Gemeenteblad van Asten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Asten | Gemeenteblad 2023, 397350 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Asten | Gemeenteblad 2023, 397350 | beleidsregel |
Beleidsregels Leerlingenvervoer 2021
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Asten;
gelet op de Verordening Bekostiging Leerlingenvervoer gemeente Asten 2021
vast te stellen de Beleidsregels Leerlingenvervoer 2021, behorende bij de Verordening Bekostiging Leerlingenvervoer gemeente Asten 2021
Aanvragen leerlingenvervoer worden getoetst aan de Verordening Bekostiging Leerlingenvervoer gemeente Asten 2021 en de daarbij behorende toelichting.
De individuele reistijd bij het aangepast vervoer is maximaal 60 minuten per rit (enkele reis); te rekenen vanaf het moment dat de leerling instapt tot het tijdstip waarop deze leerling op de plaats van bestemming uitstapt. Van deze regel kan alleen afgeweken worden als de afstand binnen deze maximale tijdsduur niet overbrugd kan worden.
Artikel 2 Tweede opstap- of afzetadres
Het is mogelijk om een tweede opstap- of afzetadres op te geven. Hiervoor moet aan onderstaande voorwaarden worden voldaan:
Artikel 3 Procedure bij onacceptabel gedrag tijdens het aangepast vervoer
Het college kan een leerling aan wie een vervoersvoorziening in de vorm van aangepast vervoer is verstrekt, tijdelijk of voor de rest van het schooljaar de toegang tot dit vervoer ontzeggen indien bij herhaling is gebleken dat de leerling door agressief gedrag of anderszins de orde in de taxi verstoort of de veiligheid van de taxichauffeur en/of andere inzittenden in gevaar brengt.
Hierbij worden de volgende stappen ondernomen:
Na de melding van een klacht door de vervoerder wordt een onderzoek opgestart. In het kader van dat onderzoek spreekt de medewerker met vervoerder, chauffeur, ouders/verzorgers en/of school. Indien na het onderzoek blijkt dat sprake is van verwijtbaar gedrag van de leerling volgt een waarschuwingsbrief aan ouders/verzorgers.
Bij een volgende klacht volgt met een 4e brief totale uitsluiting van het vervoer tot het einde van het schooljaar. Indien de uitsluiting daardoor minder is dan 3 maanden (exclusief vakanties), loopt de uitsluiting door tot in het nieuwe schooljaar. De beschikking tot bekostiging van het vervoer wordt ingetrokken. Indien ouders na schorsing opnieuw gebruik willen maken van het leerlingenvervoer dan moet een nieuwe aanvraag worden ingediend.
Artikel 4 Verantwoordelijkheid ouders
De verantwoordelijkheid voor het naar school brengen en na schooltijd weer ophalen van kinderen is de primaire verantwoordelijkheid van de ouder(s)/verzorger(s). Het leerlingenvervoer is niet bedoeld om ouders te ontlasten van hun verantwoordelijkheid voor een goede schoolgang van hun kinderen.
Artikel 5 Vervoersvoorziening tijdelijke beperking
Een leerling met een tijdelijke beperking, zoals een gebroken been, komt in de regel niet in aanmerking voor bekostiging van leerlingenvervoer. Wanneer een tijdelijke beperking langer duurt dan 3 maanden kan leerlingenvervoer worden aangevraagd. Bij de aanvraag moet een medische verklaring van de behandelend arts worden gevoegd. De vervoersvoorziening wordt toegekend voor de duur van het herstel en/of revalidatie. Als tussentijds de vraag ontstaat of leerlingenvervoer nog gerechtvaardigd is, dan kan de beschikking worden geëvalueerd en eventueel worden herzien.
Artikel 6 Drempelbedrag en draagkracht
Als bij de aanvraag leerlingenvervoer inkomensgegevens ingediend moeten worden, dan dienen ouders een IB60 formulier van het peiljaar bij de Belastingdienst op te vragen voor beide partners. Dit geldt ook als de partner van een ouder niet de andere ouder van het kind is of als ouders/verzorgers gescheiden zijn.
Artikel 7 Berekening van de afstand en de reistijd
De kortste afstand wordt gemeten met de ANWB routeplanner (www.anwb.nl).
Het vaststellen van de reistijd per openbaar vervoer vindt plaats op basis van de informatie die verstrekt wordt via 0900-9292 of www.9292.nl.
Vervoer vindt plaats op de schooltijden, zoals deze staan vermeld in de schoolgids van de betreffende school. Tenzij het voor een leerling, vanwege een structurele beperking, onmogelijk is om op deze tijden de school te bezoeken. Het weekend/vakantievervoer vindt plaats aansluitend aan de schooltijden van de leerling.
Bij co-ouderschap kan sprake zijn van twee hoofdverblijven. Indien leerlingenvervoer is gewenst, moeten beide ouders afzonderlijk, voor de dagen dat het kind doordeweeks bij hen verblijft, een aanvraag indienen bij de gemeente waar hij of zij woonachtig is.
Het gaat hierbij om de feitelijke verblijfplaats van de leerling en niet om de plaats van inschrijving.
Het komt voor dat kinderen die oorspronkelijk buiten Asten wonen tijdelijk of voor langere duur worden opgevangen bij een pleeggezin/familie in de gemeente Asten. Het kind blijft in dat geval over het algemeen de ‘oude’ school bezoeken, omdat dit voor hem/haar vaak nog de enige stabiele en veilige factor is. Formeel genomen hoeft de gemeente het vervoer naar de ‘oude’ school niet te vergoeden, omdat dit meestal niet de dichtstbijzijnde toegankelijke school is. Kinderen die vanwege een crisissituatie, tijdelijk in de gemeente Asten wonen, kunnen een vergoeding ontvangen voor het leerlingenvervoer. Volgens een landelijke afspraak worden de kosten voor het vervoer de eerste zes weken over het algemeen betaald door de gemeente waar de ouders/verzorgers reeds een beschikking leerlingenvervoer hadden.
De gemeente Asten verstrekt geen vervoersvoorziening naar een school specifiek gericht op onderwijs voor hoogbegaafde kinderen (zoals bijvoorbeeld de Leonardoschool), omdat dit over het algemeen niet de dichtstbijzijnde (reguliere) basisschool is. Een uitzondering hierop wordt gemaakt als aangetoond kan worden dat de leerling voltijds hoogbegaafdenonderwijs door gespecialiseerde leerkrachten in een setting van gelijkgestemden nodig heeft (op basis van een uitspraak van de Raad van State d.d. 7 februari 2018). Ouders dienen hun aanvraag te onderbouwen met documenten en verslagen van deskundigen.
Om te bepalen of een leerling in staat is om van de fiets of het openbaar vervoer gebruik te maken kan de gemeente een medische keuring van de leerling door een onafhankelijk arts laten uitvoeren.
Als de leerling opgeroepen wordt voor een keuring en niet verschijnt bij de arts zonder afmelding met opgaaf van reden, dan wordt de aanvraag om een vervoersvoorziening afgewezen. In het geval het niet verschijnen voor de keuring het gevolg is van overmacht wordt dit door de ouders gemotiveerd aan de gemeente gemeld.
Dit besluit treedt de dag na bekendmaking in werking.
Dit besluit wordt aangehaald als: Beleidsregels Leerlingenvervoer 2021.
De Beleidsregels Leerlingenvervoer 2019 worden bij inwerkingtreding van deze beleidsregels ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-397350.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.