Wijzigingsbesluit nadere regels deelbakfietsen Amsterdam 2023

De directeur Verkeer & Openbare Ruimte

 

Besluit:

 

De nadere regels voor deelbakfietsen Amsterdam 2023 te wijzigen op de wijze zoals weergegeven in de onderstaande was-wordt lijst:

 

Artikel

Was

Wordt

Algemeen

Lettertype is niet overal gelijk

Corbel 10,5

1.1

college: het college van Burgemeester en Wethouders van Amsterdam;

college: het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam;

1.1

voertuigenplafond: het maximum aantal voertuigen waarvoor de vergunningen worden verleend;

voertuigenplafond: het maximum aantal voertuigen waarvoor de vergunningen worden verleend.

2.8 lid 20.1.

1. de aanvrager levert aan de gemeente (of aan een door of namens de Burgemeesters en Wethouders aangewezen Trusted Third Party) met een interval van 15-30 seconden op geautomatiseerde wijze de data betreffende:

a. de feitelijke locatie van alle geparkeerde voertuigen van de aanvrager in de openbare ruimte binnen de gemeente, inclusief geparkeerde voertuigen die verhuurd zijn.

b. de start- en eindlocatie van verhuringen die beginnen of eindigen binnen de gemeente.

1. de aanvrager levert aan de gemeente (of aan een door of namens de burgemeesters en wethouders aangewezen Trusted Third Party) met een interval van 15-30 seconden op geautomatiseerde wijze de data betreffende:

a. de feitelijke locatie van alle geparkeerde voertuigen van de aanvrager in de openbare ruimte binnen de gemeente, inclusief geparkeerde voertuigen die verhuurd zijn.

b. de start- en eindlocatie van verhuringen die beginnen of eindigen binnen de gemeente.

2.8 lid 20.4

4. De aanvrager zegt medewerking toe aan de verdere ontwikkeling van de data-uitwisseling over deelvoertuigen. In het kader van de CDS-M werkwijze zie cds-m-nl en de Maas-standaarden wil de gemeente Amsterdam samen met andere overheden en marktpartijen nieuwe mogelijkheden van data-uitwisseling zo goed mogelijk benutten. De Strategic Committee voor de Maasstandaarden , waarin overheden en marktpartijen vertegenwoordigd zijn, stelt eventuele nieuwe eisen en specificaties vast, waaraan de aanvrager moet voldoen

4. De aanvrager zegt medewerking toe aan de verdere ontwikkeling van de data-uitwisseling over deelvoertuigen. In het kader van de CDS-M werkwijze zie cds-m.nl en de MaaS-standaarden wil de gemeente Amsterdam samen met andere overheden en marktpartijen nieuwe mogelijkheden van data-uitwisseling zo goed mogelijk benutten. De Strategic Committee voor de Maasstandaarden , waarin overheden en marktpartijen vertegenwoordigd zijn, stelt eventuele nieuwe eisen en specificaties vast, waaraan de aanvrager moet voldoen.

2.8 lid 20.5

5. De aanvrager is in staat om maandelijks op de tiende van de maand een rapportage met de volgende gegevens aan de gemeente te leveren met betrekking tot de daaraan voorafgaande kalendermaand:

- aantal binnen gekomen klachten incl. locatie data

- first response time en ticket resolution time

- aantal uitgedeelde straffen (boetes, verwijderingen gebruikers)

5. De aanvrager is in staat om maandelijks op de tiende van de maand een rapportage met de volgende gegevens aan de gemeente te leveren met betrekking tot de daaraan voorafgaande kalendermaand:

- aantal binnen gekomen klachten incl. locatie data;

- first response time en ticket resolution time;

- aantal uitgedeelde straffen (boetes, verwijderingen gebruikers).

2.8 lid 20.6

6. De aanvrager is in staat om elk kwartaal op de tiende van de eerste maand van het nieuwe kwartaal een rapportage met de volgende gegevens aan de gemeente te leveren met betrekking tot het daaraan voorafgaande kwartaal:

- het aantal unieke actieve gebruikers

- gemiddeld aantal verhuringen per maand per gebruiker

- type gebruikers (percentage klanten inwoner van Amsterdam en percentagebezoeker)

- het aantal van straat verwijderde en gerepareerde deelvoertuigen

- aantal aanvragen voor een bakfiets

6. De aanvrager is in staat om elk kwartaal op de tiende van de eerste maand van het nieuwe kwartaal een rapportage met de volgende gegevens aan de gemeente te leveren met betrekking tot het daaraan voorafgaande kwartaal:

- het aantal unieke actieve gebruikers;

- gemiddeld aantal verhuringen per maand per gebruiker;

- type gebruikers (percentage klanten inwoner van Amsterdam en percentagebezoeker);

- het aantal van straat verwijderde en gerepareerde deelvoertuigen;

- aantal aanvragen voor een bakfiets.

2.10 algemeen

Opmerking: Tabellen verschillen in grootte

linkerkolom 1,22, middelste kolom 12,49, rechterkolom 1,22

2.10 lid 2 en 3

2. De puntentoekenning aan bovengenoemde plannen en beschrijvingen in het kader van de vergelijkende toets, is hierna omschreven. Indien een plan of beschrijving voldoet aan hetgeen in de middelste kolom is weergegeven, wordt het in de rechterkolom genoemde aantal punten toegekend.

3. Waar in de hiernavolgende criteria, een criterium bestaat uit een a, b, c of d variant (criteria 4,6, 5,1, 5.2, 6.1, 6.9, 7.1, 8.1, 8.2, 10.1, 12.2) zullen aanvragers alleen punten ontvangen voor één van de mogelijke van toepassing zijnde variaties op een artikel. Dat wil zeggen; wanneer de A-variant van toepassing is en dit ook impliceert dat wordt voldaan aan de B- en opvolgende varianten, dan worden alleen de punten toegekend die gelden voor de A-variant

2. De puntentoekenning aan bovengenoemde plannen en beschrijvingen in het kader van de vergelijkende toets, is hierna omschreven. Indien een plan of beschrijving voldoet aan hetgeen in de middelste kolom is weergegeven, wordt het in de rechterkolom genoemde aantal punten toegekend.

Waar in de hiernavolgende criteria, een criterium bestaat uit een a, b, c of d variant (criteria 4,6, 5,1, 5.2, 6.1, 6.9, 7.1, 8.1, 8.2, 10.1, 12.2) zullen aanvragers alleen punten ontvangen voor één van de mogelijke van toepassing zijnde variaties op een artikel. Dat wil zeggen; wanneer de A-variant van toepassing is en dit ook impliceert dat wordt voldaan aan de B- en opvolgende varianten, dan worden alleen de punten toegekend die gelden voor de A-variant.

2.10 lid 5.2b

De aanvrager is in staat om vanaf het moment van gunning tenminste 50% van de het vergunde aantal voertuigen te exploiteren binnen 12 maanden en tenminste 75% van de voertuigen te exploiteren binnen 24 maanden, mits alle locaties gereed zijn.

De aanvrager is in staat om vanaf het moment van gunning tenminste 50% van de het vergunde aantal voertuigen te exploiteren binnen 6 maanden en tenminste 75% van de voertuigen te exploiteren binnen 12 maanden en 100% van de voertuigen te exploiteren binnen 18 maanden, mits alle locaties gereed zijn.

2.10 lid 5.2c

De aanvrager is in staat om vanaf het moment van gunning tenminste 50% van de het vergunde aantal voertuigen te exploiteren binnen 12 maanden en tenminste 75% van de voertuigen te exploiteren binnen 24 maanden, mits alle locaties gereed zijn.

De aanvrager is in staat om vanaf het moment van gunning tenminste 50% van de het vergunde aantal voertuigen te exploiteren binnen 6 maanden, tenminste 75% van de voertuigen te exploiteren binnen 12 maanden en 100% van de voertuigen te exploiteren binnen 24 maanden, mits alle locaties gereed zijn

2.10 lid 6.1a

De aanvrager zorgt ervoor dat van de deelvoertuigen die niet meer voldoen aan de eisen die bij of krachtens de Wegenverkeerswet aan bakfietsen zijn gesteld of anderszins defect zijn of onbruikbaar (waaronder in ieder geval worden begrepen defecten die een comfortabel en veilig gebruik in de weg staan en defecten aan het GPStracking systeem), 90% binnen 12-24 uur nadat aanvrager redelijkerwijs bekend kon zijn met het defect of de onbruikbaarheid, van straat worden gehaald of ter plaatse wordt gerepareerd (zonder hinder of overlast ter plaatse). De aanvrager informeert de gemeente in de kwartaalrapportage als bedoeld in art. 2.8 lid b onder 20, over het aantal van de straat verwijderde of ter plaatse gerepareerde voertuigen en de termijn waarbinnen de voertuigen van staat zijn gehaald of ter plaatse zijn gerepareerd.

De aanvrager zorgt ervoor dat van de deelvoertuigen die niet meer voldoen aan de eisen die bij of krachtens de Wegenverkeerswet aan bakfietsen zijn gesteld of anderszins defect zijn of onbruikbaar (waaronder in ieder geval worden begrepen defecten die een comfortabel en veilig gebruik in de weg staan en defecten aan het GPStracking systeem), 90% binnen 24 uur nadat aanvrager redelijkerwijs bekend kon zijn met het defect of de onbruikbaarheid, van straat worden gehaald of ter plaatse wordt gerepareerd (zonder hinder of overlast ter plaatse). De aanvrager informeert de gemeente in de kwartaalrapportage als bedoeld in art. 2.8 lid b onder 20, over het aantal van de straat verwijderde of ter plaatse gerepareerde voertuigen en de termijn waarbinnen de voertuigen van staat zijn gehaald of ter plaatse zijn gerepareerd.

2.10 lid 6.1b

De aanvrager zorgt ervoor dat van de deelvoertuigen die niet meer voldoen aan de eisen die bij of krachtens de Wegenverkeerswet aan bakfietsen zijn gesteld of anderszins defect zijn of onbruikbaar (waaronder in ieder geval worden begrepen defecten die een comfortabel en veilig gebruik in de weg staan en defecten aan het GPStracking systeem), 50 % binnen 24 uur nadat aanvrager redelijkerwijs bekend kon zijn met het defect of de onbruikbaarheid, van straat wordt gehaald of ter plaatse wordt gerepareerd (zonder hinder of overlast ter plaatse) en 50% binnen 24-72 uur. De aanvrager informeert de gemeente in een kwartaalrapportage als bedoeld in artikel 2.8, eerste lid, onderdeel b.20 , over het aantal van de straat verwijderde of ter plaatse gerepareerde voertuigen en de termijn waarbinnen de voertuigen van staat zijn gehaald of ter plaatse zijn gerepareerd.

De aanvrager zorgt ervoor dat van de deelvoertuigen die niet meer voldoen aan de eisen die bij of krachtens de Wegenverkeerswet aan bakfietsen zijn gesteld of anderszins defect zijn of onbruikbaar (waaronder in ieder geval worden begrepen defecten die een comfortabel en veilig gebruik in de weg staan en defecten aan het GPStracking systeem), 50 % binnen 24 uur nadat aanvrager redelijkerwijs bekend kon zijn met het defect of de onbruikbaarheid, van straat wordt gehaald of ter plaatse wordt gerepareerd (zonder hinder of overlast ter plaatse). De aanvrager informeert de gemeente in een kwartaalrapportage als bedoeld in artikel 2.8, eerste lid, onderdeel b.20 , over het aantal van de straat verwijderde of ter plaatse gerepareerde voertuigen en de termijn waarbinnen de voertuigen van staat zijn gehaald of ter plaatse zijn gerepareerd.

2.10 lid 6.1c

De aanvrager zorgt ervoor dat van de deelvoertuigen die niet meer voldoen aan de eisen die bij of krachtens de Wegenverkeerswet aan bakfietsen zijn gesteld of anderszins defect zijn of onbruikbaar (waaronder in ieder geval worden begrepen defecten die een comfortabel en veilig gebruik in de weg staan en defecten aan het GPStracking systeem), 50 % binnen 72 uur nadat aanvrager redelijkerwijs bekend kon zijn met het defect of de onbruikbaarheid, van straat wordt gehaald of ter plaatse wordt gerepareerd (zonder hinder of overlast ter plaatse). De aanvrager informeert de gemeente in de kwartaalrapportage zoals in artikel 2.8, eerste lid, onderdeel b.20 over het aantal van de straat verwijderde of ter plaatse gerepareerde voertuigen en de termijn waarbinnen de voertuigen van staat zijn gehaald of ter plaatse zijn gerepareerd.

vervalt

2.10 lid 6.9a

tabel

  • Type certificering

    Score

    CO2 prestatieladder Niveau 1

    5

    CO2 prestatieladder Niveau 2

    5

    Energie-audit EED

    9

    CO2 prestatieladder Niveau 3

    9

    CO2 prestatieladder Niveau 4

    15

    ISO 14001-reductiemanagement 1

    15

    ISO 14001-reductiemanagement 2

    30

    CO2 prestatieladder Niveau 5

    30

  • Type certificering

    Score

    CO2 prestatieladder Niveau 1

    2

    CO2 prestatieladder Niveau 2

    5

    Energie-audit EED

    9

    CO2 prestatieladder Niveau 3

    9

    CO2 prestatieladder Niveau 4

    15

    ISO 14001-reductiemanagement 1

    15

    ISO 14001-reductiemanagement 2

    30

    CO2 prestatieladder Niveau 5

    30

2.10 lid 10.1b

De aanvrager heeft een volledige integratie (beschikbaarheid, boeken, reizen, betalen) via tenminste twee MaaS-dienstverleners die in Nederland actief zijn, echter zonder gebruik te maken van de TOMP-API

De aanvrager heeft een volledige integratie (beschikbaarheid, boeken, reizen, betalen) via tenminste twee MaaS-dienstverleners die in Nederland actief zijn, echter zonder gebruik te maken van de TOMP-API.

2.10 lid 12.2a rechter kolom

50

30

2.10 lid 13

De in dit artikel bedoelde beoordeling geschiedt door een beoordelingscommissie die bestaat uit een oneven aantal van tenminste drie door of namens het college aangewezen personen van wie er één als voorzitter wordt aangewezen.

De in dit artikel bedoelde beoordeling geschiedt door een beoordelingscommissie die bestaat uit een oneven aantal van tenminste drie door of namens het college aangewezen personen van wie er één als voorzitter wordt aangewezen.

2.11 lid 1

v.

 

De vergunninghouder levert aan de gemeente (of aan een door of namens de Burgemeesters en Wethouders aangewezen Trusted Third Party) met een interval van 15-30 seconden op geautomatiseerde wijze de data betreffende:

a. de feitelijke locatie van alle geparkeerde voertuigen van de aanvrager in de openbare ruimte binnen de gemeente, inclusief geparkeerde voertuigen die verhuurd zijn.

b. de start- en eindlocatie van verhuringen die beginnen of eindigen binnen de gemeente.

2. Voor het aanleveren van de data genoemd in lid 1. mag de vergunninghouder nog een half jaar na ingang van de vergunning data aanleveren conform de huidige specificaties van het Dashboard Deelmobiliteit. Zie https://docs.crow.nl/deelfietsdashboard/hr-dataspec/. Daarna dient de aanvrager gebruik te maken van de volgende endpoints uit de MDS-standaard:

  • /provider/vehicles (met alleen aangeboden voertuigen en geparkeerde verhuurde voertuigen) met specificatie van:

    • o

      Het type voertuig

    • o

      De status

    • o

      De kilometerstand

  • /provider/trips (route bevat alleen start- en eindlocatie met specificatie van;

    • o

      Begin- en eindtijd

    • o

      Het type voertuig

    • o

      De afgelegde kilometer

3. De gemeente stelt informatie over de aanwijzingsgebieden (zoals in de nadere regels omschreven en mogelijk toekomstige aanwijzingsgebieden) beschikbaar via een openbare MDS-feed. Desgewenst stelt de gemeente deze informatie nog maximaal een half jaar na ingang van de vergunning beschikbaar via een KML-file die per mail wordt toegestuurd aan de vergunninghouder.

De vergunninghouder draagt er zorg voor dat deze informatie na aankondiging binnen 3 werkdagen verwerkt wordt in eigen systemen en apps, zodat de eindgebruiker altijd beschikt over actuele informatie. Tevens stelt de vergunninghouder een openbare GBFS-feed beschikbaar van het servicegebied dat de vergunninghouder hanteert, inclusief aanwijzingsgebieden.

4. De vergunninghouder zegt medewerking toe aan de verdere ontwikkeling van de data-uitwisseling over deelvoertuigen. In het kader van de CDS-M werkwijze zie cds-m-nl en de Maas-standaarden wil de gemeente Amsterdam samen met andere overheden en marktpartijen nieuwe mogelijkheden van data-uitwisseling zo goed mogelijk benutten. De Strategic Committee voor de Maasstandaarden , waarin overheden en marktpartijen vertegenwoordigd zijn, stelt eventuele nieuwe eisen en specificaties vast, waaraan de aanvrager moet voldoen

5. De vergunninghouder is in staat om maandelijks op de tiende van de maand een rapportage met de volgende gegevens aan de gemeente te leveren met betrekking tot de daaraan voorafgaande kalendermaand:

- aantal binnen gekomen klachten incl. locatie data

- first response time en ticket resolution time

- aantal uitgedeelde straffen (boetes, verwijderingen gebruikers)

6. De vergunninghouder is in staat om elk kwartaal op de tiende van de eerste maand van het nieuwe kwartaal een rapportage met de volgende gegevens aan de gemeente te leveren met betrekking tot het daaraan voorafgaande kwartaal:

- het aantal unieke actieve gebruikers

- gemiddeld aantal verhuringen per maand per gebruiker

- type gebruikers (percentage klanten inwoner van Amsterdam en percentagebezoeker)

- het aantal van straat verwijderde en gerepareerde deelvoertuigen

- aantal aanvragen voor een bakfiets

7. de vergunninghouder verzamelt en verwerkt persoonsgegevens en andere gegevens in overeenstemming met de wet- en regelgeving en geeft een beschrijving van de manier waarop hij de wet- en regelgeving op het gebied van dataverwerking en privacy uitvoert.

8. de vergunninghouder vraagt de gebruikers van de voertuigen toestemming om maximaal 2x per jaar surveys of vragenlijsten te ontvangen namens de gemeente ten behoeve van montitorings- en evaluatiedoeleinden en verleent de gemeente toegang tot de gebruikers die toestemming hebben verleend

v.

 

  • 1.

    De vergunninghouder levert aan de gemeente (of aan een door of namens de Burgemeesters en Wethouders aangewezen Trusted Third Party) met een interval van 15-30 seconden op geautomatiseerde wijze de data betreffende:

    a. de feitelijke locatie van alle geparkeerde voertuigen van de aanvrager in de openbare ruimte binnen de gemeente, inclusief geparkeerde voertuigen die verhuurd zijn.

    b. de start- en eindlocatie van verhuringen die beginnen of eindigen binnen de gemeente.

  • 2.

    Voor het aanleveren van de data genoemd in lid 1. mag de vergunninghouder nog een half jaar na ingang van de vergunning data aanleveren conform de huidige specificaties van het Dashboard Deelmobiliteit. Zie https://docs.crow.nl/deelfietsdashboard/hr-dataspec/. Daarna dient de aanvrager gebruik te maken van de volgende endpoints uit de MDS-standaard:

  • /provider/vehicles (met alleen aangeboden voertuigen en geparkeerde verhuurde voertuigen) met specificatie van:

    • o

      Het type voertuig

    • o

      De status

    • o

      De kilometerstand

  • /provider/trips (route bevat alleen start- en eindlocatie met specificatie van;

    • o

      Begin- en eindtijd

    • o

      Het type voertuig

    • o

      De afgelegde kilometer

  • 3.

    De gemeente stelt informatie over de aanwijzingsgebieden (zoals in de nadere regels omschreven en mogelijk toekomstige aanwijzingsgebieden) beschikbaar via een openbare MDS-feed. Desgewenst stelt de gemeente deze informatie nog maximaal een half jaar na ingang van de vergunning beschikbaar via een KML-file die per mail wordt toegestuurd aan de vergunninghouder.

    De vergunninghouder draagt er zorg voor dat deze informatie na aankondiging binnen 3 werkdagen verwerkt wordt in eigen systemen en apps, zodat de eindgebruiker altijd beschikt over actuele informatie. Tevens stelt de vergunninghouder een openbare GBFS-feed beschikbaar van het servicegebied dat de vergunninghouder hanteert, inclusief aanwijzingsgebieden.

  • 4.

    De vergunninghouder zegt medewerking toe aan de verdere ontwikkeling van de data-uitwisseling over deelvoertuigen. In het kader van de CDS-M werkwijze zie cds-m.nl en de MaaS-standaarden wil de gemeente Amsterdam samen met andere overheden en marktpartijen nieuwe mogelijkheden van data-uitwisseling zo goed mogelijk benutten. De Strategic Committee voor de MaaS-standaarden , waarin overheden en marktpartijen vertegenwoordigd zijn, stelt eventuele nieuwe eisen en specificaties vast, waaraan de aanvrager moet voldoen.

  • 5.

    De vergunninghouder is in staat om maandelijks op de tiende van de maand een rapportage met de volgende gegevens aan de gemeente te leveren met betrekking tot de daaraan voorafgaande kalendermaand:

    • aantal binnen gekomen klachten incl. locatie data

    • first response time en ticket resolution time

    • aantal uitgedeelde straffen (boetes, verwijderingen gebruikers)

  • 6.

    De vergunninghouder is in staat om elk kwartaal op de tiende van de eerste maand van het nieuwe kwartaal een rapportage met de volgende gegevens aan de gemeente te leveren met betrekking tot het daaraan voorafgaande kwartaal:

    • het aantal unieke actieve gebruikers

    • gemiddeld aantal verhuringen per maand per gebruiker

    • type gebruikers (percentage klanten inwoner van Amsterdam en percentagebezoeker)

    • het aantal van straat verwijderde en gerepareerde deelvoertuigen

    • aantal aanvragen voor een bakfiets

  • 7.

    de vergunninghouder verzamelt en verwerkt persoonsgegevens en andere gegevens in overeenstemming met de wet- en regelgeving en geeft een beschrijving van de manier waarop hij de wet- en regelgeving op het gebied van dataverwerking en privacy uitvoert.

  • 8.

    de vergunninghouder verzamelt en verwerkt persoonsgegevens en andere gegevens in overeenstemming met de wet- en regelgeving en geeft een beschrijving van de manier waarop hij de wet- en regelgeving op het gebied van dataverwerking en privacy uitvoert.

2.11 lid 1

x. de vergunninghouder verzamelt en verwerkt persoonsgegevens en andere gegevens in overeenstemming met de wet- en regelgeving en voert de wet- en regelgeving op het gebied van dataverwerking en privacy uit overeenkomstig de beschrijving die hij bij de aanvraag heeft gegeven;

y. de vergunninghouder werkt mee aan onderzoeken van de gemeente en verstrekt daartoe de gegevens waar het college om verzoekt en waarvoor de gebruikers expliciet toestemming hebben gegeven;

z. de vergunninghouder hanteert een back-to-one systeem ten behoeve van optimale inpassing in de openbare ruimte;

aa. indien een locatievoorstel wordt gedaan binnen 100 meter van een (toekomstige) hub of een nieuwe hub wordt geplaatst binnen 100 meter van een bestaande deelbakfietslocatie, plaatst de vergunninghouder het voertuig in de hub indien het locatievoorstel om die reden is afgewezen of indien de deelbakfietslocatie is komen te vervallen.

Ten behoeve van optimale benutting van de openbare ruimte en het tegengaan van verrommeling van de openbare ruimte maakt de gemeente ook gebruik van hubs. Gemeente en aanvrager monitoren samen het gebruik van een nieuwe hub en kijken na 12 maanden na ingebruikname of de betreffende hub goed werkt of niet. Op basis hiervan kan door de gemeente worden besloten om de hub te sluiten, te verplaatsen of de deelbakfiets elders te faciliteren;

 

ab. de vergunninghouder kan geen aanspraak maken op een vergoeding in het geval de gemeente Amsterdam besluit een locatie/standplaats voor de deelbakfiets op te heffen;

 

ac. de vergunninghouder heeft een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten, die zowel materiële als letselschade dekt die voortvloeit uit de exploitatie.

w. de vergunninghouder verzamelt en verwerkt persoonsgegevens en andere gegevens in overeenstemming met de wet- en regelgeving en voert de wet- en regelgeving op het gebied van dataverwerking en privacy uit overeenkomstig de beschrijving die hij bij de aanvraag heeft gegeven;

x. de vergunninghouder werkt mee aan onderzoeken van de gemeente en verstrekt daartoe de gegevens waar het college om verzoekt en waarvoor de gebruikers expliciet toestemming hebben gegeven;

y. de vergunninghouder hanteert een back-to-one systeem ten behoeve van optimale inpassing in de openbare ruimte;

z. indien een locatievoorstel wordt gedaan binnen 100 meter van een (toekomstige) hub of een nieuwe hub wordt geplaatst binnen 100 meter van een bestaande deelbakfietslocatie, plaatst de vergunninghouder het voertuig in de hub indien het locatievoorstel om die reden is afgewezen of indien de deelbakfietslocatie is komen te vervallen.

Ten behoeve van optimale benutting van de openbare ruimte en het tegengaan van verrommeling van de openbare ruimte maakt de gemeente ook gebruik van hubs. Gemeente en aanvrager monitoren samen het gebruik van een nieuwe hub en kijken na 12 maanden na ingebruikname of de betreffende hub goed werkt of niet. Op basis hiervan kan door de gemeente worden besloten om de hub te sluiten, te verplaatsen of de deelbakfiets elders te faciliteren;

 

aa. de vergunninghouder kan geen aanspraak maken op een vergoeding in het geval de gemeente Amsterdam besluit een locatie/standplaats voor de deelbakfiets op te heffen;

 

ab. de vergunninghouder heeft een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten, die zowel materiële als letselschade dekt die voortvloeit uit de exploitatie.

Bijlage 2

  • -

    U bent in staat om aan de gemeente (of aan een door of namens de Burgemeesters en Wethouders aangewezen Trusted Third Party) met een interval van 15-30 seconden op geautomatiseerde wijze de data aan te leveren betreffende:

    a. de feitelijke locatie van alle geparkeerde voertuigen van de aanvrager in de openbare ruimte binnen de gemeente, inclusief geparkeerde voertuigen die verhuurd zijn.

    b. de start- en eindlocatie van verhuringen die beginnen of eindigen binnen de gemeente.

2. Voor het aanleveren van de data genoemd in lid 1. mag de aanvrager nog een half jaar na ingang van de vergunning data aanleveren conform de huidige specificaties van het Dashboard Deelmobiliteit. Zie https://docs.crow.nl/deelfietsdashboard/hr-dataspec/. U bent in staat om daarna gebruik te maken van de volgende endpoints uit de MDS-standaard:

  • /provider/vehicles (met alleen aangeboden voertuigen en geparkeerde verhuurde voertuigen) met specificatie van:

    • o

      Het type voertuig

    • o

      De status

    • o

      De kilometerstand

  • /provider/trips (route bevat alleen start- en eindlocatie met specificatie van;

    • o

      Begin- en eindtijd

    • o

      Het type voertuig

    • o

      De afgelegde kilometer

3. De gemeente stelt informatie over de aanwijzingsgebieden (zoals in de nadere regels omschreven en mogelijk toekomstige aanwijzingsgebieden) beschikbaar via een openbare MDS-feed. Desgewenst stelt de gemeente deze informatie nog maximaal een half jaar na ingang van de vergunning beschikbaar via een KML-file die per mail wordt toegestuurd aan de aanvrager.

U zegt toe er zorg voor te dragen dat deze informatie na aankondiging binnen 3 werkdagen verwerkt wordt in eigen systemen en apps, zodat de eindgebruiker altijd beschikt over actuele informatie. Tevens stelt de aanvrager een openbare GBFS-feed beschikbaar van het servicegebied dat de aanvrager hanteert, inclusief aanwijzingsgebieden.

4. U zegt medewerking toe aan de verdere ontwikkeling van de data-uitwisseling over deelvoertuigen. In het kader van de CDS-M werkwijze zie cds-m-nl en de Maas-standaarden wil de gemeente Amsterdam samen met andere overheden en marktpartijen nieuwe mogelijkheden van data-uitwisseling zo goed mogelijk benutten. De Strategic Committee voor de Maasstandaarden , waarin overheden en marktpartijen vertegenwoordigd zijn, stelt eventuele nieuwe eisen en specificaties vast, waaraan de aanvrager moet voldoen

5. U bent in staat om maandelijks op de tiende van de maand een rapportage met de volgende gegevens aan de gemeente te leveren met betrekking tot de daaraan voorafgaande kalendermaand:

• aantal binnen gekomen klachten incl. locatie data, first response time en ticket resolution time, en aantal uitgedeelde straffen (boetes, verwijderingen gebruikers)

6. U bent in staat om elk kwartaal op de tiende van de eerste maand van het nieuwe kwartaal een rapportage met de volgende gegevens aan de gemeente te leveren met betrekking tot het daaraan voorafgaande kwartaal:

- het aantal unieke actieve gebruikers

- gemiddeld aantal verhuringen per maand per gebruiker

- type gebruikers (percentage klanten inwoner van Amsterdam en percentagebezoeker)

- het aantal van straat verwijderde en gerepareerde deelvoertuigen

- aantal aanvragen voor een bakfiets

7. U verzamelt en verwerkt persoonsgegevens en andere gegevens in overeenstemming met de wet- en regelgeving en geeft een beschrijving van de manier waarop hij de wet- en regelgeving op het gebied van dataverwerking en privacy uitvoert.

8. U vraagt de gebruikers van de voertuigen toestemming om maximaal 2x per jaar surveys of vragenlijsten te ontvangen namens de gemeente ten behoeve van montitorings- en evaluatiedoeleinden en verleent de gemeente toegang tot de gebruikers die toestemming hebben verleend.

  • -

    U voldoet aan onderstaande eisen (1 tot en met 8):

    1. U bent in staat om aan de gemeente (of aan een door of namens de Burgemeesters en Wethouders aangewezen Trusted Third Party) met een interval van 15-30 seconden op geautomatiseerde wijze de data aan te leveren betreffende:

     

    a. de feitelijke locatie van alle geparkeerde voertuigen van de aanvrager in de openbare ruimte binnen de gemeente, inclusief geparkeerde voertuigen die verhuurd zijn.

    b. de start- en eindlocatie van verhuringen die beginnen of eindigen binnen de gemeente.

2. Voor het aanleveren van de data genoemd in lid 1. mag de aanvrager nog een half jaar na ingang van de vergunning data aanleveren conform de huidige specificaties van het Dashboard Deelmobiliteit. Zie https://docs.crow.nl/deelfietsdashboard/hr-dataspec/. U bent in staat om daarna gebruik te maken van de volgende endpoints uit de MDS-standaard:

 

  • /provider/vehicles (met alleen aangeboden voertuigen en geparkeerde verhuurde voertuigen) met specificatie van:

    • o

      Het type voertuig

    • o

      De status

    • o

      De kilometerstand

  • /provider/trips (route bevat alleen start- en eindlocatie met specificatie van;

    • o

      Begin- en eindtijd

    • o

      Het type voertuig

    • o

      De afgelegde kilometer

3. De gemeente stelt informatie over de aanwijzingsgebieden (zoals in de nadere regels omschreven en mogelijk toekomstige aanwijzingsgebieden) beschikbaar via een openbare MDS-feed. Desgewenst stelt de gemeente deze informatie nog maximaal een half jaar na ingang van de vergunning beschikbaar via een KML-file die per mail wordt toegestuurd aan de aanvrager.

 

U zegt toe er zorg voor te dragen dat deze informatie na aankondiging binnen 3 werkdagen verwerkt wordt in eigen systemen en apps, zodat de eindgebruiker altijd beschikt over actuele informatie. Tevens stelt de aanvrager een openbare GBFS-feed beschikbaar van het servicegebied dat de aanvrager hanteert, inclusief aanwijzingsgebieden.

 

4. U zegt medewerking toe aan de verdere ontwikkeling van de data-uitwisseling over deelvoertuigen. In het kader van de CDS-M werkwijze zie cds-m.nl en de Maas-standaarden wil de gemeente Amsterdam samen met andere overheden en marktpartijen nieuwe mogelijkheden van data-uitwisseling zo goed mogelijk benutten. De Strategic Committee voor de Maasstandaarden , waarin overheden en marktpartijen vertegenwoordigd zijn, stelt eventuele nieuwe eisen en specificaties vast, waaraan de aanvrager moet voldoen

 

5. U bent in staat om maandelijks op de tiende van de maand een rapportage met de volgende gegevens aan de gemeente te leveren met betrekking tot de daaraan voorafgaande kalendermaand:

 

  • aantal binnen gekomen klachten incl. locatie data, first response time en ticket resolution time, en aantal uitgedeelde straffen (boetes, verwijderingen gebruikers)

6. U bent in staat om elk kwartaal op de tiende van de eerste maand van het nieuwe kwartaal een rapportage met de volgende gegevens aan de gemeente te leveren met betrekking tot het daaraan voorafgaande kwartaal:

 

- het aantal unieke actieve gebruikers

 

- gemiddeld aantal verhuringen per maand per gebruiker

 

- type gebruikers (percentage klanten inwoner van Amsterdam en percentagebezoeker)

 

- het aantal van straat verwijderde en gerepareerde deelvoertuigen

 

- aantal aanvragen voor een bakfiets

 

7. U verzamelt en verwerkt persoonsgegevens en andere gegevens in overeenstemming met de wet- en regelgeving en geeft een beschrijving van de manier waarop hij de wet- en regelgeving op het gebied van dataverwerking en privacy uitvoert.

 

8. U vraagt de gebruikers van de voertuigen toestemming om maximaal 2x per jaar surveys of vragenlijsten te ontvangen namens de gemeente ten behoeve van montitorings- en evaluatiedoeleinden en verleent de gemeente toegang tot de gebruikers die toestemming hebben verleend.

.

 

Amsterdam, 13-09-2023

De directeur Verkeer & Openbare Ruimte voornoemd

Iris van Scheppingen

Naar boven