A.
DE NAVOLGENDE NIEUWE MANDATEN WORDEN VASTGESTELD
1.
Aan Onderdeel I – A Algemeen wordt toegevoegd het volgende mandaat met nr. 5
Nr
.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Bevoegd
bestuursorgaan
|
Juridische
grondslag
|
Mandaat/volmacht/machtiging
|
Aan
|
Ondermandaat
|
Instructie, opmerking, beperking
|
5.
|
Het aanwijzen van medewerkers die worden belast met het ambtelijk horen als onderdeel van de informele behandeling van bezwaarschriften
|
B&W
Burgemeester
|
Afdeling 7.2 Awb
Artikel 4 Verordening bezwaarschriften Helmond 2023
|
Machtiging
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
|
|
Ambtelijk horen geldt alleen voor aangewezen categorieën bezwaarschriften
De werkwijze staat beschreven in de procesbeschrijving informele behandeling bezwaarschriften
De bevoegdheid kan niet worden ondergemandateerd
|
2.
Aan Onderdeel II – Afdeling 10 Veiligheid en Naleving worden toegevoegd de volgende mandaten met nr. 39, 40 en 41
Nr.
|
Omschrijving
bevoegdheid
|
Bevoegd
bestuursorgaan
|
Juridische
grondslag
|
Mandaat/ volmacht/machtiging
|
Aan
|
Ondermandaat
|
Instructie, opmerking, beperking
|
39
|
Besluitvorming m.b.t. het wegslepen van voertuigen en fietsen en bromfietsen
|
B&W
|
Art. 2 Verordening wegslepen voertuigen Helmond
Art. 170 Wegenverkeerswet 1994
Art. 5.1.3 t/m 5.1.5 APV
Art. 5.1.11 APV
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
teammanager
|
Medewerker handhaving 2 Medewerker handhaving 3
|
Betreft bestuursdwangbevoegdheid; zie ook art. 125 Gemeentewet. Bij feitelijke uitvoering in kader van art. 5.1.3 t/m 5.1.5 moet rekening worden gehouden met de regels zoals neergelegd in de Verordening wegslepen voertuigen Helmond.
Bij feitelijke uitvoering in kader van art. 5.1.11 moet rekening worden gehouden met de regels zoals neergelegd in de Beleidsregels Verwijderen (brom)fietsen Helmond
|
40
|
Het meevoeren en opslaan van de voertuigen bij de uitoefening van bestuursdwang in het kader van de Verordening wegslepen voertuigen Helmond en de Beleidsregels Verwijderen (brom)fietsen Helmond
|
B&W
|
Art. 170, eerste lid, Wegenverkeerswet 1994
Verordening wegslepen van voertuigen Helmond
Art. 5.1.3 t/m 5.1.5 APV
5.1.11 APV
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
teammanager
|
Medewerker handhaving 2
Medewerker handhaving 3
|
Dit dient te geschieden conform het geldende uitvoeringsregeling wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen gemeente Helmond.
Bij feitelijke uitvoering in kader van art. 5.1.11 moet rekening worden gehouden met de regels zoals neergelegd in de Beleidsregels Verwijderen (brom)fietsen Helmond
|
41
|
Het invorderen van een verbeurde dwangsom voortvloeiend uit opgelegde last onder dwangsom door de afdelingen of externe organisaties.
|
B&W
Burgemeester
|
Art. 5:37 Awb en art 125 Gemeentewet jo. titel 5.3 Awb
|
mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
|
|
Besluiten tot het niet invorderen van dwangsommen en het beëindigen van de invordering vallen hier niet onder en moet worden voorgelegd aan het college c.q. de burgemeester.
|
3. Aan Onderdeel II - Afdeling 11: Accomodaties en exploitaties worden toegevoegd de mandaten met nrs. 63 en 64
Nr.
|
Omschrijving
bevoegdheid
|
Bevoegd
bestuursorgaan
|
Juridische
grondslag
|
Mandaat/volmacht/machtiging
|
Aan
|
Ondermandaat
|
Instructie, opmerking, beperking
|
63
|
Aanschrijving en feitelijke uitoefening bestuursdwang i.v.m. het vrijhouden van wegen en weggedeelten (art. 2 Verordening wegslepen voertuigen Helmond en Art. 170 Wegenverkeerswet 1994).
|
B&W
|
Art. 125 Gemeentewet en afdeling 5.3 Awb
|
Mandaat en machtiging
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
Teammanager
|
Medewerker Beleidsuitvoering
(coördinator weekmarkten / marktmeester
coördinator kermis/ kermismeester)
|
Verplichtingen in afdeling 5.3 Awb dienen in acht te worden genomen.
|
64
|
Het meevoeren en opslaan van de voertuigen bij de uitoefening van bestuursdwang in het kader van de Verordening wegslepen voertuigen Helmond
|
B&W
|
Art. 170, eerste lid, Wegenverkeerswet 1994
Verordening wegslepen van voertuigen Helmond
Art. 26 Markverordening Helmond
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
Teammanager
|
Medewerker Beleidsuitvoering
(coördinator weekmarkten / marktmeester
coördinator kermis/ kermismeester)
|
Dit dient te geschieden conform het geldende uitvoeringsregeling wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen gemeente Helmond.
|
4.
Aan Onderdeel III – Externe mandaten wordt toegevoegd onderdeel P: PCH
Nr.
|
Omschrijving
bevoegdheid
|
Bevoegd
bestuursorgaan
|
Juridische grondslag
|
Mandaat/volmacht/machtigin
g
|
Aan
|
Ondermandaat
|
Instructie, opmerking, beperking
|
1.
|
Het houden van toezicht (het uitkijken van beelden) op overtredingen voor het betreden van de geslotenverklaringen en voetgangerszones in het centrum van Helmond en Brandevoort en het aansluitend doorzetten van de geconstateerde overtredingen naar het CJIB.
|
B&W
|
Artikel 159 Wegenverkeerswet 1994 jo. art. 142 Wetboek van strafvordering
Artikel 62 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
Beleidskader digitale handhaving geslotenverklaringen en voetgangersgebieden van het CVOM
|
Machtiging
|
directeur PCH
Afdelingshoofd PCH
|
Door de directeur of afdelingsmanager PCH aangewezen personen (boa’s) volgens de interne mandaatstructuur van PCH
|
|
5.
Aan Onderdeel II – Afdeling 13 Sociaal Domein: D Ontwikkeling Sociaal Domein worden toegevoegd de volgende mandaten met nr. 78-87.
Nr
.
|
Omschrijving
bevoegdheid
|
Bevoegd bestuursorgaan
|
Juridische
grondslag
|
Mandaat/volmacht/machtiging
|
Aan
|
Ondermandaat
|
Instructie, opmerking, beperking
|
78.
|
Het aanbieden van het participatieverklaringstraject en de module Arbeidsmarkt en Participatie.
|
B&W
|
Art. 6.3 Wet Inburgering 2021
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
Teammanager
|
Trajectregisseur
Inburgering
|
|
79.
|
Het oproepen van de inburgeringsplichtige voor de afname van de brede intake / PIP-gesprek, het stellen van termijnen en het geven van een schriftelijke waarschuwing.
|
B&W
|
Art. 14.1 Wet Inburgering 2021
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
Teammanager
|
Trajectregisseur
Inburgering
|
|
80.
|
Het voltooien van de brede intake/ het opstellen van de PIP in afwezigheid van de inburgeringsplichtige indien de inburgeringsplichtige na drie oproepen niet verschijnt of onvoldoende meewerkt.
|
B&W
|
Art. 14.2 Wet Inburgering 2021
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
Teammanager
|
Trajectregisseur
Inburgering
|
|
81.
|
Het vaststellen van het persoonlijk plan inburgering en participatie.
|
B&W
|
Art. 15 Wet Inburgering 2021
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
Teammanager
|
Trajectregisseur
inburgering
|
|
82.
|
Het aanbieden van een cursus of opleiding aan de inburgeringsplichtige, waarmee die inburgeringsplichtige aan de vastgestelde leerroute kan voldoen.
|
B&W
|
Art. 16.1 Wet Inburgering 2021
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
Teammanager
|
Trajectregisseur
Inburgering
|
|
83.
|
Het opnieuw vaststellen van de te volgen leerroute bij onvoldoende voortgang.
|
B&W
|
Art. 17.2 en 17.3 Wet Inburgering 2021
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
Teammanager
|
Trajectregisseur
Inburgering
|
Dit moet binnen anderhalf jaar na start traject gebeuren.
|
84.
|
Het bepalen dat de mondelinge en schriftelijke vaardigheden in de Nederlandse taal geheel of gedeeltelijk op het niveau A2 worden geëxamineerd.
|
B&W
|
Art. 17.2 en 17.3 Wet Inburgering 2021
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
Teammanager
|
Trajectregisseur
Inburgering
|
|
85.
|
Het opleggen van een boete voor het niet verschijnen bij de brede intake en niet voldoen aan de meewerkplicht
Het opleggen van een boete voor het niet voldoen aan de eisen tijdens het inburgeringstraject
|
B&W
|
Art. 22 en 23 Wet Inburgering 2021
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
Teammanager
|
Trajectregisseur
Inburgering
|
|
86.
|
Het aan de Minister verstrekken van de gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taken die Onze Minister op grond van deze wet heeft ten aanzien van de vaststelling van de inburgeringsplicht, de examinering, het verlengen van de termijn, het verstrekken van leningen en de handhaving in het kader van de inburgeringsplicht.
|
B&W
|
Art. 34.1 Wet Inburgering 2021
|
Machtiging
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
Teammanager
|
Trajectregisseur
Inburgering
|
|
87.
|
Het aan de Minister verstrekken van gegevens en inlichtingen die voor de statistiek, monitoring en evaluatie van bestaand beleid en de voorbereiding van toekomstig beleid met betrekking tot deze wet nodig zijn
|
B&W
|
Art. 39.1 Wet Inburgering 2021
|
Machtiging
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
Teammanager
|
beleidsadviseur
|
|
6.
Aan Onderdeel II – Afdeling7: Informatievoorziening en Automatisering (IVA) wordt toegevoegd het volgende mandaat met nr. 31.
Nr.
|
Omschrijving
bevoegdheid
|
Bevoegd bestuursorgaan
|
Juridische
grondslag
|
Mandaat/volmacht/machtiging
|
Aan
|
Ondermandaat
|
Instructie, opmerking, beperking
|
31.
|
Aanvragen e-herkenning en beheer machtigingenregister.
|
B&W
Burgemeester
|
Art. 160 sub e en 171 Gemeentewet
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
|
|
IVA houdt een machtigingenregister bij en beheert dat register.
|
7.
Aan Onderdeel III – Externe mandaten: K Senzer : wordt toegevoegd het volgende mandaat met nr. 33.
Nr.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Bevoegd
bestuursorgaan
|
Juridische
grondslag
|
Mandaat/volmacht/machtiging
|
Aan
|
Ondermandaat
|
Instructie, opmerking, beperking
|
33.
|
Het afnemen van de leerbaarheidstoets en het adviseren van het college over de vaststelling, bedoeld in artikel 15, eerste lid, onderdeel a.
|
B&W
|
Art. 14.5 Wet Inburgering 2021
|
machtiging
|
Directeur
Senzer
|
|
Afnemen leerbaarheidstoets d.m.v. DVO
|
8.
Aan Onderdeel III – Externe mandaten: wordt toegevoegd Q: LEV groep, mandaat met nr. 1.
Nr.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Bevoegd
bestuursorgaan
|
Juridische
grondslag
|
Mandaat/volmacht/machtiging
|
Aan
|
Ondermandaat
|
Instructie, opmerking, beperking
|
1.
|
Het voorzien in de maatschappelijke begeleiding van de inburgeringsplichtige.
|
B&W
|
Art. 13.1 Wet Inburgering 2021
|
machtiging
|
Bestuurder LEVgroep
|
|
Uitvoering maatschappelijke begeleiding d.m.v. subsidiebeschikking.
|
B.
DE NAVOLGENDE MANDATEN WORDEN GEWIJZIGD VASTGESTELD
1.
Van Onderdeel II – Afdeling 10: Veiligheid en Naleving worden de volgende mandaten gewijzigd vastgesteld.
a.
Nr.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Bevoegd
bestuursorgaan
|
Juridische
grondslag
|
Mandaat/volmacht/machtiging
|
Aan
|
Ondermandaat
|
Instructie, opmerking, beperking
|
25
|
Administratieve afhandeling t.a.v. weggesleepte voertuigen (inclusief bijhouden bewaringsregister), fietsen en bromfietsen
|
B&W
|
Vigerende Verordening wegslepen voertuigen Helmond
Besluit wegslepen van voertuigen
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager Teammanager
|
Medewerker handhaving 2 Medewerker handhaving 3
|
Dit dient te geschieden conform het geldende uitvoeringsregeling wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen gemeente Helmond.
Bij feitelijke uitvoering in kader van art. 5.1.11 moet rekening worden gehouden met de regels zoals neergelegd in de Beleidsregels Verwijderen (brom)fietsen Helmond
|
26
|
Aanschrijving en feitelijke uitoefening bestuursdwang i.v.m. defecte voertuigen / verbod parkeren voertuigwrakken op de weg (art. 5.1.3 en 5.1.4 APV Helmond 2008) dan wel in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een (geldig) kenteken (art. 5 Verordening wegslepen voertuigen Helmond).
|
B&W
|
Art. 125 Gemeentewet en afdeling 5.3 Awb
|
Mandaat en machtiging
|
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager Teammanager
|
Medewerker handhaving 2 Medewerker handhaving 3
|
Verplichtingen in afdeling 5.3 Awb dienen in acht te worden genomen.
|
27
|
Aanschrijving en feitelijke uitoefening bestuursdwang i.v.m. verbod tot plaatsen of voorhanden hebben van kampeermiddelen en andere voertuigen op de weg binnen de bebouwde kom (art. 5.1.5, eerste lid onder a en b APV Helmond 2008).
|
B&W
|
Art. 125 Gemeentewet en afdeling 5.3 Awb
|
Mandaat en machtiging
|
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager Teammanager
|
Medewerker handhaving 2 Medewerker handhaving 3
|
Verplichtingen in afdeling 5.3 Awb dienen in acht te worden genomen.
|
28
|
Aanschrijving en feitelijke uitoefening bestuursdwang i.v.m. overlast fietsen en bromfietsen (art. 5.1.11 APV Helmond 2008).
|
B&W
|
Art. 125 Gemeentewet en afdeling 5.3 Awb
|
Mandaat en machtiging
|
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager Teammanager
|
Medewerker handhaving 2 Medewerker handhaving 3
|
Verplichtingen in afdeling 5.3 Awb dienen in acht te worden genomen.
|
b.
De mandaatnummers 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 worden gewijzigd; De functie van teammanager is nieuw op deze afdeling. Deze mandaten worden tevens gemandateerd aan de teammanager.
2.
Van Onderdeel II – Afdeling 11: Accomodaties en exploitaties worden de volgende mandaten gewijzigd vastgesteld.
Nr.
|
Omschrijving
bevoegdheid
|
Bevoegd
bestuursorgaan
|
Juridische
grondslag
|
Mandaat/volmacht/machtiging
|
Aan
|
Ondermandaat
|
Instructie, opmerking, beperking
|
1
|
Besluitvorming m.b.t. het wegslepen van voertuigen op marktterreinen en kermisterreinen.
|
B&W
|
Art. 170 Wegenverkeerswet 1994
Art. 2 Verordening wegslepen voertuigen Helmond
Art. 26 Markverordening Helmond
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
Teammanager
|
Medewerker Beleidsuitvoering
(coördinator weekmarkten / marktmeester
coördinator kermis/ kermismeester)
|
Betreft bestuursdwangbevoegdheid; zie ook art. 125 Gemeentewet. Bij feitelijke uitvoering moet rekening worden gehouden met de regels zoals neergelegd in de Verordening wegslepen voertuigen Helmond. Administratieve afhandeling is gemandateerd aan Team Veiligheid en Naleving.
|
3.
Van Onderdeel III – H. Externe mandaten: Omgevingsdienst Zuid-Oost Brabant (ODZOB) wordt mandaat 9 gewijzigd vastgesteld.
Nr.
|
Omschrijving
bevoegdheid
|
Bevoegd
bestuursorgaan
|
Juridische
grondslag
|
Mandaat/ volmacht/machtiging
|
Aan
|
Ondermandaat
|
Instructie, opmerking, beperking
|
9.
|
Het toepassen van bestuurlijke handhaving, waaronder het nemen van besluiten tot:
– opleggen last onder bestuursdwang;
–opleggen last onder dwangsom;
-opleggen bestuurlijke boete;
-het invorderen van een bestuurlijke geldschuld voortvloeiende uit een last onder dwangsom dan wel bestuurlijke boete
|
B&W
|
Art. 125 Gemeentewet jo. titel 5.3 en 5.4 Algemene wet bestuursrecht
|
Mandaat
|
Directeur ODZOB
|
Afdelingsmanager ODZOB
|
De uitsluitingen ingevolge de Algemene mandaatregeling Helmond art. 3:1 lid 4 onder g zijn hierop niet van toepassing. De nota Positionering Milieuhandhaving (vastgesteld door B&W op 13 mei 2003 besluit 03.004436) wordt in acht genomen. Het mandaat heeft geen betrekking op:
– de civielrechtelijke inning van dwangsommen of verhaal van de kosten van bestuursdwang
– besluiten tot het opleggen van een last onder bestuursdwang indien de last betrekking heeft op gehele of gedeeltelijke sluiting van een inrichting in de zin van artikel 1.1, eerste lid, Wet milieubeheer. Het ondermandaat geldt niet bij besluiten tot het opleggen van een last onder bestuursdwang.
|
3.
Van Onderdeel II – Afdeling 13: Sociaal Domein worden de volgende mandaten gewijzigd vastgesteld.
De mandaatnummers A1, A2, B1, B8, D17, D19, D41, D42b, D44, D45, D46, D47, D48, D50, D52, D53, D54, D55, D56, D57, D58, D59, D60, D61, D62, D63, D64, D67, D68 worden gewijzigd; de coördinator sociaal domein wordt toegevoegd aan het ondermandaat. Deze mandaten worden tevens gemandateerd aan de coördinator sociaal domein. De veranderingen in de PDC structuur en met name de aanpassingen in de fijnstructuur zijn nog niet verwerkt in de mandaten. Gevolg is dat steeds meer besluiten verschuiven van de uitvoering naar het management. Dit terwijl de inhoud van een zelfde orde is gebleven. De coördinator SD speelt een belangrijke rol in het proces in de uitvoering en willen we daarom ook mandateren.
Aan de mandaatnummers D17 en D19 wordt ook de teammanager SD en de medewerker backoffice toegevoegd aan het mandaat. De taken worden verschoven van beleid naar uitvoering en daarom willen we ook het mandaat overdragen.
Aan de mandaatnummers B8 wordt ook de medewerker backoffice toegevoegd aan het mandaat. De taken worden verschoven van beleid naar uitvoering en daarom willen we ook het mandaat overdragen.
C.
DE NAVOLGENDE MANDATEN WORDEN ingetrokken
1.
Van Afdeling: Strategie & Bestuur; Juridisch Team wordt ingetrokken het mandaat met nr. 14.
Nr.
|
Omschrijving
bevoegdheid
|
Bevoegd
bestuursorgaan
|
Juridische
grondslag
|
Mandaat/volmacht/machtiging
|
Aan
|
Ondermandaat
|
Instructie, opmerking, beperking
|
14.
|
Aanvragen e-herkenning en beheer machtigingenregister.
|
B&W
Burgemeester
|
Art. 160 sub e en 171 Gemeentewet
|
Mandaat
|
Gemeentesecretaris
Afdelingsmanager
|
Juridisch specialist
Juridisch adviseur Bestuurlijk juridisch adviseur
|
Juridisch Team houdt een machtigingenregister bij en beheert dat register.
|
D.
DE NAVOLGENDE MANDATEN WORDEN administratief aangevuld/ gewijzigd
1.
In I Algemeen Deel: B - Personeel wordt een kennelijke verschrijving gecorrigeerd. De wettelijke grond wordt aangevuld.
Nr
.
|
Omschrijving
bevoegdheid
|
Bevoegd
bestuursorgaan
|
Juridische
grondslag
|
Mandaat/volmacht/machtiging
|
Aan
|
Ondermandaat
|
Instructie, opmerking, beperking
|
1.
|
Aangaan arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd of het inhuren van personeel
|
B&W
|
Art. 7:610 BW
Art 160 lid 1 sub e Gemeentewet
Art. 2.1 cao gemeenten, Lokale regelingen beloningsbeleid
|
Volmacht
|
Gemeentesecretaris
Directeur
Afdelingsmanager AOG
|
|
Volmacht omvat ook het omzetten van een tijdelijke arbeidsovereenkomst in een vaste arbeidsovereenkomst. Consultatie AOG.
|
2.
Bij III – K Externe Mandaten: Senzer wordt een link naar het originele mandaatbesluit toegevoegd bij mandaten 20 t/m 28.
Zie mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 d.d. 19 december 2022 met kenmerk CVDR690884
Mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl)
3.
In onderdeel II – Afdeling 10 Veiligheid en Naleving wordt de naam van een wet aangepast.
In de mandaten 7 en 30 afdeling 10 V&N staat nog Drank- en Horecawet. Inmiddels is deze wet vervangen door de Alcoholwet. Deze term dient aangepast te worden.
4.
In onderdeel II – Afdeling 13 Sociaal Domein worden een aantal functienamen gewijzigd
- •
Jeugdconsulent ➔ vervangen door kwaliteitsmedewerker SD (B2, B3, B4, B5)
- •
Gezins- en jongerencoach ➔ vervangen door kwaliteitsmedewerker SD (B2, B3, B4, B5)
- •
Juridisch kwaliteitsmedewerker ➔ vervangen door kwaliteitsmedewerker SD
- •
Programmadirecteur Sociaal Domein ➔ Afdelingsmanager SD
- •
Case manager Go-team ➔ vervangen door Trajectregisseur
- •
Medewerker Go-team ➔ vervangen door Trajectregisseur
- •
Teammanager Go-team ➔ vervangen door Teammanager Sociaal Domein
- •
Gebied coördinator sociaal domein ➔ vervangen door coördinator SD
- •
Teammanager OSD ➔ vervangen door Teammanager Sociaal Domein (teammanager SD)
- •
Teammanager Wmo ➔ vervangen door Teammanager Sociaal Domein (teammanager SD)
- •
Beleidsmedewerker OSD ➔ vervangen door beleidsontwikkelaar SD
II. Dit wijzigingsbesluit op de dag na bekendmaking in werking te laten treden.