Rectificatie: Verkeersbesluit voor het instellen van 30km/u, de verwijdering van voetgangers- oversteekplaats en het instellen van een laad- en loshaven aan Zandweg te Wijk bij Duurstede

[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat er een verkeerde bijlage is gebruikt in de oorspronkelijke publicatie. De oorspronkelijke publicatie is op 24 augustus 2023 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2023, 369361.]

641321

Burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede

Gelet op:

  • artikel 15 lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 18, lid 1, onder d van de WVW 1994 in gevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • de ‘Mandaatregeling Wijk bij Duurstede’, waarbij het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan een teamleider;

  • artikel 2 van de WVW 1994;

Overwegende:

  • Dat de maximumsnelheid op de Zandweg, tussen Frankenweg en Steenweg, op dit moment 50km/u bedraagt;

  • Dat deze weg de toegang is naar de Wijkse binnenstad;

  • Dat het wenselijk is om een mooie entree te maken voor de Wijkse binnenstad;

  • Dat dit kan bereikt worden door de Zandweg, tussen Frankenweg en Steenstraat, meer in te richten als erftoegangsweg;

  • Dat de Frankenweg meer is ingericht als gebiedsontsluitingsweg;

  • Dat het wenselijk is om het doorgaand verkeer via de Frankenweg te leiden;

  • Dat de verdeling het verkeer kan worden beïnvloed door de maximumsnelheid;

  • Dat de Steenstraat al een 30km-weg is;

  • Dat het instellen van een 30km-regime daarom praktischer is in een zonevorm;

  • Dat door bovenstaande het wenselijk is om een 30km-regime in te stellen op de Zandweg tussen de Frankenweg en de Steenstraat

  • Dat de voetgangersoversteekplaats nabij de Veilingklok onvoldoende opvalt door de situering in een bocht;

  • Dat de voetgangersoversteekplaats nabij de Veilingklok weinig wordt gebruikt;

  • Dat er schijnveiligheid kan optreden als een voetgangersoversteekplaats onvoldoende opvalt en als ze weinig worden gebruikt doordat bestuurders dan minder oplettend zijn op overstekers;

  • Dat het daardoor wenselijk is om de voetgangersoversteekplaats te verwijderen;

  • Dat bewoners van het appartementencomplex nabij de kruising Zandweg/Frankenweg gevraagd hebben om een laad- en loshaven;

  • Dat hierdoor het laden en lossen makkelijker en veiliger plaatsvindt;

  • Dat de hulpdiensten hierdoor een veilige plek hebben om te parkeren indien zij bij dit appartementencomplex moeten zijn;

  • Dat het daardoor wenselijk is om een laad- en loshaven in te stellen;

  • Dat dit verkeersbesluit eerder is gepubliceerd, waarin er per abuis in bijlage 1 een verkeerd figuur is opgenomen waarbij de asverspringing bij de kruising met de Veilingklok niet was opgenomen;

  • Dat deze asverspringing in dit verkeersbesluit wel is opgenomen;

  • Dat op overeenkomstig artikel 24a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) overleg is gepleegd met de verkeerscoördinator van het politiekorps Midden Nederland, District Oost;

  • Dat deze verkeerscoördinator namens de korpschef positief heeft geadviseerd op onderstaande verkeersmaatregel onder voorbehoud dat het snelheidsregime van 30km/u zelfhandhavend is en dat er derhalve geen structurele snelheidscontroles gehouden hoeven te worden;

  • Dat de betreffende wegen in beheer en onderhoud is van de gemeente Wijk bij Duurstede;

  • Dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 bovengenoemde maatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

Besluiten:

 

  • I

    door het plaatsen van borden A01-30-ZB en A02-30-ZE, volgens bijlage 1 van het RVV 1990, een maximumsnelheid in te stellen van 30km-u op de Zandweg tussen de Frankenweg en de Steenstraat;

  • II

    door verwijdering van het bord L02, volgens bijlage 1 van het RVV 1990, en de verwijdering van bijbehorende markering de voetgangersoversteekplaats op de Zandweg ter hoogte van de Veilingklok op te heffen;

  • III

    door het plaatsen van het bord E07, volgens bijlage 1 het RVV 1990, een laad en loshaven in te stellen op de Zandweg;

  • IV

    een en ander overeenkomstig met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;

  • V

    overeenkomstig het gestelde in artikel 26 van het BABW dit besluit ter openbare kennisgeving te brengen door publicatie in het Gemeenteblad.

Wijk bij Duurstede, 5 september 2022

Namens het college van burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede,

Gertjan van Dijkhuizen

Teamleider Fysieke Leefomgeving

Bezwaar- of beroepsclausule

Indien u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen 6 weken na verzending een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons indienen. Het bezwaarschrift moet worden geadresseerd aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede, ter attentie van cluster Juridische Zaken, Postbus 83, 3960 BB, Wijk bij Duurstede.

Het verkeersbesluit treedt in werking na bekendmaking. Het maken van bezwaar schort de werking van het besluit niet op. Om opschorting te bereiken kunt u gelijktijdig met het indienen van het bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening (schorsing) vragen bij de Voorzieningenrechter. De schorsing moet wel spoedeisend zijn. Het verzoekschrift moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, o.v.v. voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. U dient er rekening mee te houden dat u bij de rechtbank griffierecht verschuldigd bent.

Mocht u meer informatie willen, dan kunt u de website www.rijksoverheid.nl raadplegen, waar onder de kop ‘Documenten en publicaties/brochures’ de brochure ‘Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid’ te vinden is.

Meer informatie 

Dit verkeersbesluit is bekendgemaakt door publicatie in het Gemeenteblad op overheid.nl en op de gemeentepagina in het Wijks Nieuws. Het verkeersbesluit, inclusief tekening, ligt vanaf de publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis.

Bijlage 1 locatie

 

 

Bijlage 2 (Verkeersbesluiten)

Bijlage twee geeft een samenvatting van de totstandkoming van het definitieve ontwerp, waar de verkeersbesluiten voor worden aangevraagd.

Aanleiding

De Zandweg is één van de belangrijkste toegangswegen van de plaats Wijk bij Duurstede. De weg, fietspaden en groenvoorziening is einde levensduur en moet worden vervangen. Op 13 oktober 2022 heeft de gemeenteraad besloten de Zandweg in zijn geheel te vernieuwen en heeft het benodigde budget ter beschikking gesteld.

Participatie

Het goed betrekken van de inwoners en belanghebbende bij ruimtelijke projecten is een speerpunt van de gemeente Wijk bij Duurstede. Bij het project Herinrichting Zandweg is veel aandacht besteed aan participatie bij de opzet van het project en de uitwerking daarvan. In deze toelichting worden de momenten waarbij verkeer centraal stond aangegeven.

Meedenken over kaders project

Bij het samenstellen van de uitgangspunten van het project konden alle inwoners van Wijk bij Duurstede meedenken. De bewoners zijn geïnformeerd over de plannen doormiddel van een informatie film op sociale media (meer dan 1.300 keer bekeken). Een flyer met uitleg verzonden naar meer dan 4.500 adressen rond de Zandweg. Op woensdag 19 en donderdag 20 mei 2021 zijn vijf digitale bijeenkomsten georganiseerd waarin 35 bewoners en de gemeente samen de kaders van het project hebben doorgenomen. De inpunt van de bewoners is meegenomen in het raadsbesluit van de gemeenteraad.

Meedenken over verkeersveiligheid verbeteren

Bij de werkvoorbereiding zijn verschillende momenten en media gebruikt om de bewoners te betrekken bij het verbeteren van de verkeerssituatie in de periode februari tot en met juni 2023. Op sociale media is aandacht besteed aan het verbeteren van de verkeerssituatie en er zijn drie flyers verstuurd naar meer dan 4.5000 adressen rond de Zandweg. Verkeersveiligheid had een belangrijke rol in deze bijeenkomsten;

  • Informatiemoment parallelweg Voorwijk (6-9-2022)

  • Toelichting Regenboogzebrapad Stichting Binding + jongeren (13-9-2022)

  • Werkgroep kruising Veilingklok (22-9-2022)

  • Werkgroep bereikbaarheid Zandweg, ondernemers en busmaatschappij (22-9-2022)

  • Informatiemoment VRI (drie momenten, vanaf oktober 2022)(VRI: stoplicht)

  • Informatiemoment Zandweg (12-10-2022 & 13-10-2022)

  • Overleggen bewonersprojectgroep (2018 t/m heden)

  • Overleggen petitie initiatiefnemers petitie (Mei-juni 2023)

Ook zijn er door de gemeente in de periode februari 2022 tot en met juni 2023 veel individuele gespreken geweest met bewoners en belanghebbende. Bewoners hadden zelf aangegeven specifieke vragen te hebben.

 

 

Foto: Informatiemoment parallelweg Voorwijk

 

 

Foto: Informatiemoment Zandweg

Naar boven