Gemeenteblad van Dinkelland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Dinkelland | Gemeenteblad 2023, 401004 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Dinkelland | Gemeenteblad 2023, 401004 | verkeersbesluit of -mededeling |
Ontwerp verkeersbesluit voor het wijzigen van de grens bebouwde kom en instellen maximumsnelheid 30 km/u op de Alleeweg en Timmusweg te Ootmarsum
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland neemt een ontwerp verkeersbesluit. Hierna is aangegeven om welke maatregelen het gaat, hoe ze worden uitgevoerd en welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen.
waar (en waarom) willen wij verkeersmaatregelen nemen?
Op de Alleeweg en de Timmusweg zijn wij voornemens de grens bebouwde kom volgens de Wegenverkeerswet te verplaatsen. Op een gedeelte van de Alleeweg wordt tevens de maximumsnelheid naar 30 km/u gewijzigd. Deze maatregelen worden genomen om de veiligheid en leefbaarheid te verbeteren op de route van en naar het sportcomplex wat ligt aan de Alleeweg. Daarnaast wordt de grens van de bebouwde kom op de Timmusweg verplaatst om in lijn te blijven met ons beleid voor het instellen van maximumsnelheden binnen de bebouwde kom volgens de Wegenverkeerswet.
Het sportcomplex aan de Alleeweg heeft een voetbal- en een tennisvereniging met veel leden. Hiervan is een groot deel jeugd wat op de fiets van en naar het complex rijdt. Om voor hen de veiligheid te vergroten, wordt op een langer gedeelte van de Alleeweg de maximumsnelheid verlaagd. Hierdoor komt het snelheidsverschil tussen beide groepen lager te liggen, wat de kans op een ongeval vermindert.
hoe gaan wij de maatregelen uitvoeren?
Het verplaatsen van de grens bebouwde kom volgens de Wegenverkeerswet wordt uitgevoerd middels het verplaatsen van de borden H1 en H2 (conform de modellen uit de bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990). Deze worden verplaatst van de huidige locaties op de Alleeweg en de Timmusweg naar de nieuwe locaties. Op de Alleeweg worden de borden verplaatst voorbij de tweede ingang naar het sportcomplex richting de Dusinksweg. Op de Timmusweg worden de borden verplaatst nabij de Dusinksweg, op de huidige locatie waar de 30 km zone begint. Op de schetsen in de bijlage bij dit ontwerp-verkeersbesluit zijn de wijzigingen aangegeven.
Het aanpassen van de maximumsnelheid naar 30 km/u op het gedeelte van de Alleeweg dat binnen de bebouwde kom komt te liggen, wordt uitgevoerd middels het plaatsen van het bord A01-030zb (conform het model uit de bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990). Dit bord wordt geplaatst aan het portaal dat bij de grens van de bebouwde kom wordt geplaatst.
Verder wordt er als extra aanduiding voor de nieuwe bebouwde kom aan de Alleeweg een drempelconstructie met geleiders aangelegd. Hierdoor wordt er, naast het verkeersbord, benadrukt dat er een snelheidsverschil is voor en na de borden bebouwde kom. De aanleg van de drempelconstructie is een infrastructurele maatregel ter ondersteuning van het verkeersbesluit waartegen geen reacties of bezwaren (ingeval een definitief verkeersbesluit) kunnen worden ingediend
welke (wettelijke) regels gelden er?
Een verkeersbesluit moet voldoen aan wettelijke regels. In dit geval nemen wij het besluit op grond
van de Wegenverkeerswet 1994. De volgende artikelen (of onderdelen ervan) zijn van belang:
Artikel 2, lid 1: De krachtens deze wet gestelde regels kunnen strekken tot:
a. het verzekeren van de veiligheid op de weg.
b. het beschermen van weggebruikers en passagiers.
c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan.
d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Artikel 2, lid 2: De krachtens deze wet gestelde regels kunnen voorts strekken tot:
a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.
b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden.
Artikel 15, lid 1: De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
Tenslotte moet de weg (of weggedeelte) in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Dinkelland. Dat is hier het geval. De gemeente Dinkelland mag dit verkeersbesluit daarom nemen.
In het “Besluit administratieve bepalingen voor het wegverkeer” (artikel 24 BABW) staat dat wij over dit besluit overleg moeten voeren met de politie. Omdat dit nog een ontwerp-verkeersbesluit betreft, zullen wij de politie nog om advies vragen.
Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit ontwerp-verkeersbesluit een zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland. Dat kan schriftelijk aan:
Postbus 11, 7590 AA Denekamp (of per e-mail aan: info@dinkelland.nl).
Een zienswijze moet gemotiveerd zijn en moet worden ingediend binnen een termijn van twee weken, ingaande de dag na bekendmaking van dit besluit via officiële bekendmakingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-401004.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.