Verkeersbesluit instellen 60 km/uur op Oranjekanaal Zuidzijde tussen Halerbrug en Hijken

Het college van burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe:

Juridisch kader:

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

• artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

• artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

• artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;

Mede uit het oogpunt van:

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

• zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid WVW 1994;

 

Is het gewenst om:

Een maximumsnelheid van 60 km/uur (zonaal) in te stellen op Oranjekanaal Zuidzijde tussen Halerbrug en Hijken.

 

Overwegende dat:

● de gemeentelijke wegencategorisering is opgenomen in het GVVP 2012-2020;

● deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

● de Oranjekanaal Zuidzijde in het GVVP 2012-2020 gecategoriseerd is als erftoegangsweg A en grotendeels gelegen buiten de bebouwde kom;

● de verkeersfunctie op erftoegangswegen ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

● op de Oranjekanaal Zuidzijde een maximum snelheid van 80 km/uur geldt maar de weg de uitstraling kent behorende bij een weg met een maximum snelheid van 60 km/uur;

● de Oranjekanaal Zuidzijde naast een verblijfsfunctie ook een beperkte doorgaande functie kent als verbinding tussen Hijken en andere dorpen gelegen aan het Oranjekanaal en andere omliggende kernen;

● de Oranjekanaal Zuidzijde aan de oostzijde aansluit op Eursing alwaar reeds een 60 km/uur zone geldt en hetzelfde geldt voor de Oranjekanaal Zuidzijde vanaf het kruispunt met de Lotten;

● binnen de kern Hijken een maximum snelheid van 50 km/uur op de Oranjekanaal Zuidzijde geldt en op aansluitende wegen een maximum snelheid van 30 km/uur;

● op het traject Oranjekanaal Zuidzijde tussen Hijken en Eursing sprake is van verschillende snelheidsregimes;

● geconstateerd wordt dat het Oranjekanaal Zuidzijde evenals de aansluitende weggedeelten een beperkte verkeersfunctie heeft en voornamelijk gebruikt word voor het ontsluiten van aanliggende (landbouw)percelen, als fietsroute en voor lokaal verkeer;

● het gewenst is om de maximum snelheid te laten aansluiten op de functie van de weg;

● het daarom gewenst is om een maximum snelheid van 60 km/uur in te stellen op de Oranjekanaal Zuidzijde tussen de bebouwde kom van Hijken en het kruispunt met de Lotten;

● als gevolg van bovengenoemde de 60 km/uur zone ook zal gaan aansluiten op de reeds bestaande 60 km/uur zone op de Halerweg ten noorden van het Oranjekanaal;

● hiermee een voor weggebruikers duidelijk en uniform snelheidsregime ontstaat vanaf de kern Hijken tot en met de Eursing ter hoogte van de Halerbrug;

● het gebruikelijk is om kruispunten tussen erftoegangswegen als gelijkwaardige kruispunten in te richten;

● het kruispunt Halerweg – Oranjekanaal Zuidzijde dadelijk een kruispunt is waarvan op alle richtingen een 60 km/uur regime geldt;

● de Halerweg in de richting Hijken binnen de bebouwde kom overgaat in een weg met een maximum snelheid van 50 km/uur;

● het gelet op het gegeven dat ter hoogte van het kruispunt alle wegen een 60 km/uur regime kennen het instellen van een gelijkwaardige situatie op het betreffende kruispunt past bij de snelheidsaanduiding van de wegen;

● tussen het viaduct A28 en het kruispunt met de Eursing op de Oranjekanaal Zuidzijde een fietspad aansluit dat parallel aan het Oranjekanaal tot de Eursing loopt;

● bovengenoemd fietspad is aangeduid als fiets- bromfietspad;

● ter hoogte van de aansluiting van bovengenoemd fietspad op de Oranjekanaal Zuidzijde een geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen van toepassing is;

● overeenkomstig het landelijk beleid Duurzaam Veilig op erftoegangswegen buiten de bebouwde kom (60 km/uur) (brom)fietsers gebruik maken van de rijbaan;

● om op bovengenoemde kenmerken aan te sluiten de geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen op de Oranjekanaal Zuidzijde tussen het fietspad en Eursing wordt opgeheven;

● tevens het betreffende fietspad dat momenteel is aangeduid als fiets- bromfietspad wordt gewijzigd in een onverplicht fietspad;

● de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten buiten de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij gemeente Midden-Drenthe;

● het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

● daardoor het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade wordt gediend;

● de maatregel gerealiseerd kan worden door het verwijderen en plaatsen van verkeersborden A1 (60 km/uur, zone begin en einde), B3, B6, C15, G12-a, G12-B, G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990

● dat gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van gemeente Midden-Drenthe bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

● dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het;

● - het verzekeren van de veiligheid op de weg

● - het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

● dat gelet op voorgaande overwegingen andere belangen van ondergeschikt belang wordt geacht;

 

Horen:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie-eenheid Noord-Nederland, afdeling infrastructuur. Op 29 augustus 2023 heeft de politie per brief met kenmerk 20230810000038 laten weten een positief advies af te geven;

 

Besluiten:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Midden-Drenthe om:

1. door het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden A1-60 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximale snelheid van 60 km/uur in te stellen op;

a. de Oranjekanaal Zuidzijde van het kruispunt met de Eursing tot en met de bebouwde kom van Hijken;

2. door het verwijderen van de verkeersborden B3 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de voorrangssituatie waarbij bestuurders die zich bevinden op de Halerweg voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Oranjekanaal Zuidzijde, op te heffen;

3. door het verwijderen van de verkeersborden C15 van bijlage 1 van het RVV 1990 de geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en voor gehandicaptenvoertuigen op de Oranjekanaal Zuidzijde tussen de viaduct met de A28 en de Eursing, op te heffen;

4. door het verwijderen van de verkeersborden G12-a en G12-B van bijlage 1 van het RVV 1990 het verplichte fiets/bromfietspad tussen de Oranjekanaal Zuidzijde en de Eursing, op te heffen;

5. door het plaatsen van de verkeersborden G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990 het pad tussen de Oranjekanaal Zuidzijde en de Eursing, aan te wijzen als onverplicht fietspad;

6. de borden te plaatsen/verwijderen conform onderstaande situatieschetsen.

 

Situatieschets:

Bekendmaking:

Bezwaarclausule verkeersbesluiten

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Drenthe, adres Raadhuisplein 1, 9411 NB Beilen. Door het bezwaar wordt de werking van het verkeersbesluit niet opgeschort. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan een verzoek worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad via www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad.

namens burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe,

Geert van de Logt,

Beleidsmedewerker verkeer RBP

Naar boven