023, 405808 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2023, 405808 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Kansrijke Start 2024 gemeente Apeldoorn
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn;
Gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn;
Landelijk het actieprogramma Kansrijke Start is opgezet om te stimuleren dat in alle gemeenten in Nederland lokale coalities ontstaan en dat er vanaf 2023 landelijk middelen vrijgemaakt zijn voor de inzet van Kansrijke Start.
Artikel 2 Doelstelling en doelgroep
Deze subsidieregeling heeft als doelstelling om initiatieven te subsidiëren die ervoor zorgen dat meer kinderen een kansrijke start hebben. De kansrijke start wordt verwezenlijkt door een betere samenwerking tussen het medische en sociale domein, het creëren van een bewuste en gezonde zwangerschap en het creëren van sterk en veilig ouderschap.
Subsidieaanvragen worden ingediend binnen de tenderperiode van 2 oktober 2023 tot en met 15 november 2023.
Indien de binnen de tenderperiode ingediende volledige subsidieaanvragen, die aan de subsidievereisten genoemd in artikel 3 van deze subsidieregeling voldoen, het vastgestelde subsidieplafond genoemd in het artikel 5 lid 1 te boven gaan, maakt het college voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie, een afweging tussen de verschillende volledige aanvragen op basis van de volgende criteria:
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Awb en artikel 9 van de Asv wordt de subsidie geweigerd als:
Artikel 11 Termijn voor het beslissen op de aanvraag
Het college neemt binnen acht weken na de afloop van de aanvraagperiode een beslissing.
Artikel 13 Intrekking van de subsidieverlening
Het college kan de verleningsbeschikking intrekken als de activiteiten niet binnen zes maanden na subsidieverlening zijn gestart.
Het college mandateert de bevoegdheden voor de uitvoering van deze subsidieregeling, met uitzondering van de bevoegdheden genoemd in artikel 17 (hardheidsclausule), aan het afdelingshoofd Beleid Maatschappelijke Ontwikkeling.
Het college kan bepalingen in deze subsidieregeling buiten toepassing verklaren of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het doel van de regeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
In september 2018 is het landelijke actieprogramma Kansrijke Start gelanceerd vanuit de overtuiging dat ieder kind de best mogelijke start van zijn of haar leven verdient. Het actieprogramma Kansrijke Start zet daarom via het stimuleren en faciliteren van lokale coalities Kansrijke Start in elke gemeente in op het versterken van de samenwerking tussen professionals in het medisch en sociaal domein onderling en het informeel netwerk. De gemeente Apeldoorn draagt hier graag aan bij.
De eerste 1.000 dagen van een kinderleven zijn bepalend voor de rest van zijn leven. Een kansrijke start is dus voorwaarde om tot bloei te kunnen komen. Ouders vormen daarin de belangrijkste schakel. Door te zorgen voor bewust ouderschap, een gezonde zwangerschap en sterk ouderschap willen we als gemeente samen met onze partners uit het sociale en medische domein bijdragen aan deze Kansrijke Start. In onze aanpak richten we ons met name op inwoners in een kwetsbare situatie. We willen dat inwoners met een kinderwens weten wat het betekent de verantwoordelijkheid voor een kind te dragen. Zodat ze bewust de keuze maken om in deze fase van hun leven wel of niet zwanger te worden. Ook willen we dat aanstaande ouders zich bewust zijn van het belang van gezond eten en goed bewegen voor het ongeboren kind. Dit geldt ook voor het voorkomen van stress door financiële vragen, ziekte of huisvestingsproblemen. Verder willen we ouders met jonge kinderen die in een kwetsbare situatie verkeren ondersteunen in hun ouderschap. Zodat het gezin voldoende draagkracht heeft om met de vragen van het leven om te gaan. Het hebben van een stevig netwerk draagt daar aan bij.
Samenwerking tussen het medische en sociale domein is van belang om vraagstukken die in gezinnen spelen tijdig te signaleren en goed te kunnen verwijzen. Gynaecologen, verloskundigen, kraamverzorgers en jeugdverpleegkundigen en -artsen moeten zicht krijgen op de mogelijkheden van ondersteuning binnen het sociale domein.
In 2021 zijn in Apeldoorn de handen ineen geslagen en een is intentieverklaring opgesteld waarin de partners van de lokale Coalitie Kansrijke Start een aantal gezamenlijke uitgangspunten hebben vastgelegd, te weten:
Van organisaties die subsidie aanvragen op basis van deze regeling verwachten we dat ze zich aansluiten bij de Coalitie en bovenstaande uitgangspunten onderschrijven.
Waar begrippen niet zijn omschreven is de Algemene Subsidieverordening van de gemeente Apeldoorn en/of de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
Een verdere toelichting van het doel staat hierboven onder ‘Algemeen deel’.
Deze subsidieregeling richt zich specifiek op activiteiten in de drie opgenomen fasen van de zwangerschap en de subdoelen. De uiteindelijke doelgroep zijn de inwoners in een kwetsbare situatie met een kinderwens, die ouder worden en/of ouder zijn van één of meer jonge kinderen. De activiteiten waarvoor subsidie kan worden aangevraagd, richten zich op het verminderen van risicofactoren en versterken van beschermende factoren rond de zwangerschap en het ouderschap. Denk hierbij aan:
In het geval het totaal van de subsidieaanvragen het subsidieplafond overschrijdt, worden de aanvragen beoordeeld op basis van de in dit artikel genoemde criteria. Ieder criterium heeft naar gelang het belang dat de gemeente hieraan hecht een wegingsfactor op een schaal van 1 tot 3. Bij de beoordeling van de mate waarin de aanvraag aan het criterium voldoet, krijgt de aanvraag een score op een schaal van 1 tot 4. De aanvragen met de hoogste totaalscores worden gehonoreerd totdat het subsidieplafond is bereikt.
Onder a.: een van de doelen van Kansrijke Start is het bevorderen en versterken van de samenwerking in de keten van geboortezorg, maar vooral tussen het medische en sociale domein. De samenwerking moet blijken uit een door alle samenwerkende partners gezamenlijk ondertekende samenwerkingsverklaring. Van alle organisaties in het samenwerkingsverband is een ondertekende intentieverklaring bij de aanvraag gevoegd, voor zover zij nog geen partner zijn.
Onder b.: een overzicht van erkende interventies is te vinden op: https://www.nji.nl/interventies en https://www.ncj.nl/interventies/.
Onder e.: een belangrijke factor die de veerkracht van gezinnen versterkt, is het hebben van een sociaal netwerk. Door deelname aan collectieve activiteiten leren inwoners van elkaar én leren ze elkaar kennen. Collectieve interventies kunnen daarom ook interventies zijn die niet specifiek op de inwoners in een kwetsbare situatie zijn gericht.
Onder g.: ervaringsdeskundigheid is een mooie aanvulling op professionele deskundigheid. We moedigen het inzetten van ervaringsdeskundigen en vrijwilligers aan.
Lid 1: Organisaties die zich willen inzetten voor een Kansrijke Start moeten bereid zijn de intentieverklaring te ondertekenen en het gedachtengoed van Kansrijke Start onderschrijven. Dit betekent dat zij deelnemen aan de bijeenkomsten van de Denktank Kansrijke Start en hun medewerkers scholen in het voeren van het goede gesprek over lastige onderwerpen als kinderwens, armoede, schulden, huiselijk geweld etc. Verder brengen zij de ontwikkelingen rond Kansrijke Start onder de aandacht van hun medewerkers door het verspreiden van de nieuwsbrief.
Lid 2 onder a.: Hier wordt bedoeld: een beschrijving van activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, een beschrijving van de doelen en resultaten die met de activiteiten worden nagestreefd en een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten van de activiteiten.
Lid 2 sub g is alleen van toepassing op ondernemingen die (een) economische activiteit(en) verricht(en) en bedoeld is om ongeoorloofde staatssteun te voorkomen. Als de aanvrager een onderneming is dan moet er een de-minimisverklaring worden ingevuld. De aanvrager kan dan alleen voor subsidie in aanmerking komen als uit die de-minimisverklaring blijkt dat in het jaar van de aanvraag en de twee daaraan voorafgaande kalenderjaren niet meer dan € 200.000 aan de-minimissteun is ontvangen. De bedoelde verklaring is te vinden op:
https://europadecentraal.nl/wp-content/uploads/2018/02/Voorbeeldverklaring-de-minimis-2016.pdf .
Lid 2 onder h: als 2 of meer organisaties een gezamenlijke aanvraag doen, blijkt dit uit een door alle partijen ondertekende samenwerkingsverklaring. Partijen zorgen onderling voor één contactpersoon voor de gemeente. De subsidie wordt in principe aan deze contactpersoon overgemaakt. Deze persoon is ook verantwoordelijk voor de totale verantwoording aan de gemeente, zowel inhoudelijk als financieel.
Lid 2 onder i: organisaties die subsidieaanvragen en nog geen lid zijn van de Coalitie sturen een ondertekend exemplaar van de intentieverklaring van de lokale Coalitie mee. U vindt de intentieverklaring op: https://www.apeldoorn.nl/college-van-b-en-w/bestuurlijke-thema-s/kansrijke-start/intentieverklaring-coalitie-kansrijke-start-apeldoorn
Lid 1 onder b.: het activiteitenbudget is bedoeld voor de noodzakelijke kosten voor bijvoorbeeld de aanschaf van werkbladen of -boeken, gebruik van softwareprogramma’s of andere materialen.
Lid 1 onder c.: Huisvestingskosten zijn alleen subsidiabel wanneer deze kosten geheel en rechtstreeks zijn te relateren aan de activiteit en noodzakelijk zijn om de activiteit uit te kunnen voeren. Te denken is aan de kosten van een locatie waarin de activiteit plaats vindt (bijvoorbeeld de zaalhuur van een locatie gedurende de tijdstippen waarop de activiteiten plaatsvinden).
Lid 2 sub f: Huisvestingskosten die niet rechtstreeks zijn toe te rekenen aan de activiteit, zoals bijvoorbeeld kosten die zijn toe te rekenen aan kantoorhuisvesting, zijn niet subsidiabel.
Onder a. Als er subsidie voor activiteiten wordt aangevraagd die (de gemeente) al financiert of waarvoor vanuit andere bronnen financiering mogelijk is, dan wordt de subsidie geweigerd. We beogen hiermee dat activiteiten die al bekostigd worden uit te sluiten, en activiteiten te financieren uit de meest passende financieringsstroom.
Is aan een organisatie subsidie verstrekt, maar loopt door onvoorziene omstandigheden de uitvoering vertraging op, dan informeert de subsidieontvanger de gemeente hierover. Is de activiteit binnen 6 maanden niet gestart dan kan de gemeente de subsidie terugvorderen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-405808.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.