Gemeenteblad van Opsterland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Opsterland | Gemeenteblad 2023, 405237 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Opsterland | Gemeenteblad 2023, 405237 | beleidsregel |
Cultuur Educatie in Opsterland 2023-2026
In november 2017 heeft de gemeenteraad het beleidsplan Cultuur Educatie 2018-2022 vastgesteld.
Het verder ontwikkelen van een open en flexibele organisatie- en financiële structuur voor cultuureducatie, waarbinnen vraag en aanbod elkaar gemakkelijk kunnen vinden en de beschikbare middelen efficiënt worden ingezet om alle basisschoolleerlingen binnen Opsterland in aanraking te laten komen met muziek en cultuur. Insteek:
In het daarna opgestelde Uitvoeringsplan zijn vijf aandachtspunten verwerkt:
De huidige regeling loop eind 2022 af. In 2022 zal dus een nieuw voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd moeten worden.
Basis daarvoor zal een beleidsevaluatie moeten zijn. Op grond daarvan kunnen voorstellen gedaan worden over een nieuwe regeling voor de periode 2023-2026.
Voor de beleidsevaluatie zal antwoord moeten worden gegeven op de volgende vragen:
En daar kunnen dan aan gekoppeld worden de wensen:
Daarnaast zijn er wellicht provinciale en landelijke beleidsontwikkelingen, die meegenomen moeten worden.
Evaluatie van de huidige regeling Cultuureducatie Opsterland 2018-2022
Van de verschillende partijen die betrokken zijn bij de uitvoering van de Cultuur Educatie zijn reacties ontvangen in het kader van de evaluatie van de huidige regeling. Deze zijn te vinden in Bijlage 1: reacties uit het werkveld.
De schoolbesturen zijn erg tevreden over de huidige regeling Cultuur Educatie in Opsterland. Zij dringen er dan ook met klem op aan, om het beleid voort te zetten in een nieuwe regeling.
Bijzonder aspect van de huidige regeling Cultuur Educatie was de instelling van het Instrumentenfonds. Daardoor werd het mogelijk voor alle kinderen die deelnemen aan de Instrumentale Muzikale Vorming (IMV) om een instrument te bespelen.
Door een jaarlijkse storting van middelen vanuit de schoolorganisaties blijft het Instrumentenfonds in stand. Het voorziet in een grote behoefte.
Binnen de regeling Cultuur Educatie 2018-2022 is de aanstelling van de cultuurcoach een bijzonder aspect. Vandaar dat die functie afzonderlijk geëvalueerd wordt.
Het belang van de cultuurcoach wordt door alle betrokken partijen onderschreven.
De reacties uit het werkveld zijn weergegeven in Bijlage 2: De rol van de cultuurcoach.
Op basis van het voorgaande mag geconcludeerd worden, dat de cultuurcoach een onmisbare schakel is geweest tussen het onderwijsveld, lokale cultuuraanbieders en culturele professionals en –ondernemers, die sterk heeft bijgedragen aan het succes van de huidige regeling Cultuur Educatie.
Op basis van de reacties vanuit het onderwijsveld over de resultaten van en de ervaringen met de regeling Cultuur Educatie 2018-2022, mag geconcludeerd worden, dat de regeling succesvol is geweest. De doelstellingen en de daarop gebaseerde uitvoeringspunten zijn gerealiseerd.
Een nieuwe regeling Cultuur Educatie 2023-2026
Waar de conclusie is, dat de doelstellingen van de vorige regeling Cultuur Educatie zijn behaald, is het voor de nieuwe regeling zaak om te komen tot een doorontwikkeling.
Als nieuwe doelstellingen voor de Cultuur Educatie voor de komende periode zien wij het:
Voor alle bij cultuur educatie betrokken instellingen en aanbieders geldt, dat actief gewerkt wordt aan gelijke kansen voor alle jeugdigen tot 18 jaar.
We willen aansluiten bij het rijksbeleid Cultuur Educatie met Kwaliteit en het Friese beleid voor KEK3.
Kultuur Edukaasje mei Kwaliteit 3
Bij KEK (Kultuer Edukaasje mei Kwaliteit) 3 werken we, samen met de regionale kunstencentra, aan het vernieuwen en verdiepen van cultuureducatie op basisscholen in Fryslân. We doen dat altijd vanuit de verbinding tussen kunst, cultuur en taal. We werken procesgericht, onderzoekend, met aandacht voor creativiteit en vanuit ieders talent. Ons doel: samen werken aan een vaste plek voor kunst en cultuur in het onderwijsprogramma op basisscholen in Fryslân. We doen dat vanuit de landelijke CMK-regeling, namens de provincie Fryslân, samen met de Friese kunstencentra, gemeenten, kunstinstellingen, bovenschoolse organisaties en kunstvakdocenten. KEK3 wordt uitgevoerd door Keunstwurk.
We trainen leerkrachten en kunstvakdocenten in hun deskundigheid met onze cursussen (individueel), trainingen (met het team), maakplaatsen (leren door te doen) en De Ideeënfabriek (voor kunstvakdocenten en zzp’ers die in het onderwijs werken). Zo kunnen zij de kinderen begeleiden bij het geven van betekenis aan wat ze maken en meemaken.
Onze cultuurverbinders brengen in de verschillende regio’s in de provincie Fryslân het kunstencentrum, de gemeente, bovenschoolse organisaties en kunstvakdocenten samen en maken een regioplan, om te komen tot de beste cultuureducatie op de scholen. We meten jaarlijks hoe het gaat, met het evaluatieprogramma EVI.
We bundelen onze krachten met de provinciale kunst-, cultuur-, natuur- en taalpartners voor innovatie, deskundigheidsbevordering, kennisdeling en ontmoeting.
KEK3 heeft de volgende doelstellingen:
In het kader van de nieuwe regeling voor de komende periode vindt afstemming plaats met het beleid NPO en GKA, om te zoeken naar een integrale aanpak.
Uit de evaluatie van de huidige regeling Cultuur Educatie blijkt, dat de cultuurcoach een onmisbare schakel in het geheel is. Ook vanuit het rijksbeleid wordt de cultuurcoach als gids voor zowel de betrokken instellingen en aanbieders, maar ook de jongeren gezien.
Samen met de functionaris vanuit Kultuur Edukaasje mei Kwaliteit (KEK3) wordt de cultuur educatie door de cultuurcoach naar een hoger plan getild.
Schoolbesturen formuleren beleidsdoelen voor cultuur educatie, waarna de cultuurcoach samen met de scholen zorg draagt voor de uitvoering.
De meerwaarde van de cultuurcoach blijkt uit de reacties uit het werkveld (zie bijlage 2)
Ook voor de uitvoering van de nieuwe regeling heeft de Cultuurcoach een belangrijke rol:
Zie verder Bijlage 3: Uitvoeringsactiviteiten Cultuurcoach Opsterland 2023-2026
De huidige financiering van de Cultuur Educatie is als volgt geregeld:
Totaal budget in de meerjarenraming 2022-2026
Reden voor de verlaging met ingang van 2023 is een in 2020 aangekondigde bezuiniging op de kosten van de cultuurcoach, na afloop van de huidige regeling. Deze bezuiniging houdt in, dat voorgesteld wordt de cofinanciering van de rijksmiddelen uit de regeling combinatiefuncties, naar het onderwijsveld over te hevelen.
De middelen voor 2022 worden als volgt besteed:
(beschikbaar voor incidentele projecten, bijv. rondom erfgoed of beeldende kunst) |
||
Scholen vullen de gemeentelijke cultuureducatiesubsidie aan met hun eigen rijksmiddelen voor cultuureducatie vanuit voorheen de Prestatiebox, tegenwoordig vanuit de Lumpsum, cultuur educatie. Zij besteden een bedrag van € 16,86 per leerling aan:
Van dit budget wordt € 11,00 per leerling ingezet voor gezamenlijke activiteiten en de rest op schoolniveau. Door alle schoolorganisaties samen, wordt jaarlijks € 41.070,00 op deze wijze besteed aan culturele vorming.
De voorgenomen bezuiniging op het totale budget cultuureducatie wordt door de betrokken organisaties als een negatieve ontwikkeling voor de Cultuur Educatie in Opsterland gezien.
Het is dan maar de vraag of de nieuwe doelstellingen voor de komende beleidsperiode wel behaald kunnen worden.
Laat voorop staan, dat Opsterland met de huidige constructie een koploper is in Fryslân voor wat betreft de structurele inzet voor cultuur educatie en muziekonderwijs in het basisonderwijs.
Bezuinigen op de huidige budgetten, betekent afbreuk van de inhoud van het beleid. Gelet op de speerpunten van het landelijke beleid, de landelijke initiatieven als Cultuur Educatie met Kwaliteit, de Gelijke Kansen Aanpak en het Nationaal Programma Onderwijs, is het juist nu belangrijk om de Cultuur Educatie Opsterland op het zelfde niveau te houden.
Vanuit deze succesvolle basis kan immers veel beter en met meer kwaliteit aangesloten worden bij die landelijke beleidslijnen.
Allemaal gericht op gelijke kansen voor alle kinderen, betere emotionele en sociale vaardigheden voor kinderen, uiteindelijk leidend tot meer onderwijskansen en betere kansen op de arbeidsmarkt.
Alle betrokken partijen zijn van mening, dat het geheel van de activiteiten binnen de Cultuur Educatie: het IMV, de culturele vorming, het instrumentenfonds, de aanvullende projecten en de cultuurcoach, een onlosmakelijk geheel vormen, die de kwaliteit van de cultuur educatie in Opsterland hebben gebracht op het hoge niveau waar die nu staat.
Gelet op het voorgaande wordt voorgesteld, om de voorgenomen bezuiniging terug te draaien en het budget Cultuur Educatie voor de jaren 2023-2026 te handhaven op € 290.000,00 (excl. Rijksmiddelen combinatiefuncties).
De jaarlijkse verdeling van het beschikbare budget werd in de afgelopen periode geregeld via de subsidieregeling Cultuureducatie 2018-2022. Deze regeling kan op 31 december 2022 worden ingetrokken.
Omdat het aantal subsidieontvangers bekend is, namelijk de 3 schoolbesturen voor het primair onderwijs in de gemeente Opsterland, hoeft er geen nieuwe subsidieregeling ingesteld te worden. Subsidiëring kan vastgelegd worden in de jaarlijkse gemeentebegroting.
Het beschikbare budget wordt jaarlijks verdeeld op basis van de leerlingaantallen zoals die door de schoolbesturen zijn doorgegeven aan de Dienst Uitvoering Onderwijs op de landelijke peildatum (1 oktober) voorafgaand aan het betrokken subsidiejaar. De subsidieplafonds worden jaarlijks vastgesteld door de gemeenteraad voor:
De genoemde subsidieplafonds worden jaarlijks geïndexeerd met de indexatie prijsontwikkeling bruto binnenlands product (BBP), zoals opgenomen in de meicirculaire van het voorliggende jaar.
Het bedrag per leerling per jaar wordt jaarlijks vastgesteld door het vastgestelde subsidieplafond te delen door het aantal leerlingen.
De schoolbesturen dienen hun subsidieaanvraag uiterlijk 1 december van het jaar voorafgaand aan het betrokken subsidiejaar in.
Voor het budget voor projectsubsidies van € 13.500,00 kunnen betrokken instellingen jaarlijks subsidieaanvragen indien bij de gemeente.
De huidige regiegroep, die bestaat uit vertegenwoordigers van de schoolbesturen, de gemeente en de cultuurcoach, blijft bestaan. Deze stuurgroep ziet toe op de uitvoering van deze regeling en komt minimaal tweemaal per jaar bijeen.
De bijeenkomsten van de stuurgroep zullen tevens gelden als een moment van mondelinge rapportage over de voortgang van de regeling.
De regiegroep kan worden aangevuld met functionarissen, die zij voor de uitvoering van deze regeling en de kwaliteit daarvan van belang acht.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de Gemeente Opsterland van 7 november 2022.
De griffier,
Reinoud Koster
De voorzitter,
Lex Roolvink
Bijlage 1: Reacties uit het werkveld op de huidige regeling
Bijlage 2: De rol van de Cultuurcoach
Deze mening wordt onderschreven door
Meerwaarde Cultuurcoach voor de cultuuraanbieders:
Meerwaarde cultuurcoach voor de korpsen in Ureterp:
Bijlage 3: Uitvoeringsactiviteiten Cultuurcoach Opsterland 2023-2026
De werkgroep “theater” organiseert jaarlijks o.l.v. de cultuurcoach een voorstelling voor 21 scholen en 2400 leerlingen (met uitzondering van School Lyndensteyn).
Taken cultuurcoach voor werkgroep voorstellingen:
De werkgroep “schrijvers in school” organiseert jaarlijks o.l.v. de cultuurcoach een bezoek in de klas van een (actuele) schrijver van kinderboeken voor gr. 5+6 (600 lln.)
Taken cultuurcoach voor werkgroep schrijvers in school:
Werkgroep “ IMV” verzorgt o.l.v. IMV-coördinator/cultuurcoach(?) 3 verschillende vormen van IMV-onderwijs die op maat worden aangeboden: de school kiest zelf welke vorm. IMV-lessen worden georganiseerd vanuit het solidariteitsprincipe. Iedere school krijgt evenveel IMV-lessen op jaarbasis.
Taken IMV-coördinator/ cultuurcoach:
Vraaggestuurd cultuuronderwijs: d.w.z. de vraag/wens van de school is leidend.
De cultuurcoach heeft hier een adviserende en verbindende rol:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-405237.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.